Gå til innhold

Fortsatt ikke selvbestemt keisersnitt i ny faglig retningslinje for fødselsomsorgen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er lagt ut høringsutkast til ny faglig retningslinje for fødselsomsorgen. Det skal fortsatt ikke være rett på selvbestemt keisersnitt. 

Rett til selvbestemmelse er gjemt bort i kapittelet om "Informasjon og medvirkning når det haster." - og man har tydeligvis ikke rett til å bestemme noe selv.

De har ikke nevnt muligheten for at fødselen ender med vakuum eller tang(!) engang. Kun at gynekolog bestemmer keisersnitt. Ser ut som om det legges opp til at helsepersonell skal ha fritt spillerom under betegnelsen "nødrett. " Står ingenting om hvordan de kunne lagt til rette for å unngå tvangssituasjoner for kvinner. Så fortsatt ikke selvbestemt keisersnitt før fødselsstart, og fortsatt ikke rett til å velge mellom tilgjengelige alternativer (vakuum, tang, keisersnitt) ved behov for intervensjon i naturlig fødsel. 

Blir helt opprørt, nei til obstetrisk vold brude da være en selvfølge. Tenk at det i Norge i dag skal legges opp til at kvinner ikke skal kunne nekte å få en metalltang opp i underlivet med tvang under fødsel, når et akseptabelt handlingslaternativ finnes. Groteskt. 

Retningslinjen er her: https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/fodselsomsorgen-horingsutkast/informasjon-og-pasientmedvirkning-nar-det-haster

Anonymkode: 20f86...e98

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bra, godt å høre 😊

Anonymkode: 878e8...5a5

• Liker 31
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så bra, godt å høre 😊

Hæ? 

Skrevet

Enig. Høres veldig fornuftig ut å fortsette å begrense unødige operasjoner som er verre for mor og barn der det ikke er noen fare. 

• Liker 26
  • Nyttig 8
Skrevet

Det er fordi ulempene ved et keisersnitt uten medisinsk indikasjon totalt sett overstiger eventuelle fordeler. Dermed er det ikke aktuelt å åpne for elektivt keisersnitt.

Anonymkode: 8a423...7cc

• Liker 32
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hæ? 

Ja det er jo helt supert at ikke keisersnitt er et valg man bare kan ta helt ubegrunnet 😊 Slik det burde være.

• Liker 35
  • Nyttig 6
Skrevet

De burde i det minste fått klarere retningslinjer på NÅR man kan få planlagt keisersnitt. Dette med "kun på medisinsk grunnlag" tolkes veldig forskjellig fra lege til lege.

Jeg har store feilstillinger i bekkenet (såpass at det synes utenpå kroppen) og ba om både vurdering av bekken og planlagt keisersnitt fordi jeg var redd for at bekkenet skulle skape problemer under fødselen. Tilbød meg også å ta med røntgenbilder på samtale med overlege for å vise hvor ommøblert det faktisk er nedi der, men begge deler ble blankt avvist med beskjed om at feilstillinger i bekkenet ikke skaper problemer. Barnet kilte seg såpass fast at fødselslegen ikke kom til med tang eller vakuum og jeg måtte holdes nede mens flere lirket barnet løs på utsiden samtidig som fødselslegen lirket han løs med hendene sine fra innsiden.

Da jeg spurte om jeg kvalifiserer for planlagt keisersnitt ved et eventuelt neste barn fikk jeg beskjed om at jeg mest sannsynlig ikke gjør det fordi de kom til å skrive at fødselen var ukomplisert fordi det gikk bra til slutt.

Anonymkode: 52ceb...457

• Liker 1
  • Hjerte 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er fordi ulempene ved et keisersnitt uten medisinsk indikasjon totalt sett overstiger eventuelle fordeler. Dermed er det ikke aktuelt å åpne for elektivt keisersnitt.

Måten ulemper måles på er skjevt til fordel for vaginal fødsel. Det er mor som skal leve med konsekvensene av valgene som blir tatt for seg og barnet sitt for resten av livet - dermed synes jeg mor bør bestemme. 

• Liker 10
Skrevet

De burde i det minste fått klarere retningslinjer på NÅR man kan få planlagt keisersnitt. Dette med "kun på medisinsk grunnlag" tolkes veldig forskjellig fra lege til lege.

Jeg har store feilstillinger i bekkenet (såpass at det synes utenpå kroppen) og ba om både vurdering av bekken og planlagt keisersnitt fordi jeg var redd for at bekkenet skulle skape problemer under fødselen. Tilbød meg også å ta med røntgenbilder på samtale med overlege for å vise hvor ommøblert det faktisk er nedi der, men begge deler ble blankt avvist med beskjed om at feilstillinger i bekkenet ikke skaper problemer. Barnet kilte seg såpass fast at fødselslegen ikke kom til med tang eller vakuum og jeg måtte holdes nede mens flere lirket barnet løs på utsiden samtidig som fødselslegen lirket han løs med hendene sine fra innsiden.

Da jeg spurte om jeg kvalifiserer for planlagt keisersnitt ved et eventuelt neste barn fikk jeg beskjed om at jeg mest sannsynlig ikke gjør det fordi de kom til å skrive at fødselen var ukomplisert fordi det gikk bra til slutt.

🤯 😡😱 
Slutter aldri å la meg sjokkere over hva det forventes at kvinner skal tåle for å oppnå muligheten for en vaginal fødsel. 

• Liker 14
Skrevet

Dette var jo bra!

Anonymkode: 2da07...dd0

• Liker 4
Skrevet

En ting er hva som er lovbestemt..

Men vi har fritt sykehusvalg i Norge. Damer må stå mer på kravene og ikke gi seg

selv fikk jeg planlagt keisersnitt uten problemer 2 ganger. Det var ikke vanskelig å få innvilget. 

• Liker 5
Skrevet

Veldig bra! Nå er jo et fåtall av fødende kvinner utdannet innen fødselsomsorg hvor en har kompetanse til å ta disse avgjørelsene selv. Så helt rimelig.

• Liker 13
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men det gikk jo? Du fikk fødet vanlig, men hjelp som ikke gir risiko for plutselig død (blodpropp, emboli mm) osv.

Folk må slutte å romantisere fødsler og spesielt keisersnitt. Keisersnitt innebærer mye større risiko for både mor og barn, enn vanlig fødsel med lirking og knoting for å få baby ut. Og vanlig fødsel har aldri det samme som en tur til massasjeterapeut. Aksepter at det er vondt, inngripende, fælt og kanskje det tøffeste du gjør.

Anonymkode: a0f10...5d3

• Liker 21
  • Nyttig 2
Skrevet
Sprudlesann skrev (7 minutter siden):

Måten ulemper måles på er skjevt til fordel for vaginal fødsel. Det er mor som skal leve med konsekvensene av valgene som blir tatt for seg og barnet sitt for resten av livet - dermed synes jeg mor bør bestemme. 

På hvilken måte måles ulemper skjevt?

Det siste argumentet gir ikke mening. Mor har ikke forutsetning for å vurdere det medisinske grunnlaget her. Tror du mor lever noe bedre med konsekvensene om hun velger keisersnitt og det går skikkelig galt?

• Liker 14
Skrevet

Helt innafor. Jeg er ikke utdannet lege. Jeg har ingen forutsetning for å vite hva som er best for meg og baby. Det er det vi har legene til. 

At noen tror de vet bedre enn legen får være deres eget problem. 

Hilsen gravid.

Anonymkode: f612d...f28

• Liker 23
  • Nyttig 5
Skrevet
Rucula skrev (Akkurat nå):

En ting er hva som er lovbestemt..

Men vi har fritt sykehusvalg i Norge. Damer må stå mer på kravene og ikke gi seg

selv fikk jeg planlagt keisersnitt uten problemer 2 ganger. Det var ikke vanskelig å få innvilget. 

Men mange kvinner opplever at keisersnitt blir snakket ned i møte med helsevesenet i forbindelse med svangerskap og fødsel! Selv fikk jeg så hatten passet av jordmor på svangerskapskontroll da jeg luftet en redsel for å føde pga. frykt for arvelig smalt bekken og manglende pressrier, og sa jeg kunne tenke meg keisersnitt sånn som moren min fikk ved fødsel nr. 2 og 3. Jordmoren var ikke fornøyd, for hvordan kunne jeg si at jeg ønsket keisersnitt fremfor vanlig vaginal fødsel?! Unnet jeg ikke babyen min den beste starten på livet??

Fødselen tok 30 timer, babyen stanget i bekkenet og var stjernekikker lenge og måtte til slutt tas med vakum pga. manglende pressrier uansett hvor mye jeg hylte om at jeg ville ha keisersnitt, og hadde jeg visst at fødselen skulle bli sånn så hadde jeg 100% valgt keisersnitt på forhånd.

Men når absolutt alle man møter i helsevesenet snakker så negativt om keisersnitt, så er det jo ikke sikkert man "tør" å stå på sitt, spesielt ikke første gang. Jeg er helt med på at vaginal fødsel er å foretrekke, men jeg skulle ønske informasjonen man fikk var mer nyansert og at ikke alle man møter i fødselsomsorgen er så jævla negative til det.

• Liker 10
Skrevet

Selvfølgelig skal ikke mor bestemme dette, det må være på medisinsk indikasjon. Helsevesenet vakler allerede av mangel på helsepersonell, hvordan skulle det gått om man åpnet for slike elektive prosedyrer betalt av staten? Vi har ikke nok helsepersonell som det er. Jeg har nylig hatt uplanlagt akutt KS. Under operasjonen var det 10 stykk medisinsk personell der. Når en uventet komplikasjon skjedde, så kom det flere til. Snakk om ressursbruk! Hos meg var det ikke noe valg mtp liv og helse, men jeg skulle heller tatt flere vaginale fødsler enn det KS-et der. 

Anonymkode: dc86f...516

• Liker 17
  • Nyttig 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

På hvilken måte måles ulemper skjevt?

Det siste argumentet gir ikke mening. Mor har ikke forutsetning for å vurdere det medisinske grunnlaget her. Tror du mor lever noe bedre med konsekvensene om hun velger keisersnitt og det går skikkelig galt?

Ulemper måles skjevt fordi småproblemer ved keisersnitt får stort fokus, mens plager etter vaginal fødsel underdrives.

I tillegg er det lite fokus på korreksjon av konfunderende faktorer i forskning om effekt av keisersnitt. Altså om mors/eller barnets langtidsplager kan ha vært en følge av grunnen til at det ble utført et keisersnitt heller enn av operasjonen i seg selv. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
Sprudlesann skrev (2 minutter siden):

Ulemper måles skjevt fordi småproblemer ved keisersnitt får stort fokus, mens plager etter vaginal fødsel underdrives.

I tillegg er det lite fokus på korreksjon av konfunderende faktorer i forskning om effekt av keisersnitt. Altså om mors/eller barnets langtidsplager kan ha vært en følge av grunnen til at det ble utført et keisersnitt heller enn av operasjonen i seg selv. 

Jeg fikk flere alvorlig komplikasjoner under KS og et rent smertehelvete i etterkant. Nå virker det som det løser seg uten varige mén, men det var tortur mens det sto på, og ødela den første tiden med barnet mitt.  Så det er ikke bare «småproblemer» med KS. 

Anonymkode: dc86f...516

• Liker 6
  • Hjerte 6
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...