AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #1 Skrevet 19. desember 2022 Har hatt sparefond i mange år. Andeler ca 550- vet ikke hva det betyr. tok ut 47.000 i dag. Som er maks skattefritt uttak. så tar jeg ut samme beløp 1 Jan og betaler ned ca 100.000 på boliglånet. Jeg sparer meg for 45.000 i renter. Pluss at avkastningen på fondet er på 24.000 så alt i alt kommer jeg på 60-70.000 i pluss. men hadde jeg hatt is i magen kunne fondet ha doblet seg hvis det ble ro i Europa, men slikt vet man jo ikke. men over 500 andeler? lurt valg eller ikke? Anonymkode: 245b2...ef7
Gjest5656 Skrevet 19. desember 2022 #2 Skrevet 19. desember 2022 Jeg vet ikke helt hva du spør om. Andelen du har kan være verdt x avhengig av hva kjøp/salg-kursen er for det fondet. Du an ta ut fra en ASK-konto det du har overført inn skattefritt. Hvis du vil ta gevinst er det ingenting i veien for det. Det er mulig at 2023 blir et mørkt år hvor det ikke går noen annen vei enn ned. 2022 started med nedgang forresten. Jeg kommer ikke til å selge mine andeler, men mitt mål er å ha pengene der i 5-10 år som er nøyaktig det du burde ha som tidshoriont om du skal investere i fond.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #3 Skrevet 19. desember 2022 Gjest5656 skrev (57 minutter siden): Jeg vet ikke helt hva du spør om. Andelen du har kan være verdt x avhengig av hva kjøp/salg-kursen er for det fondet. Du an ta ut fra en ASK-konto det du har overført inn skattefritt. Hvis du vil ta gevinst er det ingenting i veien for det. Det er mulig at 2023 blir et mørkt år hvor det ikke går noen annen vei enn ned. 2022 started med nedgang forresten. Jeg kommer ikke til å selge mine andeler, men mitt mål er å ha pengene der i 5-10 år som er nøyaktig det du burde ha som tidshoriont om du skal investere i fond. Har hatt dette fondet i over 15 år. Nå er jeg 24.000 i pluss og vil ta ut alt å betale ned på lånet før det blir fullstendig taps prosjekt. jeg sparer mye renter ved å betale ned på lånet. Anonymkode: 245b2...ef7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå