Gå til innhold

Barna har satt seg på bakbeina når det gjelder julefering hos far, jeg motiverer dem,men de bare gråter og vil være hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna er 6 og 9 år og kjenner pappan veldig godt, de er hos han 50/50 av tiden siden vi gikk fra hverandre for 5 år siden, de synes det er kjedelig hos far, da han bor 1 time unna og ingen av vennene deres er der, De drar på Fredagen og kommer hjem igjen den 1 Januar, blir litt lengre nå siden det er jul og nyttår.

Jeg prøver og forklare at neste år skal de være hjemme i jula og nyttår ,men i år må de til far, jeg har også tatt på meg ekstra vakter på jobben både julaften, 1 dag, 2 dag, nyttårsaften og 1 nyttårsdag da det gir bra med penger, de kommer hjem rett etter jeg kommer fra jobb 1 nyttårsdag.

De skal dra,men hvordan skal jeg få de til og synes dette er bra og gøy ? pappan finner på masse med dem, så det vil skje mye, både han og stemoren er utrolig snille og flinke og gjør alt for dem, stemoren er ganske ung, ca 10 år yngre enn meg og far,men for en herlig jente, de har vert sammen i 2 år nå og hun behandler dem som sine, noe som ikke er en selvfølge for en så ung jente.

Noe gode råd og komme med ?

Anonymkode: 4ba8b...500

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si at en jul hos deg går ikke fordi da må de være alene. Hos far så er de med familie. Til neste år er du hjemme med de og i år er det pappa som er det 

Anonymkode: 98b6d...31f

• Liker 6
Skrevet

Du må bare gjenta det samme hver gang. Si at i år skal de være hos far og at det kommer til å bli kjekt. Selvsagt anerkjenne følelsene deres. Men snakke positivt om feiring hos far. Har du snakket med far om planene der? Kanskje de skal noe som er ekstra kjekt og som du kan påminne barna? Hvis det er slik at de ikke har andre barn å være med der, så er det jo kjekt om far kan ta de med til venner en eller to dager i løpet av romjulen? 1 time unna er jo ikke så langt. Avtale å møte noen for tur, lekeplass, lekeland eller noe annet. Eller invitere noen hjem til seg. Ikke gitt at folk kan selvsagt. Men ikke alle har julen fullstappet med planer. Så kanskje noen er interessert i å komme på enkel middag og lek hos de med foreldre. 

• Liker 3
Skrevet

Vet ikke hvordan du har formulert deg ovenfor barna dine, men kanskje greit å si noe annet enn at "de må" til faren. "Må" høres kanskje lite positivt ut, si hellar det det er sånn dere voksne har avtalt det og at de vil få en fin jul med faren😊Si også at du skal ha en fin jul og at du gleder deg til å se dem igjen sånn de kan fortelle om julen hos pappaen sin.

Anonymkode: bedab...a75

• Liker 2
Skrevet

Går jo ikke denne jula da, men tror du ikke det er på tide å snakke om å dele jul og nyttår i to? 

Ungene blir jo bare eldre, og venner blir stadig viktigere.

Tipper det vil være mer overkommelig for store barn å være enten jul eller nyttår hos far, og motsatt hos deg.

I tillegg -

snakk med far om de kan ha en venn på besøk, eller kanskje ei overnatting i romjula?

Det er strengt tatt fars oppgave å sørge for å legge opp til ei fin jul for ungene sine, inkludert mulighet til å treffe venner. Det burde ikke være så kjedelig for barna å være hos far at du må motivere dem for å dra dit.

Anonymkode: 8da5d...57e

• Liker 7
Skrevet

Altså - om å være hos far avskjærer dem fra sitt eget sosiale liv og vennekrets, så vil denne konflikten bare eskalere etterhvert som ungene blir større. Aktiviteter med far og samboer hjelper ikke, om ungene ikke har mulighet til å treffe egne venner i ukene de er der.

Det er et problem far må finne løsning på. Ellers vil han etterhvert oppleve at barna kommer til å nekte samvær.

Eldste er nå så stor at er snart ikke mulig å styre slik, han vil insistere på å kunne leve sitt eget liv, uavhengig av dere foreldre, også når han er hos far.

• Liker 4
Skrevet

Tusen takk for alle svar

de skal gå på skøyter en dag, skal på jul i vinterland ,kino og badeland, noe jeg vet de vil like veldig godt, ja kan kanskje nevne det hvis det fortsatt er lei seg .

Jeg synes dele opp jul og nyttår bilr for mye kaos og og de er jo mest hjemme uansett store deler av året

• Liker 1
Skrevet

Men hva er det som er så kjedeligt med å være hos far (i følge dem)? Hva får de hos deg, som de ikke får hos han? Bortsett fra sine venner? Hva pleier de å gjøre når de besøker eller får besøk av venner? Virker jo som at far har planlagt mange gøye aktiviteter for barna.

Påminn barna at vennene deres mest sannsynligvis kommer til å være opptatt med sine familier også. Og at de møter de igjen når de kommer hjem. Har de mulighet for å holde kontakt med vennene over telefon etc? 

Anonymkode: 52e1d...c47

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hva er det som er så kjedeligt med å være hos far (i følge dem)? Hva får de hos deg, som de ikke får hos han? Bortsett fra sine venner? Hva pleier de å gjøre når de besøker eller får besøk av venner? Virker jo som at far har planlagt mange gøye aktiviteter for barna.

Påminn barna at vennene deres mest sannsynligvis kommer til å være opptatt med sine familier også. Og at de møter de igjen når de kommer hjem. Har de mulighet for å holde kontakt med vennene over telefon etc? 

Anonymkode: 52e1d...c47

er nok bare pga venner ,ikke noe annet. Ja , vet at flere skal bort i jula

Skrevet

Men hvis far bor 1 time unna, og dere har 50/50, betyr det da at skolen ligger omtrent midt i mellom dere? Kanskje høre med far om det ikke går å treffe venner et par ganger i romjula?

Anonymkode: 9dbc5...460

• Liker 3
Skrevet

Hæ? Hvordan kan dere ha barna 50/50 når far bor en time unna? :klo:

Anonymkode: 10ff9...13c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hæ? Hvordan kan dere ha barna 50/50 når far bor en time unna? :klo:

Hvorfor synes du det er rart?  Min eks og jeg bor en time fra hverandre og har 50/50.  

Anonymkode: 3c22d...4ad

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Tusen takk for alle svar

de skal gå på skøyter en dag, skal på jul i vinterland ,kino og badeland, noe jeg vet de vil like veldig godt, ja kan kanskje nevne det hvis det fortsatt er lei seg .

Jeg synes dele opp jul og nyttår bilr for mye kaos og og de er jo mest hjemme uansett store deler av året

Hadde dere ikke 50-50?

Dessuten, du må tenke på hva som er greit for ungene dine, ikke hva som er praktisk for deg.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor synes du det er rart?  Min eks og jeg bor en time fra hverandre og har 50/50.  

Anonymkode: 3c22d...4ad

Hvordan får dere barna til og fra skole, venner og fritidsaktiviteter? 

Skrevet

Da jeg og far gikk fra hverandre var barna 3 og 7 år. De har siden da fått velge hvem av oss de vil være hos på julaften, så deler vi på resten av jula etter jobb osv. Ingen av oss ønsker å "tvinge" barna til noe i jula. Også har vi det slik at den som ikke har de på julaften får de på nyttårsaften. Det funker for oss. Men nå bor vi nært hverandre da.

Skrevet

De skal ikke være borte kjempelenge. De aller fleste er sammen med egne familier i jula, så det er ikke sånn at barna går glipp av kjempemasse sosialt med venner. De er så store at de burde forstå at dette ikke er et valg, akkurat som at det ikke ville vært et valg dersom dere skulle besøke bestemor i Nord-Norge eller tante Gudrun i Valdres. 

Anonymkode: 5d621...ee4

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår ikke dette. Dere har 50/50, så da ordner vel far med vennetreff, som han vel gjør hver gang det er hans uke? Det må han vel, selv om dere bor en time unna hverandre. Også sier du til barna at neste år skal de få være hjemme. Ved 50/50 er de hjemme når de er hos far også 🙃

Anonymkode: 9dbc5...460

Skrevet

Kanskje det kan hjelpe hvis de ringer far og stemor, og så legger de litt planer sammen for romjulen. Og kanskje barna kan lage en romjuls-kalender der de skriver opp aktiviteter de skal gjøre, og så pynter de kalender med fem tonn glitter og annet moro, og så kan de henge den opp når de kommer til far. Sånt pleier å være stas for barn i den alderen. 

Anonymkode: e536c...c54

• Liker 3
Skrevet

Så lenge barna har 50/50 ordning, er de vel like mye hjemme hos far som hos deg. Synes derfor det er litt rart at du prøver å forklare dem at de skal få være hjemme neste år 🤔. Jeg ville ikke forklart eller argumentert så mye til barna om hvor bra og gøy det blir, bare sagt at i år skal de feire jul og nyttår hjemme hos far mens du skal jobbe. Ville eventuelt «lånt» dem en dag i romjulen der du har fri (hvis mulig og hvis det er greit for far) slik at det ikke går så veldig lang tid uten at de får se deg. 

Anonymkode: c926b...12e

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor i all verden skal de være så lenge hos far når det er jul? 
Hadde det ikke vært mere humant å dele mellom jul og nyttår ? 
Jeg synes dere kjører en tøff linje med barna deres. 
1 times pendling mellom mor og far og 50/50? 
Det er tydelig at enkelte skilte foreldre ikke fatter hvor slitsomt det er med denne pendlingen. 
Her i gården så fant far seg en dame som bodde i en annen kommune , ca 45 min reiseveg . 
Familievernkontoret nektet å skrive under på en 50/50 ordning pga det var bosted i to ulike kommuner . 
Det endte med at jeg måtte flytte nærmere min familie for å få et nettverk som fungerte for barnet. 
Far greide ikke å ivareta barnet, jobb og nytt forhold samtidig. 
Hvorfor er du så tøff mot barna dine? 

Anonymkode: d505c...ba3

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...