Gå til innhold

Gruer meg til å gå på tur hver eneste gang. Hunden min på 6mnd har begynt å bjeffe på alle.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gruer meg til å gå på tur hver eneste gang fordi hunden min har begynt å bjeffe på alle. Både mennesker og hunder. Det virker som om hun lukker ørene for meg helt, og jeg får ikke noe kontakt. Hun er snart 6 mnd og jeg lurer på om det er fordi hun begynner å komme i «unghund» fasen? Hun er vandt til mange forskjellige mennesker, og er generelt glad i mennesker. Hunder er noe annet, der trenger hun lenger tid til å føle seg trygg og varm før hun vil leke osv. 

Trener på kontakt hver dag, prøver å gå steder som ikke stresser henne og dette ser ut til å funke noen ganger, men på f eks tur nr 2. kan jeg slite igjen. Går på miljøtrening som en hundeklubb her i nærheten arrangerer og da oppfører hun seg ikke sånn. 

Er unghundkurs til å anbefale i denne situasjonen? 
Gjerne kom med tips.

Anonymkode: 75980...129

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du beta og hunden din alfa? Det skal vel være omvendt.

Anonymkode: a1b96...a92

Skrevet

Godis med på tur, ha den lett tilgjengelig sånn at hunden hele tiden higer etter godisen. Når det kommer noen gir du godis med en gang, helst før bjeffingen begynner. Avtal gjerne med en nabo/venn at dere skal øve, så vet du hele tiden når det kommer noen. Og ja, hundekurs kan være gull.

Hvilken rase er det?

Anonymkode: 00852...840

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvor bor du? Vanskelig å anbefale kurs hvis vi ikke vet hvor i landet du hører til. :) 

Kurs kan hjelpe, men kan også være det blir for tett for din unghund og det kan bli vanskelig å få kontakt også på kurset. Da kan det bli frustrerende. Det kan være at atferdsterapeut hjem til deg kan være et bedre alternativ, men det må du nesten se på selv.

Generelt sett nå er nøkkelen avstand. Når det kommer noen din hund kan reagere på, trekk ut og få så stor avstand at din hund mestrer situasjonen og klarer å ha kontakt med deg og ta godbiter. Bli stående der til din hund har glemt de som passerte og har roet seg ned igjen. Gjerne ha 10-15 minutter med godbitsøk hvis det trengs. Og selvsagt ingen hilsing på fremmede folk og hunder på tur, men det vet du sikkert. 

• Liker 4
Skrevet

Vi hadde problemer med at hunden vår ville hilse på alle mennesker og hunder. Problemet er at hvis du er redd for at hunden skal reagere på en bestemt måte, så kan situasjonen bli anspent, og det merker hunden. Vi trente ham opp med å si «flink gutt» og gi godbiter lenge før vi skulle passere. Flink gutt har blitt en frase som gjøre at han kommer til oss/setter seg ned/ignorerer mennesker. Kanskje du kan prøve dette med bjeffingen, og at du starter med ros og godbiter lenge før hunder begynner å bjeffe og situasjonen blir anspent. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde denne utfordringen med en av våre hunder.
Gikk på "gå pent i bånd" kurs (sikkert noe ala miljøtreningen)
På kurset gikk hunden helt fint, ingen bjeffing, men når vi var tilbake hjemme i gata.....
Trenet på kontakt, slik at når jeg så en annen hund komme avledet jeg med godbiter og kontakt trening, 
Det kom seg etterhvert, men er fortsatt etter mange år, ganger der hunden bjeffer på/mot andre hunder vi møter.

Vil absolutt anbefale å gå kurs, der er en instruktør som er trenet i å se hvordan du har kontakt med din hund.
Som igjen kan gi råd, da er det viktig å følge de rådene. Vår første hund var mye på kurs, og vi fikk trenet bort dette.
Med vår andre hun tenkte vi det ikke var så nøye med kurs "vi kan jo dette fra før" men der mener jeg vi bommet.
For ethvert individ er litt forskjellig, og hadde vi fått trent på samme måte med nummer to som med nummer en er jeg sikker på at vi hadde sluppet mye av bjeffingen når vi møter andre.

• Liker 2
Skrevet

Søk på motbetining og sladretrening/kinderegg trening. Og SOM Tabris sier, avstand 🙂

Anonymkode: 32ad3...abe

• Liker 2
Skrevet

Her ser vi sikkert helt rare ut, sånn som vi driver og krysser gater og går sikk-sakk mellom biler, kanskje et par skritt ut i en grøftekant, men det er altså for å sikre avstand mellom hunden min og enten andre hunder, eller menn med hette :fnise: Så står vi der, jeg lager ablegøyer og kaster godbiter rundt meg som om jeg skulle være en ødelagt tyggegummiautomat. I begynnelsen fungerte det kanskje 1 av 5 ganger - i dag var vi på ettermiddagstur uten et eneste bjeff.

Du gjør så godt du kan, og det er det eneste noen kan be deg om. Prøv å ikke tenke på at det er andre folk i nærheten, fokuser på deg og hunden din. Dere kommer aldri noen vei uten trening, og for å få trening så må dere komme dere ut. Med det sagt, så hadde vi en periode der vi gikk tur til litt "odde" tider for å prøve å minske sjansen for å møte på andre hunder og menn med hette på, noe som skapte større sannsynlighet for suksess hos hunden, som igjen gir mestringsfølelse for både meg og ham.

Det ordner seg dette, TS, det er jeg helt sikker på :)

• Liker 4
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...