Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

når kjente dere noe? er uke 16+4 i dag og ikke kjent noe enda. Enda 2 uker til OUL og er så bekymret over om d er liv der i det hele tatt

Anonymkode: 7a74d...bb1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordn vet du at du har morkaken forran? Har du ikke vært på noen ultralyder enda?

Anonymkode: 99ab8...777

Skrevet

Kjente første bevegelse under OUL, faktisk. Var da 20+1. Babyen sparket tilbake mot ultralyd-dingsen, så vi så jo på skjermen at det var babyen jeg kjente. Jordmoren jeg gikk til for kontroller fant hjertelyden med doppler hver kontroll fra uke 14 (hadde kontroller hver til annenhver uke), så vi visste jo at det var liv der selvom jeg ikke kjente noen verdens ting. Hun mistenkte derfor at morkaken lå foran før jeg hadde vært på ultralyd og fått vite plassering.

Anonymkode: 18c40...726

Skrevet

Kjente nå og da fra ca uke 20, men kjente ikke regelmessig og helt tydelig før uke 28. Nervepirrende, men helt normalt sa jordmor 😊

Skrevet

Kjente fra uke 22 :)

Anonymkode: a81ca...ea4

Skrevet

Uke 19+6. Er nå uke 25 og kjenner dem tydelig hver dag 😊

Anonymkode: 3a076...4a9

Skrevet

Med førstemann kjente jeg liv først i uke 19, og jeg hadde morkaka bak. Det tok enda flere uker før jeg kjente liv daglig. Senk skuldrene 😊

Anonymkode: 5c3c6...fe4

Skrevet

For førstegangsgravide så er det normalt å kjenne liv for første gang mellom uke 18-20, og med morkake foran kan det ta enda lengre tid. Noen kjenner det tidligere, andre senere, men uke 16 er ganske tidlig. Spesielt med morkaken foran.

De første bevegelsene er ganske små, og jeg var litt usikker på om det var liv eller luft jeg kjente rundt uke 18-19. I første svangerskap, med morkaken foran, var jeg nok ikke heeelt sikker på at det var bevegelse jeg kjente før uke 21. Daglig og tydelige bevegelser kom mye senere.

I dette svangerskapet har jeg ikke morkaken foran, og det er nok lettere å gjenkjenne liv når man har vært gravid før, så jeg kjente igjen den "boblende" bevegelsen rundt uke 16 tror jeg.

Det er altså helt normalt å ikke kjenne liv i uke 16, uansett hvor morkaken er plassert, men jeg kjenner selvsagt igjen bekymringene. Perioden etter at de første symptomene som kvalme ga seg, og frem til jeg kjente liv, var jo den skumleste "er jeg i det hele tatt gravid"-perioden. Frem til uke 12 kunne jeg hvert fall stole på at kvalmen er et tegn.

Siden du vet hvor morkaken er plassert så regner jeg med at du har hatt en tidlig ultralyd hvor alt sto bra til med lille, og da må du bare senke skuldrene og stole på at alt er bra til OUL😊

Anonymkode: 9229f...a2c

Skrevet

Hadde morkaka foran med tredjemann. På OUL rundt uke 18 kunne vi se babyen sparke, men jeg kjente ingen ting. Hadde vel kjent de første bevegelsene samme uken, men var fortsatt ikke sikker på om det var luft eller baby :fnise: Var nok over uke 20 før jeg kjente ordentlig spark, så rundt fem uker senere enn med andremann (da hadde jeg morkaka bak)

Anonymkode: eb507...13c

Skrevet

Hadde morkake forran med første. Kjende ikkje tydeleg liv før veke 22 ca. Før det(ca veke 20) var det småbobler som eg no veit var bevegelse. No med andremann har eg morkake bak og kjende faktisk liv allereie ved veke 12.

Er vel ikkje vanleg å kjenne liv allereie ved veke 16 som førstegongs, uavhengig om morkake er forran eller bak :)

Skrevet

Tror jeg kjente første spark (et lite spark) i uke 17-18. Da satt jeg i ro. Hadde neppe kjent noe dersom jeg var i aktivitet. Begynte ikke å kjenne særlig før uke 20-22. Var først 28 uker da jeg kjente bevegelser daglig, men også da kunne det gå tid mellom og det var ikke sparke-maraton heller. Kjente sparkene godt og hyppigere etter uke 33. 

Jordmor fant alltid hjertelyden. Anbefaler å bruke trent jordmor fremfor fastlege til doppler. Ifølge min lege kan det være vanskelig å finne hjertelyden for de som er litt mer utrent, og da dumt om man tror noe er galt uten grunn. Jordmødrene er jo godt trent i å bruke doppler. Og det kan i tillegg være ekstra vanskelig å finne hjertelyden når morkaken ligger foran. 

Ville også spurt når du skal bekymre deg for lite liv. Jeg lurte flere ganger, for ved normalt plassert morkake så skal man jo kjenne spark ofte, og hvertfall flere ganger om dagen. Det gjorde jo ikke jeg før uke 33. Jeg ringte aldri inn. Burde kanskje gjort det (men har frisk baby nå da, så var jo ingenting galt). 

Anonymkode: ec1a6...db7

Skrevet

Uke 16 er fremdeles veldig tidlig, det er helt normalt å ikke kjenne noe da. Spesielt om det er din første. 

Jeg har hatt morkaken foran begge gangene. Med førstemann kjente jeg ikke noe før uke 22 omtrent, men med andremann var jeg mer klar over hvordan det kjentes, og da kjente jeg noe allerede rundt uke 18. 

Anonymkode: 98d50...172

Skrevet

Jeg hadde også morkaken foran sist. Kjente ikke noe før jeg var over 19 uker!

Skrevet

Jeg kjente «fiskehaler» i uke 17, men ikke ordentlige spark før etter uke 30. Morkaka lå foran

Anonymkode: 30f10...2e8

Skrevet

19 uker

Anonymkode: ba236...4aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...