AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #1 Skrevet 20. desember 2022 Jeg er en av de som selv går under kategorien "fattig". Jeg er fulltidsstudent og har en haug med barn. Før jeg studerte så jobbet jeg. Jeg har absolutt ikke en krone til overs etter her måned og ligger ofte bak på regninger.... MEN, på en eller annen måte klarer jeg meg med barna. Får heller ikke barnebidrag som jeg skal av barnefar så får bare studielån, barnetrygd og bostøtte. Leier bolig så har stor utgift fordi jeg trenger flere soverom... Men som sagt, jeg klarer meg, så vidt det er, men ja! Og trenger jeg noe så finner jeg ofte noe billig eller gratis på finn! Jeg er VELDIG for å be om hjelp når man trenger det! Har selv gjort det denne julen fordi ting er FOR dyrt og vanskelig. Men det jeg lurer på når jeg ser alle annonsene på finn og fjesboka er : hvordan klarer man ikke å kjøpe nok mat for eksempel når man er to personer med inntekt ? Om man da ikke har 7 barn å fø på? Lever man da over evne er det jeg tenker? Snakket med en dame som hadde fått henvendelser av folk som var uføretrygda men innrømmet å være gift med partner som var i 100% jobb? Hvor høye utgifter har man da hvis man ikke har nok igjen til mat? Jeg mener ikke å rakke ned på noen som faktisk sliter, men jeg bare undres når jeg ser alle som skriver at begge er i jobb og de har ett barn men de får det ikke til å gå rundt denne julen.... 🤨 Like, huh? Anonymkode: 7f1a0...a1c 12 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #2 Skrevet 20. desember 2022 Tenk på hva de faktisk fattige tenker da, ts. De som må selge jentene sine til eldre menn og sende guttene sine i slaveri? Tenk litt på dem. Og så priser du deg, som de med 1 barn eller ingen barn som i Norge er «relativt fattige» Dee lykkelige for å ha den utrolige lykken å være født inn i et av veldig få land på kloden der det ikke finnes ekte fattigdom. Den som medfører en reell fare for død. Anonymkode: f2230...096 1
Sofakona Skrevet 20. desember 2022 #3 Skrevet 20. desember 2022 Husk at det 0 bli uføretrygdet eller det å plutselig få mindre penger handler jo om at tiden har forandret seg. Et lån på hus som kanskje før var 6000 kroner nå kanskje ligger på 10.000 kroner...så kommer strømmen..mat...bensin etc...alt har gått opp i pris siste mnd. Så selvom et par medbra inntekter kansje satt igjen med 7000 kroner før....nå plutselig sitter igjen med 1000 kroner 7
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #4 Skrevet 20. desember 2022 Og derfor gir jeg heller gave gjennom et ønsketre på nærmeste kjøpesenter der mottakeren er «godkjent» av en frivillig organisasjon. Dette er menneskene (barna) som virkelig trenger det. Anonymkode: 96780...16e 9 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #5 Skrevet 20. desember 2022 Har lurt på det samme. Jeg tror det ubehagelige faktum er at en god del mennesker som anser seg som «fattige» er mennesker som ikke kan håndtere penger og økonomi. De lever over evne fordi de skal ha alt det alle andre har. Det gjelder også de som er godt vant med å få mye ytelser fra NAV og ikke er vant til å faktisk måtte stå opp om morgenen ig jobbe for pengene. Men dette er ikke noe man kan si høyt i dagens Norge. De som virkelig er fattige synes jeg forferdelig synd på. Håper du og dine får en fin jul ❤️ Anonymkode: df53b...be7 18 5 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #6 Skrevet 20. desember 2022 Jeg stusser over det samme som deg, TS. Jeg tror svært mange har vent seg til en levestandard de vil ha vanskeligere for å opprettholde med dagens forhøyede priser, og jeg har full forståelse for at det er et sjokk og kan være ganske vondt å måtte endre på. Selv trives jeg godt med en mer nøktern standard, og har (foreløpig) helt greit råd til å opprettholde den standarden jeg og jentungen har, til tross for reelt lav inntekt på AAP. De aller fleste vil nok greie seg helt fint når det første sjokket har lagt seg og de har funnet ut hvordan de kan leve rimeligere. Likevel er det et faktum at det er langt flere som reelt sett sliter økonomisk nå fordi det har gått akkurat greit rundt før med litt ekstra til overs mens prisene nå har steget såpass at de ender med å gå i minus. Anonymkode: 2338c...705 5 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #7 Skrevet 20. desember 2022 Fordi når jeg ser på satsene man får som uføretrygdet er det ikke veldig mye men ikke så ekstremt lite at man ikke klarer seg på det heller liksom... Iallefall ikke om man er to!!! Jeg har vært alenemamma i mange år! Og har hatt veldig dårlig betalte jobber og nå bare penger fra Lånekassen! Men alle barna mine har nok klær, vi spiser nok mat hver dag! Må ha budsjett og telle hver krone og igjen, jeg sier ikke at man ikke bør be om hjelp fordi jeg har selv fått matkasser og slike ting, men det er kun i desember når julen kommer som er en ekstra utgift! Allikevel har jeg til og med klart å ta med barna på ferie flere ganger opp gjennom årene!! Tror virkelig at folk burde bli flinkere til å ha budsjett, eliminere unødvendige utgifter og ikke bruke penger man egentlig ikke har... Hadde jeg hatt partner med samme inntekt som meg, det vil si lav, så hadde vi til og med klart å spare penger hver måned 😛😅 Anonymkode: 7f1a0...a1c 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #8 Skrevet 20. desember 2022 Jeg skjønner ikke meg på de som har to fulle inntekter og sliter økonomisk. Det skal da ikke være mulig? Jeg bor alene med tre barn, har tre mill i lån, jobber deltid, har bil. Jeg sliter ikke økonomisk, har noen tusenlapper igjen før lønning. Jeg tror folk flest har et enormt forbruk. Anonymkode: 26b7d...784 11
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #9 Skrevet 20. desember 2022 Og jeg klarer også betale husleie på 14000 kr i måneden og kjører lange avstander så og si hver dag og det er klart at man ikke blir rik av det , men da bør det iallefall gå for noen som har to normale inntekter .... Ts Anonymkode: 7f1a0...a1c 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #10 Skrevet 20. desember 2022 Liten avsporing her, men jeg ser folk hele tiden som oppretter spleis. For eks en "influenser" som har to barn 50% av tiden, startet frisørsalong i sommer, oppretter spleis. Altså, hun drar på konsert på konsert, men opprettet spleis tidligere i høst x 2 fordi hun ikke får endene til å møtes. Men feste og dra på konsert annenhver helg, DET har hun økonomi til. Anonymkode: 0486f...123 11 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #11 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg stusser over det samme som deg, TS. Jeg tror svært mange har vent seg til en levestandard de vil ha vanskeligere for å opprettholde med dagens forhøyede priser, og jeg har full forståelse for at det er et sjokk og kan være ganske vondt å måtte endre på. Selv trives jeg godt med en mer nøktern standard, og har (foreløpig) helt greit råd til å opprettholde den standarden jeg og jentungen har, til tross for reelt lav inntekt på AAP. De aller fleste vil nok greie seg helt fint når det første sjokket har lagt seg og de har funnet ut hvordan de kan leve rimeligere. Likevel er det et faktum at det er langt flere som reelt sett sliter økonomisk nå fordi det har gått akkurat greit rundt før med litt ekstra til overs mens prisene nå har steget såpass at de ender med å gå i minus. Anonymkode: 2338c...705 Absolutt! Jeg skjønner at folk synes det er vanskelig og veldig kjipt å sitte igjen med lite eller ingenting! Spesielt hvis de har levd godt før. Jeg har alltid hatt dårlig råd og kommer fra fattig familie og du vet hva dem sier, nød lærer naken kvinne å spinne 😅 så jeg er drit god på å strekke ut hver krone og finne løsninger! 😂 Men da er man ikke ekte fattig, hvis begge er i lønnet arbeid. Folk trenger å våkne opp og være takknemlig for det de har 😌 Anonymkode: 7f1a0...a1c 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #12 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Liten avsporing her, men jeg ser folk hele tiden som oppretter spleis. For eks en "influenser" som har to barn 50% av tiden, startet frisørsalong i sommer, oppretter spleis. Altså, hun drar på konsert på konsert, men opprettet spleis tidligere i høst x 2 fordi hun ikke får endene til å møtes. Men feste og dra på konsert annenhver helg, DET har hun økonomi til. Anonymkode: 0486f...123 Ja det er sånne ting jeg synes er litt provoserende 😅 tror mange ikke forstår hva det vil si å være faktisk fattig!!!! Ts Anonymkode: 7f1a0...a1c 8
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #13 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg skjønner ikke meg på de som har to fulle inntekter og sliter økonomisk. Det skal da ikke være mulig? Jeg bor alene med tre barn, har tre mill i lån, jobber deltid, har bil. Jeg sliter ikke økonomisk, har noen tusenlapper igjen før lønning. Jeg tror folk flest har et enormt forbruk. Anonymkode: 26b7d...784 Jeg skjønner heller ikke hvordan det går an når man er to voksne i husstanden. Jeg har 3 barn 100%, mottar ingen barnebidrag, men utvidet barnetrygd. Jeg jobber 100%, eier eget hus og har bil. De som ikke klarer seg på to inntekter, er nødt til å leve langt over evne. Anonymkode: 0486f...123 5
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #14 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Absolutt! Jeg skjønner at folk synes det er vanskelig og veldig kjipt å sitte igjen med lite eller ingenting! Spesielt hvis de har levd godt før. Jeg har alltid hatt dårlig råd og kommer fra fattig familie og du vet hva dem sier, nød lærer naken kvinne å spinne 😅 så jeg er drit god på å strekke ut hver krone og finne løsninger! 😂 Men da er man ikke ekte fattig, hvis begge er i lønnet arbeid. Folk trenger å våkne opp og være takknemlig for det de har 😌 Anonymkode: 7f1a0...a1c Og det kommer de til å gjøre, når de har fått områdd seg. Det jeg synes er leit, er at disse som har mange muligheter for å senke utgiftene til å fungere med inntekten gir de med reelt dårlig økonomi et feilaktig ansikt. 'Det er bare å slutte å drikke RedBull/Starbucks/abbonementer etc' - hvilket er ting de med reelt dårlig økonomi i utgangspunktet ikke har tatt seg råd til. (Selv har jeg fortsatt råd til en Tine iskaffe daglig, men er fullt klar over at det må være det første som ryker om det blir trangere.) Anonymkode: 2338c...705 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #15 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg skjønner heller ikke hvordan det går an når man er to voksne i husstanden. Jeg har 3 barn 100%, mottar ingen barnebidrag, men utvidet barnetrygd. Jeg jobber 100%, eier eget hus og har bil. De som ikke klarer seg på to inntekter, er nødt til å leve langt over evne. Anonymkode: 0486f...123 Men de har ikke levd over evne før prisstigningen. De har vært godt vant ja, men de har også hatt god råd. Nå må de lære seg å tilpasse utgiftene til inntekten og det er klart det er leit å måtte gi slipp på vaner man tidligere har hatt rom for. Anonymkode: 2338c...705 4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #16 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men de har ikke levd over evne før prisstigningen. De har vært godt vant ja, men de har også hatt god råd. Nå må de lære seg å tilpasse utgiftene til inntekten og det er klart det er leit å måtte gi slipp på vaner man tidligere har hatt rom for. Anonymkode: 2338c...705 Klart det! Det forstår jeg og. Men når man leser masse tårevåte innlegg på finn og fb hvor de trygler om hjelp så får jeg meg ikke til å skjønne det helt! Og synes det er helt ærlig hårreisende hvis man kan sitte å røyke/drikke/ha dyre kjæledyr/dyre hobbyer som man da har råd til mens man ikke har en krone til å sette mat på bordet. WHAT!?? TS Anonymkode: 7f1a0...a1c 6
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #17 Skrevet 20. desember 2022 Jeg sier ikke at man skal være fornøyd så lenge man har brød og vann å klare seg på. Såklart jeg unner folk å ha det godt, og kunne unne seg uten å tenke alt for mye på at det velter økonomien. Og det er fint for de som kan det!! Jeg bare tror at det ikke er sjans på å være så lutfattig som de fremstiller seg når de er to om alt. Anonymkode: 7f1a0...a1c
Gjest Adobyen Skrevet 20. desember 2022 #18 Skrevet 20. desember 2022 (endret) Jeg ser ingen grunn til å pirke på og kritisere hvordan andre ordner og klarer seg økonomisk. Jeg har nok tidligere sløst altfor mye da jeg kunne det. Nedgang i kjøpekraften på kort tid, som man ikke har vært forberedt på og kunnet tilpasse. Man har vel vært forberedt på deler av det, men ikke alt. Bufferen forsvinner og dyrtiden går ikke over, men blir bare verre. Jo, jeg kan godt forstå at nyfattigdom er vanskelig. Alle de som nesten ikke fikk endene til å møtes før, men har hatt det vanskelig i mange år, faller helt i grus nå. Slike som meg, ganske ny som ufør riktignok, men greit nok, har alt jeg trenger hjemme og vant til å leve ganske nøkternt og forsiktig. Jeg klarer meg greit, men det går jo en grense. Jeg bruker flere konti til å samle opp, f.eks 300 kr hver måned for å ha nok til ny start på egenandeler etter nyttår. Timer hos fastlege og spesialister, ny forsyning av medisiner osv. jeg setter også av til brøyting, EU-kontroll, service og litt til tannlege. Det er slikt som ellers kan ta veldig mye av inntekten når jeg trenger det. Alle har forskjellige måter å gjøre det på. De som har mye mindre enn meg, har ikke noe å sette av til slike utgifter fast. Og hvis de søker om noe fra sosialen så må de først tømme banken. Endret 20. desember 2022 av Adobyen
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #19 Skrevet 20. desember 2022 Det ikke mange forstår, er at det nå er de med lån og bil som merker økte utgifter mest. Strøm og mat har økt for alle, diesel og bensinutgifter og økte renter er ekstra utgifter for oss som har det. Jeg i lavtlønnsjobb og med huslån og lang reisevei til jobb, som gjør meg avhengig av bil og diesel, har totalt mange tusen mer i utgifter nå enn for et år siden. De som f eks er uføre og ikke er ute av huset på jobb og som derfor ikke har bil, har en mindre økt belastning på økonomien og får også støtte til bl a å bo. Jeg har regnet på det og hadde blitt ufør i dag og solgt bilen og huset og fått bl a bostøtte, hadde jeg hatt bedre økonomi. Det er noe helt vanvittig galt når det ikke lønner seg å forsørge seg selv. Anonymkode: 704fb...44a 8 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #20 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Har lurt på det samme. Jeg tror det ubehagelige faktum er at en god del mennesker som anser seg som «fattige» er mennesker som ikke kan håndtere penger og økonomi. De lever over evne fordi de skal ha alt det alle andre har. Det gjelder også de som er godt vant med å få mye ytelser fra NAV og ikke er vant til å faktisk måtte stå opp om morgenen ig jobbe for pengene. Men dette er ikke noe man kan si høyt i dagens Norge. De som virkelig er fattige synes jeg forferdelig synd på. Håper du og dine får en fin jul ❤️ Anonymkode: df53b...be7 Du har helt rett i at problemet for enkelte er ikke mangelen på penger, men at dem mener at dem har rett til å ha det som alle andre har selv om dem har begrenset inntekt. Når 2 stk lever på aap, bor i et hus som moren eier og betaler en husleie som er lavere en kostnadene ved å ha et hus. Og dem mener at dem har krav på å leve og ha 2 biler. I tillegg går dem til frelsesarmeen og får 3000 i gavekort på kiwi. Hva tror du det gavekortet blir brukt på når kjøleskapet er like tomt dagen etter. Jo snus og tobakk. Det som mangler i denne familien er at dem har ikke snøring på å planlegge og å styre pengene dem har tilgjengelig. Anonymkode: f1302...467 6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå