AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #1 Skrevet 20. desember 2022 Får barna deres noe som helst eller må dere kjøpe inn for de? Jeg har 17 barn å handle til Og 6 voksne. Da har vi droppet svært mange voksne men gjenstår 2 tanter uten barn selv som får pga de gir til våres. Og besteforeldre Føler det er ille når jeg har småbarn selv. Er et jævla pengesluk. Men lurer på om dere dropper til absolutt alle, får barna deres noen julegaver fordet av noen eller hvordan løser dere det? Må sikkert kjøpe 8-10 ting til de hver for at de skal ha noe? De er 4 og 6 neste år. Har på følelsen av at en bestemor og en bestefar dropper å gi til barnebarna hvis vi slutter å gi. Prøvd å sette en stopper i flere år for å la være å gi men hun hvertfall vil ha bursdag og julegave hvert år. Anonymkode: f9dc4...7f1 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #2 Skrevet 20. desember 2022 Da det ble mange barn i vår slekt så ble det en regel om at man sluttet å kjøpe til de som var konfirmert. Hvis flesteparten av de 17 barna er små så kan dere vel gjøre en avtale om at hver av de voksne kjøper til noen av barna? Så får alle barna, men alle voksne trenger kke kjøpe til alle? Blir jo altfor mange gaver til de små. Anonymkode: 4d7bc...d70
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #3 Skrevet 20. desember 2022 Har det også sånn, har en unge sjøl og søsken på alle kanter har 3,4,5 unger hver. Ender med at man knapt har råd til å kjøpe noe fint til sitt eget barn. Er så jævla lei maset. Anonymkode: 3ac20...b0b 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #4 Skrevet 20. desember 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Har det også sånn, har en unge sjøl og søsken på alle kanter har 3,4,5 unger hver. Ender med at man knapt har råd til å kjøpe noe fint til sitt eget barn. Er så jævla lei maset. Anonymkode: 3ac20...b0b Hva med å være løsningsorientert og ta det opp med dine søsken? Finn en avtale som kan fungere for dere alle i stedet for å være stille og passiv-aggressiv og bli sur og bitter. Anonymkode: 4d7bc...d70 4
Gjest EmKay Skrevet 20. desember 2022 #5 Skrevet 20. desember 2022 I min familie har vi også hatt en grense ved konfirmasjonsalder. Hos mannen min hadde de ved 18 år.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #6 Skrevet 20. desember 2022 Jeg gir til barnas søskenbarn. De er 5 totalt, så ikke mange. Kun besteforeldre får gave, og da som regel hjemmelaget (kaker, toddy etc) Mine egne barn får ikke mange gaver og det lever de fint med. Jeg har snakket med barnas venner om at vi kan redusere gavestyret, og alle er enige. Vi gir dem 1 stor gave hver stort sett, og de er fornøyd. Et lass med smågaver er gøy der og da, men det er verken miljøvennlig eller gøy for dem dagene etter. Barn skjønner at det å kjøpe mye ting hele tiden ikke er bærekraftig, hvis man snakker om det Anonymkode: 93eae...1b4 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #7 Skrevet 20. desember 2022 Ikke få så masse barn…? Anonymkode: 5397f...eca 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #8 Skrevet 20. desember 2022 18 minutter siden, AnonymBruker said: Må sikkert kjøpe 8-10 ting til de hver for at de skal ha noe? De er 4 og 6 neste år. Hvorfor må du det? 10 gaver til hver? Det er helt galskap i mine øyne. Og du legger opp til en gavekultur som er helt vill i mine øyne. Selv 5 gaver til hver høres mye ut. Hvorfor skal de ha så mye til jul? Og hvorfor føler du at de må ha så mye gaver til jul? Anonymkode: 93eae...1b4 6 1
hjärterdam Skrevet 20. desember 2022 #9 Skrevet 20. desember 2022 Vi har begynt å gå litt sammen og det har gjort handlingen mye enklere. Jeg har 4 barn, ene søsteren min har 4 og den andre 2. Vi har de siste årene gått sammen slik at jeg og lillesøster kjøper gaver sammen til storesøsters, de to sammen til mine og jeg og storesøster sammen til lillesøsters. På den måten får barna færre men dyrere gaver. Om dere pleier å gi for 200, kanskje dere kan gå ned til 150 men gaven blir fortsatt av grei kvalitet om to-tre tante/onkelfamilier går sammen og kjøper en til 300/450? Ellers kjøper vi mye på salg. Ene nevøen vår vil i år få en Legobrannstasjon som egentlig koster over 700, fordi vi fant den på salg til 400 og slo sammen to tantefamiliers budsjett.
always Skrevet 20. desember 2022 #10 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ikke få så masse barn…? Anonymkode: 5397f...eca Man skal la være å få barn pga julegaver? Hvorfor ikke heller bare la være å gi gave til alle søsken og søskenbarn? Det blir altfor mange gaver til hvert barn. Vi gir bare til egne foreldre, barn og barnebarn. Julen er tid for samvær med familie ikke for å gjøre seg raka fant. 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #11 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hva med å være løsningsorientert og ta det opp med dine søsken? Finn en avtale som kan fungere for dere alle i stedet for å være stille og passiv-aggressiv og bli sur og bitter. Anonymkode: 4d7bc...d70 Det gjøres hvert eneste år. Men de elsker tydeligvis gavekjøret og sier at de vil kjøpe til oss uansett 🙄 Og som normalt oppegående menneske så gir vi jo noe tilbake. Anonymkode: 3ac20...b0b
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #12 Skrevet 20. desember 2022 Vi gir ikke til tantebarn etter konfirmasjonsalder. Men i stedet kjøper vi en familiegave (brettspill, vanligvis). Jeg har sluttet å gi til venninner og deres barn (gitt klar beskjed om at jeg ikke gir og ikke vil ha noe tilbake pga gavestress). Handler mye på black friday-salget, slik at det går an å få noe OK til en relativt rimelig penge. TS, jeg skjønner ikke helt, kjøper du 8-10 gaver til dine egne barn? Det behøvre du vel ikke? Mine får av sine besteforeldre, tante og onkler, pluss oss foreldre. Det vil si 7 gaver til sammen. Det hender at vi kjøper noe småtteri fra katten, eller nissen, men det blir ikke noe mye som koster masse penger, bare noe artig fra Normal eller annet dill. Slik at de skal ha litt mer å pakke opp. Anonymkode: 23f0d...45d
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #13 Skrevet 20. desember 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det gjøres hvert eneste år. Men de elsker tydeligvis gavekjøret og sier at de vil kjøpe til oss uansett 🙄 Og som normalt oppegående menneske så gir vi jo noe tilbake. Anonymkode: 3ac20...b0b Da er det du som velger å kjøpe ekstra og gjøre deg til fant, det kan du ikke skylde på andre. Anonymkode: 4d7bc...d70 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #14 Skrevet 20. desember 2022 Gi én gave per familie. Gi f.eks. brettspill, bok, uteleke, abonnement på blad for barn. Anonymkode: 93726...d86 1
Gjest ti10 Skrevet 20. desember 2022 #15 Skrevet 20. desember 2022 Hva mener du egentlig med dette? "Må sikkert kjøpe 8-10 ting til de hver for at de skal ha noe?" At du må kjøpe så mange gaver til barna dine hvis alle andre slutter å gi?
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #16 Skrevet 20. desember 2022 Vi har valgt å kun gi individuelle gaver til kjernefamilien, foreldre/besteforeldre + 1 gave til barnløs slektning (grantante/grandonkel). Resten av de vi gir til får familiegave. Anonymkode: 66f12...f3e 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #17 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Får barna deres noe som helst eller må dere kjøpe inn for de? Jeg har 17 barn å handle til Og 6 voksne. Da har vi droppet svært mange voksne men gjenstår 2 tanter uten barn selv som får pga de gir til våres. Og besteforeldre Føler det er ille når jeg har småbarn selv. Er et jævla pengesluk. Men lurer på om dere dropper til absolutt alle, får barna deres noen julegaver fordet av noen eller hvordan løser dere det? Må sikkert kjøpe 8-10 ting til de hver for at de skal ha noe? De er 4 og 6 neste år. Har på følelsen av at en bestemor og en bestefar dropper å gi til barnebarna hvis vi slutter å gi. Prøvd å sette en stopper i flere år for å la være å gi men hun hvertfall vil ha bursdag og julegave hvert år. Anonymkode: f9dc4...7f1 Det du spør om er om du kan kutte ut å kjøpe gaver til alle men samtidig få presanger til dine barn? Selvsagt kan du ikke forvente å få noe i retur dersom du kutter ut. Og barnløse tanter skal få presang dersom de kjøper til dine barn Anonymkode: 8484e...e35 6
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #18 Skrevet 20. desember 2022 De voksne får ingen gaver, kun barna. Men barna får i vennegjengen og familien får fond/aksjer som jeg har ansvaret for. Dette får barna når de konfirmeres. Anonymkode: 1a72f...de0
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #19 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ikke få så masse barn…? Anonymkode: 5397f...eca Er 2 barn masse barn? Eller mener du TS skal avgjøre hvor mange barn hennes og mannens søsken får? Anonymkode: 9b964...feb 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #20 Skrevet 20. desember 2022 Kjenner til dette. Vi har 20 å handle til. Det blir slik når vi er faddere til venners barn og tante og onkel til en skokk. I tillegg kommer besteforeldre og barnløse søsken. De må jo også få gave. Man vil jo være høflig og vise at man setter pris på dem også, De eldste tantebarna er snart voksne, men de sender likevel milelange dyre ønskelister hvert år både til bursdag og jul. Det er jammen ikke lett å komme seg ut av gavekarusellen altså. Hva skal man si? Jeg vil ikke fremstå som kjip heller. Anonymkode: 80d48...593
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå