Gå til innhold

Psykisk ubehag søndag/mandag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurer på om andre opplever dette. Jeg vet det ikke er uvanlig med litt sånn "sunday-blues" for at alt er stengt, lukket og låst på søndager, en ny uke med med skole/studier/jobb venter, etc. Årsaken til sunday-blues er nok litt forskjellig, men følelsen er vel ganske lik. 

Det jeg derimot vil frem til mer spesifikt, er at jeg på selve mandagen når jeg står opp, så får jeg ganske påtrengende, ubehagelige tanker. Tanker om at jeg egentlig hater jobben min, at jeg ikke gjør noe med livet mitt, jeg kaster det bort, jeg er egentlig ikke fornøyd med forholdet mitt, jeg er miserabel osv. osv. Det gir seg som regel gradvis og innen jeg er kommet i gang med oppgavene mine på jobb så er det liksom greit, og resten av uka er problemfri. En sjelden gang kan jeg oppleve angst på mandager, men det er unntaket heller enn regelen. Det ser ut til å være helt random, ikke linket til oppgaver på jobb eller stress.

Jeg må også nevne at jeg har hatt slike tanker og følelser i langt større omfang og kraft tidligere, men behandling + antidepressiva har tatt meg hit jeg er nå heldigvis. Jeg vet jo at jeg trives i jobben min, jeg har et supert forhold med mannen, og har det generelt godt. Så hva kommer disse tankene av? Erfaringsmessig vet jeg dog at jeg før behandling og antidepressiva, så ble slike tanker gjerne ble enda mer dominerende når jeg hadde fått for lite søvn(perfekt kombinasjon med turnus som jeg jobbet dengang!), så antar at det er linket til det at jeg står opp tidlig etter en helg med å sove lenge. Jeg har derfor forsøkt å stå opp til samme tid uka rundt over tid, uten at det har gitt noen effekt.

Anyone? Mest nysgjerrig.

Anonymkode: c6606...e42

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er definitivt noe med mandag og om morgenen er vi så sårbare.

Jeg opplever det samme, enda verre egentlig. Alt er mørkt og tankene like så. Tenker at jeg kunne like gjerne tatt livet mitt for alt er så meningsløst og ille. Når det har gått et par timer er jeg helt fin igjen.

Jeg har også hatt angst tidligere og da var hele morgenen og formiddagen ødelagt. Nå er det en slags mini-versjon mandags morgen, noen ganger andre morgener hvis jeg stresser eller gruer meg litt til noe.

Som regel merker jeg ikke selv at jeg stresser eller gruer før jeg kjenner symptomer og blir nesten irritert fordi "det går da helt utmerket med meg!" Vel, not so much. Kroppen reagerer før jeg blir oppmerksom på det selv.

Anonymkode: 15355...73a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg bare lurer på om andre opplever dette. Jeg vet det ikke er uvanlig med litt sånn "sunday-blues" for at alt er stengt, lukket og låst på søndager, en ny uke med med skole/studier/jobb venter, etc. Årsaken til sunday-blues er nok litt forskjellig, men følelsen er vel ganske lik. 

Det jeg derimot vil frem til mer spesifikt, er at jeg på selve mandagen når jeg står opp, så får jeg ganske påtrengende, ubehagelige tanker. Tanker om at jeg egentlig hater jobben min, at jeg ikke gjør noe med livet mitt, jeg kaster det bort, jeg er egentlig ikke fornøyd med forholdet mitt, jeg er miserabel osv. osv. Det gir seg som regel gradvis og innen jeg er kommet i gang med oppgavene mine på jobb så er det liksom greit, og resten av uka er problemfri. En sjelden gang kan jeg oppleve angst på mandager, men det er unntaket heller enn regelen. Det ser ut til å være helt random, ikke linket til oppgaver på jobb eller stress.

Jeg må også nevne at jeg har hatt slike tanker og følelser i langt større omfang og kraft tidligere, men behandling + antidepressiva har tatt meg hit jeg er nå heldigvis. Jeg vet jo at jeg trives i jobben min, jeg har et supert forhold med mannen, og har det generelt godt. Så hva kommer disse tankene av? Erfaringsmessig vet jeg dog at jeg før behandling og antidepressiva, så ble slike tanker gjerne ble enda mer dominerende når jeg hadde fått for lite søvn(perfekt kombinasjon med turnus som jeg jobbet dengang!), så antar at det er linket til det at jeg står opp tidlig etter en helg med å sove lenge. Jeg har derfor forsøkt å stå opp til samme tid uka rundt over tid, uten at det har gitt noen effekt.

Anyone? Mest nysgjerrig.

Det bruker å slippe litt på tirsdag, da er det bare tre dager igjen.  

Kommer mest an på om man trives i jobben og ikke er fyllesjuk hver mandag.  

Skrevet

Hørte nylig dette fenomenet beskrevet på podcast, autismeprat. 
Den unge kvinnen diagnostisert med tilstanden fortalte at det i hennes tilfelle var at hun hadde problem med overganger, men at det i voksen begrenset seg til overgangen søndag/mandag, som fortsatt var veldig vanskelig for henne.

Anonymkode: 98e93...c62

Skrevet

Jeg føler der sånn, men funnet ut at det er mye pga kostholdet mitt i helger skeier litt ut. Spiser jeg sunt og holder meg unna sukker i helgen har jeg det ikke sånn. 

Anonymkode: c8c60...987

Skrevet

Drikker du alkohol i helga så er dette alkoholutløst uro.

Det som også refereres til som fylleangst. ( Nei, det behøver ikke å være angst for hva du har gjort i helga) 

"Alle som har hatt en fuktig kveld vet at fyllesyken ofte hører med. Men samtidig som vi opplever hodepine og kvalme, kan vi også oppleve å føle oss nedstemte og generelt mer angstfylte. Noen kan ha disse følelsene i flere dager etterpå, mens andre føler seg fine i formen ganske så raskt."

https://www.kk.no/helse/far-du-sterk-fylleangst-da-bor-du-vaere-forsiktig-med-inntaket/70575996

Anonymkode: 80fa6...64b

Skrevet
Jytte skrev (På 19.12.2022 den 23.27):

Det bruker å slippe litt på tirsdag, da er det bare tre dager igjen.  

Kommer mest an på om man trives i jobben og ikke er fyllesjuk hver mandag.  

Jeg stortrives i min nåværende jobb, så burde ikke være et problem. I min gamle jobb var det ganske åpenbart hvorfor jeg hadde disse følelsene, og hadde det gjerne hver dag😅 Fyllesyk blir jeg ikke, men jeg drikker kanskje 2 ganger i året:P

AnonymBruker skrev (På 19.12.2022 den 23.32):

Hørte nylig dette fenomenet beskrevet på podcast, autismeprat. 
Den unge kvinnen diagnostisert med tilstanden fortalte at det i hennes tilfelle var at hun hadde problem med overganger, men at det i voksen begrenset seg til overgangen søndag/mandag, som fortsatt var veldig vanskelig for henne.

Anonymkode: 98e93...c62

Interessant! Tviler på at jeg har autistiske trekk, men jeg har litt ADHD-trekk, dog ikke tilstrekkelig for en diagnose. Men samtidig så stortrives jeg jo med ting som å reise, men det regnes kanskje ikke som en overgang?

AnonymBruker skrev (På 20.12.2022 den 8.59):

Jeg føler der sånn, men funnet ut at det er mye pga kostholdet mitt i helger skeier litt ut. Spiser jeg sunt og holder meg unna sukker i helgen har jeg det ikke sånn. 

Anonymkode: c8c60...987

Også interessant, skal jaggu gjøre et forsøk bare for å ha gjort det.

AnonymBruker skrev (På 20.12.2022 den 9.07):

Drikker du alkohol i helga så er dette alkoholutløst uro.

Det som også refereres til som fylleangst. ( Nei, det behøver ikke å være angst for hva du har gjort i helga) 

"Alle som har hatt en fuktig kveld vet at fyllesyken ofte hører med. Men samtidig som vi opplever hodepine og kvalme, kan vi også oppleve å føle oss nedstemte og generelt mer angstfylte. Noen kan ha disse følelsene i flere dager etterpå, mens andre føler seg fine i formen ganske så raskt."

https://www.kk.no/helse/far-du-sterk-fylleangst-da-bor-du-vaere-forsiktig-med-inntaket/70575996

Anonymkode: 80fa6...64b

Nei, drikker ekstremt sjeldent, og gjør jeg det opplever jeg nok søndagen bedre for da føles den liksom "nyttig," jeg kan hvile, sove, drikke vann(trøtt og tørst er det verste som skjer med meg når jeg drikker), blir ikke forstyrra osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...