AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #1 Skrevet 20. desember 2022 Jeg er en «liten» kvinne i både høyde og bredde, så dette er en kommentar jeg har fått flere ganger, spesifikt av menn (kommentar jeg personlig syns er merkelig og litt ekkel å få). Disse kommentarene har startet diskusjon om at pga. størrelse vil jeg ha krav på keisersnitt (diskusjon hvor jeg ikke har vært deltagende, for jeg kan ingenting om slikt) Jeg vet at for å få keisersnitt så må helsepersonell gjøre en vurdering. Hva må til for å få keisersnitt? Hvilke krav stilles? Er kvinners «kroppsstørrelse» er noe helsepersonell i det hele tatt vurderer ifht. keisersnitt? Anonymkode: 3fc78...cdd
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #2 Skrevet 20. desember 2022 Hvor liten er du egentlig? Har flere lave og små venninner som har født uten at høyde har vært et tema. Fødsel har gått fint. Anonymkode: 0130e...e29 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #3 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor liten er du egentlig? Har flere lave og små venninner som har født uten at høyde har vært et tema. Fødsel har gått fint. Anonymkode: 0130e...e29 Jeg antar at høyde ikke har så mye å si ifht en fødsel, men har bredde noe å si? Jeg veier 40kg og er en voksen kvinne Anonymkode: 3fc78...cdd
Mamajune11 Skrevet 20. desember 2022 #4 Skrevet 20. desember 2022 Hvis helsestasjon ikke har nevnt noe er det ikke noe å tenke på.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #5 Skrevet 20. desember 2022 Liten av vekst selv, 150cm og 45kg, og de to vaginale fødslene mine har gått helt fint. Det er størrelse på fødekanal, størrelse på barnet osv som vil bestemme om du har rett på planlagt keisersnitt. Anonymkode: 8d125...6dd 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #6 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg antar at høyde ikke har så mye å si ifht en fødsel, men har bredde noe å si? Jeg veier 40kg og er en voksen kvinne Anonymkode: 3fc78...cdd Hun ene som jeg jobber med er vel 152 høy og veier 42 kilo, fødte baby på 4,6 kilo uten at det var et problem. Vi snakket om dette da jeg ble gravid og hun viste bilder og fortalte. Hun er kjempeliten og kjempesmal. Det er 18 år siden så jeg tror nok de ville satt igang tidligere mtp størrelse nå i dag pga størrelsen til barnet, men det er ingen automatikk I at det ikke skal gå helt fint å føde normalt. Du har jo folk på mer gjennomsnittlig høyde som har for smalt bekken igjen, kan gå begge veier. Anonymkode: 0130e...e29 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #7 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg er en «liten» kvinne i både høyde og bredde, så dette er en kommentar jeg har fått flere ganger, spesifikt av menn (kommentar jeg personlig syns er merkelig og litt ekkel å få). Disse kommentarene har startet diskusjon om at pga. størrelse vil jeg ha krav på keisersnitt (diskusjon hvor jeg ikke har vært deltagende, for jeg kan ingenting om slikt) Jeg vet at for å få keisersnitt så må helsepersonell gjøre en vurdering. Hva må til for å få keisersnitt? Hvilke krav stilles? Er kvinners «kroppsstørrelse» er noe helsepersonell i det hele tatt vurderer ifht. keisersnitt? Anonymkode: 3fc78...cdd Jeg hadde svart "hvordan er det mulig å ha så liten hjerne når du er så stor?" eller "morra di burde tatt keisersnitt da du ble født, så du ikke hadde deiset i gulvet med hodet først. Du har tydeligvis fått varige mén!" Anonymkode: eff2f...edb 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #8 Skrevet 20. desember 2022 Altså mora til bestekompisen min er mindre enn meg og liten generelt. Fødte 3 sønner på nesten 5 kilo hver helt fint. Tipper hun er 150 og 45 kilo Anonymkode: 2c489...aa8 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #9 Skrevet 20. desember 2022 Folk som sier sånt er både uvitende og frekke. Bekkenet hos en tynn dame er som regel omtrent det samme som hos en tykk dame. Forskjellene ligger som regel i mengde (muskler og) fett rundt. Anonymkode: 4300f...677 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #10 Skrevet 20. desember 2022 Jeg er 151 og 40 kg til vanlig, ganske liten og spe med andre ord, har født 3 barn på mellom 3,5 og 4 kg, 35 og 36 i hodeomkrets, og ingen problemer med å føde de vaginalt. Enkle og kjappe fødsler også. Så har du min tante på 180 og med brede hofter, sånn typisk fødekropp som de som fint sier, hun hadde ikke sjans i havet til å føde min kusine på knappe 2,5 kg. Det endte i hastekeisersnitt etter 2 døgn. Samme gjelder noen venninner av meg, kan ikke føde vaginalt tross brede hofter og normalhøyde/vekt. Så str på kvinnen har ikke noe å si, det er om bekkenet hennes klarer å utvide seg nok til å føde vaginalt. Anonymkode: acd06...cc8 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #11 Skrevet 20. desember 2022 Jeg fikk også den type kommentarer, både før jeg fikk barn, og mens jeg var gravid med første barn. Det var flere som var nokså overbevisende da de sa at jeg ikke kunne føde barn vaginalt, eller at det ville medføre stor risiko. Moren min, som er litt større enn meg, fikk store problemer under sin første fødsel, og fikk beskjed om at det var fordi hun hadde for smalt bekken. Pga. kommentarer, og min mor som nesten hadde fødselsangst på mine vegne pga egen fødselserfaring, ble jeg veldig bekymret. Tidligere var det aktuelt med keisersnitt når moren var under 1.60, og det bekymret meg også, for jeg er godt under det. Men de har gått bort i fra det, fordi det ikke hadde noen hensikt. Jeg anbefaler å snakke med jordmor i kommunen. Min betrygget meg. Hun sa at siden jeg er spedbygd og under gjennomsnittet på høyde, er det sannsynlig at jeg har smalere bekken enn gjennomsnittskvinnen også. Men at det likevel ville være stort nok til å føde i hodeleie. Jeg kunne være litt mer utsatt for å få trøbbel med lite fremgang i fødselen, eller hvis babyen lå litt skjevt til. Da ville det kunne være en litt større risiko for at fødselen endte med akutt keisersnitt. Men det kan skje samme hva slags kroppsbygning og bekken en har, og sannsynligvis slapp jeg unna det og. Jeg har hatt raske, lette og ukompliserte fødsler av babyer på 3,3 og 3,7 kg. Anonymkode: 24036...243
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #12 Skrevet 20. desember 2022 Min mors grandtante var liten, under 150. Hennes mann var godt over 190. Det ble sagt at hun hadde lette fødsler, men at alle barna kom et par uker før tiden. De tok etter sin far i lengda, noe hun ikke hadde plass til. Det er altså mulig å føde selv om man er lav. Dette vil helt sikkert jordmor ta en vurdering av etterhvert, og det skader ikke å spørre. Forøvrig synes jeg det virker uhøflig med slike kommentarer, og også å diskutere slikt over hodet på deg. Det er utrolig hva folk kan finne på å kommentere til gravide! Anonymkode: 51b86...6f1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #13 Skrevet 20. desember 2022 Har en bitteliten venninne på 142. Hun har 4 barn. Alle var ukompliserte hjemmefødsler i badekaret 😊 Så størrelse har ingenting å si nei. Anonymkode: 285dc...803 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #14 Skrevet 20. desember 2022 Er mannen din spesielt høy? Kanskje de tenker at om han er det, så blir babyen diger og du er så liten? Veldig merkelig i grunnen Anonymkode: cdccd...f40
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #15 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er mannen din spesielt høy? Kanskje de tenker at om han er det, så blir babyen diger og du er så liten? Veldig merkelig i grunnen Anonymkode: cdccd...f40 Jeg ble i alle fall igangsatt 2 uker før termin fordi baby målte 3,9 kg, jeg er 152 høy og mannen min er 190. Da brukte jordmor mannens høyde som grunnlag 😅 Anonymkode: 653f7...1b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå