Gå til innhold

Hva forventer du av dine tenåringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to barn på 14 og 12. Begge er ganske hormonelle og jævlige om dagen 😅 de pleier egentlig ikke å få lommepenger, men det er noe vi snakker om i disse dager, skjønner at de kanskje bør begynne å få det. 

Men jeg synes de bidrar veldig lite i heimen og det er en evig krangling om hva som kan forventes av dem og ofte begrunner de med at INGEN ANDRE AV DERES VENNER HAR OPPGAVER DE MÅ GJØRE HJEMME. 🙄

Jeg forventer at de rydder rommene sine også har de fått ansvaret med å tømme og rydde etter oppvaskmaskinen og gå med søpla. Men LORD som det er ett føkkings mas å få dem til å gjøre... Spesielt hos dattra så er rommet rotete igjen etter en dag og synes ting blir gjort sånn halvveis bra og med masse syting. 

Så hvilke oppgaver har egentlig tenåringer hjemme? Kan ikke få meg til å tro at de fleste tenåringer rundt om bare lever som prinser og prinsesser og gjør ingenting annet enn å bare spille hele dagen lang....😅

Anonymkode: 5f512...0c9

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

ukelønn eller lommepenger? det ene er betaling, for å fortjene betaling må man utføre en oppgave - slik fungerer verden,  det andre er at  foreldre velger GI barna penger, det lærer barna ingenting om forvaltning av økonomi osv. Hos oss var det endog fratrekk i penger om de ikke gjorde oppgavene, akkurat som du får fratrekk i lønnom du ikke møter på jobb. Grei skuring som har lært ungene om verdien av å gjøre sine oppgaver for å få betalt.. 

Jeg har ikke mast på mine en dag, bare passet på å informere om at om oppgaven ikke utføres blir det heller ikke penger - så er det opp til dem å avgjøre hvor viktig det å ha penger er. 

Endret av Carrot
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Carrot skrev (2 minutter siden):

ukelønn eller lommepenger? det ene er betaling, for å fortjene betaling må man utføre en oppgave - slik fungerer verden,  det andre er at  foreldre velger GI barna penger, det lærer barna ingenting om forvaltning av økonomi osv. Hos oss var det endog fratrekk i penger om de ikke gjorde oppgavene, akkurat som du får fratrekk i lønnom du ikke møter på jobb. Grei skuring som har lært ungene om verdien av å gjøre sine oppgaver for å få betalt.. 

Jeg har ikke mast på mine en dag, bare passet på å informere om at om oppgaven ikke utføres blir det heller ikke penger - så er det opp til dem å avgjøre hvor viktig det å ha penger er. 

Så hvilke oppgaver gir du barna dine da? Og hvor mye ukelønn?

Ts 

Skrevet

Har ikke tenåringer selv, men mine foreldre ga oss minimalt med ting. Skole var vår jobb. Siden lekser er noe man må fullføre etter jobben vår, så hadde vi færre oppgaver.

Men det ble forventet: Vi måtte holde rommene våre ryddige, og vaske dem selv. Vi måtte vaske badet som vi bruker. Dekke på bordet til middag og rydde opp etterpå (så lenge vi ikke hadde prøve dagen etter). Måke snø om vinteren. Rake løv foran huset om høsten. Plukke ugress om våren. Plukke brunsnegler om sommeren. Ta ut søppel. Gå tur med hunden. 

• Liker 2
Skrevet

Vi fikk ukepenger, men ikke for utførte oppgaver, men fordi vi var en del av familien og tok del i å gjøre det trivelig for alle. 

På det meste fikk jeg vel 200nok i uken. Ellers måtte jeg jobbe fra da jeg var 12/13. Fikk penger ved å være barnevakt. 

Gjest Hottentått
Skrevet

12 og 14 år...vel, de kan fint ha ansvar for oppvasken/sette inn i maskin og rydde ut av den. Gå ut med søpla hver kveld. Tørke støv en gang i uka eller støvsuge en gang i uka. Da jeg var på den alderen hadde jeg ansvaret for trappevasken i oppgangen i blokka. Til og med naboene (gamle søte pensjonister) ble med på opplegget og jeg fikk ta trappevasken for dem også 😎

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har to barn på 14 og 12. Begge er ganske hormonelle og jævlige om dagen 😅 de pleier egentlig ikke å få lommepenger, men det er noe vi snakker om i disse dager, skjønner at de kanskje bør begynne å få det. 

Men jeg synes de bidrar veldig lite i heimen og det er en evig krangling om hva som kan forventes av dem og ofte begrunner de med at INGEN ANDRE AV DERES VENNER HAR OPPGAVER DE MÅ GJØRE HJEMME. 🙄

Jeg forventer at de rydder rommene sine også har de fått ansvaret med å tømme og rydde etter oppvaskmaskinen og gå med søpla. Men LORD som det er ett føkkings mas å få dem til å gjøre... Spesielt hos dattra så er rommet rotete igjen etter en dag og synes ting blir gjort sånn halvveis bra og med masse syting. 

Så hvilke oppgaver har egentlig tenåringer hjemme? Kan ikke få meg til å tro at de fleste tenåringer rundt om bare lever som prinser og prinsesser og gjør ingenting annet enn å bare spille hele dagen lang....😅

Vet ikke om dette er et godt tips eller ikke. Men når jeg gikk på ungdomsskolen og videregående fikk jeg 100 kr i ukepenger. Samt ekstra penger til ulike aktiviteter (kino.osv). Dersom jeg ønsket meg mer penger måtte jeg gjøre ulike oppgaver i huset. Tror dessverre det ikke er alle ungdommer som lar seg motivere til husarbeid. Og tro meg. Det hjelper ikke å kjefte 😂 jeg gjorde minst mulig når jeg fikk kjeft, men en vennlig på minnelse og tidsfrist hjalp. For eksempel kunne min mor si: Hvis jeg ikke støvsugde huset innen morgendagen gjorde hun det istedet. 

Anonymkode: 5f60d...277

• Liker 2
Skrevet
Hottentått skrev (3 minutter siden):

12 og 14 år...vel, de kan fint ha ansvar for oppvasken/sette inn i maskin og rydde ut av den. Gå ut med søpla hver kveld. Tørke støv en gang i uka eller støvsuge en gang i uka. Da jeg var på den alderen hadde jeg ansvaret for trappevasken i oppgangen i blokka. Til og med naboene (gamle søte pensjonister) ble med på opplegget og jeg fikk ta trappevasken for dem også 😎

Jeg synes egentlig det er lite 😅 jeg kommer sikkert fra en litt old school familie men jeg var barnevakt, ryddet og vasket og hadde masse arbeidsoppgaver i huset men fikk liksom 50 kr i måneden 😅jeg synes det er for mye å gi flere hundre kr i uka!!

• Liker 2
Gjest Hottentått
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg synes egentlig det er lite 😅 jeg kommer sikkert fra en litt old school familie men jeg var barnevakt, ryddet og vasket og hadde masse arbeidsoppgaver i huset men fikk liksom 50 kr i måneden 😅jeg synes det er for mye å gi flere hundre kr i uka!!

Jeg fikk heller ikke flere hundre kroner i uka for småting. Husker ikke hva jeg fikk, dette er 15-20 år siden. Er sikkert noen år siden du fikk 50 kr for dine oppgaver også. Pengene er dyrere idag. Men tenker det er innafor å gi feks 100 kr i uka for de oppgavene jeg skrev. Men hver familie justerer selv utifra både behov og økonomi ☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Håper det var minst 30 år siden 😅 mulig jeg var litt bortskjemt som når jeg var yngre. Men jeg synes faktisk at barn skal få et minimum uavhengig av hva de bidrar med i huset. Synes heller man skal motivere dem til å bidra i huset hvis de ønsker mer penger. Ikke alle ungdommer har det like enkelt og skole, venner og eventuelle fritidsaktiviteter krever mye av dem. 

Anonymkode: 5f60d...277

Skrevet

Kan legge til at vi måtte være med å hjelpe å ta husvask før jul og stelle i stand før besøk. 

• Liker 1
Skrevet

Nå er ikke jeg mor, men jeg har vært tenåring.

Da jeg bodde hjemme måtte vi gjøre «oppgaver» uten å få lønn, fordi dette var et hjem for oss alle, og da måtte alle bidra. Det ble heller ikke sett på/omtalt som oppgave, men husarbeid og hjelping.

Det var grusomt og vi likte det ikke, men med alderen ønsket vi å hjelpe mor og far mer med husarbeid, fordi vi satt pris på alt det andre de gjorde for oss. Det gikk så langt at vi begynte å krangle med de for å få de til å sitte og slappe av mens vi gjorde husarbeidet.

Anonymkode: 48bb2...676

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå er ikke jeg mor, men jeg har vært tenåring.

Da jeg bodde hjemme måtte vi gjøre «oppgaver» uten å få lønn, fordi dette var et hjem for oss alle, og da måtte alle bidra. Det ble heller ikke sett på/omtalt som oppgave, men husarbeid og hjelping.

Det var grusomt og vi likte det ikke, men med alderen ønsket vi å hjelpe mor og far mer med husarbeid, fordi vi satt pris på alt det andre de gjorde for oss. Det gikk så langt at vi begynte å krangle med de for å få de til å sitte og slappe av mens vi gjorde husarbeidet.

Jeg glemte å legge til at til gjengjeld fikk vi selvsagt penger når vi spurte/trengte det.

• Liker 1
Skrevet

Mine gjør lite... Har prøvd litt forskjellig opp igjennom, men det har blitt så mye mas at jeg har gitt opp hver gang. Nå har de egentlig hver sin uke med å gå med boss, til og med det må jeg mase om, og de glemmer, tar det i morgen, ikke nå, osv... De lager ofte egen mat da.. Men er ikke like flinke til å rydde opp etter seg, så det blir det også av og til bråk av, og dessuten blir det dyrt. Og de handler litt. Det har de gjort mye før da jeg var veldig dårlig fysisk. 

Han ene (fosterbarnet) har dessuten uttrykt at siden jeg er hjemme hele dagen (jeg er ufør) og han går på videregående, så bør jeg holde på med husarbeidet, også det å rydde etter hans rot. Han er også fæl på å diskutere, vrenge på sannheten, bortforklaringer og vri det over på noen andre. Blir utslitt av det. Min biologiske er mer medgjørlig, men han har begynt å snuse og er i puberteten, så der er det innimellom en del suring, og han får meg til å føle meg ganske masete selv om jeg ofte lar han slippe billig unna, fordi han stort sett er den "mannen" her i huset som har mest forståelse og sympati med meg, og han har har i alle år vært svært medgjørlig og hjelpsom. Han er flinkere å rydde opp etter seg, tar beskjeder og diskuterer sjelden. Men jeg merker humøret og hormonene hans godt. 

Etter nyttår har jeg planer om å gi ungdommene én oppgave/rom hver pr uke, og rullere på oppgavene. F.eks en uke skal de vaske badet, neste uke støvsuge leiligheten, uken etter osv. Og så får de velge én dag der de skal utføre oppgaven, hver sin dag, hver sin oppgave. Da blir alt gjort ukentlig, og så rullerer vi det på oss 4 som bor her. Er spent på hvordan det blir mottatt, de er jo så utslitt etter skolen at de orker så vidt noe, virker det som. Da jeg var tenåring, var det krise om jeg måtte være hjemme en dag. Da var det rett hjem og så ut igjen og se etter gutter og være med venninner. Mine er gutter, kommer rett hjem, spiser og slapper av/sover. Og så trener de litt styrketrening. 

Anonymkode: 681c4...6e5

• Liker 1
Skrevet

Mine barn er nå voksne, men jeg kjenner meg igjen i frustrasjonen over tenåringer som ønsker penger, men ikke i samme grad ønsker å gjøre noe for å fortjene pengene.

Jeg var nok mye mer streng med eldste enn med yngste. Og for å være helt ærlig - det angrer jeg på. Jeg skulle bare gitt noen hundrelapper, f eks 300 - 400. i mnd, som han kunne brukt til det tenåringer liker å bruke penger på: en brus etter skolen, en hamburger med venner på McDonalds. Med yngste hadde jeg lært - det å kunne være en del av vennegjengen krever et økonomisk bidrag hjemmefra. Så han hadde en sum. Den måtte han så budsjettere utover måneden. Og han lærte noe av det og - har en kr 400, så nytter det ikke å kjøpe den største menyen på McDonalds første uken....

I dag har eldste flyttet hjemmefra, og noe mer pertentlig skal en lete lenge etter. Det hjemmet er mye renere og ryddigere enn mitt. Så at han ikke vasket hjemme, betyr ikke at han ikke kan holde orden. Men som sagt - jeg skulle ønske jeg hadde gitt han litt mer slakk i ungdommen.

Yngste er litt av en rotekopp og bor fortsatt hjemme. Nå tjener han egne penger, så det er ikke et tema lengre. Jeg satser på at han, i likhet med broren, får orden på rotet når han flytter hjemmefra.

Poenget er - la de være unge og leve. De får snart nok ansvar for sitt eget.

Anonymkode: 39aba...6d4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi fordeler alt husarbeid på alle medlemmer i huset og alltid gjort. Oppgavene har vokset med alderen på barna. Ungdommene hjelper til med å rydde felles areal, støvsuge, vaske gulv, klesvask, oppvask, gå ut med søppel. Rommene deres får de ha rotete hvis de vil men det skal være rent. Ingen skitten oppvask stående på rommet og det skal være mulig å gå på gulvet uten at møkk fester seg under føttene 🤣 De er heldigvis nok så renslige og liker å ha det ryddig rundt seg. Noe mas blir det, men det hjelper masse nå med at vi har hatt faste rutiner fra de var små. Og så har vi et skjema på kjøkkenet om hva som skal gjøres og av hvem. Da oppstår det heller ikke diskusjoner som «men jeg gjorde de sist, det er Sindre sin tur» etc. 

Anonymkode: d3280...1a6

• Liker 1
Skrevet

Her i huset har alle 4 en fast ukesoppgave. Barna får ukelønn for det, vi voksne ikke (åpenbart).

Vi har et hus med to etasjer og to bad.

Så vi rullerer på fire ulike oppgaver: vaske badet oppe, vaske badet nede, støvsuge oppe og støvsuge nede. Støvsugingsjobben skal inkludere støvtørking av overflater også. Jobben skal være gjort innen søndag kveld for å utløse ukelønn.

Har fordelingen notert på en lapp på kjøkkenveggen, så alle vet hva som er sin oppgave den uken.

14-åringen gjør sin oppgave uoppfordret, 12-åringen synes det ikke er verdt pengene og dropper det ofte. Vi voksne gjør selvsagt mye mer enn denne oppgaven, og vi forventer også at barna bidrar mer når de blir spurt.

• Liker 1
Skrevet

Min tenåring må holde rommet sitt noenlunde ryddig samt vaske det ene badet hver uke og koste trappene hver uke. I tillegg hjelper han til hvis vi spør, lager middag innimellom og slike ting. Han får 100 kr i uken i ukelønn, men dette er ikke knyttet til husarbeid da vi mener at alle i familien må bidra. Jeg må ofte minne ham på ukesoppgaven, men han gjør det uten å klage og han gjør en god jobb. Han er generelt veldig hyggelig og medgjørlig.

• Liker 1
Skrevet

Burde du begynt tidligere med krav til barna dine? 

Anonymkode: 8d902...bb8

Skrevet

Synes absolutt at du bør gjøre det om til ukelønn. Hvis de gjør oppgavene innen søndag kveld kl 18 (f.eks) så får de avtalt beløp. Hvis ikke, så får de ikke penger. 

Så slipper det å bli krangel om husarbeid og penger. Reglene er satt og alle vet hva de har å forholde seg til. 

Anonymkode: 8e303...b04

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...