Gå til innhold

Sliter med å skille drøm og virkelighet på natten/morgenen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en periode hvor jeg rett og slett føler på endel uro. Jeg står i endel krevende situasjoner og er nok over snittet stresset. 

De siste ukene har jeg slitt med veldig livlige drømmer. Ofte veldig «enkle» ved at jeg drømmer at jeg sover et helt annet sted, naken - og ikke vet hvor jeg er eller hvem jeg er med. Våkner veldig ofte fra disse drømmene og bruker det som føles ut som en evighet på å forstå at jeg er jo bare hjemme i senga mi. Det er utrolig slitsomme og stressende minutter og dette gjentar seg natt etter natt, flere ganger hver natt. 

Akkurat nå er det så slitsomt at jeg gruer meg til leggetid. 

Jeg har ingen historie med psykisk sykdom, alltid taklet stress fint. Alltid sovet som en stein. Hva gjør jeg med dette?

Anonymkode: 1ec6a...573

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hypnagoge og hypnopompe hallusinasjoner

Begrepet hypnagog beskriver perioden når en person sovner. Hypnopomp beskriver perioden når en person våkner. Du kan oppleve både hypnagoge og hypnopompe hallusinasjoner.

Triggere kan være ung alder, alkohol og andre rusmidler, angst og insomni.

https://www.lommelegen.no/søvn/artikkel/hypnagoge-hallusinasjoner/71119884

Hypnagoge hallusinasjoner (på fransk halucinations hypnagogiques) er sanseopplevelser som kan forekomme rett før en sovner.

På samme vis kan «hypnopompi» (på engelsk hypnopompia) brukes om tilstanden når en våkner opp. Hypnopompe hallusinasjoner er sansebedrag ved oppvåkning.

🙂

Det er nok fordi du er i en stresset periode og føler på uro. 

Hva du gjør? Forsøker å finne mer hvile/ro i hverdagen. Blir bevisst på at dette er et naturlig fenomen, at det ikke er farlig, selv om det føles ubehagelig. Og at du ikke er alene om å ha det sånn.

Og kanskje spørre deg selv om du har ting i livet ditt som trenger å bearbeides, for at du skal kunne slappe mer av? Noe som plager deg? 

Avslapningsteknikker. 

At du gruer deg til å sovne nå, kan bidra til å trigge det. 

Be sinnet ditt om å gi deg gode drømmer. Og takk sinnet ditt for at du våkner i din egen seng, trygg, og god 🙂

Anonymkode: 63178...621

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Drømmer om nakenhet kan ofte vise sammenheng med at du føler at du eksponerer deg selv i våken tilstand. At du blottlegges, da ikke naken, men symbolsk, i privatliv, eller jobbrelatert.

Anonymkode: 63178...621

Skrevet

Jeg vet ikke. Hende jeg får sånne skikkelige ekle... søvnparalyse sies det.  

Jeg ser hele rommet, og det starter alltid med at jeg tror jeg har en god venn eller venninne på besøk.  

Ekkelt.  Heldigvis blitt mindre av, har kutta ut negative mennesker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...