AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #1 Skrevet 20. desember 2022 Hvis man har time hos fastlegen, man møter opp til avtalt tid, men legen er forsinka og man venter til det har gått en halvtime etter at timen skulle startet og da må gå pga en annen avtale. Kan legekontoret da kreve at jeg må betale fordi jeg ikke møtte til timen? Jeg møtte jo opp og jeg kan ikke noe for at legen var forsinket. Hva mener andre? Anonymkode: 20d22...c68
Gjest Hottentått Skrevet 20. desember 2022 #2 Skrevet 20. desember 2022 En halvtime er nok innafor hva man må regne med å vente. Går det over 1 time kan du kanskje argumentere for å slippe betaling. Men jeg vet ikke 🤷♀️
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #3 Skrevet 20. desember 2022 Tenker at du ikke skal måtte betale. Du møtte opp. Anonymkode: 29e71...979 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #4 Skrevet 20. desember 2022 Men sånn til neste gang: det er ikke lurt å ha andre avtaler tett opp k en legetime. Min erfaring er at det alltid er inntil 1 times venting hos lege. Anonymkode: 29e71...979 3
Hedvig88 Skrevet 20. desember 2022 #5 Skrevet 20. desember 2022 Det praktiseres forskjellig i og med at de fleste legekontor har selvstendig næringsdrivende leger, og de driver inn egen lønn. Når det er sagt, så ville jeg kanskje ikke lagt en annen avtale så tett etter legetime, nettopp fordi det kan bli forsinkelser man ikke rår over. (Akutte hendelser med andre pasienter, en pasient som viser seg å være suicidal, eller får hjertetrøbbel, eller trenger ambulanse etc. Da er legen pliktig å være der til andre kan overta) Uansett, det var en liten avsporing! Har dere system hvkr dere melder ankomst, eller blir dere hentet etterhvert som legen er ledig? Kan du bevise st du faktisk var der? Legen ser gjerne ikke det om man ikke kan melde ankomst, og de ser bare pasient som ikke møtte. Fikk du gitt beskjed til sekretær at du ikke kunne vente lenger? Jeg ville først og fremst, uavhengig av det over, ringt de og gitt beskjed. Du var der, du venta, du måtte gå g syns det er vanskelig med ikke-møtt når du faktisk møtte. Be de om å gjennomgå rutiner på kontoret for å unngå dette, at de f.eks kan opplyse om det er lange forsinkelser, eller noen mulighet for å melde ankomst slik at de kan se at dere faktisk møtte opp. Ofte er det enklere å få slettet en slik regning om man kan "ta de" på dårlige rutiner samtidig som man foreslår endring. 1
Hedvig88 Skrevet 20. desember 2022 #6 Skrevet 20. desember 2022 Hottentått skrev (5 minutter siden): En halvtime er nok innafor hva man må regne med å vente. Går det over 1 time kan du kanskje argumentere for å slippe betaling. Men jeg vet ikke 🤷♀️ Som regel bare på offentlig sykehus, eller fastleger som er hel-kommunal. Private legekontor (selvom de er subsidiert av kommunen) er selvstendig næringsdrivende og taper personlig lønn på det. Derfor jeg foreslår å spørre om rutiner, foreslå en løsning og bedre kommunikasjon slik at pasienter slipper å møtte forlate fordi legen ble lengre oppholdt.
Gjest Hottentått Skrevet 20. desember 2022 #7 Skrevet 20. desember 2022 Hedvig88 skrev (6 minutter siden): Som regel bare på offentlig sykehus, eller fastleger som er hel-kommunal. Private legekontor (selvom de er subsidiert av kommunen) er selvstendig næringsdrivende og taper personlig lønn på det. Derfor jeg foreslår å spørre om rutiner, foreslå en løsning og bedre kommunikasjon slik at pasienter slipper å møtte forlate fordi legen ble lengre oppholdt. Ja skjønner..jeg vet som sagt ikke. Men ville nok prøvd å argumentere 🙈
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #8 Skrevet 20. desember 2022 Tviler når det er snakk om så kort tid. Da burde du ha informert om at du har en avtale så tett opp på forhånd. Slik at de kunne ha gjort en vurdering om å flytte timen din eller ikke. Om de kan prioritere deg foran andre er også en mulighet, men ikke alltid mulig men om de er bevist på det på forhånd så kan de i alle fall vurdere det. Men du varslet ikke på forhånd, så da kan du for det helt selv. En halv time er ingenting, såpass må man forvente. Anonymkode: fea81...b92 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #9 Skrevet 20. desember 2022 Jeg har måtte gå en gang, da var legen 45 minutter forsinket. Jeg måtte ikke betale. Men det fikk jeg avklart allerede før jeg gikk, siden jeg snakket med de ansatte. Anonymkode: 4fcad...e88
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #10 Skrevet 20. desember 2022 Synes noen av rådene her er helt ville. Om du sa i fra til legen/ansatte på kontoret at du ikke kunne sitte å vente lengere pga andre avtaler, så er det spinnvillt at de, som private næringsdrivende skal kunne bryte avtaler, men forbeholde seg retten til å kreve betalt for det. Jeg har opplevd forsinkelser både fra tannleger og leger, og da har jeg fått god beskjed om at det er forsinkelse og ca et estimat på hvor lenge jeg evnt måtte vente. Aldri opplevd å bare bli sittende i over en halvtime uten beskjed. 10 min her og der bryr jeg meg ikke om. Om du sa i fra, så synes jeg du kan krangle på denne fakturaen. Anonymkode: b591a...ba7
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #11 Skrevet 20. desember 2022 En halvtime er innafor det man må regne med som pasient, synes jeg. Mitt legekontor opplyser at blir de mer enn 30 minutter forsinket, gir de deg beskjed. (Her logger man seg inn på automat ved oppmøte), Mannen min satt en gang 2 1/2 time og ventet før han måtte dra. Han ble ikke belastet økonomisk for den timen. Anonymkode: 6fe9a...e9a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå