Gå til innhold

Barn med sykdom og gaver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to barn hvor ett har en kronisk sykdom. Det går greit, men det er mye legebesøk og vonde ting hun må gjennom. Ofte så er det en gave i etterkant som er redningen for å få gjort ting. Det sårer det andre barnet som da ikke har gjort noe og derfor egentlig ikke skal ha. 

Jeg ser at det blir urettferdig fra begge kanter og syns det er vanskelig å møte begge på en best mulig måte. Barna er fem og seks år. 

Hva hadde dere gjort? Noen tips? 

Anonymkode: 40273...423

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville forsøkt å inkludere det andre barnet så godt det går. Kanskje premien kan være noe annet enn materielle goder, som en god dessert, en film på tv, en morsom aktivitet hjemme osv. (noe som ikke trenger koste så mye penger eller gjøre et tydelig skille mellom dem.) Det er også fint å få til noen alene-stunder med barnet som ikke er syk, så det føler seg sett + å prate om hvordan det er å være søsken og pårørende (på en barnevennlig måte.) Kan være greit for barna å få satt litt ord på hva de føler, og også at de kan få aksept for at det er lov å være både irritert og glad i noen på samme tid. Det er ofte vanskelig for barn å forstå, og vet mange søsken kan føle på skam og utagere med sinne eller å bli stille. Derfor kan det være greit å snakke litt åpent om at det er lov å føle seg lei seg om noe blir avlyst pga sykdom osv.

Anonymkode: a2a86...a39

• Liker 2
Skrevet

Bytte ut gave med aktivitet. Kan være rolig aktivitet, f.eks. baking, å lese i en spesiell bok. La begge to bestemme hva som skal gjøres, hva som skal bakes eller leses. 

Anonymkode: f6880...035

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Har det likt her med lillebror som pleier å ta blodprøver og har legeavtaler minst 1 gang i mnd på sykehuset, då har vi en fast avtale om å kjøre gjennom drive thruen på mcdonalds etterpå og så har vi gode samtaler i bilen. Storebror som er 1 år eldre reagerte på dette så då løyste jeg det med at jeg tar storebror med meg ut på cafe 1 gong i mnd noen dager etter jeg og det andre barnet har vært på mcdonalds 👍 Barna er 11 og 12 år 

Då blir fokuset mer over på alenetid sammen med mamma og full fokus på barnet. 

Anonymkode: a223c...88e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Beste løsningen er å gi det andre barnet mulighet for å oppnå goder gjennom et tilsvarende belønningssystem.

Har det barnet noe det ikke liker så godt å gjøre hjemme? Noe som er litt utfordrende?

Anonymkode: 51646...164

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Beste løsningen er å gi det andre barnet mulighet for å oppnå goder gjennom et tilsvarende belønningssystem.

Har det barnet noe det ikke liker så godt å gjøre hjemme? Noe som er litt utfordrende?

Ja det er flere ting. Men det jeg kan komme på liker heller ikke det andre barnet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har to barn hvor ett har en kronisk sykdom. Det går greit, men det er mye legebesøk og vonde ting hun må gjennom. Ofte så er det en gave i etterkant som er redningen for å få gjort ting. Det sårer det andre barnet som da ikke har gjort noe og derfor egentlig ikke skal ha. 

Jeg ser at det blir urettferdig fra begge kanter og syns det er vanskelig å møte begge på en best mulig måte. Barna er fem og seks år. 

Hva hadde dere gjort? Noen tips? 

Kan ikke det andre barnet også få noe innimellom da?

Hilsen en mamma som også har flere barn hvor et barn har spesielle behov og mye oppfølging.

Anonymkode: 4952e...b05

• Liker 1
Skrevet

Livet er veldig urettferdig. Ett av våre barn har fått premier, etter å ha gjennomført krevende prøver på sykehus osv. De andre barna er friske. Det er ikke urettferdig at det syke barnet får belønning. De andre barna er heldige, de er friske. Men vi har lagt liste på type ting som ikke blir med hjem. Kaffebesøk, milkshake hos mix osv. 

Anonymkode: 443be...b22

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

GODER? 

Det er ikke noen som helst gode det å være nødt å fly rundt i kommune og spesialisthelsetjenesten. 

Det er heller ikke et belønningssystem men et overlevelsessystem.

• Hjerte 1
Skrevet

Litt samme problematikk her i huset, men det er større aldersforskjell på barna - 10 og 6år. Har 10åringen mange avtaler på sykehuset, velger hun avogtil premie til lillebror istedenfor til seg selv. Ved sprøyter hjemme/blodprøver osv blir det gjerne is/ dessert, som da begge får. 

Anonymkode: b47e0...888

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

GODER? 

Det er ikke noen som helst gode det å være nødt å fly rundt i kommune og spesialisthelsetjenesten. 

Det er heller ikke et belønningssystem men et overlevelsessystem.

Goden er jo premien barnet som er sykt får etter å ha gjennomgått noe vondt/krevende. Misforstår du ned vilje?

Anonymkode: 348f9...04e

• Liker 4
Skrevet

Jeg er litt i samme situasjon, har et barn på 7 år som nettopp har gjennomgått alvorlig sykdom og nå er det en del etterkontroller og blodprøver, scanninger osv. Når hun har sykehusdag pleier jeg å la henne bestemme hvor vi skal gå etter sykehuset. Ofte blir det starbucks, der hun får velge seg en drikke og kake, eller noe lignende. Da blir det ikke dyre ting hun får, men en koselig tradisjon som gjør dagen bedre. Og jeg pleier å ta henne fri hele skoledagen, så hun får den "goden" i tillegg, selv om vi bare er et par timer på sykehuset.

Da slipper lillebror å bli misunnelig på ting hun har fått som hun viser fram osv.

Anonymkode: 39a70...136

Gjest vilkåret
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Livet er veldig urettferdig. Ett av våre barn har fått premier, etter å ha gjennomført krevende prøver på sykehus osv. De andre barna er friske. Det er ikke urettferdig at det syke barnet får belønning. De andre barna er heldige, de er friske. Men vi har lagt liste på type ting som ikke blir med hjem. Kaffebesøk, milkshake hos mix osv. 

Anonymkode: 443be...b22

Problemet er at du kan få søsken som utvikler diverse problemer. De ser søsken få spesialbehandling grunnet sykdom. I verste fall kan de selv begynne spille på sykdom og symptomer for å få oppmerksomhet og omsorg. Å oppleve forskjellsbehandling som barn kan sette seg veldig dypt. Barn kan bli forklart sykdom, men de er for unge til å egentlig forstå det fult ut. De føler bare sine vonde følelser av å ikke bli sett og ikke få like mye omsorg fra mamma og pappa. Det kan sette spor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...