Ford3000 Skrevet 20. desember 2022 #1 Skrevet 20. desember 2022 Jeg har aldri likt jula grunnet traumer i barndommen. Har akseptert at det er noe de andre i familien liker og gjør noe ut av, men har aldri selv likt å feire det. Er kommet såpass langt i healingen at jeg godtar julepynt, noe julemusikk og klarer å "glede" meg til julaften, til en viss grad. Feiret ikke jul etter at jeg flyttet hjemmefra på mange år. Pakket opp noen julegaver på julaften og så skrekkfilmer på julaften, det ble helt greit for min del. Ikke behov for noe pynt eller fjas som hører jula til. Alltid gitt familie og venner julegaver, fordi de virkelig liker jula, jeg skal ikke være noe grinch og ødelegge deres opplegg. For noen år siden møtte jeg min samboer, og han har en skikkelig nydelig familie. Det er full julestemning og da "svigermor" levde pyntet hun til jul tidlig i desember for å få fullt utbytte av jula. Samboer aksepterte etter at vi flyttet sammen, at hjemme hos oss ble det billig-versjon av jul, litt nisser og glitter og kanskje det treet, mens hos sine foreldre var det som julebomba hadde slått ned med glitter, pynt og alt som hører med. Vi feiret hos de i noen år, inntil "svigermor" døde. Da ble såklart far alene, og vi endte opp med å ta oss av han. Nå foregår jula alltid på hans premisser. Samboer vil ikke la han sitte alene på julaften, og de andre barna bor såpass langt unna at "svigerfar" ikke reiser til de på noe julefeiring, og de drar heller ikke til han, siden han allerede har en sønn som bor såpass nært. "Svigerfar" er totalt avhengig av oss, så vi henger alltid sammen når det er noe. Her om dagen hadde jeg en utblåsning om jula, en god venn tok seg tid til å lytte, men hadde ingen svar. Jeg innså i min utblåsning, at jeg nok heller ikke liker jula særlig godt, for det har aldri blitt på mine premisser. Jeg innfrir andres behov, ikke mine egne. Prøvde meg her om dagen å foreslå ovenfor samboer og hans far, at vi kunne ha julaften hos oss, med juletre og alt som hørte til, og han kunne overnatte her, så kunne de kose seg med god drikke til maten. Far selv ble meget tvilende og jeg hørte på tone og svar at dette var noe han ikke ønsket. Vi har alltid pakket opp gaver hos han, og overnattet slik at de kunne kose seg med noe godt i glasset. Kanskje dumt å bryte i den "tradisjonen", men... jeg tror ikke det blir noe bedre av at jeg aldri får prøvd å ha en jul hjemme hos meg selv. At far selv er med, det får så være, han er grei og gjør lite ut av seg, og jula betyr mer for de enn for meg. Har vurdert å "forlate" de en jul, dra til min egen familie, men ingen er samlet lengre, alle gjør sine ting, og flere av de higer etter kvalmende perfeksjon i jula. Da står jeg igjen med et annet alternativ, som såklart vil bli sett på som fælt av de to og tilhørende familie, at jeg feirer jula alene. Blir vel som ifjor, og alle andre år, feire jul på andres premisser. Tror ikke jeg og samboer får feiret jul "alene" eller hos oss selv før "svigerfar" også forlater oss. Jeg ønsker ikke mannen død i nærmeste fremtid, men skulle ønske de begge var litt mer lydhøre for mine forslag. Mye tekst senere: Jeg lurer på, er jeg egentlig grinch likevel, som vil bryte i andres tradisjoner? 1 5
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #2 Skrevet 20. desember 2022 Du er en grinch. 😅 Ettersom at du ikke liker julen, er det ikke bra at samboer og svigerfar får en koselig jul? Anonymkode: 1b4d7...ba9 29 4 3
Pysa Skrevet 20. desember 2022 #3 Skrevet 20. desember 2022 Hvis jula ikke er viktig for deg, men for de andre familien, kan du klare å tenke at det ikke egentlig spiller noen rolle hvordan jula blir? Ofte må vi velge meningene våre, eller i hvert fall hvor stor vekt vi skal tillegge dem. 13 1 8
Ford3000 Skrevet 20. desember 2022 Forfatter #4 Skrevet 20. desember 2022 Er det så galt av meg å ville prøve å se om jeg får mer forhold til jula hvis vi faktisk feirer den hjemme hos oss og ikke hos "svigerfar" alltid? Lurer på om dere har lest hele teksten... 1 8 1
c_buk Skrevet 20. desember 2022 #5 Skrevet 20. desember 2022 (endret) Jeg ser poenget med at du "bør" gi etter fordi jula ikke betyr mye for deg. Men du har jo heller ikke, slik jeg leser det, fått sjansen til å gjøre julen til "din". Så jeg kan forstå savnet ditt. Det kan hende overgangen til å få svigerfar hos dere på julaften blir for brå, men kan ikke dere f.eks ta en drosje hjem på kvelden (julaften) og så kan dere kanskje ta 1. juledag hos dere? Som et kompromiss. Så tror jeg du, hvis du ønsker at jula også blir din, begynner å få etablert de tradisjonene som gir deg glede. Og på sikt, kanskje allerede neste år så tar dere julaften hos dere. Endret 20. desember 2022 av c_buk 2 3 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #6 Skrevet 20. desember 2022 Herregud, hva med å prøve å gi litt slipp på fortiden og kose seg i stedet? Anonymkode: d8983...5d7 16 1 1
Ford3000 Skrevet 20. desember 2022 Forfatter #7 Skrevet 20. desember 2022 c_buk skrev (Akkurat nå): Jeg ser poenget med at du "bør" gi etter fordi jula ikke betyr mye for deg. Men du har jo heller ikke, slik jeg leser det, fått sjansen til å gjøre julen til "din". Så jeg kan forstå savnet ditt. Det kan hende overgangen til å få svigerfar hos dere på julaften blir for brå, men kan ikke dere f.eks ta en drosje hjem på kvelden (julaften) og så kan dere kanskje ta 1. juledag hos dere? Som et kompromiss. Så tror jeg du, hvis du ønsker at jula også blir din, begynner å få etablert de tradisjonene som gir deg glede. Helt korrekt. Har ikke fått sjansen til det enda. Bor på bygda, ikke så billig med drosje. Ser poenget ditt. Å dra hjem tidligere har vært utprøvd, men når de drikker til et sted mellom kl.1-3 på natta, så har jeg allerede tatt kveld og er for trøtt til å kjøre hjem. 1
Pysa Skrevet 20. desember 2022 #8 Skrevet 20. desember 2022 Ford3000 skrev (3 minutter siden): Er det så galt av meg å ville prøve å se om jeg får mer forhold til jula hvis vi faktisk feirer den hjemme hos oss og ikke hos "svigerfar" alltid? Lurer på om dere har lest hele teksten... Joda, jeg har lest hele teksten. Og du har rett til å ville feire hjemme. Det kan tenkes at det er lurt å allerede i år å si ifra om at neste år inviterer du til julefeiring hos deg. "Her om dagen" er kanskje litt kort frist. Lykke til, og god jul! 7 2 3
Ford3000 Skrevet 20. desember 2022 Forfatter #9 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Herregud, hva med å prøve å gi litt slipp på fortiden og kose seg i stedet? Anonymkode: d8983...5d7 Lett å gi slipp på traumer, skåler for den! 2 2 4
Ford3000 Skrevet 20. desember 2022 Forfatter #10 Skrevet 20. desember 2022 Pysa skrev (Akkurat nå): Joda, jeg har lest hele teksten. Og du har rett til å ville feire hjemme. Det kan tenkes at det er lurt å allerede i år å si ifra om at neste år inviterer du til julefeiring hos deg. "Her om dagen" er kanskje litt kort frist. Lykke til, og god jul! Mulig det er litt kort frist. Takk for det og god jul til deg også 🎄 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #11 Skrevet 20. desember 2022 Hvorfor kan du ikke finne et av dine egne familiemedlemmer, som du kan feire jula med? Gjerne den som pynter og feirer minst? (Evt. så kan du jo SI at du skal bort, og så bare bli hjemme, mens han reiser til sin far. ) Det er jo ikke så unormalt at samboende som ikke har barn, feirer hver for seg. Anonymkode: ec445...d3a 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #12 Skrevet 20. desember 2022 Feir jul sammen med svigerfar i noen år til, er ikke så mange årene til han er borte. Tenk på hvor mye det gleder samboeren din å få feire jul med faren sin de siste årene han lever. Når svigerfar er død kan du endre på alt, om du vil. Anonymkode: 025cc...dc7 4 1 1
Summeer Skrevet 20. desember 2022 #13 Skrevet 20. desember 2022 Jula betyr mye for dem tydeligvis, og er viktig for dem å holde svigermors minne levende. Du må gi etter her. Høres uansett ut som en voksen og dempet jul sånn det er nå.... 2 1 1
c_buk Skrevet 20. desember 2022 #14 Skrevet 20. desember 2022 Ford3000 skrev (1 minutt siden): Helt korrekt. Har ikke fått sjansen til det enda. Bor på bygda, ikke så billig med drosje. Ser poenget ditt. Å dra hjem tidligere har vært utprøvd, men når de drikker til et sted mellom kl.1-3 på natta, så har jeg allerede tatt kveld og er for trøtt til å kjøre hjem. Ser at det er en utfordring med drosje eller kjøring selv da ja. Nei, det er skikkelig vanskelig med det der. Merket selv når de sta karakterene i familien gikk bort at julen ble en enklere tid for oss andre. Min bestemor var den som la en litt trykket stemning på hele jula. Vi holdt ut og ga henne så mange fine julefeiringen vi kunne før sykdommen tok henne. Men det er lettere sagt enn gjort når man har hatt et traumatisk forhold til jula. Tror jeg bare ville bitt tenna sammen i år, men tatt en ordentlig samtale over nyåret med mannen din. Få frem hvorfor et er viktig for deg og at du faktisk ønsker å få jula til å bli litt din/deres. Om det er lurt eller ikke med denne tilnærmingen vet jeg ikke. Du er i en vrien situasjon. 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #15 Skrevet 20. desember 2022 Stakkars svigerfar , han har mistet konen sin og har ingen av de andre barna rundt seg i julen. Hva med å være medmenneske og tenke at du kan ofre deg litt for å glede andre? Jeg forstår godt at han ikke vil bryte tradisjonen hvis han nettopp har mistet konen, det er sikkert enda viktigere for han å fortsette på det hun startet. Det er ikke sikkert han føler seg trygg på å sove borte alene heller, han har jo sovet i huset med konen i «alle år» Anonymkode: a32f2...3f3 8 2 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #16 Skrevet 20. desember 2022 Kan du ikke bare sette pris på den tradisjonen de har? Du har jo ingen tradisjon, og for dem er deres tradisjon viktig. Merkelig at en som ikke liker jula, og oppfører seg som en grinch skal begynne å plukke i andres elskede tradisjoner. Det virker kontrollerende og lite smidig. Anonymkode: cc2cc...79f 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #17 Skrevet 20. desember 2022 Synes du får unødvendig mye pepper @TS, jeg forstår at du ønsker å kunne glede deg over julen. Etter min mening er det for sent å endre på hvor dere feirer jul i år, men neste år burde du absolutt få lov til å feire jul hjemme hos deg selv. Bruk tiden fremover til å se om du kan med samboeren din på planen, f. eks at dere feirer annenhver gang hos svigerfar og hjemme hos dere. Anonymkode: b9685...c0e 3 2
Enmanelskeråhate Skrevet 20. desember 2022 #19 Skrevet 20. desember 2022 Ford3000 skrev (36 minutter siden): Jeg har aldri likt jula grunnet traumer i barndommen. Har akseptert at det er noe de andre i familien liker og gjør noe ut av, men har aldri selv likt å feire det. Er kommet såpass langt i healingen at jeg godtar julepynt, noe julemusikk og klarer å "glede" meg til julaften, til en viss grad. Feiret ikke jul etter at jeg flyttet hjemmefra på mange år. Pakket opp noen julegaver på julaften og så skrekkfilmer på julaften, det ble helt greit for min del. Ikke behov for noe pynt eller fjas som hører jula til. Alltid gitt familie og venner julegaver, fordi de virkelig liker jula, jeg skal ikke være noe grinch og ødelegge deres opplegg. For noen år siden møtte jeg min samboer, og han har en skikkelig nydelig familie. Det er full julestemning og da "svigermor" levde pyntet hun til jul tidlig i desember for å få fullt utbytte av jula. Samboer aksepterte etter at vi flyttet sammen, at hjemme hos oss ble det billig-versjon av jul, litt nisser og glitter og kanskje det treet, mens hos sine foreldre var det som julebomba hadde slått ned med glitter, pynt og alt som hører med. Vi feiret hos de i noen år, inntil "svigermor" døde. Da ble såklart far alene, og vi endte opp med å ta oss av han. Nå foregår jula alltid på hans premisser. Samboer vil ikke la han sitte alene på julaften, og de andre barna bor såpass langt unna at "svigerfar" ikke reiser til de på noe julefeiring, og de drar heller ikke til han, siden han allerede har en sønn som bor såpass nært. "Svigerfar" er totalt avhengig av oss, så vi henger alltid sammen når det er noe. Her om dagen hadde jeg en utblåsning om jula, en god venn tok seg tid til å lytte, men hadde ingen svar. Jeg innså i min utblåsning, at jeg nok heller ikke liker jula særlig godt, for det har aldri blitt på mine premisser. Jeg innfrir andres behov, ikke mine egne. Prøvde meg her om dagen å foreslå ovenfor samboer og hans far, at vi kunne ha julaften hos oss, med juletre og alt som hørte til, og han kunne overnatte her, så kunne de kose seg med god drikke til maten. Far selv ble meget tvilende og jeg hørte på tone og svar at dette var noe han ikke ønsket. Vi har alltid pakket opp gaver hos han, og overnattet slik at de kunne kose seg med noe godt i glasset. Kanskje dumt å bryte i den "tradisjonen", men... jeg tror ikke det blir noe bedre av at jeg aldri får prøvd å ha en jul hjemme hos meg selv. At far selv er med, det får så være, han er grei og gjør lite ut av seg, og jula betyr mer for de enn for meg. Har vurdert å "forlate" de en jul, dra til min egen familie, men ingen er samlet lengre, alle gjør sine ting, og flere av de higer etter kvalmende perfeksjon i jula. Da står jeg igjen med et annet alternativ, som såklart vil bli sett på som fælt av de to og tilhørende familie, at jeg feirer jula alene. Blir vel som ifjor, og alle andre år, feire jul på andres premisser. Tror ikke jeg og samboer får feiret jul "alene" eller hos oss selv før "svigerfar" også forlater oss. Jeg ønsker ikke mannen død i nærmeste fremtid, men skulle ønske de begge var litt mer lydhøre for mine forslag. Mye tekst senere: Jeg lurer på, er jeg egentlig grinch likevel, som vil bryte i andres tradisjoner? Synes det er helt ok å lage sine egne tradisjoner med samboer, annen hver gang hos dere og svigerfar feks. 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #20 Skrevet 20. desember 2022 Med tanke på hvor mange sure svar du får i denne tråden, så er det nok flere enn deg som er litt grinch nå om dagen. Anonymkode: b8b07...627 8 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå