AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #1 Skrevet 20. desember 2022 Jeg skal ut i mammaperm i vår. Må bruke ferie og ha noe ulønnet for at det skal strekke mest mulig til barnehagestart. Lønner det seg med å ta ut ferie i hele november for å få halv skatt i desember, vs. Annenhver ulønnet-lønnet/ferie? Skal ha maks annenhver uke ulønnet for å ikke miste sykepenge-rettigheter. Skal også ha de første 12 ukene i full/bare mammaperm fordi jeg har hørt at man beholder høyere feriepengegrunnlag eller noe. Vet ikke om det er sant. Andre ting jeg må tenke på i forbindelse med permisjonen? 😊 Anonymkode: 73d11...aa9
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #2 Skrevet 20. desember 2022 Det er ikke halv skatt i desember, det er halvt skattetrekk. Det du totalt betaler i skatt blir det samme uansett når du tar den ulønnede permisjonen innenfor samme år. Det med feriepengegrunnlaget skjønte jeg ikke. Feriepengegrunnlaget er opparbeidet i løpet av hele året, ikke på grunnlag av 12 uker. Anonymkode: b8003...d12
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #3 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er ikke halv skatt i desember, det er halvt skattetrekk. Det du totalt betaler i skatt blir det samme uansett når du tar den ulønnede permisjonen innenfor samme år. Det med feriepengegrunnlaget skjønte jeg ikke. Feriepengegrunnlaget er opparbeidet i løpet av hele året, ikke på grunnlag av 12 uker. Anonymkode: b8003...d12 Man får bare feriepenger av de 12 første ukene av foreldrepengeperioden. Har man permisjon i 30 uker så får man ikke feriepenger for de siste 18 ukene. Anonymkode: dfb1e...ae6
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #4 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Man får bare feriepenger av de 12 første ukene av foreldrepengeperioden. Har man permisjon i 30 uker så får man ikke feriepenger for de siste 18 ukene. Anonymkode: dfb1e...ae6 Ok, det var jeg ikke klar over. Da lærte jeg noe nytt i dag 😊 Anonymkode: b8003...d12
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #5 Skrevet 20. desember 2022 Er du sikker på at du får godkjent lønnet og ulønnet ferie annenhver uke hos arbeidsgiver? På min arbeidsplass godkjennes ikke ulønnet ferie/permisjon før opptjent ferie er brukt. Samme gjelder avspaseringstimer Anonymkode: 53b12...af1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #6 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 20.12.2022 den 14.34): Man får bare feriepenger av de 12 første ukene av foreldrepengeperioden. Har man permisjon i 30 uker så får man ikke feriepenger for de siste 18 ukene. Anonymkode: dfb1e...ae6 Kommer an på hvem som betaler lønna di. For du lønn som vanlig av arbeidsgiver opparbeider du deg feriepenger som vanlig. Får du penger direkte av nav er det de første 12 uker som gjelder. Anonymkode: 35477...d43 1
Sydenkupp Skrevet 22. desember 2022 #7 Skrevet 22. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kommer an på hvem som betaler lønna di. For du lønn som vanlig av arbeidsgiver opparbeider du deg feriepenger som vanlig. Får du penger direkte av nav er det de første 12 uker som gjelder. Anonymkode: 35477...d43 Det stemmer ikke helt. Det kommer an på hva som står i personalhåndboka/andre avtaler.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #8 Skrevet 22. desember 2022 Sydenkupp skrev (4 timer siden): Det stemmer ikke helt. Det kommer an på hva som står i personalhåndboka/andre avtaler. Ok, jeg har bare erfaring med at arbeidsgiver betaler lønna mi, og da fikk jeg full opptjening av feriepenger. Anonymkode: 35477...d43
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå