Gå til innhold

Hvordan unngå natriummangel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er for tiden i badstu hver dag (av helseårsaker). Bare en halvtime, men jeg blir veldig svett og drikker selvfølgelig mye vann både før og etter. Det er ikke mye salt i kostholdet mitt, så jeg er litt bekymret for å få for lite natrium. Hva kan jeg gjøre for å unngå det? Spise en teskje med salt? :P 

Anonymkode: fdde0...0fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke bra med for mye salt i kostholdet, men en skal heller ikke ha for lite, da store ubalanser i natrium/kaliuminnholdet i blodet kan føre til hjertesvikt. Er du usikker på hvordan saltbalansen din er, kan en enkel blodprøve hos legen gi deg svar på det. 

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Jeg vet det, og det er derfor jeg spør hvordan jeg kan opprettholde god balanse.

Jeg har ingen mangler nå, men tar som sagt badstu hver dag, og når man svetter mye forsvinner også mye salt fra kroppen.

• Liker 1
Skrevet

Resorb

Anonymkode: 6bb9c...f7a

• Liker 1
Skrevet

Sportsdrikk uten karbohydrater. Sånn du løser opp i vann.

Anonymkode: c95b4...cdd

• Liker 1
Skrevet

Du spiser mat som er naturlig rikt på natrium. Spis rent kjøtt, korn, stangselleri, rødbeter, etc. 

Anonymkode: dc665...e0f

• Liker 2
Skrevet

6 gram salt om dagen

Anonymkode: 5a425...d2f

• Liker 1
Skrevet

Takker for svar :blomst:

Skrevet

Jeg har faktisk hatt det en gang, trodde ikke det var mulig når man spiser kjøpebrød, fiskegrateng fra frysedisken sikkert 1 gang i uka den gangen 

Men det skjedde nok fordi jeg drikker mye vann. 

Men ja - legen anbefalte Farris hver dag i noen uker. Jeg orket ikke det, så gikk for spekemat/litt salt chips innimellom og saltet middagen litt. 

For eksempel kan du ovnsbake grønnsaker og salte litt ekstra. 

Anonymkode: 8565d...eb4

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har faktisk hatt det en gang, trodde ikke det var mulig når man spiser kjøpebrød, fiskegrateng fra frysedisken sikkert 1 gang i uka den gangen 

Men ja - legen anbefalte Farris hver dag i noen uker. Jeg orket ikke det, så gikk for spekemat/litt salt chips innimellom og saltet middagen litt. 

Takk for tips!

Jeg har alltid vært så forsiktig med å salte maten, så må venne meg til det :ler:

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er for tiden i badstu hver dag (av helseårsaker). Bare en halvtime, men jeg blir veldig svett og drikker selvfølgelig mye vann både før og etter. Det er ikke mye salt i kostholdet mitt, så jeg er litt bekymret for å få for lite natrium. Hva kan jeg gjøre for å unngå det? Spise en teskje med salt? :P 

Halv ts. er sikkert nok. Husk å få i deg grønnsaker som squash. Enkelt, stek /blank løk og hvitløk, kjøttdeig,  gulrot /paprika, osv. Mineraler er rikelige i banan og squash,  men jeg er sånn som bruker mye på helsekost.   Har liksom mine faste preparater, vitaminer osv.   

Anonymkode: 2fdf6...88c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Halv ts. er sikkert nok. Husk å få i deg grønnsaker som squash. Enkelt, stek /blank løk og hvitløk, kjøttdeig,  gulrot /paprika, osv. Mineraler er rikelige i banan og squash,  men jeg er sånn som bruker mye på helsekost.   Har liksom mine faste preparater, vitaminer osv.   

Og det er dyrt, men klarer  ikke modere meg mer, har gjort det en gang før. Har råd til det, eller egentlig  ikke, men det er verd siden jeg er lat med matlaging. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg drikker også mye vann, samt tar badstu, og har aldri hatt problemer med natrium mangel gjennom alle disse årene.
Salt fra prosessert mat er bare dritt, pardon my french. Skal man bruke salt, så bruk bare litt havsalt, ikke raffinert salt. Vi får mer enn nok naturlig salt fra rødbeter, stangselleri, ubearbeidet rødt kjøtt, etc.  

Å anbefale potetgull og farris for å få i seg salt er bare usunt. 

Anonymkode: dc665...e0f

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ta jevnlige blodprøver hos fastlegen din hvis du er bekymret for saltnivået. Du kan også få natriumkloridtabletter  hvis det er for lavt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...