AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #1 Skrevet 20. desember 2022 Det finnes vel to typer bompenger? Først de som skal betale for utbedringen av et stykke vei, de som forsvinner når veien er nedbetalt. De som er bompringer til en by, de som skal holde mengdene biler i trafikkere bede. De som er en konstant inntekt til bruk av ulike transport prosjekter i byen. Jeg er motstander av begge deler, og føler meg jo litt i et ekkokammer med dette, tenker alle egentlig er enig med meg, men det kan neppe væte sånn. Hva tenker du? Hva er ditt syn på bompenger? Jeg mener at ingen bompenger er greit. Anonymkode: d8c51...0f8 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #2 Skrevet 20. desember 2022 Jeg liker en viss form for bompenger. Noen må betale for veien og samferdsel, og det er bra å premiere dem som klarer å velge noe annet enn bil. Noen har mindre mulighet til å velge noe annet, så da må inntekter til å kunne betale for å kunne kjøre komme inn et sted, som økt lønn eller økt pris for tjenester. Hvis man bare kunne fortelle folk at de ikke burde kjøre i sentrum og de hørte på det, hadde det vært mindre nødvendig med bompenger, men folk gjør ikke det. Jeg vet ikke om det finnes bedre måter å hindre folk i å kjøre for mye og samle inn penger. Bompenger på private veier synes jeg også er helt fint. (Men jeg er en type som betaler min skatt med glede, så kanskje det er litt av grunnen?) Anonymkode: 85ab9...e31
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 20. desember 2022 #3 Skrevet 20. desember 2022 Hadde ikke vært for bompenger hadde vi ikke fått tunnel forbi et rasfarlig parti i kommunen, så da betalte jeg med glede bompengene.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #4 Skrevet 20. desember 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: (Men jeg er en type som betaler min skatt med glede, så kanskje det er litt av grunnen?) Anonymkode: 85ab9...e31 Jeg er også en av de som betaler min skatt med glede, og jeg er fullt for progressiv beskatning. Det er jo også en av grunnene til at jeg er mot bompenger. Det slår ned så fryktelig skeivt. De som har minst betaler like mye som de som har mest, og i mange tilfeller betaler de som har minst mest. Legen og hjelpepleieren som bor i samme bydel, og jobber på samme sykehus, betaler likt. Over 3000 i bompenger betyr ikke så mye for legen, men er drepen for budsjetter til hjelpepleieren, portøren, og renholderen. Det er ikke de som har sine unger som dropper fritidsaktiviteter pga bompenger, men ungene til de som ikke har. Det begrenser friheten vår, folk lar være å reise fordi det er så dyrt. Disse dyre veistrekningene utenfor byene, de er like ille. Lokalbefolkningen skal måtte ut med 100 per passering for å krysse en fjord, eller et fjell. Jeg mener alle nyter hodt av samferdselsprosjekter og disse burde finansieres over skatteseddelen, slik de ble før bompengene ble innført for noen tiår siden. Det er slik en urettferdig ordning at det er til å spy av. 1 minutt siden, Anonym Brukar0 said: Hadde ikke vært for bompenger hadde vi ikke fått tunnel forbi et rasfarlig parti i kommunen, så da betalte jeg med glede bompengene. Detre er jo resultatet av bompengeordnnnger. Det er farlige greier. Nå er det blitt sånn at skal man ha trygg og god vei, må vi ha bompenger. Det er jo ikke noe i veien for at fylkeskommune og stat tar ansvar for å finansier utbedringer selv, og ikke skyver det over på bilistene. Det er jo bare et spørsmål om hvordan ting skal finansieres. Skal vi betale gjennom bompenger, eller over skatteseddelen ? Anonymkode: d8c51...0f8
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 20. desember 2022 #5 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er også en av de som betaler min skatt med glede, og jeg er fullt for progressiv beskatning. Det er jo også en av grunnene til at jeg er mot bompenger. Det slår ned så fryktelig skeivt. De som har minst betaler like mye som de som har mest, og i mange tilfeller betaler de som har minst mest. Legen og hjelpepleieren som bor i samme bydel, og jobber på samme sykehus, betaler likt. Over 3000 i bompenger betyr ikke så mye for legen, men er drepen for budsjetter til hjelpepleieren, portøren, og renholderen. Det er ikke de som har sine unger som dropper fritidsaktiviteter pga bompenger, men ungene til de som ikke har. Det begrenser friheten vår, folk lar være å reise fordi det er så dyrt. Disse dyre veistrekningene utenfor byene, de er like ille. Lokalbefolkningen skal måtte ut med 100 per passering for å krysse en fjord, eller et fjell. Jeg mener alle nyter hodt av samferdselsprosjekter og disse burde finansieres over skatteseddelen, slik de ble før bompengene ble innført for noen tiår siden. Det er slik en urettferdig ordning at det er til å spy av. Detre er jo resultatet av bompengeordnnnger. Det er farlige greier. Nå er det blitt sånn at skal man ha trygg og god vei, må vi ha bompenger. Det er jo ikke noe i veien for at fylkeskommune og stat tar ansvar for å finansier utbedringer selv, og ikke skyver det over på bilistene. Det er jo bare et spørsmål om hvordan ting skal finansieres. Skal vi betale gjennom bompenger, eller over skatteseddelen ? Anonymkode: d8c51...0f8 Det hadde ikke blitt tunnel uten bompenger. Veien hadde ikke blitt prioritert.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #6 Skrevet 20. desember 2022 8 minutter siden, Anonym Brukar0 said: Det hadde ikke blitt tunnel uten bompenger. Veien hadde ikke blitt prioritert. Ja, det er litt av en utvikling. Det gjelder hele landet. Det fantes jo en utbedring og vedlikehold av veinettet før det var bompenger på hvert hjørne også. Nå når tanken om bompenger er så innprentet i tankesettet, kommer den argumentasjonen. Eneste mulighet til utbedring er gjennom bompenger. Det er jo helt horribelt. Vi betaler jo skatt for mange goder i samfunnet, vei burde være på lik linje som alt annet. Skoler, sykehus, etc. Avgifter er en flat skatt, som ikke tar hensyn til størrelsen på inntekten til den som betaler. Det er usosialt, og dypt urettferdig. Anonymkode: d8c51...0f8
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 20. desember 2022 #7 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det er litt av en utvikling. Det gjelder hele landet. Det fantes jo en utbedring og vedlikehold av veinettet før det var bompenger på hvert hjørne også. Nå når tanken om bompenger er så innprentet i tankesettet, kommer den argumentasjonen. Eneste mulighet til utbedring er gjennom bompenger. Det er jo helt horribelt. Vi betaler jo skatt for mange goder i samfunnet, vei burde være på lik linje som alt annet. Skoler, sykehus, etc. Avgifter er en flat skatt, som ikke tar hensyn til størrelsen på inntekten til den som betaler. Det er usosialt, og dypt urettferdig. Anonymkode: d8c51...0f8 Jeg er 99 % sikker på at vi ikke hadde hatt tunnelen uten bompenger. Ferdig snakka.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #8 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva tenker du? Hva er ditt syn på bompenger? Jeg mener at ingen bompenger er greit. Klart det ikke er greit. Alt dreier seg kun om å kreve inn penger fra oss på måter som det er omtrent umulig å komme unna. Opprinnelig skulle veiene finansierer av veiavgifter og drivstoffavgifter. Men etter hvert som politikerne sløste bort alle disse pengene på andre ting, så måtte de kreve inn pengene til vei på andre måter. Derfor fikk vi bompenger. Alt er bare skatt, har i praksis lite å gjøre med bilisme og veier å gjøre. Alt havner i det store sluket som går til veldig mye tull og unødvendigheter. Anonymkode: 6dc10...ff2 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #9 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja, det er litt av en utvikling. Det gjelder hele landet. Det fantes jo en utbedring og vedlikehold av veinettet før det var bompenger på hvert hjørne også. Nå når tanken om bompenger er så innprentet i tankesettet, kommer den argumentasjonen. Eneste mulighet til utbedring er gjennom bompenger. Det er jo helt horribelt. Vi betaler jo skatt for mange goder i samfunnet, vei burde være på lik linje som alt annet. Skoler, sykehus, etc. Avgifter er en flat skatt, som ikke tar hensyn til størrelsen på inntekten til den som betaler. Det er usosialt, og dypt urettferdig. Anonymkode: d8c51...0f8 Du har helt rett. Godt hjulpet av den politiske klimakampanjen som har definert bilister som miljøkriminelle. Idiotiske nordmenn tror faktisk på det. Anonymkode: 6dc10...ff2 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #10 Skrevet 20. desember 2022 15 minutter siden, Anonym Brukar0 said: Jeg er 99 % sikker på at vi ikke hadde hatt tunnelen uten bompenger. Ferdig snakka. Du har nok rett under dagens politiske klima, det er derimot ikke det diskusjonen dreier seg om. Det er hvordan endre det politiske klima. Hva er folke opinionen egentlig? Anonymkode: d8c51...0f8 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #11 Skrevet 20. desember 2022 Anonym Brukar0 skrev (9 timer siden): Jeg er 99 % sikker på at vi ikke hadde hatt tunnelen uten bompenger. Ferdig snakka. Selvsagt har du rett, men det er ikke takket være bompengene, det er fordi politikerne har for lengst brukt opp alle milliardene de henter inn fra bilistene på annet unødvendig tull. I dag får vi ingen ting uten å betale for det en gang til. Siste nytt er vektavgift. Skattegribbene jobber under høytrykk for å dikte opp nye skatteinntekter: Moms og vektavgift Vektavgiften ble foreslått av regjeringen tidlig i oktober, da forslag til statsbudsjett ble lagt frem. I det vedtatte budsjettet som trer i kraft fra nyttår, med SVs støtte, er det vedtatt 25 prosent moms på elbiler over 500.000 kroner og en helt ny vektavgift for alle biler på 12,50 kroner per kilo, på bilvekten over 500 kilo. Anonymkode: 6dc10...ff2
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 20. desember 2022 #12 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selvsagt har du rett, men det er ikke takket være bompengene, det er fordi politikerne har for lengst brukt opp alle milliardene de henter inn fra bilistene på annet unødvendig tull. I dag får vi ingen ting uten å betale for det en gang til. Siste nytt er vektavgift. Skattegribbene jobber under høytrykk for å dikte opp nye skatteinntekter: Moms og vektavgift Vektavgiften ble foreslått av regjeringen tidlig i oktober, da forslag til statsbudsjett ble lagt frem. I det vedtatte budsjettet som trer i kraft fra nyttår, med SVs støtte, er det vedtatt 25 prosent moms på elbiler over 500.000 kroner og en helt ny vektavgift for alle biler på 12,50 kroner per kilo, på bilvekten over 500 kilo. Anonymkode: 6dc10...ff2 Veien jeg kjører når jeg reiser dit jeg er fra er kraftig oppgradert de siste årene uten en eneste bom. Om disse pengene kommer fra de bileiere har betalt inn eller ikke vet ikke jeg, men bilistene har ikke betalt noe ekstra for oppgradering.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #13 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hva tenker du? Hva er ditt syn på bompenger? Jeg mener at ingen bompenger er greit. Anonymkode: d8c51...0f8 Her er det bompenger på privat vei, med stor gjennomfart av turister. Hvis veien skal holdes åpen/istand, så må noen betale. Men det er skydyrt, og alle klager her. Anonymkode: d4d6f...5f5
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #14 Skrevet 20. desember 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Her er det bompenger på privat vei, med stor gjennomfart av turister. Hvis veien skal holdes åpen/istand, så må noen betale. Men det er skydyrt, og alle klager her. Anonymkode: d4d6f...5f5 Det var for upresist av meg, det er noe helt annet med bompenger på privat vei. Jeg er ikke i mot dette. Anonymkode: d8c51...0f8
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #15 Skrevet 20. desember 2022 Bompenger kan være bra det. Dessverre bor jeg i Bjørnafjorden og må betale 44kr hver vei om jeg skal til Bergen, ingen rabatt eller noe som helst, ikke engang for oss med hc-kort... Anonymkode: 3a528...742
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #16 Skrevet 20. desember 2022 18 minutter siden, AnonymBruker said: Bompenger kan være bra det. Dessverre bor jeg i Bjørnafjorden og må betale 44kr hver vei om jeg skal til Bergen, ingen rabatt eller noe som helst, ikke engang for oss med hc-kort... Anonymkode: 3a528...742 Akkurat hva kan være bra med bompenger? Anonymkode: d8c51...0f8
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #17 Skrevet 20. desember 2022 Hater dritten, stemmer derfor folketsparti eller INP. Hele verden får det til å gå rundt uten , eller med alternative ruter til bom, foruten oss. Fullt av nisser her. Anonymkode: e8959...4b7
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #18 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Bompenger kan være bra det. Dessverre bor jeg i Bjørnafjorden og må betale 44kr hver vei om jeg skal til Bergen, ingen rabatt eller noe som helst, ikke engang for oss med hc-kort... Anonymkode: 3a528...742 "Bra" så lenge noen andre må betale for det. Akkurat den nisse tankegangen som har skaffet oss denne avgofts mafiaen, som vi har i dag. Anonymkode: e8959...4b7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå