Gå til innhold

Når man er samboer som har barn, skal da samboeren betale mer for mat og strøm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man bor sammen med en samboer som har et barn fra før av, skal da min samboer betale mer for mat og strøm siden "barnet" er her 40%, og er såpass stor at hen spiser og bruker strøm som en voksen person?

Anonymkode: fa6cc...105

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Når man bor sammen med en samboer som har et barn fra før av, skal da min samboer betale mer for mat og strøm siden "barnet" er her 40%, og er såpass stor at hen spiser og bruker strøm som en voksen person?

Hvis du vil være kjip så kan du sikkert argumentere for det. Personlig er jeg ikke så kjip, og betaler gledelig for min samboers barn.

Anonymkode: 622ca...5c8

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du vil være kjip så kan du sikkert argumentere for det. Personlig er jeg ikke så kjip, og betaler gledelig for min samboers barn.

Jeg er ufør og har store utgifter til behandling

Ts

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg har ikke barn og ville ikke ha vært så interessert i å betale ekstra for en unge som har forbruk som en voksen. 

Kjæresten ville heller ikke ha betalt noe for mine om jeg hadde hatt noen .

Her har vi et gjensidig ønske om særbo etter diverse tidligere erfaringer på hver vår kant , så problemet eksisterer ikke.

Anonymkode: d131d...d19

• Liker 1
Skrevet

Jeg betalte for min samboers barn, på lik linje som han betalte for mitt. Vi er en familie. 

Anonymkode: 076e9...75a

Skrevet

Mitt barn har flyttet ut så det er kun han som har hjemmeboende barn, han mener alt skal deles men siden vi spiser litt ulikt med tanke på type matvarer, er det ikke økonomisk for meg, men han sier jeg er gjerrig og forstår ikke saken.

For han er det viktig å spise mest mulig økologisk, mens jeg bryr meg ikke.

ts

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts

Da tar jeg tilbake min kommentar. Jeg svarte dessverre utfra min egen situasjon med høy lønn, og jeg burde klart å tenke utenfor min egen situasjon og ikke sagt at du er kjip hvis du ikke er med på å dekke utgifter for din samboers barn. Beklager!

• Liker 10
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Det må dere bli enige om, ingen her på KG har myndighet til å bestemme det.

Dere burde selvsagt avtalt fordeling av kostnader før dere flyttet sammen og droppet å bli samboere hvis dere ikke ble enige.

Skrevet

Nei, jeg syns ikke det. Man betaler etter antall voksne på boplassen. Dersom det ikke blir "riktig", fortsetter man som særboere. Da styrer man helt og holdent sin egen økonomi og hverdag. 

Anonymkode: dd4b5...768

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Selvfølgelig skal den med barn betale mer av kostnadene. 

En mor med et tenåringsbarn forbruker 2/3. En mor med et barn forbruker 50%. 

Anonymkode: 07897...a41

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ts

Man betaler til felles bo ut fra inntekten man har. Du må kunne sitte igjen med like mye som samboeren din. 

Anonymkode: a71cf...4a9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig skal den med barn betale mer av kostnadene. 

En mor med et tenåringsbarn forbruker 2/3. En mor med et barn forbruker 50%. 

En far med tenåringsbarn forbruker 3/4, og en far med barn forbruker 2/3 av totalkostnadene. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man betaler til felles bo ut fra inntekten man har. Du må kunne sitte igjen med like mye som samboeren din. 

Anonymkode: a71cf...4a9

Hvor har du det fra? 

Mange, spesielt kvinner som kun har som mål å finne seg en mann som kan være med å sponse på barnet de har fra tidligere. Det kalles mannefella, menn som blir lurt til å "ta regninga" for mors ukloke avgjørelser tidligere i livet. 

Ingen utdannelse fordi det var så gjevt å få barn tidlig, ingen ordentlig jobb fordi de ikke har utdannelse, ingen god inntekt fordi livet ble som det ble med å få barn tidlig. Så da er eneste måten de kan få romslig økonomi med å finne seg en mann som de ønsker skal sponse hun og barna. 

Hvorfor mener du at menn som har valgt å ikke få barn med ungdomskjæresten, som invisterte i utdannelse og godt betalt jobb skal sponse disse kvinnene? 

• Liker 2
Skrevet

Det varierer fra par til par hvordan man velger å fordele hvem som betaler for hva eller hvor mye.

Hvis du har funnet en samboer som tjener mye og likevel mener du skal betale for hans barn og hans økologiske matvarer, mens han ikke skal belemres noe for dine nødvendige helseutgifter ville jeg vurdert å flytte for meg selv.

Anonymkode: ce521...74c

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ja, det skal han - han burde defintivt betale mer av matkostnadene i hjemmet. Særlig etter som du har lavere inntekt pga du er uføretrygdet. Han kan ikke forvente at du skal fôre hans store tenåringsbarn av din inntekt. Det er hans barn, og det er hans plikt å forsørge egne barn. Det kan du bare si til han om han prøver seg med den simple "du er gjerrig"-taktikken sin mot deg igjen.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette burde dere vel egentlig ha snakket om før dere ble samboere. Når dere ikke gjorde det, så må dere sette dere ned nå og ta den praten.

Min personlige mening er et ja, jeg synes forelderen burde betale litt ekstra til strøm og i hvert fall til mat. 

Anonymkode: 7d850...fb4

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Da tar jeg tilbake min kommentar. Jeg svarte dessverre utfra min egen situasjon med høy lønn, og jeg burde klart å tenke utenfor min egen situasjon og ikke sagt at du er kjip hvis du ikke er med på å dekke utgifter for din samboers barn. Beklager!

Helt i orden. 🙂

Ts

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at det er naturlig at den med barn betaler litt mer av fellesutgiftene.

Anonymkode: 673af...a84

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ang strøm - nå er det oppvarming som er det som trekker absolutt mest strøm. Så sånn sett så er vel ikke strømforbruket å voldsomt mye mer om barnet er der eller ikke

Anonymkode: dd409...cb2

• Liker 1
Skrevet

Strømforbruket er normalt sett ikke merkbart større bare fordi det bor en ekstra person der med unntak av oppvarming av varmtvann.

Men det er da andre deler av økonomien som blir påvirket av ekstra person som har vært siden før strømprisen ble høy. Hva ble dere enige rundt fordeling av for eks matbudsjett?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...