AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #1 Skrevet 19. desember 2022 Hvordan kan jeg få eks samboer til å skrive meg av lånet? Vi eiger huset 50/50, han har betalt meg ut, men vil ikke/glemmer stadig å kontakte banken for å skrive meg av lånet. Banken sier til meg at det er han selv som må kontakte banken og få hjulene igang.. Jeg og barna er klar i nytt hus, og vil kjøpe dette. Men det er jo helt umulig når han ikke ordner opp.. Er det en måte jeg kan ordne det selv? At han kan få noe elektronisk, og bare underskrive sånn? Har sagt til han flere ganger at han må ringe banken og få det ordnet. Men hver gang blir han lei seg og sur fordi han vil ha meg tilbake.. Så håper det går an at jeg selv kan ordne det på noen måte.. Anonymkode: 1d26e...c08
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #2 Skrevet 19. desember 2022 Advokat.. Anonymkode: 14877...a73 3 4
CAPS LOCK Skrevet 19. desember 2022 #4 Skrevet 19. desember 2022 Du kan sende ham et varsel om tvangsoppløsning av sameiet i eiendommen 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #5 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Advokat.. Anonymkode: 14877...a73 Ja har tenkt på det, men vil helst unngå det. Vi har et veldig bra samarbeid med barna, og tror det kommer til å bli riktig ille om jeg kontakter advokat. Det å "mase" på han om å skrive meg av lånet fører til stor krangel, som varer noen dager etter jeg har spurt om han kan ringe banken.. Anonymkode: 1d26e...c08
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #6 Skrevet 19. desember 2022 CAPS LOCK skrev (Akkurat nå): Du kan sende ham et varsel om tvangsoppløsning av sameiet i eiendommen Hvordan gjør man det?? Anonymkode: 1d26e...c08
CAPS LOCK Skrevet 19. desember 2022 #7 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan gjør man det?? Anonymkode: 1d26e...c08 Du skriver et brev til ham hvor du gir ham en frist på en måned til å ordne opp. Skriv at hvis dere ikke blir enige innen fristen, så kommer du til å kreve at tingretten oppløser sameiet ved tvangssalg. Ta kopi av brevet 2 6
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #8 Skrevet 20. desember 2022 Ta kontakt m namsmannen og hør om råd. Anonymkode: f0b42...042
CAPS LOCK Skrevet 20. desember 2022 #9 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ta kontakt m namsmannen og hør om råd. Anonymkode: f0b42...042 Namsmannen har ikke noe med dette å gjøre
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #10 Skrevet 20. desember 2022 Hvis dere har barn sammen så møter dere kanskje på hverandre fysisk i forbindelse med overlevering? Da hadde jeg sagt neste gang at vi ringer banken her og nå og får det ferdig. Anonymkode: df365...f36 2
smilo Skrevet 20. desember 2022 #11 Skrevet 20. desember 2022 Skrive deg av lånet? Betyr det at han skal betale deg ut? Får han overta lånet alene? Og eier du fortsatt boligen sammen med ham? Dvs står du som eier i Kartverket? 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #12 Skrevet 20. desember 2022 Man kan ikke bare "skrives av lånet", man må ringe banken og ta opp et nytt lån alene som betaler ut det dere har i dag. Regner med dere såklart har sjekket at han får lånet alene i det heletatt i første omgang. Anonymkode: ad3ef...c9f 1 3
Gjest takinova Skrevet 20. desember 2022 #13 Skrevet 20. desember 2022 Hvordan har han fått råd til å kjøpe deg ut, uten å pantsette huset i kun sitt navn? Nå kan du i teorien belåne din halvdel og bruke pengene du har fått som EK på ny bolig. Det høres ikke riktig ut.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #14 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvordan kan jeg få eks samboer til å skrive meg av lånet? Vi eiger huset 50/50, han har betalt meg ut, men vil ikke/glemmer stadig å kontakte banken for å skrive meg av lånet. Banken sier til meg at det er han selv som må kontakte banken og få hjulene igang.. Jeg og barna er klar i nytt hus, og vil kjøpe dette. Men det er jo helt umulig når han ikke ordner opp.. Er det en måte jeg kan ordne det selv? At han kan få noe elektronisk, og bare underskrive sånn? Har sagt til han flere ganger at han må ringe banken og få det ordnet. Men hver gang blir han lei seg og sur fordi han vil ha meg tilbake.. Så håper det går an at jeg selv kan ordne det på noen måte.. Anonymkode: 1d26e...c08 Hvordan har han betalt deg ut om du fortsatt står på lånet? Anonymkode: f2a4d...161 1
Snublefot62 Skrevet 20. desember 2022 #15 Skrevet 20. desember 2022 Grunnen til at jeg nevnte advokat tidligere er fordi du i prinsippet ikke bare kan "skrives av" et lån. Det vil være en prosess med banken hvor den som skal stå som enslig lånetaker må søke om hele lånet på seg selv. Og det er ingen selvfølge at banken godtar. Enten pga lav lønn, dårlig betjeningsevne etc. Mange årsaker. Så hvordan dere har havnet dit at han har "kjøpt deg ut" med at du samtidig står som lånetaker og eier av en ideell andel forstår jeg ikke. Med mindre han har tatt sparepenger og betalt deg ut naturlig nok, uten at det juridiske er ordnet. Så derfor - få juridisk hjelp til å komme i mål. Evner dere å ta tak i dette selv så snakker dere bare med banken. Men siden det ikke har skjedd enda så ender jeg tilbake på advokat. Husk og at som deleier så er du solidarisk ansvarlig for lånet, kommunale avgifter etc på boligen. 2 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #16 Skrevet 20. desember 2022 Strengt tatt er du fortsatt eiger av huset, så pengene han har betalt deg ut med kan du se på som en gave. Gi han en mnd frist til å ordne opp, etter det kontakter du advokat og krever tvangssalg. Og da får du halvparten av overskuddet, penger han har gitt deg er ikke å kjøpe ut av huset dersom han ikke overtar lånet alene. Anonymkode: c4e93...4ad 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #17 Skrevet 20. desember 2022 Godt samarbeid? Høres ut som et rævva samarbeid spør du meg. Han nekter deg å komme videre i livet, og har på en eller annen måte signalisert at om du tar dette videre så kommer han til å ødelegge for barna sine, ved å ikke samarbeide med deg. Du gir han mye makt. Anonymkode: 846e6...517 4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #18 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Strengt tatt er du fortsatt eiger av huset, så pengene han har betalt deg ut med kan du se på som en gave. Gi han en mnd frist til å ordne opp, etter det kontakter du advokat og krever tvangssalg. Og da får du halvparten av overskuddet, penger han har gitt deg er ikke å kjøpe ut av huset dersom han ikke overtar lånet alene. Anonymkode: c4e93...4ad Eventuelt har hun gjort «sin del» litt for tidlig og vært litt for flink, slik at han er registrert som eneeier av huset og ikke har noen grunn til å ta opp nytt lån? Anonymkode: 836ed...24b
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #19 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 20.12.2022 den 0.48): Ja har tenkt på det, men vil helst unngå det. Vi har et veldig bra samarbeid med barna, og tror det kommer til å bli riktig ille om jeg kontakter advokat. Det å "mase" på han om å skrive meg av lånet fører til stor krangel, som varer noen dager etter jeg har spurt om han kan ringe banken.. Anonymkode: 1d26e...c08 Det er jo han som er problemet her ikke du. Så du får kreve dette via mail først, funker ikke det, krev via advokat, funker ikke det, ta det ett steg lengre. Ingen grunn til at han skal ha deg som medlåne taker nå Anonymkode: 5f23e...8a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå