Helene Skrevet 13. desember 2005 #1 Skrevet 13. desember 2005 Hei, tenkte å bake kolakaker i år, og har lett etter oppskrift i mine ørten kokebøker. Men jeg finner det ikke. Ingen i familien min har denne oppskriften heller. Kan noen hjelpe meg?
Arkana Skrevet 13. desember 2005 #2 Skrevet 13. desember 2005 Disse er kjempegode. Har allerede laget og spist to porsjoner denne mnd. Kolastenger/Brune pinner 200 g smør 200 g sukker 2 eggeplommer 1 ss lys sirup ½-1 ts kanel 1 ts vaniljesukker 1 ts natron 300 g hvetemel perlesukker/hakkede mandler Rør smør og sukker hvitt. Bland inn resten av ingrediensene. Elt deigen sammen og del i 4 emner. Trill pølser og legg på stekebrett. Trykk hver lengde til flate stenger. Pensle med egg og dryss på perlesukker og hakkede mandler. Stek midt i ovnen ved 175 grader i 10-12 minutter. Skjær opp stengene mens de ennå er varme.
Gjest gjest Skrevet 13. desember 2005 #3 Skrevet 13. desember 2005 Her er en til.Bakte de i går og de var nyydelig!Tok litt mindre mel enn det som sto og de ble litt seige, a la karameller. Vi kaller de: KARAMELLKAKER 200 g smør 2 1/2 dl sukker 2 ss sirup Dette røres sammen tilsett: 2 ts bakepulver 1 ts vaniljesukker ca 6 dl mel Deigen rulles,og klappes,og skjæres når de er stekt. 175-200 grader, 10-15 min.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå