Gå til innhold

Er det i uhygienisk å la barn gå i samme klær 3 dager på rad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Nevøen min på 8 år er hos faren sin annenhver helg. Han er hos faren fra torsdag til søndag. Jeg er ofte på besøk hos min søster når han kommer hjem til henne søndags ettermiddag. Han kommer nesten alltid tilbake i de samme klær som han tok på seg torsdag morgen. Nevøen min bekrefter at han verken har dusjet, eller byttet truse og sokker osv. på de 3 dagene han er hos far. Både meg og min søster synes dette er veldig uhygenisk og ekkelt. Hun har tatt dette opp med far flere ganger, men han ser ikke problemet. Problemet er ikke at gutten ikke dusjer og skifter når han blir bedt om det. Problemet er at far ikke følger det opp. Skal man bare godta situasjonen eller kan man gå videre med det på noen måte? Far nekter å delta på nye samtaler på familievernkontoret (de har vært der tidligere) . Lukter ikke vondt av nevøen min når han kommer hjem men synes det er i grenseland likevel. 

Anonymkode: 32591...bfc

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det eneste jeg reagerer på er at han ikke bytter truse og sokker. 3 dager med samme undertøy er litt på grensen. Andre klær er helt ok, så lenge de ikke lukter eller er møkkete. Å ikke dusje på 3 dager går vel fint for 8åring.

• Liker 30
  • Nyttig 2
Skrevet
4 minutter siden, Blondiemamma said:

Det eneste jeg reagerer på er at han ikke bytter truse og sokker. 3 dager med samme undertøy er litt på grensen. Andre klær er helt ok, så lenge de ikke lukter eller er møkkete. Å ikke dusje på 3 dager går vel fint for 8åring.

Trenger ikke å dusje, men regner med ungen ikke har vasket seg skikkelig i ansiktet eller nedentil heller. Og der går grensen min. Faren må ta grep, og om han ikke vil, må moren involvere en tredje part som kan veilede. Dette grenser dessverre til omsorgssvikt. 

Anonymkode: 94b45...a9f

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Blondiemamma skrev (2 minutter siden):

Ja, ser den. Er det med truse og sokker vi reagerer mest på. Hun har forslått som et minimum at han bytter truse og sokker minst en gang per helg. Men far bryr seg ikke, eller følger det kun opp en gang før det går tilbake til slik det var før. 

• Liker 1
Skrevet

Truse og sokker bør byttes hver dag. Begge steder er det ekstra stor grobunn for bakterievekst og sopp. 

Ellers er det helt ok å bruke bukse og trøye tre dager på rad. Så lenge de ikke er tilgriset, så klart. Det er jo helt normalt for oss voksne og bruke plagg mange ganger før vask, og det er jo ikke noe verre at de brukes tre dager på rad, enn at man bruker samme plagget uten å vaske det tre ganger med noen dagers mellomrom mellom. 

Anonymkode: dcd9c...e7d

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Som de andre sier, truse og sokker bytter man hver dag.

Går fint å ikke dusje på 3 dager for barn.

Men, klarer ikke gutten å kle på seg selv?  Har han ikke lært at han må kle på seg rene klær hver morgen?

Hva gjør gutten når han er hos mor? Kler mor på gutten?

Anonymkode: 5e5d0...a08

• Liker 3
Skrevet

Er han ikke stor nok til å ta "ansvar" for dette selv?

At han ikke dusjer på 3 dager er nå en ting. Men de bør kunne klare å ta en liten kattevask og skifte undertøy selv. Det har alle mine gjort på den alderen. 

Anonymkode: 27dbd...346

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Som de andre sier, truse og sokker bytter man hver dag.

Går fint å ikke dusje på 3 dager for barn.

Men, klarer ikke gutten å kle på seg selv?  Har han ikke lært at han må kle på seg rene klær hver morgen?

Hva gjør gutten når han er hos mor? Kler mor på gutten?

Anonymkode: 5e5d0...a08

Han gjør det på egenhånd hjemme hos mor jo. Men ut i fra hva jeg har fått inntrykk av har han har ikke egne skuffer og klesskap hos far. Og ikke alle gutter på 8 år går og spørr om ny truse og sokker når det ikke er tilgjengelig uten å lete etter det. Du mener vel at det er kun er mor feil, siden barnet ikke spørr etter nye truser og sokker hos far?? 😵💫

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er han ikke stor nok til å ta "ansvar" for dette selv?

At han ikke dusjer på 3 dager er nå en ting. Men de bør kunne klare å ta en liten kattevask og skifte undertøy selv. Det har alle mine gjort på den alderen. 

Anonymkode: 27dbd...346

En 8 åring med adhd og husker ikke nødvendigvis på det selv. 

Skrevet

Han kan fint gå med samme klær i 3 dager,men undertøy bør byttes hver dag.

Skrevet

Har han ikke med seg en liten bag til far engang? I så fall kan det vel ligge truser og sokker i den, og en tom pose hvor han kan putte det han tar av seg. Så tar han ansvar for det selv....

Anonymkode: 89dc8...c18

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har han ikke med seg en liten bag til far engang? I så fall kan det vel ligge truser og sokker i den, og en tom pose hvor han kan putte det han tar av seg. Så tar han ansvar for det selv....

Anonymkode: 89dc8...c18

Far sier han har det han trenger hos han. Selv om det ikke virker sånn. Men tror det kan være en løsning å sende med han et par  truser og sokker. Problemet er at gutten har adhd og trenger ofte en liten påminnelse om å vaske seg/skifte når han ikke er hos mor. Og far gidder ikke følge det opp, eller ser ikke behovet for det. 

Skrevet

Mine barn hadde aldri klart å holde klær rene i tre dager, men uten flekker osv så er det ikke noe problem. Men reagerer på sokker og truser ja. Æsj 🙈

Skrevet

Etter tre dager lukter som regel klærne matlukt og godt brukt, så jeg synes dette er litt ekkelt. Her bytter de hver dag. 

Sønnen min har en kompis som dusjer sjelden og sjelden bytter klær, og han lukter en spesiell lukt selv om det ikke er svette..

Anonymkode: 1e166...448

Skrevet

Hadde samme problemet med min eks da barna var små. Jeg tok det opp igjen og igjen, sendte med klesskift hver gang. Kom ingen vei. Barna var fortsatt i de samme klærne søndag kveld som da jeg leverte i barnehagen fredag morgen. Alle klærne jeg sendte med forsvant bare - for så å dukke opp igjen et års tid etterpå. 

Endte med at jeg dusja barna hver torsdag kveld, fletta håret til jenta hver fredag (for hår ble heller ikke børstet), og dusja dem igjen søndag kveld. Og jeg måtte be farmora om å assistere med hårvask/børsting når de var på lengre opphold der, etter å ha fått hjem jenta med en gigantfloke og ingen hårvask etter to uker på ferie med far. 

Jeg tok det altså opp mange ganger, men å ikke samarbeide og følge «mine særheter» ift hygiene, medisinering etc var en måte for far å prøve å kontrollere meg/fortelle meg at jeg var en dritt.

Anonymkode: cf1d4...aa2

• Hjerte 2
Skrevet

Han kommer ikke til å bli syk av det, og hvis han ikke lukter er det ikke en kamp jeg hadde prioritert. Så små barn trenger ikke dusje daglig. Lær han å ta med og bytte undertøy, når han er moden nok, og ansvar for dusj før puberten sette inn. 

Anonymkode: ff9ac...598

• Liker 2
Skrevet

Kan mor ringe gutten eller på annen måte gi han beskjed om å dusje en gang i løpet av helgen så han i alle fall får byttet undertøy?

Skrevet

Det hørtes veldig sjelden ut, ja. 

Jeg ville nok "drillet" rutiner så dette ble mer automatikk for barnet. (Spesielt ved ADHD, så hjelper rutiner) 
Og så ville jeg sendt med rent undertøy, og kanskje en pysj? 
Det er ikke SÅ lenge før dette er et barn som starter å få svettelukt. Og da kan det selv oppleve at det er ugreit å ikke vite hvor rene klær er hos far. 

Anonymkode: 52aff...6b6

Skrevet
Blåjojo skrev (5 minutter siden):

Kan mor ringe gutten eller på annen måte gi han beskjed om å dusje en gang i løpet av helgen så han i alle fall får byttet undertøy?

Han har ikke egen mobil enda. Kun exploraklokke som må lades hver dag. Denne blir ikke ladet  hos far og er går nesten alltid tom for strøm fredag kveld/natt . Så det funker litt dårlig. Men jeg skal foreslå for henne at han får med sokker og truser i skolesekken. Sånn at han forhåpentligvis klarer å huske det selv snart. Flere i kommentarfeltet her som mener at dette er noe nevøen min må ta ansvar for selv. Men det er far sin oppgave å sørge for at det skjer når han ikke husker det selv. Mange barn med adhd ligger flere år etter på ulike områder og trenger litt ekstra hjelp for å huske. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei. Nevøen min på 8 år er hos faren sin annenhver helg. Han er hos faren fra torsdag til søndag. Jeg er ofte på besøk hos min søster når han kommer hjem til henne søndags ettermiddag. Han kommer nesten alltid tilbake i de samme klær som han tok på seg torsdag morgen. Nevøen min bekrefter at han verken har dusjet, eller byttet truse og sokker osv. på de 3 dagene han er hos far. Både meg og min søster synes dette er veldig uhygenisk og ekkelt. Hun har tatt dette opp med far flere ganger, men han ser ikke problemet. Problemet er ikke at gutten ikke dusjer og skifter når han blir bedt om det. Problemet er at far ikke følger det opp. Skal man bare godta situasjonen eller kan man gå videre med det på noen måte? Far nekter å delta på nye samtaler på familievernkontoret (de har vært der tidligere) . Lukter ikke vondt av nevøen min når han kommer hjem men synes det er i grenseland likevel. 

Helt ok at en på 8 år ikke dusjer på tre dager. Hvis ikke han griser på seg er det helt ok å gå i samme genser og bukse i tre dager.

Men ikke greit å ikke bytte sokker og truse på tre dager. Kan dere ikke be ungen bytte selv da? Må virkelig foreldrene fortelle en så stor unge at han må ta på ren truse og nye sokner hver dag? Eller er problemet at far ikke HAR skift til ham så han ikke har mulighet til å skifte? Det siste vil jeg anse som ganske graverende.

Anonymkode: f89dc...72e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...