Gå til innhold

Norskopplæring for utenlandsk statsborger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Gifter meg (i Norge) med en gresk statsborger i slutten av april og forsøker å finne ut muligheter for at hun kan starte norskopplæring så snart som mulig da hun skal flytte hit, finne seg jobb osv. 

Skatteetaten har sendt meg "søknad om giftemål" som skal signeres av oss + vitner samt vedlegges fødselsattest osv. 

Jeg har forstått det slik at hun ikke kan starte norskopplæring før hun er "registrert" og har fått et Duf.nr fra UDI. Men jeg er litt usikker på hva dette er og hvordan hun kan få det, eller om dette er noe hun må vente med til etter at skatteetaten har godkjent giftemåls søknaden? 

Er det noen som har tips eller veiledning her? 

Alle svar som er relatert til saken settes stor pris på 🙏 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som EU borger er det vel bare å melde seg på med en gang. Hun har ikke rett på gratis opplæring så bare å velge hvilken som helst skole hun vil. UDI har en fin veiledning for hva hun må gjøre når hun kommer (og bestill gjerne time for registrering allerede nå, for det kan være lang ventetid). Anbefaler SIA senteret i Oslo om dere bor på Østlandet. Der er udi og Skatteetaten i samme bygg og dere trenger dem begge. Siden hun ikke har fødselsnummer og bank-id må prøvingsattesten sendes «manuelt» så greit å være ute i god tid der også. 
Det er fem år siden vi var gjennom prosessen så noe kan være annerledes fra hva det for oss, men listen på udi er gull verdt. 

• Liker 2
Skrevet

Vi har gangavstand til min hjemby's skole. Det er perfekt. Hun skulle også få det gratis ifølge rektoren ved skolen - fikk akkurat en mail om det. Vet ikke om det er på goodwill eller hva som er greia men vi takker og bukker naturligvis. 

Men dette Duf.nr lurer jeg litt på hva er og hvordan hun kan få det. 

Prøvingsattesten kan sendes inn 4mnd før satt bryllupsdato, så den skal være grei ☑ 

Skal se om jeg finner denne listen du snakker om hos UDI 👌 

Skrevet

Tror ikke hun skal ha duf-nummer, men D-nummer. Duf er for flyktninger. D-nummer er et midlertidig personnummer. Hun trenger det for å betale skatt. Hun skal egentlig ha krav på fødselsnummer, men erfaringen min er at det tar mer tid og enkelte steder vil ha D-nummer før de utsteder personnummer. 

Hvis du har snakket med rektor og nevnt duf, tror han kanskje forloveden din er flyktning og dermed har krav på norskopplæring. Hvis ikke er dere heldige for norsk-kurs er fryktelig dyrt. 

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, Yoshi said:

Tror ikke hun skal ha duf-nummer, men D-nummer. Duf er for flyktninger. D-nummer er et midlertidig personnummer. Hun trenger det for å betale skatt. Hun skal egentlig ha krav på fødselsnummer, men erfaringen min er at det tar mer tid og enkelte steder vil ha D-nummer før de utsteder personnummer. 

Hvis du har snakket med rektor og nevnt duf, tror han kanskje forloveden din er flyktning og dermed har krav på norskopplæring. Hvis ikke er dere heldige for norsk-kurs er fryktelig dyrt. 

Jeg snakket med henne for 3-4mnd siden og fikk beskjed om at kveldskursene dems ville koste 3.600kr pr. mnd. men i dag skrev hun at hun kunne delta på formiddagskurs i januar gratis. Jeg reagerte på dette selv men takket for hjelpsomheten.

Hun er fullt klar over at min forlovede ikke er flyktning og at hun ønsker å lære seg norsk grunnet at vi skal gifte oss, hun skal flytte hit og ønsker å bli jobbsøkende så fort som mulig.

Jeg fikk en mail litt senere etter jeg startet denne tråden. Jeg skrev at hun ikke hadde noen numme whatsoever og at vi fremdeles venter på tillatelse til å sende inn vielsesprøvingen. Hun sa da at det sannsynligvis holdt at jeg oppga hennes navn og at hun på den måten ville finne henne i systemet fra første gang hun besøkte Norge.

Det høres for godt ut til å være sant, men noen ganger har man flaks og møter hjelpsomme mennesker.

Jeg tror vi vil slite med å få fart på papirarbeidene før vi har fått vielsesprøvelsen godkjent av skatteetaten men jeg er veldig usikker. Mye greier..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...