Gå til innhold

La oss være ærlige: Verken Høyre eller Arbeiderpartiet vil gjøre noe med strømprisene

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Når noen fryser på julaften, så er det en politisk vilje bak. Og der står Jonas Gahr Støre og Erna Solberg sammen.

Skriver Stavrum i Nettavisen.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/la-oss-vare-arlige-verken-hoyre-eller-arbeiderpartiet-gjor-noe-med-stromprisene/o/5-95-815812

Uten strømkabler og eksport hadde Norge hatt nesten gratis strøm med dagens forsyningskapasitet. I november hadde vi en overproduksjon på 3,7 milliarder kilowattimer, og likevel er prisen skyhøy.

Arbeiderpartiets og Høyres løsning er å bygge ut mer kraft i Norge for å dekke fremtidig etterspørsel. Det er naivt å tro at det vil gi billigere strøm så lenge Norge står for noen promille av Europas elektrisitetsforsyning. Årsaken til kraftkrisen i Europa er at man avviklet kull og atomkraft og gjorde seg avhengig av gass fra Russland. Løsningen er å bygge ut egen energiproduksjon så raskt som mulig, inkludert atomkraft.

Merkelig at Høyre går like mye frem som Arbeiderpartiet går tilbake.  For folk tror vel ikke at Høyre ville ført en annerledes politikk? AP og Høyre er som siamesiske tvillinger når det gjelder strøm og tilhørligheten til EU/EØS/ACER.

Endret av nebbete fugl
  • Liker 14
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
nebbete fugl skrev (1 time siden):

Når noen fryser på julaften, så er det en politisk vilje bak. Og der står Jonas Gahr Støre og Erna Solberg sammen.

Skriver Stavrum i Nettavisen.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/la-oss-vare-arlige-verken-hoyre-eller-arbeiderpartiet-gjor-noe-med-stromprisene/o/5-95-815812

Uten strømkabler og eksport hadde Norge hatt nesten gratis strøm med dagens forsyningskapasitet. I november hadde vi en overproduksjon på 3,7 milliarder kilowattimer, og likevel er prisen skyhøy.

Arbeiderpartiets og Høyres løsning er å bygge ut mer kraft i Norge for å dekke fremtidig etterspørsel. Det er naivt å tro at det vil gi billigere strøm så lenge Norge står for noen promille av Europas elektrisitetsforsyning. Årsaken til kraftkrisen i Europa er at man avviklet kull og atomkraft og gjorde seg avhengig av gass fra Russland. Løsningen er å bygge ut egen energiproduksjon så raskt som mulig, inkludert atomkraft.

Merkelig at Høyre går like mye frem som Arbeiderpartiet går tilbake.  For folk tror vel ikke at Høyre ville ført en annerledes politikk? AP og Høyre er som siamesiske tvillinger når det gjelder strøm og tilhørligheten til EU/EØS/ACER.

Vil si meg enig med deg.  Kraftkrisen er politisk skapt.  

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Selvfølgelig er det politisk vilje at folk skal fryse hjemme i ett av verdens kaldeste land og at næringslivet i Norge skal stenge ned for at Tyskland og Storbritannias fabrikker kjører for fullt med ''grønt energi''. Alt dette er politisk bestemt. Mens det er bare 1 parti som kom ut offentlig og beklaget at de var med på å bestemme dette (Frp), sitter alle andre stille i båten og later som om alt er OK. 

Vi har en statsminister som ikke skjønner i det hele tatt hva som skjer i landet og ikke ser ut til å bry seg om det heller. Det er kanskje på tide med en helt ny statsminister fra et helt nytt parti som aldri har vært på Stortinget før. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Drizzt skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig er det politisk vilje at folk skal fryse hjemme i ett av verdens kaldeste land og at næringslivet i Norge skal stenge ned for at Tyskland og Storbritannias fabrikker kjører for fullt med ''grønt energi''. Alt dette er politisk bestemt. Mens det er bare 1 parti som kom ut offentlig og beklaget at de var med på å bestemme dette (Frp), sitter alle andre stille i båten og later som om alt er OK. 

Vi har en statsminister som ikke skjønner i det hele tatt hva som skjer i landet og ikke ser ut til å bry seg om det heller. Det er kanskje på tide med en helt ny statsminister fra et helt nytt parti som aldri har vært på Stortinget før. 

Fra Rødt

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke, enten er folk stokk dumme eller så lyver mediene. Ap og Høyre er hverandres onde søsken, som begge konkurrerer om EUs gunst.. Forstå det den som kan!

• Liker 8
Skrevet
Apis skrev (11 timer siden):

Fra Rødt

Absolutt ikke. 

Dessuten så er ikke Rødt et parti som aldri har vært på Stortinget.

Skrevet

Rødt og FRP, av alle merkelige kombinasjoner, er de eneste som tar den politikerskapte strømpriskrisen på alvor. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
2 hours ago, velociraptor said:

Rødt og FRP, av alle merkelige kombinasjoner, er de eneste som tar den politikerskapte strømpriskrisen på alvor. 

FrP var vel med på å signere ACER-avtalen og ... Så da gjenstår det Rødt og mange andre småpartier. Men med Rødt ved roret så blir strømpriser den minste bekymringen. 

• Liker 2
Gjest GP950mAh
Skrevet
Betasuppe skrev (1 time siden):

FrP var vel med på å signere ACER-avtalen og ... Så da gjenstår det Rødt og mange andre småpartier. Men med Rødt ved roret så blir strømpriser den minste bekymringen. 

ACER og EUs energipakke er ikke årsaken til de høye strømprisene vi ser nå. Strømprisene økte først da vi fikk en "perfect storm" av åpningen av de nye kablene, nedleggelser av kjernekraft i europa, russerne angrep Ukraina. Kablene var det stortinget som vedtok uten at noen andre forpliktet dem til det, og da vannstanden falt valgte regjeringen å fortsette eksporten, selv om vi kunne stanset den.

Skrevet
16 hours ago, GP950mAh said:

ACER og EUs energipakke er ikke årsaken til de høye strømprisene vi ser nå. Strømprisene økte først da vi fikk en "perfect storm" av åpningen av de nye kablene, nedleggelser av kjernekraft i europa, russerne angrep Ukraina. Kablene var det stortinget som vedtok uten at noen andre forpliktet dem til det, og da vannstanden falt valgte regjeringen å fortsette eksporten, selv om vi kunne stanset den.

Ja, jeg sier at FrP er også med på disse tingene.

Skrevet (endret)
Betasuppe skrev (På 22.12.2022 den 12.28):

Ja, jeg sier at FrP er også med på disse tingene.

Er Frp omtrent like stabile som vindkraft? Først snur de kappa si etter vinden fra EU og politikereliten, og når de ser at det blir helt katastrofe så snur de kappa etter vinden til populasjonen.

Det finnes en hesteskoteori som sier at ytre venstre og høyre bøyes inn mot hverandre og finner sammen i opposisjon mot det politiske sentrum.  Mitt inntrykk er at jo nærmere man står sentrum, desto viktigere er det å støtte regjeringen, men står man langt nok unna, så kan man kritisere fritt uten å måtte bry seg om de sentrales herskende syn. Derfor kan altså de perifere, Frp og Rødt, tale regjeringen mitt imot og stille opp for befolkning og næringsliv.

Jeg er enig med Drizzt om at noe helt nytt trengs. Vi trenger noen sentrumsalternativer som tar avstand fra H, Ap, SV, MDG, V, Sp og alle disse  andre sentrumspartiene som er lojale til EU på bekostning av Norges land og folk. Partier som ikke krampegrønt omfavner klimamålene så hardt at det konkurrerer ut Norges konkurransedyktighet.

Jeg synes det er behov for et sosialdemokratisk parti og et typisk sentrumsparti og et indre høyreparti.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Skrevet

syns noen det henger på greip da at oljeplattformer som er selvforsynt med energi, skal sende gassen til tyskland for så å få den omgjort til strøm og sendes tilbake til Norge og ut til plattformen i kabler for at plattformen skal elektrifiseres henger på greip da?

Jeg gjør det ikke. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
GrønnNellik68 skrev (33 minutter siden):

syns noen det henger på greip da at oljeplattformer som er selvforsynt med energi, skal sende gassen til tyskland for så å få den omgjort til strøm og sendes tilbake til Norge og ut til plattformen i kabler for at plattformen skal elektrifiseres henger på greip da?

Jeg gjør det ikke. 

Ikke jeg heller. 

Skrevet
Betasuppe skrev (På 21.12.2022 den 18.29):

Rødt og FRP som flertallsregjering kunne jo værtd et inntresant prosjekt. Men tviler på at det noe jeg ønsker.

Skrevet
GrønnNellik68 skrev (19 timer siden):

Jeg gjør det ikke. 

Enig med deg!

Så lenge det er tilkoblet et eneste gasskraftverk på dette europeiske strømnettet ser jeg på det som absolutt klimafiendtlig galskap å bygge strømkabler til oljeplattformene i stedet for å bruke kortreist gass.  Om det ikke hadde eksistert fossile kraftverk i Europa så mener jeg fortsatt at elektrifisering av oljeplatformene er sløsing og galskap. 

Men jeg har en viss forståelse for de som vil bremse oljeutvinning. Olja er jo vårt pensjonsfond, og jeg er usikker på om det er smart å tømme oljebanken fort for å investere i rare utenlandske aksjer i stedet for å vente noen år med å ta ut olja.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...