Gå til innhold

Tenåring som har prøvd hasj.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør man når tenåringen kommer hjem å sier at han har prøvd hasj? Jeg er i sjokk.. Vet ikke min arme råd!

Anonymkode: b4ca7...71a

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da sier man " hvordan synes du det var gutten min?" 

Så setter man seg ned og har en liberal prat om forskjellige narkotiske stoffer, ink alkohol og snakker om konsekvensene ved bruk av disse.

• Liker 16
  • Nyttig 5
Skrevet

Så fint at ungdommen kom hjem og fortalte det! Det viser at han har tillit til deg. Da har dere et godt utgangspunkt for åpenhet videre. Husk at det er forskjell på å ha prøvd det en gang og ikke ville gjøre det igjen til å gjøre det fast eller hvert avhengig. Ta en prat, snakk rundt det, hør ungdommens tanker rundt det. 

Anonymkode: c87de...45d

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Spør om det går bra, hvordan var det, ble du dårlig, redd, osv? 

Hadde spurt hvordan hn fikk tak i det, tatt en prat om rusmidler, og avsluttet med at jeg foretrekker, og mener, at hn skal vente med å teste rusmidler til hn er voksen, men dersom det skjer, vil jeg at hn er sammen med noen hn stoler på, et sted hn er trygg, at hn er forsiktig, ikke blande rusmidler, og alltid ringer hjem om det er noe. 

Anonymkode: 183f8...057

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva gjør man når tenåringen kommer hjem å sier at han har prøvd hasj? Jeg er i sjokk.. Vet ikke min arme råd!

Anonymkode: b4ca7...71a

Det er ikke uvanlig å teste ut hasj som tenåring, sett pris på at han fortalte deg det men fortell han gjerne om konsekvensene rundt det også

Anonymkode: 2005d...52f

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Fortell hen at hen bør vente til hen er mer voksen. 

Hjernen er under utvikling på en tenåring. 

Anonymkode: a9d99...061

• Liker 2
Skrevet

Det er selvfølgelig ikke bra. Men er det bedre at ungdom drikker seg drita full? 

Anonymkode: 82161...84b

• Liker 2
Skrevet

Hadde vært glad for at min tenåring fortalte meg. Så hadde jeg hatt en prat om det. Uten å dømme sønder og sammen. Men komme med fakta og egenerfaring. Det er ingen vei å gå. Og det hjelper ikke å skremme (for så å distansere seg ytterligere). 

• Liker 3
Skrevet

Tja, har fått samme beskjed. Viktig atdu ikke reagerer voldsomt. Men spør og grav. Min sa det ikke var farlig da resten av gjengen hadde prøvd. Så  ba ungen å love å vente ett år , og se hvordan det gikk med kompiser da, siden det tar litt tid. 

Ett år senere, sa ungen at jeg hadde helt rett, det gikk ikke så bra med kompisene.

Anonymkode: 99097...bf2

• Liker 5
Skrevet

Støtter de over her som sier at en må holde dialogen åpen, men ikke de som sier "det er ikke farlig" og "han må passe på å gjøre det i trygge omgivelser." Som forelder MÅ man sette grenser og fortelle at det må ikke skje igjen, og at om det skjer, så vil det medføre konsekvenser. 

Anonymkode: df238...429

• Liker 5
Skrevet

Huff, føler med dere. Hadde en av mine gjort noe sånt vet jeg ikke hva jeg skulle gjort. Kanskje flyttet på landet et sted hvor det er mindre sjans for å komme borti rusmiljø.

Anonymkode: 64d69...31c

• Liker 2
Skrevet

Huff, ikke bra :(

Anonymkode: c4409...89d

• Liker 1
Skrevet

Dette er desverre veldig vanlig blandt tennåringer. Kjenner til ei som må gå på urinprøver, kun 13år.
Tipper grunnen er at de kjeder seg, finnes for få aktivitetstilbud osv til tennåringene, og de kjeder seg altfor fort.

• Liker 1
Skrevet

Hadde vært glad for at han fortalte meg det og så hadde vi pratet om at det ikke er et lovlig rusmiddel og ikke noe du har lyst til å drive med når du er ung og hjernen er i utvikling. Så hadde jeg tatt han med på besøk til en bekjent så kunne han sett hvor treig han er blitt av å begynne å røyke slikt i ung alder. Altså hjernen hans fungerer men og han røyker ikke nå men han er fortsatt påvirket av det han dreiv med som ungdom.

Hadde ikke gått i krisemodus om dette var det eneste men om han samtidig som dette hadde gjort det dårlig på skolen, byttet ut venner med en dårlig gjeng osv så hadde det vært noe annet. 

• Liker 4
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Huff, føler med dere. Hadde en av mine gjort noe sånt vet jeg ikke hva jeg skulle gjort. Kanskje flyttet på landet et sted hvor det er mindre sjans for å komme borti rusmiljø.

Usikker på om bygd er for alle. Jeg hadde vært narkoman om jeg bodde på et lite sted. Bedre i by hvor det skjer noe tenker jeg.

Anonymkode: 5af2d...f95

• Liker 3
Skrevet

Snakke sammen om at det er helt vanlig å få lyst til å eksperimentere, men at han må være bevisst på farene ved det også. 

Rusopplysningen presenterer saklig info https://www.rusopplysningen.no/cannabis

Skremselspropaganda og kjeft fungerer ikke, men å gi ungdommene nok info til at de kan ta et informert valg når de velger å prøve igjen eller avstå er viktig. 

Jeg tenker kanskje at tenåringen din sa det til deg for å få din oppmerksomhet. Vanligvis ville man holdt det hemmelig med mindre man har et veldig åpent forhold og snakker om alt uansett da! Noe som er bra! Men hvis ikke ville jeg vært mer tilstede emosjonelt, gjort mere ting sammen, knyttet tettere bånd for å etterhvert få nok tillitt til å kunne spørre om hvordan hen egentlig hadde det. Kanskje er det mobbing, dårlig selvbilde, press fra venner, overgrep, selvskading eller andre årsaker som gjør at hen "roper om hjelp" ved å fortelle det til deg. 

Bare for å understreke det så trenger det slett ikke være noe galt med ungdom som prøver hasj, 40% av ungdommen prøver det i dag. Det som gjør meg litt på vakt er at hen fortalte deg det når hen vet at det er ulovlig. Opprørsfase? Uskyldig eksperimentering? Eller underliggende problemer som kommer til uttrykk? Dette er viktigere for deg å finne ut av, men ikke bli den masete og overvåkende, overbeskyttende moren. Det vil bare skyve hen lenger vekk fra deg. 

Anonymkode: 358a2...0e8

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ungdom på landet/bygda får også tak i dette der, hvis de vil. 

Det er holdning man må jobbe med. Bosted er uvesentlig, mener jeg. 

Bygge et godt miljø rundt ungdommen, med andre interesser.

Anonymkode: a9d99...061

• Liker 1
Skrevet

Først vil jeg gi ts skryt for å være en god forelder. Hun/han har klart å lage en trygg plattform for at tenåringen føler seg trygg nok til å være ærlig om de feiler eller trenger råd - som de fleste tenåringer gjør. Seriøst bra jobba! 

Jeg ville spurt om hvordan hun/han opplevde det. Jeg tipper det var en litt paranoid opplevelse siden hun/han fortalte deg om det. Ha en ordentlig samtale der du først og fremst lytter. 
Så ville jeg gjort det klart at du forventer mer av ungen. Narkotika er ikke lovlig. Frontallappen er ikke ferdigutviklet og valg vi gjør har konsekvenser. 

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...