Tusenfryd Skrevet 28. oktober 2002 #21 Del Skrevet 28. oktober 2002 Det er også forskjell på fordommer og rasisme - eller - det kan være forskjell, noen ganger er det også veldig stoooor forskjell. Andre ganger er det en hårfin linje. Spørsmålet vi alle må stille oss er vel hvorvidt vi føler oss bedre enn andre menneskeraser. Og, ja, pga mye kulturforskjeller, uvitenhet og fordommer, så gjør mange av oss det. Noen ganger eller hele tiden. Er det rasisme? Er det personene fra dette landet vi ser ned på, eller er det det de gjør, som vi mener at vi gjør så mye bedre? Jeg har ikke fasitsvaret - det har vel ingen - men vi kan alle tenke oss litt om noen ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperNova Skrevet 28. oktober 2002 #22 Del Skrevet 28. oktober 2002 Jeg er enig i et par ting som kommer frem her. Det bør være mulig å ta tak i utfordringene som har oppstått i forbindelse med flyktninger og asylanter - uten at debatten blir kvalt av at noen roper rasisme Den som hevder at Norge som samfunn ikke har fått nye utfordringer i forbindelse med flyktninger/asylanter, den juger. Men man skal trå forsiktig, og rasistiske uttalelser må slås hardt ned på - for det like drepende i debatten. Herregud, som jeg savner en nyansert debatt! I denne tråden er det særlig én ting som undrer meg. For det første: At noen kvinner foretrekker å gå med sjal, eller helt tildekket for den saks skyld, er da vel revnende likegyldig! Jeg trodde alle hadde lært hjemme at klær ikke betyr noe for hvem du er. Jeg synes dette er en bagatell i den store sammenhengen. Kan vi ikke heller glede oss over at vi lever i et samfunn hvor man kan gå kledd som man vil! (I motsetning til f. eks. Saudi-Arabia, som noen har nevnt.) En annen ting: At de ansatte i Oslo Sporveier har fått et spesialbygd toalett - "hull-i-bakken-do". Big deal! Skjønner ikke hva som er problemet med det. Nok et eksempel på en bagatell som blir brukt mot folk med anna kultur enn oss. (Personlig har jeg fått stor sans for hull-i-bakken-do'ene på mine reiser. Mye rensligere enn nedgrisete toaletter man møter på byen lørdagskvelden.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 29. oktober 2002 #23 Del Skrevet 29. oktober 2002 Her om dagen tok jeg taxi i Trondheim by: Sjåføren, en høflig mann i 30-årene med bakgrunn fra Egypt, ville vite hva jeg mente om amerikanerne om dagen. Da jeg ikke ga til kjenne noen stor begeistring, veltet også hans syn fram: Han hatet dem, hatet Amerika, alt amerikanerne sto for og alt deres vesen. Da jeg forsiktig antydet at Europa, hvor Norge i denne sammenheng ikke er noe unntak, deler mange av de samme verdiene, ble han stille noen sekunder før han klart og tydelig forkynte at hans kritikk egentlig også gjaldt Norge. Så sa han: «USA og Vesten er skyld i alle problemer i den arabiske verden». Jeg kunne latt det passere, men klarte ikke, og svarte, noe sammenfattet: «Du tar feil. USA har skyld i mye, men hovedproblemet for de arabiske landene er gjennomkorrupte regimer, mangel på demokrati og en fordeling av samfunnets goder som gjør en liten elite rikere, mens de store massene blir fattigere. Dessuten behandlingen av kvinnene: De utgjør halvparten av befolkningen, men blir behandlet som annenrangs borgere, ja i enkelte land som kveg. Dette er de arabiske lands største problem. Og det kan de ikke skylde USA for. Det er et historisk og delvis religiøst betinget samfunnsproblem». Samtalen sluttet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Skrevet 29. oktober 2002 #24 Del Skrevet 29. oktober 2002 Her om dagen tok jeg taxi i Trondheim by: Sjåføren, en høflig mann i 30-årene med bakgrunn fra Egypt, ville vite hva jeg mente om amerikanerne om dagen. Da jeg ikke ga til kjenne noen stor begeistring, veltet også hans syn fram: Han hatet dem, hatet Amerika, alt amerikanerne sto for og alt deres vesen. Da jeg forsiktig antydet at Europa, hvor Norge i denne sammenheng ikke er noe unntak, deler mange av de samme verdiene, ble han stille noen sekunder før han klart og tydelig forkynte at hans kritikk egentlig også gjaldt Norge. Så sa han: «USA og Vesten er skyld i alle problemer i den arabiske verden». Jeg kunne latt det passere, men klarte ikke, og svarte, noe sammenfattet: «Du tar feil. USA har skyld i mye, men hovedproblemet for de arabiske landene er gjennomkorrupte regimer, mangel på demokrati og en fordeling av samfunnets goder som gjør en liten elite rikere, mens de store massene blir fattigere. Dessuten behandlingen av kvinnene: De utgjør halvparten av befolkningen, men blir behandlet som annenrangs borgere, ja i enkelte land som kveg. Dette er de arabiske lands største problem. Og det kan de ikke skylde USA for. Det er et historisk og delvis religiøst betinget samfunnsproblem». Samtalen sluttet. Ja, den likte jeg!!! Kjempeflott at du fikk satt denne fyren på plass, ss! Det er merkelig hvorfor denne taxisjåføren og flere andre som kritiserer vårt land egentlig flytter fra hjemlandet sitt hvis det er så mye bedre der enn her. Jeg kan ikke finne noe annet svar enn at de kommer for å leve her gratis i noen år før de kanskje får seg en jobb eller reiser tilbake til sitt flotte hjemland som noen rikinger, på bekostning av oss snille nordmenn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå