Gå til innhold

Økonomisk oppgjør samboere..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det blir rettsak pga store uenigheter rundt fordelelingen etter hussalg. Etter eksen var i rettsmøte med advokaten min og hans + dommeren, var dommeren bastant at vi burde klare selge huset på åpent marked. Saken er at jeg ønsker mest mulig av egenkapitalen min tilbake, mens eksen vil ha lavet mulig pris da han nok mest sannsynlig ønsker å kjøpe huset selv. Eller noen han kjenner kjøper det for han, for tviler på at han får så mye mer lån nå.

Han har svart via advokaten at det kan være mulig, men da må vi godta bud på 20% under prisantydning. Det betyr at det er mer lån igjen på huset om det blir solgt til den prisen. Vi taper 450.000 om vi selger det til det. Det er jeg som gikk inn med all egenkapital. Dersom det ikke kommer inn bud, kan han kjøpe det til lav pris! Jeg har svart at jeg ikke er villig til å selge det under prisantydning. Kan han nekte på dette og jeg må begjære sameieoppløsning/tvangssalg? 

Han krever ellers fratrekk på alt han har betalt + timer for arbeid i huset. Huset har tapt seg i verdi og jeg tok meg av barna og hjemmet da han jobbet. Ellers levde han på meg de 2 første årene og jeg la ut over 500.000 til fellesen, mens han betalte litt mer enn meg på huslånet. Han saksøker meg for 100.000, mens han bestrider alt han har lånt av meg. Ingen av mine bidrag og indirekte bidrag teller i følge han og tilsvaret han. Huset eier vi 50/50 tross alt det kun var meg som spyttet inn egenkapital. 

Jeg kan ikke fatte om retten ikke gjennomskuer han? 

Anonymkode: bd470...3dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor i all verden gikk du med på dette? Hvorfor sikret du ikke verdiene dine?

Det her er jo kvinnefella på speed.

Håper du har en god advokat til å føre din sak.

Anonymkode: e9899...76c

Skrevet

Det er en eller annen lov som sier noe om at dersom du har vært hjemme med barna, så skal egentlig du kompenseres for det via hans inntekt eller på annen måte. Husmordommen tror jeg det heter (med tanke på saksmålet.) Lykke til, håper virkelig det blir en rettferdig ordning. 

Anonymkode: 1ccdf...f21

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er en eller annen lov som sier noe om at dersom du har vært hjemme med barna, så skal egentlig du kompenseres for det via hans inntekt eller på annen måte. Husmordommen tror jeg det heter (med tanke på saksmålet.) Lykke til, håper virkelig det blir en rettferdig ordning. 

Husmordommen gjelder når man har vært gift, ikke for samboere.

Anonymkode: ba46d...5bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Husmordommen gjelder når man har vært gift, ikke for samboere.

Anonymkode: ba46d...5bf

Dette bør det kjempes om for å endre. I våre dager er samboerskap og ekteskap mer likestilt enn før. Hvis noen tar dette til retten og vinner frem kan rettspraksis hjelpe andre senere i samme situasjon. Dessverre kommer ofte mye vondt og ondt frem i samlivsbrudd og oppgjør.

Anonymkode: 2a2be...733

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke si at du godtar lav salgssum, fordi du vil beholde det selv?

Anonymkode: a041a...2fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Kan du ikke si at du godtar lav salgssum, fordi du vil beholde det selv?

Anonymkode: a041a...2fd

Ja. Har tenkt tanken å si at da kan jeg kjøpe det til 20% under prisantydning, men det kommer han nok aldri til å gå med på! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor i all verden gikk du med på dette? Hvorfor sikret du ikke verdiene dine?

Det her er jo kvinnefella på speed.

Håper du har en god advokat til å føre din sak.

Anonymkode: e9899...76c

Jeg vet. Stolte 100 % på han, ble manipulert og var forelsket. Dyrar erfaring! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Tusen takk. Jeg er uansett glad jeg er kvitt han og tenker at det blir som det blir. Penger er en midlertidlig utfordring. Helsa å psyken er viktigere❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...