Gå til innhold

Hor mye får din 14 åring i ukespenger ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er vanlig i dag ? 

Anonymkode: c530b...3a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min får 100,-. 

Men dekker egentlig det meste i tillegg.

Det er umulig å sammenligne beløp uten å også vite noe om hva det skal dekke. F.eks hvis ukelønnen er ment å også dekke busskort, så måtte han jo ha fått mer. Å få 100 i ukepenger og busskort utenom, er jo det samme som å få 200 i ukelønn som også skal dekke busskort.

Skrevet

120-, uken for mine 2 tenåringer:) 

Skrevet

Min får 100 kr om han rydder rommet lørdag,.. ellers vipser jeg penger til han støtt og stadig 🙈 men forlanger da at han hjelper til hjemme. 

Skrevet

50,- i uka. Ekstra hvis han skal noe. 

Anonymkode: 34d61...459

Skrevet

550 pr måned

Anonymkode: d4ea9...e14

Skrevet

Har et skjema med oppgaver og de få betalt etter hvor mye de har ytt.

• Nyttig 1
Skrevet

Ungdommene her i huset får ikke ukespenger. De får penger når de trenger det.

Anonymkode: 44c3f...2d2

Skrevet

Selv fikk jeg 40 kroner i måneden i lommepenger. Dette var i midten av 80-årene, så det blir kanskje noe slikt som 120 kroner idag. I måneden, ikke uken.

Takket være et sparsomt og fornuftig forhold til penger i oppdragelsen, har jeg et fornuftig forhold til penger også idag, noe jeg neppe ville ha hatt dersom foreldrene mine hadde kastet penger etter meg i ungdommen.

Anonymkode: 0971d...d3f

Skrevet

150kr i uka, hver søndag,  når rommet er ryddet/støvsuget og nytt rent sengetøy  er tatt på.

Anonymkode: aed26...615

• Liker 3
Skrevet

50 kr i uken. Ekstra hvis hun gjør noe hjemme (som hører med til sjeldenhetene). Men vi betaler for henne hvis hun skal noe spesielt, i svømmehallen med venninne eller noe annet.

Anonymkode: cb449...689

Skrevet

Min får 250 kr i uka. Bidrar hjemme med både matlaging og husarbeidet. 

Anonymkode: 695a6...003

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.12.2022 den 1.37):

Selv fikk jeg 40 kroner i måneden i lommepenger. Dette var i midten av 80-årene, så det blir kanskje noe slikt som 120 kroner idag. I måneden, ikke uken.

Takket være et sparsomt og fornuftig forhold til penger i oppdragelsen, har jeg et fornuftig forhold til penger også idag, noe jeg neppe ville ha hatt dersom foreldrene mine hadde kastet penger etter meg i ungdommen.

Anonymkode: 0971d...d3f

Tviler jeg på

Anonymkode: 5e36d...d99

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke barn

Anonymkode: 3796c...c2b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.12.2022 den 0.37):

550 pr måned

Anonymkode: d4ea9...e14

Hvorfor denne summen? 

ikke uenig i størrelse, bare lurte på hvorfor denne summen

Skrevet
Fru Uperfekt skrev (På 21.12.2022 den 0.40):

Har et skjema med oppgaver og de få betalt etter hvor mye de har ytt.

Dette liker jeg godt, tenker å gjøre det samme her i hus

• Liker 2
Skrevet

Får noen hundrelapper når det er noe hun en sjelden gang ønsker, men det er fordi hun aldri maser om penger til tull.

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Tviler jeg på

Kanskje litt vanskelig å forstå at det også finnes hjem der man er sparsommelig, og snur på krona.

Kan legge til at beløpet ble justert etter alder: i 7. klasse (13 år) var det 30 kroner i måneden og 8. klasse (14 år) 40 kroner i måneden.

Kjenner andre som måtte gå med avisen for å få penger til egne fritidsaktiviteter; i 80-årene sydde man ikke puter under armene på unge i den grad man gjør idag, og trengte man penger, var det bare å rulle opp ermene, og tenke litt kreativt. Inngangen til arbeidslivet var også annerledes; en jeg gikk med på videregående, avbrøt skolegangen, og begynte å jobbe som 16-åring. Unge vikarer på ungdomsskolen var heller ikke uvanlig; han ene vi hadde, var vel ferdig med videregående, men ikke stort mer.

Den gangen ble ikke foreldrene sett på som ydmyke tjenere som var forpliktet til å åpne lommeboka bare ungen spurte om cash.

Anonymkode: 5ab96...1d5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tviler jeg på

Hva i innlegget er det du tviler på?

• Liker 1
Skrevet

350 kr i måneden 

Anonymkode: 73183...fd3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...