Gå til innhold

Katt

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er oppvokst med katt, og hadde veldig mye glede av den. Det er kun de to siste årene jeg ikke har hatt katt, og jeg føler et savn selvom det også er deilig å slippe å bekymre seg hvem som skal mate den i ferier osv. De siste årene har vi kun dratt på hytta, så hvis vi får katt igjen kommer vi å ta den med.

Men så svikter hukommelsen min litt da, og det er derfor jeg fortsatt er usikker....

Har lyst på en korthåret katt, men husker ikke om de reker mye? Og husker heller ikke hvor lett/vanskelig det var å avvenne katten med å gå på do inne i kattekassa. Alle mine tidligere katter ble fort vant med å si ifra å gå på do ute, så vi hadde kattekassa kun en kort periode. Siden vi har et barn på 1,5 år er ikke kattekasse noe særlig å ha inne for en lang periode....

Nå babler jeg i vei, men jeg får ikke helt bestemt meg....har veldig lyst på katt, men husker ikke om det blir veldig hårete/møkkete i huset :sjenert:

Har visst blitt ei skikkelig husmor de siste årene jeg :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har betenkeligheter med å få tak i et dyr/en katt, så bør du IKKE gjøre det. Ettersom du er oppvokst med katt så skjønner du at det er et ansvar du har i 10-15-20 år alt etter hvor gammel pus blir! Ferier, impulsturer osv blir litt vanskeligere... Ja, det blir møkkete, hårete, kattemat-luktete. Kan en evt katt løpe inn/ut som den vil gjennom katteluke e.l? Hva når du er borte på jobb? Skal katten da være inne uten do? Eller ute? Hva med om vinteren? Katter har pels, men fryser likevel på ører, poter og nese.

Nå hørtes jeg sikkert veldig streng ut, men hvis du har så mange betenkeligheter med det å få katt, så dropp hele katte-planen. Kanskje det å ha en søt whiskas-katt liggende i vinduskarmen bare er en del av din romantiske husmordrøm?

Skrevet

Hahaha, ja du er jaggu moro. Husmorsdrøm du liksom.

Ja, jeg har betenkligheter, og det er fordi jeg alltid tenker NØYE igjennom ting før jeg gjør noe. Og ja, jeg vet at det er et ansvar for 10-20 år fremover, det er jo akkurat derfor jeg ikke bare hopper uti det slik andre gjør. Men fortsett å oppmuntre andre som er HELT sikre på det de gjør du, og som leverer katten til dyrebeskyttelsen 2 år senere. For de var jo heeeelt sikre, ikke sant?

Makan til spydighet, og det helt uten grunn!

Skrevet

Hei!

Ja, det er kjempekos med katt!

Jeg er nødt til å støvsuge hver eneste dag, men jeg syntes ikke det blir møkkete akkurat!(men kattene mine er flinke til å dra frem hybelkaninene) + at de selvsagt røyter litt.

Det kan bli lukt av innedo, men ikke dersom man er flinke til å rengjøre den, dessuten er det mye fin sand å få kjøpt som "kapsler" inn lukten.

Hvis du har tenkt til å ha den ute, kan du jo ha en do inne også da, som den kan bruke hvis du er på jobb og katten er inne.

Jeg har tre katter, men den som er korthåret røyter mer enn den som er langhåret.

Ettersom du er vokst opp med katt, forstår jeg jo at du vet hvordan katter er, hvilket ansvar det er osv... :)

Skrevet (endret)
Hvis du har betenkeligheter med å få tak i et dyr/en katt, så bør du IKKE gjøre det. Ettersom du er oppvokst med katt så skjønner du at det er et ansvar du har i 10-15-20 år alt etter hvor gammel pus blir! Ferier, impulsturer osv blir litt vanskeligere...  Ja, det blir møkkete, hårete, kattemat-luktete. Kan en evt katt løpe inn/ut som den vil gjennom katteluke e.l? Hva når du er borte på jobb? Skal katten da være inne uten do? Eller ute? Hva med om vinteren? Katter har pels, men fryser likevel på ører, poter og nese.

Nå hørtes jeg sikkert veldig streng ut, men hvis du har så mange betenkeligheter med det å få katt, så dropp hele katte-planen. Kanskje det å ha en søt whiskas-katt liggende i vinduskarmen bare er en del av din romantiske husmordrøm?

Himmel og hav, det er da ikke nødvendig å hoppe i strupen på folk bare fordi de faktisk spør om noen av de negative siden med å ha katt? :overrasket: Dette viser jo bare at trådstarter faktisk vurderer disse også, og ikke bare løper ut og henter nærmeste kattunge. Dessuten har trådstarter hatt katt før g er da tydligvis fullt klar over hvilket ansvar som følger med.

Angående det trådstarter lurer på. kastrerte hankatter vil ofte reke rundt, men kastrereres katten ung vil den nok aldri utvikle en slik vane. Min er toppen ute et døgn av gangen og tviler på at han går langt. Du bør regne med at utekatter vil kunne dra inn litt søle etc under potene, men neppe så mye at det blir noe problem. Velger du korthåret vil du ihvertfall ikke få mitt problem, nemlig at halve "busker og trær" henger fast i pelsen og dras inn ;) Å ta en med på hytta blir neppe noe problem. Har selv med min på svigers hytte innimellom og da går han ut. Men det kan være en fordel å venne katten til bilkjøring mens den er kattunge!! Kattedo er heller ikke noe problem. Velg en do med tak og en god klumpesand. Da blir det vanskligere for barnet å rote i sanden og klumpesand vil heller ikke lukte så lenge du fjerner klumper daglig! Utekatter vil nok begynne å gå på do ute etterhvert, men sannsynlig ikke før den er trygg på eget terretorium.

Kos deg med katten du!

Endret av onyx
Skrevet
Hahaha, ja du er jaggu moro. Husmorsdrøm du liksom.

Ja, jeg har betenkligheter, og det er fordi jeg alltid tenker NØYE igjennom ting før jeg gjør noe. Og ja, jeg vet at det er et ansvar for 10-20 år fremover, det er jo akkurat derfor jeg ikke bare hopper uti det slik andre gjør. Men fortsett å oppmuntre andre som er HELT sikre på det de gjør du, og som leverer katten til dyrebeskyttelsen 2 år senere. For de var jo heeeelt sikre, ikke sant?

Makan til spydighet, og det helt uten grunn!

Ikke meningen å være spydig, men bare minne deg på en katteeiers realiteter. :-) ettersom din hukommelse var litt rusten ....

Jeg blir litt revet med når det handler om katter.. Sorry hvis du ble støtt altså! ;) Jeg jobber på et katte-omplasserings-sted flere ganger i uken, og hvis de som kommer er usikre på om de skal ha katt av ulike grunner, så må en stille en del spørsmål til de..., fordi vi ikke vil ha tilbake katten 2 uker etterpå, med beskjed om at den luktet/røytet/for mye jobb. Jeg oppmuntrer IKKE bare de som er HELT sikre, jeg prøver også å hjelpe de som er usikre. For all del å være katteeier er enormt givende, men det krever også sitt ansvar - årevis frem i tid. :):)

Skrevet

Når katten skal være inne, bør den alltid ha tilgang på kattekasse, så sant du ikke har katteluke og katten selv kan gå inn og ut.

Du spør om korthårskatter reker mye - mener du røyter ?

Isåfall så røyter de også littegrann, men langt ifra så ille og så mye som langhårskatter.

Skulle jeg hatt en katt til, ville det bli korthårskatt, nettopp p.g.a røyteproblemet.

Man står mye friere med katt enn med hund, en katt kan være alene en helg, men ikke lenger (syns jeg)

Om det blir møkkete i huset - du må regne med sand på gulvet, og du må regne med "sandpoter" og andre møkkete poter etter at de har vært ute.

Katter er jo flinke til å vaske seg selv, men sølelabber om våren må man regne med.

Du må også regne med å få klort opp sofaen din og andre møbler, så sant du ikke er meget konsekvent og streng fra dag 1, og investerer i et skikkelig klorebrett (som er dyre hvis du skal ha noe skikkelig)

Jeg har ikke angret en dag på at jeg skaffet meg katt.

Skrevet

Takk for hyggelig svar denne gangen :)

Ja, jeg er usikker på om jeg skal få en katt eller ikke, og kommer heller

ikke til å få en katt før jeg er helt sikker. Har vært i tenkeboksen et halvt års tid nå, og det kommer nok til å gå enda et halvt år før jeg evt tar et valg.

Jeg elsker katter, og katten har alltid vært et fullverdig familiemedlem hos oss.

Men samtidig liker jeg ikke lukt og hår noe særlig, og helt ærlig husker jeg rett og slett ikke hvordan det var før.

Jeg var nok ikke verdens ryddigste person før, og det er nok derfor jeg ikke husker det, jeg brydde meg rett og slett ikke så mye om det. Men siden min datter nå er kun 1,5 år er hun mye på gulvet og leker, og derfor må det også være forholdsvis rent.

Kom gjerne med innspill flere også :)

Skrevet

Men samtidig liker jeg ikke lukt og hår noe særlig,

hei!

vi har to katter...Kan ikke si at det lukter her.

Ang hår, så veit jeg ikke hvilke katter som røyter minst. Men om du går over gulv med støvsuger en gang om dagen skulle ikke det blir noe problem ;)

Katter er hærlige dyr, men som MiniMaju sier, så lønner det seg ikke å anskaffe seg katt om man tviler..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...