Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan man gjøre for å ikke legge på seg så mye? Hva fungerte for deg?

Jeg orker ikke å bli så tung denne gangen. Er lettere enn før forrige svangerskap, hadde tenkt å gå ned mer i vekt før ny graviditet, men det gikk litt skeis for nå er jeg visst gravid. Så ekstra viktig å holde vektoppgangen under kontroll fordi jeg er for tung i utgangspunktet (BMI 31).

Anonymkode: 1433b...346

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er litt spent på hvilket svar det er du forventer å få.

Spis sunt, lite sukker og beveg deg 🤷🏼‍♀️🤷🏼‍♀️ Det er opp til deg hva du velger å putte i munnen.

Anonymkode: 0f32f...983

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg la på meg litt over 2 kg. Det eneste jeg gjorde var å legge om livsstilen med tanke på mat. Var aktiv i andre trimester (hadde ingen energi i første), men ble dårlig med trim i tredje også. Så rett og slett sunne måltid, og veldig lite snacks. Jeg hadde også dårlig apetitt da, og slet med å spise opp middager. 

Anonymkode: 1799c...878

• Liker 2
Skrevet

Vær aktiv (uten å presse kroppen) og spis nok, men næringsrik og sunn mat. Hold deg unna masse sukker og fet mat. Er liksom ikke så mye mer å gjøre, for du skal ikke aktivt slanke deg. 

Anonymkode: 36415...dc5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er litt spent på hvilket svar det er du forventer å få.

Spis sunt, lite sukker og beveg deg 🤷🏼‍♀️🤷🏼‍♀️ Det er opp til deg hva du velger å putte i munnen.

Nei, litt egne erfaringer? Typ "la på meg masse i første men gjorde om på ting i andre svangerskapet og la ikke på meg så mye". Eller kanskje, "tok noen grep i andre svangerskapet men gikk til himmels med vekta likevel".

Lite sukker ja, men er vel andre grep man kan ta. Kanskje det er noen tips jeg ikke har hørt før. Jeg er med i en studie og spiser derfor tidsbegrenset, men tror ikke det er så mange norske gravide som gjør det så sikker få erfaringer med akkurat det. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva kan man gjøre for å ikke legge på seg så mye? Hva fungerte for deg?

Jeg orker ikke å bli så tung denne gangen. Er lettere enn før forrige svangerskap, hadde tenkt å gå ned mer i vekt før ny graviditet, men det gikk litt skeis for nå er jeg visst gravid. Så ekstra viktig å holde vektoppgangen under kontroll fordi jeg er for tung i utgangspunktet (BMI 31).

Ikke spis for mye, følg kostrådene. Spis mye fiber: grove kornprodukter, grønnsaker og frukt. Drikk nok vann. Ikke sult deg selv, det fører ofte til overspising og er uansett ikke behagelig eller sunt for deg, barnet og din psyke.

Du kan prøve å øke hverdagsaktiviteten også. Gå turer, ta trappa framfor heis, gå av bussen et tidligere stopp, finn en treningsform du liker. Mange trives med svømming når de er gravide fordi det er skånsomt for kroppen. 

Lykke til! ❤️ 

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiste som normalt og trente som normalt. La på meg 12 kilo totalt. 

Skrevet

Jeg spiser sunt pga svangerskapsdiabetes siden uke 8, men fortsatt gått opp 12 kg💔

Anonymkode: 303a1...74c

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg spiser sunt pga svangerskapsdiabetes siden uke 8, men fortsatt gått opp 12 kg💔

Anonymkode: 303a1...74c

Hvor langt er du på vei? 

Skrevet

Dette varierer fra person til person, hvordan man reagerer på et svangerskap.

Noen har lite plager i svangerskapet og kan fungere som normalt, de vil nok gå opp litt mindre. Ser også at de som er litt store fra før ofte går ned i vekt?

Jeg hadde mye plager første svangerskap, som førte til mye inaktivitet. så cravet jeg is som selvsagt har en del sukker, så jeg gikk opp over 20kg totalt!

Denne gangen er formen bedre, har prøvd å trene litt og spiser sunnere. Så hittil har det gått greit tror jeg, ikke veid meg på noen uker nå. Men er redd det går raskt oppover nå som de tyngre plagene begynner å melde sin ankomst…. Jeg har uansett ikke mulighet til å være like inaktiv som sist med et barn som skal følges opp, men nok aktivitet blir det nok ikke. Er uansett forberedt på +20kg denne gangen også, så får jeg heller bli positivt overrasket om det er under 20 tallet. Jeg tenker at svangerskap er unntakstilstand, så får man jobbe litt ekstra etterpå isteden.

Anonymkode: c0501...0ce

Skrevet

Du kan gjøre tiltak for å ikke legge på deg for mye fett ved å spise sunt, råvarebasert, ikke mer mat enn det du trenger osv. Men om du får vann i kroppen vil du jo føle deg tung og det er ikke nødvendigvis kosthold som hjelper på det dessverre. 

Anonymkode: 6fe77...ee0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

For meg som er overvektig frå før av har eg berre spist når eg er sulten. Spiser då heilt vanlig nordisk mat, spiser meg mett men tar ikkje ein porsjon til. Forsikitig med godteri, unner meg litt men ikkje kvar dag. F.eks drakk eg gløgg for 3 døgn sidan, av og til er greitt men ikkje heile tida. Eg har ikkje spist ekstra. Drikker masse vatn. Rører ikkje brus, har slutta med koffein også. Slanker meg ikkje. Eg tenkje ofta "er detta bra for baby?". Smågodt tilfører ikkje barnet eller deg noko som helst bra. Spiser eg smågodt tar eg ca 1-2 bitar i staden for heile posen. Eg tikke mot 21 veker og har lagt på meg veldig lite (4 kilo), men barnet vokse fram til nå godt (blir fulgt med på). Synest ikkje graviditet er tida for å på ein måte bli heilt helsefreak samtidig er det ein risiko å vere overvektig, derfor må man tenkja litt også.

Ellers går eg tur på 10-15.min per dag. Veit at det ikkje er så bra, men det er det eg får til med detta bekkenet nå.

Ho her har ganske mange gode tips:

Ellers er det mange ting som spele inn.

• Nyttig 1
Skrevet
mammahjarte skrev (6 minutter siden):

For meg som er overvektig frå før av har eg berre spist når eg er sulten. Spiser då heilt vanlig nordisk mat, spiser meg mett men tar ikkje ein porsjon til. Forsikitig med godteri, unner meg litt men ikkje kvar dag. F.eks drakk eg gløgg for 3 døgn sidan, av og til er greitt men ikkje heile tida. Eg har ikkje spist ekstra. Drikker masse vatn. Rører ikkje brus, har slutta med koffein også. Slanker meg ikkje. Eg tenkje ofta "er detta bra for baby?". Smågodt tilfører ikkje barnet eller deg noko som helst bra. Spiser eg smågodt tar eg ca 1-2 bitar i staden for heile posen. Eg tikke mot 21 veker og har lagt på meg veldig lite (4 kilo), men barnet vokse fram til nå godt (blir fulgt med på). Synest ikkje graviditet er tida for å på ein måte bli heilt helsefreak samtidig er det ein risiko å vere overvektig, derfor må man tenkja litt også.

Ellers går eg tur på 10-15.min per dag. Veit at det ikkje er så bra, men det er det eg får til med detta bekkenet nå.

Ho her har ganske mange gode tips:

Ellers er det mange ting som spele inn.

Jeg har ikke sett video, men siden hun IKKE er overvektig, så er det helseskadelig råd hun gir. Baby veier rundt 4 kilo. Så får man ekstra liter med blod - enda 1 kilo. Puppene blir større, de fleste får vann i kroppen og ødemer - 3-4 kilo til. De som er slanke bør også ha et lite fettlager for å kunne produsere næringsrik melk. 

Så til og med uten fettlagre skal man legge på seg rundt 8 kilo. Hvis man ikke legger på seg, så slanker man seg. Noe man ikke skal gjøre under svangerskapet. 

Anonymkode: 7d59b...591

Skrevet

Hei. Moren min var undervektig da hun fikk meg for over 20 år siden, hun røyka, og spiste mye usunt på den tiden. Men hun drakk bare vann, og er ikke noe spesielt glad i brus. Hun fikk beskjed om at hun ikke måtte legge på seg så mye mer av legen, fordi det var vanskelig å ta av seg de kiloene etter at man har vært gravid. Hun trente ikke, eller var noe særlig aktiv. Så anbefaler deg å spise sunt, vær aktiv og følg kostrådene. Har ikke vært gravid selv, men lurt å følge kostrådene. 

Anonymkode: d05a7...486

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. Moren min var undervektig da hun fikk meg for over 20 år siden, hun røyka, og spiste mye usunt på den tiden. Men hun drakk bare vann, og er ikke noe spesielt glad i brus. Hun fikk beskjed om at hun ikke måtte legge på seg så mye mer av legen, fordi det var vanskelig å ta av seg de kiloene etter at man har vært gravid. Hun trente ikke, eller var noe særlig aktiv. Så anbefaler deg å spise sunt, vær aktiv og følg kostrådene. Har ikke vært gravid selv, men lurt å følge kostrådene. 

Anonymkode: d05a7...486

For en rar lege 

Skrevet

Jeg spiste som vanlig, dog litt mindre bevegelse pga bekken. La likevel på meg 20 kilo, disse føyk av kroppen på egen hånd. Hadde det ikke vært for magen og gigantpuppene hadde du ikke sett at jeg var gravid.

Man kan ikke kontrollere kroppen i svangerskapet, noen legger på seg mye, noen lite, noen går ned og noen holder seg på samme. Det eneste du kan prøve på er å spise relativt sunt og bevege det, utenom det må du bare akseptere at kroppen reagerer utenfor din kontroll. Det er midlertidig.

Anonymkode: a8873...4c1

Skrevet

Jeg trente, spiste sunt og la allikevel på meg 20 pluss kilo. Det meste gikk bort den første måneden og nå 4 måneder etter er jeg tilbake på startvekt. Egentlig er jeg vel tynnere siden bryst og melk veier en del. Så det eneste du kan gjøre er å spise så sunt som mulig uten å slanke deg. Trening hjelper også veldig mye på å regulere vekten.

Anonymkode: 65c0f...a89

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.12.2022 den 13.33):

Jeg har ikke sett video, men siden hun IKKE er overvektig, så er det helseskadelig råd hun gir. Baby veier rundt 4 kilo. Så får man ekstra liter med blod - enda 1 kilo. Puppene blir større, de fleste får vann i kroppen og ødemer - 3-4 kilo til. De som er slanke bør også ha et lite fettlager for å kunne produsere næringsrik melk. 

Så til og med uten fettlagre skal man legge på seg rundt 8 kilo. Hvis man ikke legger på seg, så slanker man seg. Noe man ikke skal gjøre under svangerskapet. 

Enig med deg.

Er på mitt 3 svangerskap med hyperemesis. Til tross har jeg gått opp ca 15-16 kilo med begge mine barn og har likevel veid 5 kilo mindre enn utgangspunktet under 1 uker etter fødsel. Har altså aldri lagt på meg noe som ikke har skyltes at jeg har en baby i magen. Nå er jeg 28 uker og har gått opp 7 kilo, ligger ca nøyaktig likt som forrige gang.

Hadde jeg skulle vært redd for å legge på meg mer enn x antall kilo så hadde jeg potensielt skadet barna fordi jeg reelt sett hadde gått ned i vekt.

Skrevet

Dessverre er det lite du kan gjøre for å styre vekta under graviditet. Første graviditet hos meg, var jeg aktiv hver dag og spiste normalt - gikk opp ca 20kg. Andre graviditet spiste jeg det jeg fikk til, ofte mye «dritmat», var lite aktiv og gikk en god del ned i vekt før det gikk litt opp igjen.

Spis normalt, vær aktiv, og ikke tenk så veldig mye på det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.12.2022 den 13.33):

Synes ikke det var noen ekstreme råd hun kom med akkurat. Hun sa heller ikke at allerede slanke folk burde la være å legge på seg det som er anbefalt, bare at det ikke er nødvendig eller særlig gøy å legge på seg veldig mye mer enn det. Jeg er jo feit så trenger ikke legge på meg så mye. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...