Gå til innhold

Skoler hvor barna får leke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er noen år til min datter skal starte på skolen, men jeg er veldig opptatt av at lek er den beste læring. Jeg vil gjerne at hun skal gå på en skole som anerkjenner dette, og hvor leken er det viktigste de første årene. Bor i oslo og her er det jo et vell av alternative skoler.

Noen som har erfaring med f.eks. Steinerskolen, Nyskolen eller Montessori i Oslo? Negative eller positive erfaringer?

Anonymkode: e0e61...96a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørt mye bra om Nyskolen. Skal sende ungen på Steinern. Kunne vurdert Montessori om det lå nærmere.

Anonymkode: 40624...64b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hørt mye bra om Nyskolen. Skal sende ungen på Steinern. Kunne vurdert Montessori om det lå nærmere.

Interessant. Hva har du hørt om nyskolen? Vi bor i nærheten av den.

Skrevet

Nyskolen har godt rykte, men jeg kjenner ikke til noe spesifikt. Steinerskolene har hatt lange ventelister, så det kan være lurt å melde inn barnet ditt i god tid før skolestart hvis du tenker dit. Vi har barna på Steinerskolen i en annen by og er veldig fornøyde. Barna har lek som tema i hele første klasse og starter ikke skolerelatert læring før i andre klasse og selv da er det mye lek. Nå går eldste vår i fjerde klasse og det er mer teori, men allikevel mye praktisk og opplevelser. 

• Liker 1
Skrevet

Har barn på en internasjonal skole, her er det også veldig fokus på lek på første trinn. Likner litt på Montesorri i tankegang.

Helt ulikt «vanlige» skoler som søsknene har gått på. 

Anonymkode: 58731...089

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er noen år til min datter skal starte på skolen, men jeg er veldig opptatt av at lek er den beste læring. Jeg vil gjerne at hun skal gå på en skole som anerkjenner dette, og hvor leken er det viktigste de første årene. Bor i oslo og her er det jo et vell av alternative skoler.

Noen som har erfaring med f.eks. Steinerskolen, Nyskolen eller Montessori i Oslo? Negative eller positive erfaringer?

barn skal lære ,ikke leke på skolen. offentelig skole, er bedre enn alle du nevner

Anonymkode: 1cdd0...506

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

barn skal lære ,ikke leke på skolen. offentelig skole, er bedre enn alle du nevner

Dagens 😂

Offentlig skole er i ferd med å rotne på rot. Utagerende elever styrer klasserommene, og lærerne står der hjelpeløse.

Her blir det Montessori-skole på minsten neste år, spesielt bra for gutter! 

Anonymkode: 0f6eb...1cb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dagens 😂

Offentlig skole er i ferd med å rotne på rot. Utagerende elever styrer klasserommene, og lærerne står der hjelpeløse.

Her blir det Montessori-skole på minsten neste år, spesielt bra for gutter! 

Anonymkode: 0f6eb...1cb

helt uenig.

slike skole du nevner, er for særinger eller barn med svært rike foreldre / overfladiske

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

helt uenig.

slike skole du nevner, er for særinger eller barn med svært rike foreldre / overfladiske

Har du jobbet i eller hatt barn i noen av skolene som blir nevnt her? Hva er ditt erfaringsgrunnlag for å uttale deg? 

Til ts sitt spørsmål; Steinerskolen har fokus på lek første året; eventyrstund, matlaging, turer etc. 
Andre året er mer seriøst, men fortsatt lekent og de tar det i tempoet til barna; enkel regning og lære bokstavene. Samt håndarbeid. 
3 året er litt mer seriøs læring igjen, men i hovedfag fordyper man seg innen temaer som geografi, historie etc. 

selv på ungdomstrinnet kan læringen ta praktiske og kreative former; som å lage teater ut av hovedfag temaet eller andre kreative måter å fordype seg i emnet på. 

Anonymkode: d0077...3bc

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Interessant. Hva har du hørt om nyskolen? Vi bor i nærheten av den.

Sønnen til ei venninne fikk der. Foreldrene var veldig fornøyde.  Han trivdes og gikk ut med et snitt på 5. Thats all I know. Det er fokus på elevens medbestemmelse og litt mer tilrettelagt for den enkelte elev. De har ganske mye info på hjemmesiden sin.

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Men de lærer i alle fall å stave på alle disse skolene. 

Anonymkode: 58731...089

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker at man lærer vesentlige ting gjennom leking, særlig når man er bare 5-6-7 år. Har du ikke fått med deg den offentlige debatten om dette? Det er kommet en ny bok om lek i et nevroperspektiv, har ikke lest den, men jeg tror lek er helt sykt viktig. Viktigere enn å lære å lese og regne i 1. Klasse hvertfall.

Ts

Skrevet

Nope. 

Skrevet

helt uenig.

Vi e sikkert sære. Men rike eller overfladiske er vi ikke :) 

• Liker 1
Skrevet

Barn lærer best igjennom lek og samhandling med andre. Vi har selv valgt å ha våre barn på privatskole, etter at det skar seg på nærskolen med den mellomste. Nyskolen, syns jeg ser spennende ut. Har lest og hørt at den har et bra omdømme. 

Anonymkode: 0a878...53d

Skrevet

1. klasse på Steinerskolen er som et utvider barnehageår. Vi har barn der og er veldig fornøyde. 

Anonymkode: c9644...1ed

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.12.2022 den 12.35):

Er så enig med deg! Barna hadde lært så mye mer, og hatt det så mye bedre med mye mer lek i skolen! 

Kan dessverre ikke hjelpe deg…:/

Anonymkode: 0dade...137

Skrevet

Anbefaler internasjonal skole.

Anonymkode: 8953d...041

• Nyttig 1
Skrevet

Vi har hatt begge barna våre på internasjonal skole, Superfornøyde. Vi har bodd i utlandet i noen år, i forskjellige land pga jobb så da har det vært det beste for oss

Anonymkode: 6b984...8b8

• Liker 1
Skrevet

Blir ikke slike skoler for kjedelig for skolemotiverte barn som ønsker å lære og ikke bare leke ? Leke kan barn gjøre på sfo eller  hjemme.

Å ikke lære engang bokstavene i første klasse høres for spesielt ut for meg.

Anonymkode: efe81...1d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...