Gå til innhold

Alenemor med barn, erfaring med å leie ut soverom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har stor bolig som jeg ikke vil selge (eiendom som har tilhørt familien, jeg kjøpte til markedspris sammen med eksen, og kjøpte ut han), men når eldste barnet fyller 18 år mister jeg dessverre mye inntekt da jeg er ufør (barnetillegg, barnetrygd osv), så da får jeg mye dårligere råd. 

Har nå to soverom ubrukte, men kun ett bad. Er det helt tåpelig å vurdere å leie ut til noen? Jeg vet jo ikke hvem jeg får inn, må sile veldig. Det blir jo selvsagt billig, kanskje noen andre med barn? Jeg er så mye hjemme, så er litt redd for å aldri ha tid alene her. Jeg kan leie ut 1 soverom, og ha det andre ledige som min og barnas private stue eventuelt. 

Noen som har vokst opp med at foreldrene leide ut til noen som ikke var i familie?

Anonymkode: 2e9ad...c0e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husker moren til venninna mi hadde en leieboer hos seg da de var ungdommer. En halvvoksen dame. midten av 20årene kanskje. Hun ble som en del av familien rett og slett. 

Det var litt rart. Men samtidig var det bare sånn i den familien. Noen år før hadde de en enslig mann boende hos seg. Han også ble en del av familien til han flyttet ut. 

Tror ikke de har noe særlig kontakt med noen av dem nå lenger. 

Selv leier jeg ut kjelleren min. Og må dessverre innrømme at jeg er drittlei. Det er utrolig slitsomt å hele tiden måtte ta hensyn til andre og bo tett opp på andre. Føler jeg konstant går på tå hev og nesten er redd for å gå rundt i mitt eget hus i frykt for å bråke for mye. Drømmer om den dagen jeg forhåpentligvis kan slutte å leie ut (om 20 år er lånet betalt ned). Er selv ufør og alenemor nå og vil trenge inntektene når barna blir myndige om få år.

Anonymkode: 23119...250

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Husker moren til venninna mi hadde en leieboer hos seg da de var ungdommer. En halvvoksen dame. midten av 20årene kanskje. Hun ble som en del av familien rett og slett. 

Det var litt rart. Men samtidig var det bare sånn i den familien. Noen år før hadde de en enslig mann boende hos seg. Han også ble en del av familien til han flyttet ut. 

Tror ikke de har noe særlig kontakt med noen av dem nå lenger. 

Selv leier jeg ut kjelleren min. Og må dessverre innrømme at jeg er drittlei. Det er utrolig slitsomt å hele tiden måtte ta hensyn til andre og bo tett opp på andre. Føler jeg konstant går på tå hev og nesten er redd for å gå rundt i mitt eget hus i frykt for å bråke for mye. Drømmer om den dagen jeg forhåpentligvis kan slutte å leie ut (om 20 år er lånet betalt ned). Er selv ufør og alenemor nå og vil trenge inntektene når barna blir myndige om få år.

Anonymkode: 23119...250

Jeg må bare kommentere dette. Det er veldig trist at du føler det slik at du må gå på tå hev i ditt eget hjem. 

Ønsker du at dine leieboere også gjør det samme i sitt eget hjem? 

Kan dere ikke bare ta det litt mer med ro og leve vanlig? Man trenger jo ikke bråke og ta av helt, men bare gjøre som vanlig. 

Anonymkode: efa20...255

• Liker 1
Skrevet

Ville vurdert å leie ut på Airbnb om du bor et sted med marked for det. Heller besøkende i blant enn noen i huset hele tiden.

Anonymkode: 992a0...121

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Spørs om du er villig til å leve slik og hva du ønsker å ofre. Men det er jo mange som bor i et slags kollektiv og har det bra. 

går jo an å prøve å søke, også ser du an de/den som kommer på "intervju" 

Fin måte å få inn litt penger på. 

Anonymkode: e05c3...ac3

Skrevet

Må man så må man, men hadde ikke vært komfortabel med dette personlig. 

Anonymkode: 5507c...a7f

Skrevet

Ei jeg jobbet med leide ut ett soverom. Denne personen jobbet en lang periode og reiste hjem til ett annet sted i Norge i friperioder. Det fungerte absolutt ikke. Denne personen måtte dele bad og kjøkken med min kollega. Personen var ikke flink til å rydde opp etter seg hverken på rommet, kjøkkenet eller badet. 
Kollegaen min holdt ut med dette i 4 mnd og da var det nok med å rydde etter denne personen.

kolleagen min solgte huset og kjøpte seg leilighet istede og økonomien ble adskillig bedre etter det.

Jeg har 4 soverom jeg ikke bruker i huset mitt PG kunne fort tjent 20-25000 i mnd ved å leie ut. Jeg bor sånn til at omerådet er veldog attraktivt. Jeg orker ikke tenke tanken på å bo sammen med 4 andre her i huset mitt.

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde en student som bodde hos oss I en periode da vi var små, kanskje 5 år ish. Hun het Signe Marie. Tror ikke hun bodde der så veeeldig lenge.

Anonymkode: 9e927...2c5

Skrevet

Jeg ville ikke leid ut via airbnb, da blir det vanskelig å gjøre noen grundig bakgrunnssjekk. 

Vanskelig å si hva som er riktig å gjøre. X-en leide ut til en voksen dame, selv mor, som hadde solid jobb i det offentlige. Alt foreløp bra helt til leieforholdet skulle avvikles. Da gikk hun under jorden og skyldte en god del i husleie. Ikke lett å si hvem som man bør styre unna. 

Skrevet

Vi gjorde det i det forrige huset vårt. Leide ut til VGS-elever som ellers måtte bo alene på hybel (pga. lang reisevei mellom hjemmet og skolen). Det fungerte stort sett veldig bra, kun én gang var det litt problemer med festing fra en av dem. Men vi hadde god kontakt med foreldrene, så det løste seg raskt. Opplevde ellers ikke noe negativt med det. Var bare hyggelig å ha en ekstra person rundt middagsbordet. 
Nå bor vi i leilighet og har ikke noe ekstra plass, ellers skulle vi gjerne fortsatt med det. 
En annen mulighet er å leie ut til flyktninger, f.eks. en enslig mor med et barn. En venninne av meg gjør det. Da blir det litt ekstra språkopplæring for hun som bor hos dem, så hun lærer språket mye fortere enn de som bor alene. 

Anonymkode: a02fe...596

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...