Gjest Warrior Skrevet 19. desember 2022 #1 Skrevet 19. desember 2022 (endret) Inspirert av en annen tråd. Er det virkelig greit å tvinge store barn og ungdommer under 18 år til å gå i klær de ikke vil? For eksempel de må ha kjole/dress på julaften eller andre høytider/festdager? Skal de tvinges til å lære seg å kle seg for andre og ikke det de selv vil? Ellers kommer foreldrene med «trusler» om at de ikke får være med eller de ødelegger dagen for alle andre? Hvordan tror dere det føles for barna og ungdommene? Jeg er så glad og takknemlig for at vi vokste opp uten å bli tvunget til å gå med noe vi ikke ville. Når vi var store nok til å bestemme klær selv. Julen for eksempel handlet om kos og glede for alle. Har det alltid gjort. Ikke noe «må pynte seg» og nærmest være så finest kledd som mulig. Ikke det jula har handlet om for oss noensinne. Selv har jeg alltid brukt finklær om jula, kun fordi jeg selv liker det og liker å kle meg fint. Kler meg ikke for andre, men for meg selv. Har aldri og kommer aldri til å tvinge noen til å kle seg fint hvis de ikke vil. Ikke en gang egne barn kommer jeg til å forlange at de må kle seg i kjole eller dress på julaften hvis de ikke vil. Respekterer andres valg av klær uansett hvilken dag det er. Hva mener dere? Endret 19. desember 2022 av Gjest
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 19. desember 2022 Ja, jeg tenker at dagens ungdom lett kan læres opp til at det er visse ting man gjør for andre. Foreldre som stiller opp med å lage en super jul med mat og gaver, og føler på at dette er en spesiell høytid. Ungdom KAN faktisk stilles noen krav til, og det å kle seg pent en dag i året om det er viktig for foreldrene er vel det minste å forvente. Anonymkode: 81964...e0f 69 3 20
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #3 Skrevet 19. desember 2022 Man kler seg delvis for andre resten av året. man kan ikke gå i hva som helst på skolen, på jobben, hos legen, osv osv osv Vil du at barna dine skal gå i bare trusa ved alle anledninger hvis det er det de selv ønsker? Vi lever i et samfunn og i et samfunn tar vi hensyn, ellers kollapser alt. tror du det er nyttig i barneoppdragelsen når barna bikker 18 og blir stilt krav til av venner, svigerfamilie, utdanningsinstitusjoner, arbeidsgiver? Anonymkode: c1eeb...ebb 20 6
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #4 Skrevet 19. desember 2022 Warrior skrev (4 minutter siden): Inspirert av en annen tråd. Er det virkelig greit å tvinge store barn og ungdommer under 18 år til å gå i klær de ikke vil? For eksempel de må ha kjole/dress på julaften eller andre høytider/festdager? Skal de tvinges til å lære seg å kle seg for andre og ikke det de selv vil? Ellers kommer foreldrene med «trusler» om at de ikke får være med eller de ødelegger dagen for alle andre? Hvordan tror dere det føles for barna og ungdommene? Jeg er så glad og takknemlig for at vi vokste opp uten å bli tvunget til å gå med noe vi ikke ville. Når vi var store nok til å bestemme klær selv. Julen for eksempel handlet om kos og glede for alle. Ikke noe «må pynte seg» og nærmest være så finest kledd som mulig. Ikke det jula har handlet om for oss noensinne. Selv har jeg alltid brukt finklær om jula, kun fordi jeg selv liker det og liker å kle meg fint. Kler meg ikke for andre, men for meg selv. Har aldri og kommer aldri til å tvinge noen til å kle seg fint hvis de ikke vil. Ikke en gang egne barn kommer jeg til å forlange at de må kle seg i kjole eller dress på julaften hvis de ikke vil. Respekterer andres valg av klær uansett hvilken dag det er. Hva mener dere? Regner med du også da ikke har en jobb med kleskode? Eller iallfall anbefaler disse barna dine om å kun søke jobber der man ikke blir «presset» inn i klær man ikke ønsker. Lykke til! Anonymkode: 81964...e0f 16 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #5 Skrevet 19. desember 2022 På for eksempel 17. mai eller lignende, så burde det selvfølges stilles enkelte krav til. Sånn at folk ikke dukker opp i for eksempel møkkete og stygg joggebukse, eller en t-skjorte som ikke har blitt vasket på år og dag. Men til høytider som jul (eller påske) hvis man bare skal feire sammen med familien sin så virker det litt unødvendig. Anonymkode: 18f29...c21 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #6 Skrevet 19. desember 2022 Ja, jeg synes absolutt man burde lære barna sine de sosiale kodene som forventes i resten av samfunnet. Ingen har vondt av å måtte pynte seg, eller gjøre noe for noen andre enn seg selv. Om de velger kjole, buksedress, dress, skjorte og oenbukse, bluse og skjørt eller tunika bryr jeg meg ikke noe om, men selvfølgelig skal de ha på seg penklær. Anonymkode: 5f1ec...d23 37
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #7 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man kler seg delvis for andre resten av året. man kan ikke gå i hva som helst på skolen, på jobben, hos legen, osv osv osv Vil du at barna dine skal gå i bare trusa ved alle anledninger hvis det er det de selv ønsker? Vi lever i et samfunn og i et samfunn tar vi hensyn, ellers kollapser alt. tror du det er nyttig i barneoppdragelsen når barna bikker 18 og blir stilt krav til av venner, svigerfamilie, utdanningsinstitusjoner, arbeidsgiver? Anonymkode: c1eeb...ebb Er det kleskoder hos legen? Anonymkode: 4bc74...c56 1
DuMåkkeKommeHer Skrevet 19. desember 2022 #8 Skrevet 19. desember 2022 Synes det er helt innafor å lære barna de sosiale normene i samfunnet 20 1 5
Hannah80 Skrevet 19. desember 2022 #9 Skrevet 19. desember 2022 Ja, selvsagt burde ungdommene lære å kle seg riktig til de ulike settingene og begivenhetene. Om det så er julaften, 17 mai, konfirmasjon, dåp, bryllup, begravelse, skoleavslutning osv. 17 1 4
Gjest Warrior Skrevet 19. desember 2022 #10 Skrevet 19. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Regner med du også da ikke har en jobb med kleskode? Eller iallfall anbefaler disse barna dine om å kun søke jobber der man ikke blir «presset» inn i klær man ikke ønsker. Lykke til! Anonymkode: 81964...e0f En jobb er en jobb. Selvfølgelig må folk ha uniformer og visse klær i noen jobber. Julaften er en dag man koser seg med familie. Ikke bli tvunget til å gå i visse klær og ikke får velge selv. Det blir for gammeldags mener jeg. Endret 19. desember 2022 av Warrior
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #11 Skrevet 19. desember 2022 Neste tråd som opprettes blir noe a la, må barn virkelig spise med bestikk og ikke med fingrene hvis det er det de ønsker? Anonymkode: b3e13...b81 25 5
Hannah80 Skrevet 19. desember 2022 #12 Skrevet 19. desember 2022 Warrior skrev (Akkurat nå): En jobb er en jobb. Selvfølgelig må folk ha uniformer og visse klær i noen jobber. Julaften er en dag man koser seg med familie. Ikke bli tvunget til å gå i visse klær og ikke får velge selv. Hva er problemet med å dra på seg en finbukse, istedenfor å dasse rundt i joggebuksa som man kan bruke de andre dagene i året?🤔 10
Anjatapinjata Skrevet 19. desember 2022 #13 Skrevet 19. desember 2022 (endret) Sønnen min får allerede nå bestemme hva han skal gå med og han er 3år, såklart må han ha på varme klær på vinter osv da. Men ja, vil han gå i kjole på sommeren så er det greit. Vil han ikke pynte seg er det også greit. Og når han ikke ville han Lucia kjole så slapp han det. Skjønner ikke hvorfor man skal presse igjennom noe som overhode ikke er viktig. Endret 19. desember 2022 av Anjatapinjata 5 2
MildeMarie Skrevet 19. desember 2022 #14 Skrevet 19. desember 2022 Jeg synes premisset er litt vanskelig men prøver. Vi lærer dem ganske mange ting som vi gjør av tradisjon, for å skape høytid eller glede andre. Hvis vi ikke kommuniserer meningen med det, er det sikkert vanskelig å skjønne hvorfor vi er opptatt av at de får det med seg. På den andre siden, hvis ungene vil gjøre opprør og ikke kle seg pent på julaften, vel da skal jeg late som jeg blir litt sjokkert og la dem ha det ungdomsopprøret. Converse og bukse i mormors selskap, ånei🤭 Følge normer har en funksjon. Bryte dem også. 10 2 1
Numii Skrevet 19. desember 2022 #15 Skrevet 19. desember 2022 Sender ikke barna mine avgårde i bare pysjen til hverken skole eller bhg (selv om det er fristende og vi ville ha spart masse tid) Det er greit å venne de til at det finnes forventninger om f.eks kleskode. Og vi foreldre har også en ansvar for å gjøre barna rustet til å stå på egne ben når de skal ut i verden på egenhånd. 13
Hannah80 Skrevet 19. desember 2022 #16 Skrevet 19. desember 2022 Anjatapinjata skrev (4 minutter siden): Sønnen min får allerede nå bestemme hva han skal gå med og han er 3år, såklart må han ha på varme klær på vinter osv da. Men ja, vil han gå i kjole på sommeren så er det greit. Vil han ikke pynte seg er det også greit. Og når han ikke ville han Lucia kjole så slapp han det. Skjønner ikke hvorfor man skal presse igjennom noe som overhode ikke er viktig. Nei, jeg påtvinger heller ikke min sønn til å gå med kjole, Luciafeiring eller ei😁 Men å ta på seg finklær når vi skal i konfirmasjon, er en selvfølge. For oss:) 8 3
klarinetta Skrevet 19. desember 2022 #17 Skrevet 19. desember 2022 Warrior skrev (18 minutter siden): Inspirert av en annen tråd. Er det virkelig greit å tvinge store barn og ungdommer under 18 år til å gå i klær de ikke vil? For eksempel de må ha kjole/dress på julaften eller andre høytider/festdager? Skal de tvinges til å lære seg å kle seg for andre og ikke det de selv vil? Ellers kommer foreldrene med «trusler» om at de ikke får være med eller de ødelegger dagen for alle andre? Hvordan tror dere det føles for barna og ungdommene? Jeg er så glad og takknemlig for at vi vokste opp uten å bli tvunget til å gå med noe vi ikke ville. Når vi var store nok til å bestemme klær selv. Julen for eksempel handlet om kos og glede for alle. Har det alltid gjort. Ikke noe «må pynte seg» og nærmest være så finest kledd som mulig. Ikke det jula har handlet om for oss noensinne. Selv har jeg alltid brukt finklær om jula, kun fordi jeg selv liker det og liker å kle meg fint. Kler meg ikke for andre, men for meg selv. Har aldri og kommer aldri til å tvinge noen til å kle seg fint hvis de ikke vil. Ikke en gang egne barn kommer jeg til å forlange at de må kle seg i kjole eller dress på julaften hvis de ikke vil. Respekterer andres valg av klær uansett hvilken dag det er. Hva mener dere? Mine har fått lov å protestere, sønnen min har gått i shorts(!) et år og olabukse flere år. Har ikke giddet å lage noe styr ut av det. Nå er han 18 og drar plutselig på seg dress og stikker på fest. Det får være opp til hver enkelt hvordan man løser det og hvilke argumenter man mener veier tyngst, MITT argument er at jeg ikke har orket å terpe på detaljer som egentlig ikke betyr all verden, heller lagt vekt på å ha det koselig sammen. Og at når ungene blir så store som nå, at de drar på fest, skal de likevel tørre å ringe hjem og be om å bli henta, eller låse seg inn kl 5 om morran. Og sånn er det foreløpig blitt. Om "oppdragelsen" har hatt noe å si for resultatet, kan jeg jo ikke vite. 5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #18 Skrevet 19. desember 2022 Warrior skrev (8 minutter siden): En jobb er en jobb. Selvfølgelig må folk ha uniformer og visse klær i noen jobber. Julaften er en dag man koser seg med familie. Ikke bli tvunget til å gå i visse klær og ikke får velge selv. Tror det er her forviklingen ligger. Juleaften er for mange en høytidsdag, en av de få vi ennå holder i hevd her til lands. Like høytidelig som barnedåp og konfirmasjon f.eks. Men ser flere uttaler at de ser på juleaften mer som en kosedag med familien. Gruppe nr 2 skjønner ikke nødvendigvis hvorfor bekledning er viktig for gruppe nr 1. Og gruppe nr 1 skjønner ikke hvorfor gruppe nr 2 ikke bryr seg med å kle seg opp til jul. Anonymkode: 8b508...9d5 17 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #19 Skrevet 19. desember 2022 Anjatapinjata skrev (15 minutter siden): Sønnen min får allerede nå bestemme hva han skal gå med og han er 3år, såklart må han ha på varme klær på vinter osv da. Men ja, vil han gå i kjole på sommeren så er det greit. Vil han ikke pynte seg er det også greit. Og når han ikke ville han Lucia kjole så slapp han det. Skjønner ikke hvorfor man skal presse igjennom noe som overhode ikke er viktig. Og så blir ungen kjempelei seg for å være den eneste uten lucia kjole i toget i barnehagen. Det er foreldres ansvar å veilede unger, så de tar gode valg for situasjoner de skal inn i - selv når de ikke har forutsetninger til å forstå rekkevidden av valgene sine selv. Anonymkode: 8b508...9d5 9 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #20 Skrevet 19. desember 2022 Jeg ble tvunget til å gå stivpynta til jul og 17.mai. Det gjør jeg ikke som voksen for å si det sånn! Tvang virker mot sin hensikt. Anonymkode: 12159...82e 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå