Gå til innhold

Lett utviklingshemming eller noe annet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Nesten hele livet mitt har jeg lagt merke til at det er noe med faren min. Han har aldri blitt diagnostisert med noe og heller aldri vært hos en psykolog.

Det har alltid vært vanskelig å kommunisere med han, når han snakker så sier han ikke ferdig ordene hvis dere skjønner? Han stammer også i tillegg. Han har også alltid slitt med sinneproblemer og blir sint for de minste ting og blir også veldig raskt stresset for små ting. Kan også plutselig bli sint og snakke om noe som skjedde for 10 år siden.

Han snakker ofte til seg selv når han tror han er alene og tror at vi ikke ser/hører etter, det ser ut som han har en voldsom diskusjon med seg selv. Han klarer ikke høy lyd og blir sinna for det.

Når vi er i for eksempel familieselskap så har jeg lagt merke til han stresser med å prøve å "være kul/morsom" og kan da snakke veldig høyt. Det virker ikke som han forstår seg på følelser og livet generelt hvis jeg kan si det på den måten, er litt vanskelig å forklare. Han klarer å lage mat, ha vanlig hygiene og jobber(jobber på lager) så han klarer grunnleggende ting i livet.

Det eneste jeg kan komme på er om han muligens kan ha en lett utviklingshemming? Autisme eller Aspergers? Jeg sier ikke dette for å være frekk, jeg prøver bare å forstå hva det kan være. Syns bare det er merkelig at foreldrene hans, alså min farmor og farfar ikke gikk til en psykolog og fikk han utredet når han var barn, men vet ikke hvor normalt det var å gå til psykolog før i tiden. De har uansett aldri sagt noe til oss om hvordan faren min var da han var barn/ ungdom. 

Det er flere som har møtt faren min tidligere som også har sagt til meg at de ser at det er noe.

Jeg skriver ikke dette for å selvdiagnotisere han for det kommer jeg aldri til å gjøre, jeg vil bare høre hva andre tenker det kan være for noe eller om noen kjenner seg igjen i det jeg skriver, om det gjelder seg selv eller familiemedlemmer osv.

Anonymkode: 385b4...aa9

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du sett dear John? Hørtes litt ut som faren der. 

Anonymkode: fa8cc...28b

Skrevet

Han er nok fra en generasjon hvor den type vansker ikke ble plukket opp og ihvertfall ikke utredet noe sted. "Annerledes" var ofte "diagnosen" om en går en generasjon tilbake i tid. Så lenge han har god funksjon og greier å jobbe, være sosial og ordne med seg selv hjemme, så er det nok ingen grunn til å gruble så mye på det videre. Skjønner at du er nysgjerrig da. Kunne det være noe å prate med ham om? Hvordan hadde han det på skolen? Hva var han god i og hva var vanskelig? 

Anonymkode: 2b172...428

• Liker 2
Skrevet

Kva tid er far din fødd, TS? 
(Stor skilnad på å vere fødd på 30-talet og 70-talet)

Anonymkode: 4044e...3d4

• Liker 4
Skrevet

Det kan jo være flere ting,ikke mulig å finne ut av uten en utredning. Skjønner du er bekymret for faren din. Han må være villig til å bli utredet selv, og ikke sikkert han vil det. 

Anonymkode: 5ea4d...754

• Liker 3
Skrevet

Utviklingshemming er definitivt underdiagnostisert, og en del utviklingshemmede har familie. Men da gjerne med en partner som heller ikke oppfant kruttet. I alle fall hva gjelder menn, utviklingshemmede kvinner derimot kan av og til være sammen med normaltfungerende menn, rett og slett fordi en del menn uansett ikke velger partner for intelektuelt stimulerende samtaler. Men siden det er din far du spør om er jeg tilbøyelig til å svare nei med mindre det også gjelder din mor. 

Asperger virker således mer nærliggende, men det skurrer litt der også.

Uansett, det din far er/har trenger ikke ha noe navn for at det skaø kunne være vanskelig å forholde seg til hans oppførsel og evne til å gi fmdeg det du trengte som barn. Du trenger ikke noen diagnose for å kunne føle på et savn etter en mer fungerende far. 

Anonymkode: 420b7...785

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

I den generasjonen var bare noen barn «annerledes», og de tenkte ikke diagnose av den grunn. Som du skriver, klarer han grunnleggende ting i livet, så da var jo det godt nok. 

Hva slags diagnose han muligens kan ha er umulig for oss å vite noe om, som ikke kjenner han en gang. 

Anonymkode: 2e1fb...75e

• Liker 1
Skrevet

Utviklingshemming krever under 70 i iq, adaptive vansker og symptomer oppstått før 18 år. Så det tviler jeg på. Spiller således ingen rolle heller, mannen klarer seg jo. 

Anonymkode: 0dc38...fda

Skrevet

Han høres mer ut som om det kan være innenfor autismespekter vansker.  Gjerne med en liten bit av ADHD av den varianten hvor det jobbes på innsiden men ikke på utsiden. For å utrede sånt så er det BUP (BUPA) som utfører dette men voksne folk må selv be om henvisning. De med vanlig autisme pleier ha problemer med å gjøre de vanlige tingene i livet med hygiene og økonomi osv. Mens de med aspergers kan være ganske så oppegående selv om det er problematisk med praktiske ting, kommunikasjon, sanseinntrykk, stimuli, hvordan man skal opptre i sosiale sammensetninger osv.. Det trenger ikke å være noe slikt i det hele tatt heller men når man har en heftig diskusjon med seg selv ja da peker det vel mer mot szhicofreni? Uansett så er det mest sannsynlig noe som er nevrologisk betinget (hjernen) men for å få greie på noe ja da må han til fastlegen med henvisning til BUP for utredning.

Anonymkode: 2fa50...628

• Liker 1
Skrevet

Tror heller på autismespekter. Fort sinna og stressa? Overbelastning, autistisk melt-down.

God hukommelse? Typisk.

Var for høye lyder; typisk. Liker han kanskje ikke rot heller? Ser du skriver at han jobber på lager. Tenker at det er rett mann på rett plass.

Klein i sosiale settinger? Jadda. 

At han snakker med seg selv kan være for å øve seg før han kommer i en situasjon der han må prate med noen. Det kan jeg også gjøre! Ikke schizofren nei (håper jeg!)

Tipper faren din er autist. Det var min, og han hadde mye likt som din. Han var ekstremt upraktisk i tillegg, men ikke så mye sint. 
Dette er en spekterdiagnose som presenterer seg ulikt i hvert enkelt individ. 

Nå må jeg skynde meg å legge til at pappaen min er død, men jeg er rimelig sikker iom at sønnen min er under utredning og jeg har derfor lest mye og satt neg inn i dette. 

Det var flere medlemmer i pappas søskenflokk som nok også hadde slike trekk… og hvertfall EN med ADHD. 

Anonymkode: 5fbd5...8ce

• Liker 2
Skrevet

Scizofrent spør du meg. Mye like symptomer. Be han ta en legetime. 

Anonymkode: e8d9b...0de

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Scizofrent spør du meg. Mye like symptomer. Be han ta en legetime. 

Anonymkode: e8d9b...0de

Schizofreni nei. Det er en alvorlig psykoselidelse. Det at faren har hatt en spesiall atferd og at denne har vært konstant siden barndommen peker mot autisme. 
(Jeg med autistisk men død far igjen)

Det er tre hovedområder personen må ha svikt på for å få autismediagnose, og hen må ha svikt på alle tre:

- språkvansker (ser at det er det første ts nevner)

-sosial samhandling (dette beskriver også ts)

- Rigiditet. Dette kan være så mye, spesielle interesser og tema som man henger seg opp i er et eksempel. Avhengig av rutiner i ekstrem grad er enkelte autister.

Et annet: hvis en måte å løse et problem på ikke fører frem, har mange med autisme vanskelig for å endre strategi. Hvis man fex ikke klarer å lukke bagasjerommet på bilen, er det typisk autist å prøve å smelle igjen luka gjentatte ganger. Uten å sjekke hva som er galt. 

Det er på mange måter en fascinerende tilstand, mange kjente og flinke personer har vært på autismespekteret (og er: Elon Musk)

Dan Aykroyd, Steven Spielberg fra filmens verden. 
Noen tror også Albert Einstein hadde denne tilstanden. 

• Liker 1
Skrevet

Et par  jeg leide av er lettere utviklingshemmet. Voksent par i femtiåra som har både barn og barnebarn man ser det er noe med, gjennomgående lav iq.

Mannen tissa overalt på eiendommen ute og inne og i leiligheten vår osv… Grov ulovlig seksuell trakassering og et enormt temperament. Jeg ville ha gjetta autisme, lav iq osv…

Anonymkode: 3b799...681

Skrevet

Det var stor skam å oppsøke psykolog i gamle dager. 

Dette kan være bare sosial angst.. eller en lett form for autisme.. vanskelig å si..

Anonymkode: 3ffeb...6e2

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Tror heller på autismespekter. Fort sinna og stressa? Overbelastning, autistisk melt-down.

God hukommelse? Typisk.

Var for høye lyder; typisk. Liker han kanskje ikke rot heller? Ser du skriver at han jobber på lager. Tenker at det er rett mann på rett plass.

Klein i sosiale settinger? Jadda. 

At han snakker med seg selv kan være for å øve seg før han kommer i en situasjon der han må prate med noen. Det kan jeg også gjøre! Ikke schizofren nei (håper jeg!)

Tipper faren din er autist. Det var min, og han hadde mye likt som din. Han var ekstremt upraktisk i tillegg, men ikke så mye sint. 
Dette er en spekterdiagnose som presenterer seg ulikt i hvert enkelt individ. 

Nå må jeg skynde meg å legge til at pappaen min er død, men jeg er rimelig sikker iom at sønnen min er under utredning og jeg har derfor lest mye og satt neg inn i dette. 

Det var flere medlemmer i pappas søskenflokk som nok også hadde slike trekk… og hvertfall EN med ADHD. 

Ja et eksempel er at han blir veldig sint om det skulle ligget en skitten tallerken og bestikk på benken i stede for i oppvaskmaskinen, og han rydder og legger ting tilbake på plass der de lå før, for eksempel hvis en pute ligger i stolen i stede for i sofaen. 

Ts

Anonymkode: 385b4...aa9

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Et par  jeg leide av er lettere utviklingshemmet. Voksent par i femtiåra som har både barn og barnebarn man ser det er noe med, gjennomgående lav iq.

Mannen tissa overalt på eiendommen ute og inne og i leiligheten vår osv… Grov ulovlig seksuell trakassering og et enormt temperament. Jeg ville ha gjetta autisme, lav iq osv…

Anonymkode: 3b799...681

Hvorfor i alle dager blander du sammen autisme med denne oppførselen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...