Gå til innhold

Rasisme på død og liv?

Silfen

Anbefalte innlegg

Først av alt; jeg kaller meg ikke rasist og er ikke i mot at vi har innvandrere her til lands.

Så; har dere lagt merke til at mennesker med utenlands bakgrunn HYLER om rasisme med en gang noe går i mot dem?

F.x:

*En får tilsnakk på jobben= rasisme

*En får ikke en jobb fordi de er mindre kvalifiser=rasisme

*En hvit sniker i køen forbi en mørk= rasisme

*En kommer med en uttalselse om at det bør være påkrevd spåkundervisning og straff om det ikke følges=rasisme

*En mener asylsøker fra fredsland bør sendes hjem= rasisme

Det over var bare eksempler, men jeg har mange eksempler fra min egen hverdag.

Flere tenker seg om to ganger før de sier noe negativt i retning våre innvandrerbefolkning, fordi da blir man stemplet med en gang; Fy faen, du er rasist, det trodde jeg ikke om DEG az!

Tidligere har det vært andre grupper som har ropt høyt og det har vært spesielt èn gruppe jeg har lagt merke til som "alle" har lov å hakke på. Det er ungdommen. "Alle" har lov å slenge drit til ungdommen.

Jeg er temmelig lei av at jeg ikke kan si det jeg mener uten å bli stemplet rasist. Jeg har en venninne som er norsk muslim og aktiv innenfor arbeid for muslimske kvinners rettigheter. Det som er veldig positivt, syns jeg, er at hun jobber ut i fra at de tross alt bor i Norge og må legge til side enkelte deler av sin oppfatning for bedre å passe inn. Enkelte kulturer går heldekket, f.x. mange fra Somalia. Men nei, når hun sier at det kan være vanskelig å få jobb med hijab eller niqaab,ja, da er arbeidsgiver rasist.

Men det hadde sett litt rart ut i kassa på Rimi, hadde det ikke det? Eller som konduktør på toget?

Jeg mener våre nye landsmenn bør sette seg litt mer inn i at alt som er negativt faktisk ikke er rasisme. De bør få opplæring i de viktigste deler av vår kultur. De må rett og slett skjønne at ytringsfrihet medfører at man har lov til å kritisere, forhåpentligvis på enn konstruktiv måte.

Jeg er så lei av å av og til bli oppfattet som rasist når det er det siste jeg er!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sexysadie

Enig m deg i alt du skrev Løvemamma

Har aldrig hørt en pakistaner uttalt at d vil være en berikelse for Pakistan at jødr og kristne slo seg ned der!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Perser*

Mange innvandere opplever mye rasisme, og når de igjen opplever en liten episode så føler de igjen at det er rasisme!

Jeg følte mye slik jeg også, men tilslutt fant jeg ut at det ikke var rasistisk men selve personen var bare rett og slett EN IDIOT!

Merket til å med når jeg skiftet etternavn hvor lett det var å få meg en jobb, samme jobben faktisk som jeg søkte på, tidligere! Sjefen innrømte også at han våget ikke å ansette meg for han viste ikke om jeg snaget bra norsk!

Hvorfor skulle det se rart ut hvis noen med sjal skulle sitte på Rimi, er de så fin kledd de som er på Rimi at noen andre med noe annet klær ikke kom til å passe inn?

Bare for de har andre tro enn meg og deg betyr ikke at de skal sitte hjemme og ikke kunne få seg en jobb for de går med andre klær enn oss!

Nei blir rett og slett irritert for at andre ser rart på andre pga klærne slik gjorde vi da vi var 14 år, trodde at vi var ferdig med den tida jeg....

Jeg synes at alle og en hver skal stå og si høflig nei jeg er ikke rasist hvis de kommer i den situasjonen at de blir kalt rarsist og forklare seg! Enn å klage etterpå og si at de ble kalt for rasister!

Løvemamma det er mye rasisme i Norge, uannset hvor mye du prøver å si at det ikke er det, så finnes det! Skulle ønske at alle nasjolitene som bor i Norge at de blir akseptert slik som de er! Og nordmenn skal slutte snart å prøve å forandre på alle og en hver!

Selv om jeg bor i Sverige så spiser jeg lapskaus, og skal spise pinnekjøtt jeg går med kofta og jenta mi gikk i barnehage med bunad på bursdagselskap der! Ingen har kommentert noe som helst!

`Har ikke tenkt å bli svensk jeg, og ingen kan tvinge meg for å bli svensk heller for jeg føler meg norsk! Så jeg forstår de innvandre som bor i Norge bedre nå, forstår godt hvorfor de holder fast på små (fine) tradisjoene sine, jo for det er bare det de har igjen for å huske hvor de kommer i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Perser: Hva m å ta skikkene der man flytter da????

Man kan jo bare våge å gå kledd som, oppføre seg som en europeer i Islams høyborg Saudi Arabia: Da hadde vi fått 40 piskeslag og blitt sendt hjem.

Hva m dette kvinnesynet enkelte av våre nye landsmenn har??

Vi etniske norske kvinner er horer for vi lever alene og har sex og får barn før ekteskapet: Vi skulle vært steinet.......

Ellers da når skal muslimene ta ett oppgjør m Islams syn på anderledes troende?

Vi er jo urene og nu kommer de i hopetall til de urenes land

D må jo bety at de også er iferd m å bli rimelig uren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si Sexysadie kommer med noen veldig bra poeng.

Dessuten er det veldig lett å rope ut om rasisme, like lett som det er å rope ut om annen "innbildt" urettferdighet.....

Men det er klart det fins rasister og de som er stolte av det her i Norge, og rasismen lever i fullt dagslys, den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Tror nok rasisme går begge veiene; men i vårt land skal våre skikker og regler følges.

Så enkelt er d faktisk.......

De må forstå og godta hvordan vi gjør ting skal de være her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *Perser*

SS.

Jeg flyttet ut da jeg var 16-17 fikk barn da jeg var 20 giftet meg nå med mannen min på kristen måte, faren min er muslim..... jeg lever enda....

SS.... du vet jo ikke hvordan det er der nede! Har du vært der?

Jeg har blidt kalt for hora mer av norske enn innvandre......... så det går begge veien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Perser*

SS-

det er så barnslig måte å si ting på at når de ikke oppføre seg der nede så skal jeg heller ikke oppføre meg her!

vil du heller ikke være ett godt forbilde enn å synke like lavt som dem du mener oppfører seg som tullinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Ja jeg har vært på den arabiske halvøy; tre måneder i Oman for å besøke ett søskenbarn av meg hvis mann jobbet der nede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utlendinge som ikke ser skandinaviske ut, opplever mye rasisme, så det er kanskje ikke så rart at de "hyler" opp om det når de mener de blir utsatt for rasisme. rasisme er ikke annet enn ren mobbing - men vi forstår jo alle at mobbing ikke er bra - ikke sant?

Noen få eksempler:

Hvem blir stoppet av politiet på gata og avkrevd legitimasjon - en blond svenske, eller en somalier? Og da tenker jeg på situasjoner der INGENTING har skjedd på forhån, man bare spaserer fra a til b.

Hvem blir stoppet og avkrevd kvittering for sykkelen han/hun sykler på, hvis den er kostbar - svensken eller somaliern?

Hvem blir innkalt til jobbintervju - under forutsetning av vedkommende er godt kvalifisert til jobben - svensken eller han/hun med et etternavn man ikke kan uttale pgs alt for mange konsonanter?

Hvem får slengt etter seg - kom deg hjem din ....., svensken eller somaliern?

Det er veldig mange som blir utsatt for denne type og lignende rasisme daglig.

Og gjør det egentlig noe om en kvinne har skaut? Hva i all verden er så provoserende med det? Det handler om respekt, ikke sant. Og jeg har ikke hørt noen av disse kvinnene har sagt at jeg må bære skaut, eller dekke meg til. (Jeg har hørt noen menn si det, og da er det mangel på respekt fra deres side!) Hvis man ønsker å besøke Peterskirken i Roma, da dekker man til skulderne, ikke sant - av respekt, og ikke rynker man på nesa av det heller, eller mener seg utsatt for rasisme......

Så hvorfor skal vi "tvinge" jenter til å kle seg "norsk", med bar mage, trang topp og ring i navlen - fordi det er den norske kledskoden?????

Og nordmenn i de arabiske land, de dekker seg til med langermet bluse ol - av respekt for disse lands skikker. (og spiser svinekjøtt hjemme - fordi det er norsk tradisjon).

Vi kommer mye, mye lenger med respekt - men det er klart den må gå begge veien. I regnskapet rasisme/omvendt rasisme, leder nok vi gode, norske nordmenn overlegent.

PS - jeg blir alltid skeprisk når noen sier - jeg er ikke rasist - MEN...... for da kommer det ofte noe som i stor grad minner om rasisme og fordommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mye rasisme det er i Noge er jeg veldig usikker på. Men at det forekommer det er jeg sikker på. Jeg kan være enig i at noe av det som blir sakt kanskje bare på spøk kan høres rasistisk ut. Om det er for lett og bli stemplet som rasist; jeg vet ikke. Det er vel noen nordmenn som ser en som er f.eks svart, da tenker vi vel nesten automatisk, utlending, men så viser det seg det at han eller hun har blidt født i Norge og bodd her hele livet er likemye norsk statsborger som oss som er hvite.

Det at enkelte av de som kommer har et helt annet kvinnesyn er kanskje et problem, ikke minst for de jentene som vokser opp her.

En ting som er viktig er respekt og det må komme fra alle parter, nordmenn på ferie i utlandet må respektere deres kulturer, og kanskje vi kvinner må gå kledd litt mer tildekket enn nødvendig, og det gjør vi. men vi tror ikke på deres Gud, og vi drikker oss kanskje fra sans og samling og oppfører oss dumt i fylla, selvom de som bor der ikke har lov til og drikke alkohol.

Jeg synes det så fort blir gjordt sånn at det bare er de ulike kvinnesynene som er en del av kulturen i andre land, men det er jo ikke sånn.

Men jeg synes jo at folk fra andre land skal respektere den norske kulturen og lovene her når de bor her, og jeg tror at språk er et nøkkelord her, fordi det er mye lettere og oppklare missforståelser hvis man snakker samme språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om blondiner, feite, korte, høye osv skulle skreket like høyt om all vitsingen som foregår om dem!!!

Jeg er selv langt fra liten men jeg går da ikke rundt og er paranoid for at folk skal kommentere vekta mi. Det går jo på det samme. Så fordi jeg, og mange mange andre, ble mobbet som liten, betyr ikke at hver eneste negative kommentar er kritikk av oss.

Det er jo faktisk bare å bruke hjernen til å tenke litt logisk. For det er vel ingen som sier at innvandrere er DUMMERE enn oss?????????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

helt enig med løvemamma jeg.....

Jeg bor selv i Svegie,har gjort det et år snart og må si at pga at innvandrere så har Svegie mistet seg selv.....

Svegie er et land som har prøvd å gjøre alle ti lags,det som har hendt er at de feirer ikke nasjonal dagen sin en gang,de Svenske vegerer seg for å ta opp det svenske falgget i frykt for å krenke innvandrerene i landet...

Mens innvandrerene som er kommet inn i landet holder fast ved sine helligdager,feirer nasjonaldagen til landet sitt,heiser flagg og krever sdadigt mer av lande de er så heldig og får bo i,og får en hel del hjelp av....

Jeg må si at hvist Norge og normenn vil beholde mors arven sin så må vi forsette og stå og holde på vort,det er jo tross allt et kristent land,og lovene erog sammfunnet er basert på den kristene tro,hvordan skal det blir om det er en synnagoge og moske og alle andre tro sammfunns og religioner skulle ha opp sine hellige plasser i hver og en by i Norge,ville lande dsa ha vert kristen?!

Om vi skulle holde munn i frykt for at vi skulle fornerme eller virke som rasister ovenfor våre nye landsmenn,hvordan ville det ha blitt da,tror dere at de nye landsmenne ville ha tenkt på oss og våre følelser!!!

Nei de ville tatt over og vi i frylt holder munn og ser at landet forsvinner ut av henderne våre.......

nei vær gang en utlending/innvandrer kaller en norsk jente hore så er det rasisme,men det er ingen som snakker høyt omm det,vær gang de kaller oss normen for urene så er det rasisme osv.....

Hvorfor er det tilat at en med en annen hud farge og gebrokken norsk kan slenge drit om oss og vårt land og når vi ikke liker en person og den personen har tilfeldig vis en annen farge på huden og gebroken norsk så er vi rasister.......

Det har vert sånn med negre i USA i alle år....forstår at det er gjort en del urett ovenfor negre i historien ,men no er det jo over og negre har samme rettigheter som hvite,alikavel så snakker de om disse frofedrene som var slaver og skal ha sympati for sin smerte....vilken smerte..negre som er vokst opp i dag har vel ingen fysiske eller psykiske men etter det de alldrig har opplevd.......

men jødene som nesten ble utryddet for bare 50 år siden eller sigøynere som ble sterilisert slik at de ikke skulle formere seg de er stille,snakker ikke om smerten de har gått igjennom som er no nylig...nei hvor står det at mennesker med en annen hud farge har rett til å krenke og syte over sine skjebner og ikke de hvite....

hvorfor er de ikke glade og viser sin glede for den hjelpen de får fra land som Svegie,Danmark og Norge...hvorfor se ned på oss og kerenke oss når vi bare er mennesker som prøver å hjelpe og har rett på engen meninger om mennesker...og har rett til å si i fra på lik linje som alle andre....gjør vi det er vi rasister....

nei det er trist at det skal være på denne måten ...forbannade trist er det at vi ikke kan si det vi vill uten å bli stemmplet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mye rasisme i Norge...ingen tvil om det.

En del av denne rasismen har oppstått på grunn av at innvandringspolitikken har til lands er totalt feilslått!!!!

Det nytter ikke å "sy puter under armene" på de som kommer...og være livredd for å kreve noe som helst......dette synes jag faktisk er mangel på respekt for våre nye landsmenn....!!! Dette provoserer også mange nordmenn,tror jeg...

Det bør stå en "tiltakspakke" klar når en ny innvandrer kommer....som skal inneholde bla. norskkurs, kurs i skikk og bruk og lover i dette landet etc.etc...

Jeg er absolutt ikke rasist, men jeg mener at skal vi ta imot innvandrere må dette gjøres på en skikkelig måte....slik at også rasismen ikke blir ennå mer økende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

En pikes skjebne ligger meg meget på hjertet. Hun er 15 år, født og oppvokst i Norge, norsk statsborger. For ikke lenge siden ble hun ført ut av landet av sine foreldre til deres hjemland. Hva som så har skjedd, vet jeg desverre ikke.

Foreldrene er tilbake i Norge med sine andre barn, jenta er borte. Hun fryktet utsendelsen og kjempet med alle de midler en liten jente rår over for å unngå tragedien. Hun tapte. Og hun tapte med hva hun selv opplevde som norske myndigheters velsignelse. Hun er ikke alene i dette. Andre vil kunne fortelle lignende historier om hva de opplevde som svik hos norske myndigheter.Nasim Karim, (forfatter av boken «Izzat - For ærens skyld»), anklager norske myndigheter for å ofre barn av innvandrere på kulturens alter ved å henvise til kulturkollisjon når det vitterligen dreier seg om overgrep mot barn.Jeg kjenner mange med erfaring fra arbeid med barn og unge som hevder at norske myndigheter viser en unnfallenhet i forhold til «innvandrerbarn» som ville være uhørt i forhold til andre norske barn. Av frykt for å bli stemplet som rasist tolererer man overgrep «i kulturens navn» som kan koste et barn dyrt. Den unge jenta er ett slikt tilfelle. Hun kom fra en familie som var uhyre sterkt belastet.Det skal liten fantasi til for å forestille seg hvilken pris hun må ha betalt for sitt opprør - og da tenker jeg ikke bare på utsendelsen, men også på fysisk vold. Nå er hun borte, og hennes norske statsborgerskap var henne til liten verdi - dette i motsetning til foreldrene som har levd godt på sosialhjelp i alle år, og kan fortsette å nyte godt av norsk velferd.Hensikten med denne historien er å problematisere forholdet mellom «grunnleggende norsk menneskesyn» som et honnørord for norsk innvandringspolitikk og barns (spesielt jenters) situasjon.

Hva og hvem skal «grunnleggende norsk menneskesyn» omfatte? Hvor langt vil myndighetene gå i å sikre at det enkelte menneskes absolutte verdi holdes i hevd, også når det gjelder barn og kvinner med innvandrerbakgrunn?«Et menneske må aldri behandles som en ting, aldri som et middel ... Det fins områder i et sivilisert samfunn hvor det ikke er rom for kompromisser, nemlig i bevisstheten om det enkelte menneskes absolutte verdi.Det famøse innvandrerregnskap. Men tingliggjøring tar mange former, og skjer i vårt siviliserte land bl.a. når vi voksne er for feige til å våge å bli kalt rasist, og derfor toer våre hender overfor overgrep mot barn.Hvis toneavgivende politikere og kommentatorer hadde brukt en brøkdel av den trykksverten de brukte på å fordømme et innvandrerregnskap til å tale jenters sak, til å rope opp om forhold som er stikk i strid med grunnleggende norske verdier om likestilling og menneskeverd, ja, da ville noe vært oppnådd. Men som Nasim Karim har sagt: «Når menn utsettes for overgrep, kalles det tortur, men når kvinner utsettes for overgrep, kalles det kultur.» «Grunnleggende norsk menneskesyn» bør presiseres for ikke å gi rom for slik forskjellsbehandling.

At mange jenter og kvinner med innvandrerbakgrunn klarer seg glimrende i vårt samfunn, fornekter ikke det faktum at andre sliter tungt, og at skoler, krisesentre og barnevern m.m. kan berette om store problemer for mange. Men fordi jenter går stille i dørene og sjelden er farlig for andre, vies deres velferd langt mindre oppmerksomhet enn deres brødre, fedre og ektemenn blir til del. Her handler det om makt og posisjon, og jentene har mindre av begge.Mange kvinner ... får ikke lov av sine menn til å ta norskopplæring. Dette viser at den frivillige linjen, som er fulgt til nå, er feilslått. Og når den ikke fører frem, mener jeg det er grunn til å reise spørsmålet om vi ikke bør ofre noen prinsipper om individets frihet for å oppnå et viktigere mål: Nemlig adgang til almene demokratiske rettigheter som mange innvandrerkvinner er avskåret fra på grunn av manglende norskkunnskaper.Skal vi som samfunn ta innvandrerkvinnenes behov på alvor, synes derfor obligatorisk norskundervisning å være eneste vei å gå.

Mange menn med innvandrerbakgrunn har gått langt i å tilpasse seg den nye norske virkelighet som på mange måter er skremmende, også for oss som er født her, samt i å gi sine døtre, søstre, koner utmerkede livsmuligheter. De er foregangsmenn. Men vi trenger en økt bevissthet og et aktivt engasjement i bredere kretser av det norske folk (og da inkluderer jeg innvandrerne) mot den urett som ikke rammer oss selv. Nasim Karim og andre kan berette om hvilken pris de har måttet betale for å stå for et grunnleggende norsk menneskesyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus

Jeg er helt enig med SS. Det er norskopplæring som er nøkkelen til at de asylsøkerne som kommer her til lands skal kunne fungere godt i samfunnet. Med norskopplæringa lærer de også om kulturen vår, det er jo en forutsetning når en flytter til et nytt land at en kjenner til skikk og bruk der en skal bo, og det må læres på et tidlig tidspunkt. Jeg har jobbet på asylmottak, og der underviste jeg voksne i norsk. Det var et stort ønske fra beboerne, og det ble et helt nytt miljø da vi etterhvert kunne kommunisere på andre måter enn "tegnspråk". På den tiden var det egentlig ikke tillatt å gi de norskopplæring før de hadde fått innvilget asyl, men vi så behovet og begynte med det likevel, senere har vel regelverket blitt endret, men det er vel ulikt alt ettersom økonomien er. Jeg mener at når de kommer her og søker om ayl, må det være rettigheter som følger med den økonomiske støtten de får. De skal da delta aktivt på norskopplæring, samtidig som de også skal ha andre oppgaver på det mottaket de bor i. Den økonomiske støtten de da får vil fungere som en slags lønn, det vil forhåpentligvis også heve selvfølelsen, for det kan jo ikke være så tilfredstillende å bare ta imot uten å kunne gi noe tilbake. Hvis de får innvilget opphold og da skal ut i arbeid eller å ta utdanning, vil de være mer rustet når de kan språket.

Er det noen her på forumet som kjnner seg igjen i denne situasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig enig med deg, sexysadie. Vi er ikke flinke nok til å beskytte særlig unge jenter fra innvandrermiljøer. Det gjelder både for kjønnslemlesting og tvangsgifte. Og jeg tror at mange av disse jentene opplever at det norks samfunnet aksepteret at disse tingene skjer med dem. Der må vi bare si ifra at vi IKKE kan akseptere dette, og myndighetene (oft barnevern) må ikke ha lov til å snu ryggen til problemstillingen.

Det kan godt hende at det er TRADISJON å omskjære jenter (og gutter), men det er mangel på respekt for et individ å holde tradisjonen levende, det er rett og slett overgrep. Og det er ikke rasisme å si i fra om overgrep.

Og det blir viktig å støtte både de kvinnene som gjør opprør, og de menn som bryter med dise "tradisjonene"

Jeg er også enig med anonymus når det gjelder norskundervisning. Språk er nåkkelen til å kunne bli en del av et samfunn. Som "språkløs" hører du egentlig ikke til, for du kan ikke kommunisere. Hørte akkurat vår kommunalminister si at hun ville kreve norskkunnskaper for statsborgerskap. Det er da et paradoks at midler til norskopplæring for barn i skolen reduseres.

Et tenkt scenario:

Du flytter til Japan. For at du skal få lov til å bo der, må du gjennomføre et kurs i japansk, og du får gå på kurs i 300 timer. Hvor mye japansk kan du da, tror du? Barna dine går på japansk skole, og får med seg skriftlige beskjeder om foreldremøter, skoleturer ol. Hvor mye av det tror du at du forstår? På skolen foregår all undervisning på japansk, men barna dine får et par ekstra timer japansk i uka, men det er snakk om at tilbudet skal nedskjæres, grunnet økonomi.

Hvor godt hadde du kunnet fungere i det samfunnet, hvis det ikke hadde vært for at du kan engelsk og noen i Japan også snakker engelsk? Og du har ikke vært nødt til å flykte, eller se dine kjære bli torturert eller drept. kanskje opplevd tortur selv? Og matmangel?

Vi, i et av verdens riketst land, bør heller støtte folk som har fått innvilget asyl, enn å legge ytterligere sten til byrden gjennom rasistiske utfall. HVordan skal de lære noe om det norske samfunnet hvis ingen vil ha kontakt med dem? Det handler om menneskesyn og respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Først vil jeg bare si at jeg syns det er kjempeflott at noen tar opp disse emnene,og at vi kan diskutere dette på en saklig måte. Flott innlegg du hadde SexySadie, du hadde noen veldig gode poeng syns jeg. Det jeg ofte føler er jo nettopp det at man tar opp disse tingene fordi man ikke kan være vitne til helt åpenbare overgrep - spesielt mot innvandrer jenter og kvinner (blant annet i form av kjønnslemlestelse og tvangsgifting).

Man tar ikke opp disse tingene til debatt for å henge ut en gruppe mennesker, men for å sikre at alle mennesker i Norge (det være seg "innfødte" eller utlendinger), skal ha det bra og føle seg trygge.

Når man da aldri har tenkt en rasistisk tanke i hele sitt liv, så er det både frustrerende og sårende som Løvemamma påpeker - og bli beskyldt nettopp for det - når det er så langt fra sannheten som det går an å komme.

Jeg tror de fleste mennesker, det være seg enkeltindivider eller grupper - ofte reiser bust og prøver å forsvare seg, hvis de blir kritisert for noe. Selv i tilfeller der kritikken er høyst berettiget. Jeg antar at det ligger i den menneskelige natur. Bare tenk på når man oppdrar barn. Når den voksne må korrigere barnets oppførsel og sette grenser, forklare hva som er lov og ikke lov osv. så er det jo svært få barn som til å begynne med ikke protesterer litt, prøver å forsvare seg osv. Det er først litt i etterkant en selv ser at det var riktig av foreldrene å sette noen rammer rundt ting, og at det ble gjort fordi de bryr seg om deg. Det er vel ikke så mange foreldre i dag som syns det er så lurt å ikke sette noen grenser for barna sine, alltid la de gjøre som de vil, og aldri stille noen krav? Det bærer jo som oftest helt galt av sted.

Jeg er klar over at denne sammenligningen mellom barneoppdragelse og innvandrere sikkert vil provosere en del. Fordi den kanskje kan misforståes dithen at jeg på en måte ser på innvandrere som "små barn" som vi må oppdra. Hvis noen tror jeg har det synet, må de tro om igjen. Det er ikke det som er kjernen her. Selvsagt er de like oppegående og inteligente som alle andre, og med like store muligheter til å klare seg bra i det norske samfunnet. Poenget her er at det er ikke til å unndra at det i innvandrer miljøene finnes store grupper mennesker som lever totalt på siden av det norske samfunnet - uten hverken vilje eller ønske om å delta sammen med oss andre. Det vil i ethvert samfunn finnes både lovlydige/kriminelle, "snille/slemme", innteligente/uinnteligente, folk som vil bidra til fellesskapet/folk som vil snylte på andre.

Vi både skjønner og vet at "en drittsekk er en drittsekk, enten han er hvit, svart eller gul" osv.

Men når det da beviselig er en gruppe mennesker som er over representert på ulike statistikker som går på både sosiale problemer og kriminalitet, så må man jo ha lov til og ikke minst; plikt til å si i fra og å reagere på det? Alt som er tradisjon og kultur er jo ikke nødvendigvis bra eller positivt bestandig, det er vel de fleste enige i? Og da tenker jeg slett ikke bare på kulturelle skikker fra andre land, jeg tenker generelt. Vi har i altfor lang tid vært så redde for å støte noen at vi ikke har sagt vår mening her i landet.

Så på nyhetene i går at Erna Solberg jobber med et forslag om å kreve at innvandrere (ihvertfall de som søker permanent opphold) skal lære seg norsk. Regner jo med at de vil få støtte og hjelp til dette. Det er jo en kjempepositiv ting! Alle og enhver kan jo tenke seg at det nytter ikke å fungere fullt og helt i et land hvis man ikke kan språket. Man blir jo automatisk isolert og nærmest "handicapet" fordi man ikke kan delta i vanlig samfunnsliv med arbeid, sosial omgang osv. Bare tenk å ikke kunne lese gateskilt engang.....Men, som vanlig er det noen som "vil" misforstå et slikt forslag. Jeg husker ikke hva han het, men han var en talsmann for en innvandrer organisasjon tror jeg. Han mente at kommunalministeren nå begynte å vise tendenser til "Frp politikk" og det likte han veldig dårlig. Det er her jeg ikke skjønner noe lenger...! Hvorfor er det galt med et slikt forslag? Det er jo bare en positiv og fornuftig ting, eller er det noe jeg totalt har misforstått her? Jeg mener; om jeg for eksempel flyttet til Spania (uten å kunne spansk på forhånd), så ville jeg jublet hvis myndighetene der sendte alle utlendinger på språk opplæring.

De fleste vet jo at det å lære et nytt språk tar tid, og kan være krevende. Det er ikke alltid så lett å motivere seg til å sette seg ned med lærebøker å pugge gramatikk på egenhånd :ler:

Men hvis man kan komme sammen i klasser, til faste tider og hvor man har lærere tilgjengelig for hjelp hele tiden, så går det både raskere og blir mer lystbetont. Man vet jo også da at når man først har lært språket, så får man en helt annen og bedre tilværelse i det samfunnet man har valgt å bosette seg i. Men et slikt forslag blir altså her møtt med at man nærmest er rasist. Forstå det den som kan....Kanskje det var hennes bruk av ordet "krav" som var triggeren her? Vi har mange rettigheter her i Norge, og også noen plikter. Sånn er det for alle mennesker her i dette landet. Det skulle jo bare mangle...Man kan jo ikke bare få og få, man må yte noe selv også hvis ikke så blir det det totale kaos.

En annen ting som også skremmer meg litt er at det faktisk bor og lever mange mennesker med innvandrer bakgrunn i Norge, som lever helt isolert fra det norske samfunnet - og som nærmest har en egen "stat i staten". Hvis man lukker øynene for dette, og unnlater å ta tak i disse problemene - kan det til slutt bli som en tikkende bombe man ikke har noen som helst oversikt over. De fleste husker vel at Dagbladet for noen måneder siden hadde "skjult opptak" fra en av mullaene ved en av Oslos største moskeer, der han uttalte at nordmenn var skitne, umoralske svin og at det norske samfunnet var fullstendig ødelagt og på vei mot avgrunnen. Hvem er det som i dette tilfellet opphøyer seg selv og ser ned på andre? Og tenk på hviken enorm påvirkningskraft disse religiøse lederne har innenfor innvandrermiljøene. Hvem er det som er rasistisk eller diskriminerende i sine uttalelser her?

Norske myndigheter har i den senere tiden endelig begynt å se disse tingene, og gjøre noe med det. De modige innvandrer jentene som selv har stått fram med sine sjebner har jo også selv sagt gang på gang at myndighetene og politikere har vært altfor naive og unnvikende. Vi kan ikke bare sitte med hendene i fanget, sukke og si at: "Huff, klart dette er fælt og trist, men vi kan jo ikke snakke til de, for de har jo hatt det så fælt stakkars, og de kommer jo fra land med fattigdom, krig og sult og sånn....,stakkars, så vi må jo heller prøve å forstå de lissom.., for det er jo deres tradisjoner og kultur og sånn...."

Klart vi skal prøve å forstå. Men vi må aldri, aldri tillate at "forståelsen" blir trekt så langt at man lukker øynene, tier og dermed indirekte aksepterer overgrep, kriminalitet og oppførsel hinsides det man ville godtatt i enhver annen setting. Jeg vet med meg selv at jeg reagerer på samme måten når en etnisk nordmann begår en forbrytelse eller gir blaffen i å ta hensyn til sine medmennesker, som når folk med utenlandsk bakgrunn gjør det. Det er jo ikke mennesket som sådan jeg henger meg opp i....- det er oppførselen! Hvor man er fra, hudfarge osv. spiller ingen rolle i så måte.

Jeg har et par eksempler her:

For en liten tid siden leste jeg i en avis at næringsmiddel kontrollen i Oslo hadde dratt til forskjellige spisesteder på uanmeldt besøk. De kom til et(ikke navngitt) spisested drevet av innvandrere. På bakrommet ved kjøkkenet var det fullt av blod på gulvet og slaket etter en sau som faktisk var blitt avlivet der og da, like før næringsmiddelkontrollen dukket opp. Det høres jo helt utrolig ut, men ispektøren som ble intervjuet sa også selv at han nesten ikke hadde trodd sine egne øyne. Men som han sa; det er vel slik de er vant til fra hjemlandet sitt, selv om de selvsagt bør være klar over at det ikke er tilatt her. Og hvis man nå tror at det var fra "sensasjonsavisene" VG eller Dagbladet dette sto, så var det faktisk fra Aftenposten.

Det siste eksempelet er fra Oslo sporveier, der noen ansatte med innvandrerbakgrunn (som jeg fikk inntrykk av ikke hadde vært her så lenge), hadde krevd (og faktisk fått) sitt eget toalett - bygd på den måten de var vant med fra sitt hjemland. Det var et eget rom som nærmest hadde et hull i bakken...Det vanlige toalettet der hadde de griset ned. Dette vet jeg fra et nært familiemedlem som jobber der selv. Jeg trodde ikke det var sant da jeg hørte det, men jeg vet at dette ikke er en person som farer med løgn eller som dikter opp historier.

Phu....dette ble visst meeget langt... :ler: Men jeg blir engasjert av dette, for jeg mener det er viktig at vi spør oss selv om hva slags samfunn vi vil ha? Vil vi utvikle oss forover eller bakover? Og vil vi at alle skal ha det bra i Norge - uansett hvor man er fra, hva man tror på/evt. ikke tror på, kjønn, alder osv. De fleste av oss ønsker jo det, men da må vi også tørre å si ifra når ting er galt. Så som en slags konklusjon så tror jeg man neste gang man evt. blir kalt rasist, fordi man stiller kritiske spørsmål, så er kanskje det beste rett og slett å overse det. At man lar de kommentarene gå inn av det ene øret og ut av det andre. Så lenge man selv vet at man ikke er rasist, og man vet at grunnen til at man reagerer og sier i fra er fordi man vil gjøre noe for å løse problemene - tror jeg det er det beste man kan gjøre. Det er klart at ingen ville vel synes det er hyggelig om man skulle bli kalt rasist, men jeg mener det går galt av sted hvis man lar den redselen stoppe en fra å si sin mening om helt åpenbare overgrep eller krenking av helt elementære menneskerettigheter. Jeg tror vi er på rett vei, og det er nettopp det at vi (både nordmenn imellom og i dialog med innvandrere), har begynt å løse opp i en del ting - ved at vi snakker om det som er galt, istedenfor å stikke hodet i sanden og late som ingenting.

Nå har jeg sagt nok, så jeg slutter av her :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delilah

vil bare gjøre oppmerksom på at det var jeg som skrev det siste, laange innlegget, men at nicket mitt ikke kom med av en eller annen grunn selv om jeg var innlogget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...