Gå til innhold

Du som har vokst opp med en narsissistisk forelder, og en medavhengig forelder.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier; Har du vokst opp med en narsissistisk forelder samt en medavhengig som ikke klarte å gå? Hvordan er forholdet til dine foreldre i dag (begge to)? Er du på talefot med den som var medavhengig? Og hvordan har det påvirket deg i voksen alder å vokse opp i en slik familie?

Anonymkode: 02ea0...c5f

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Som overskriften sier; Har du vokst opp med en narsissistisk forelder samt en medavhengig som ikke klarte å gå? Hvordan er forholdet til dine foreldre i dag (begge to)? Er du på talefot med den som var medavhengig? Og hvordan har det påvirket deg i voksen alder å vokse opp i en slik familie?

Det har påvirket meg enormt. Jeg er veldig sterk og tåler mye. Men mange mange år med psykisk og fysisk smerte fra foreldrene dine tar på. Ene unnskyldte alltid den narrsisstiske. Og lot meg gjerne ta skylden framfor mindre søsken. Jeg måtte og gjøre alt hjemme. Å gå på tå dag og natt er tungt. Når jeg selv fikk barn kuttet jeg kontakten. Mine barn skulle slippe å oppleve å være rundt sånne folk. Ingen skulle få ødelegge de. Men det er ikke lett å kutte kontakt. Du blir vant til at det er sånn og du har blitt trykt ned og skadet i så mange år. Og de har alltid spilt på samvittigheten din. De har ødelagt deg. Du prøver jobber,kurs,skole og andre ting. Men ingenting går. Du blir ufør og har en stor skam. Du duger ikke til noe. Du er ingenting. Som de alltid har sagt. Jeg sliter mye med kpstd og andre ting. For å overleve kan jeg ikke jobbe. 

Så vil si det har påvirket meg enormt. Jeg har heldigvis mye kjærlighet og omsorg å gi barna. 

Og en trygghet som er veldig viktig for meg å gi de. 

Jeg vet jeg gjorde riktig i å kutte kontakten.

Men jeg snur meg alltid :(

Anonymkode: 6c571...85d

• Hjerte 5
Skrevet

Vokste opp med en narsissistisk mor, og først i voksen alder forsto jeg hva hun var. Faren min var underkuet, blandet seg aldri inn i våre konflikter og sa jeg måtte ikke bry meg om ting hun sa fordi hun ikke visste bedre. Han prøvde å unnskylde henne og få meg til å godta at hun behandlet meg slik hun gjorde. Det endte opp med at jeg reiste sjeldent hjem, så selv om faren min og jeg hadde et godt forhold så gikk det utover han også. Når han døde eskalererte oppførsele til moren min enda mer, hun prøvde å gjøre meg til erstatningen for sin avdøde mann. Det ble for mye for meg og jeg har nå kuttet henne helt ut. Der må skje noe drastisk før jeg vurderer å ta opp kontakten igjen.

Anonymkode: f2e7f...334

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Moren min var mer sosiopat, men er vel samme ulla. Pappa var ekstremt konfliksky. De skilte seg da jeg var tenåring. Sosiopaten orker jeg ikke å ha kontakt med, pappa har jeg kontakt med. Jeg har flyttet et stykke unna så vi sees ikke så ofte. 

Det har påvirket meg i den forstand at jeg sliter med å sette grenser for andre og godtar for mye. Jeg har flere dårlige forhold bak meg, to barn med to forskjellige fedre. Jeg har dårlig selvbilde og tilknytningsvansker. I perioder sliter jeg med angst og sliter mye fysisk med vondt i kroppen og urolig mage. 

Ellers fungerer jeg godt for barna, gode venner og trives på jobb. Har igrunn alt på stell på de fleste områder. Det kunne sikkert ha vært verre. 

Anonymkode: a2e8d...489

• Hjerte 4
Skrevet

Tusen takk for svar folkens, og klem til dere❤️ Høres ut som en vanskelig oppvekst og vanskelig å hanskes med ettervirkningene.

Hva skulle dere ønske ble gjort i oppveksten om det var noen rundt som visste om dette? (det var kanskje ikke det i deres tilfelle)? Spør fordi jeg kjenner en slik familie. Vil gjerne hjelpe med vanskelig. Tror den medavhengige er i fornektelse også. Det er barn i familien dessverre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Tusen takk for svar folkens, og klem til dere❤️ Høres ut som en vanskelig oppvekst og vanskelig å hanskes med ettervirkningene.

Hva skulle dere ønske ble gjort i oppveksten om det var noen rundt som visste om dette? (det var kanskje ikke det i deres tilfelle)? Spør fordi jeg kjenner en slik familie. Vil gjerne hjelpe med vanskelig. Tror den medavhengige er i fornektelse også. Det er barn i familien dessverre.

Mange rundt meg både hørte og så men snudde ryggen til. Ingen turde å si noe. Verken bv eller naboer. Skulle ønske noen tok meg vekk derfra. Vurderte og ende livet og rømme mange ganger!

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du opplevd det selv eller er det noen nær deg du vil hjelpe?

Du bør vite at det stemmer og ikke tro eller ta egne avgjørelser. 

Har og opplevd svigermor som narssist der hun prøvde å la meg være den skyldige pga sjalu ovenfor meg siden jeg stjal sønnen hennes. 

Ikke greit som hevn. Men om du vet om noen som lever i ett helvete så hjelp de så de overlever!

Skrevet

TS her igjen. Har ikke opplevd det selv, dette er en familie jeg kjenner.

Ja, jeg er temmelig sikker på at de lever under narsissistisk vold ja. Mange ting som stemmer med narsissisme. Ikke fysisk vold så vidt jeg vet men psykisk. Skal prøve å snakke litt forsiktig med vedkommende jeg kjenner som lever i dette, men virker som fornektelsen er nokså stor.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

TS her igjen. Har ikke opplevd det selv, dette er en familie jeg kjenner.

Ja, jeg er temmelig sikker på at de lever under narsissistisk vold ja. Mange ting som stemmer med narsissisme. Ikke fysisk vold så vidt jeg vet men psykisk. Skal prøve å snakke litt forsiktig med vedkommende jeg kjenner som lever i dette, men virker som fornektelsen er nokså stor.

Ja prøv å snakke med personen som lever i det og strekk ut en hånd. Så personen vet at du er der. De må velge å gå selv eller så vil de stortsett gå tilbake. De må velge å få hjelp selv. Desverre ikke alltid de ser hvor gale det er da narssistene er veldig flink å snurre de rundt fingen og manipulere de. Vær forsiktig. Håper du lykkes :)

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja prøv å snakke med personen som lever i det og strekk ut en hånd. Så personen vet at du er der. De må velge å gå selv eller så vil de stortsett gå tilbake. De må velge å få hjelp selv. Desverre ikke alltid de ser hvor gale det er da narssistene er veldig flink å snurre de rundt fingen og manipulere de. Vær forsiktig. Håper du lykkes :)

Takk,  får håpe det ja. Ekstra vondt når det er barn i bildet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...