AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #1 Skrevet 19. desember 2022 Hei jeg ble mor som 20 åring, jeg angrer ikke å ha henne men angrer at jeg fikk henne så ungt. Er alene moR og er 23 år jeg er nok en dårlig mor pga føler jeg begynner å hate bruke tiden min på henne, jeg må alltid ha noe å gjøre, i går kjeftet min far på meg da han og min mor var på besøk fordi jeg ikke sitter nok med barnet mitt og leker eller ser film med henne noe som er sant 😛 , han bare «du må jo sitte vedsiden av din datter som jeg gjør når hun ser på tv!» Jeg blir fort rastløs og klarer ikke å bare sitte og se på tv eller leke med barnet hele tiden.Jeg må sitte litt på mobilen eller gjøre noe fornuftig. At jeg ikke bruker nok tid med henne. Barnefaren har ikke mer en annen vær helg så han ser jo nesten aaldri barnet.. jeg tror jeg har kommet meg litt ut av det, jeg savner «meg» tid. Nå skal jo barnefaren reise vekke i 4 uker.. så jeg sitter igjen med barnet.. i helgene.. uffa meg av og til ønsker jeg bare å slenge av meg hele morsrollen og være meg men vet det ikke går, hehe.. Anonymkode: de220...195
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #2 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hei jeg ble mor som 20 åring, jeg angrer ikke å ha henne men angrer at jeg fikk henne så ungt. Er alene moR og er 23 år jeg er nok en dårlig mor pga føler jeg begynner å hate bruke tiden min på henne, jeg må alltid ha noe å gjøre, i går kjeftet min far på meg da han og min mor var på besøk fordi jeg ikke sitter nok med barnet mitt og leker eller ser film med henne noe som er sant 😛 , han bare «du må jo sitte vedsiden av din datter som jeg gjør når hun ser på tv!» Jeg blir fort rastløs og klarer ikke å bare sitte og se på tv eller leke med barnet hele tiden.Jeg må sitte litt på mobilen eller gjøre noe fornuftig. At jeg ikke bruker nok tid med henne. Barnefaren har ikke mer en annen vær helg så han ser jo nesten aaldri barnet.. jeg tror jeg har kommet meg litt ut av det, jeg savner «meg» tid. Nå skal jo barnefaren reise vekke i 4 uker.. så jeg sitter igjen med barnet.. i helgene.. uffa meg av og til ønsker jeg bare å slenge av meg hele morsrollen og være meg men vet det ikke går, hehe.. Anonymkode: de220...195 Også med at barnet mitt er VELDIG storkrevende.. Anonymkode: de220...195
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #3 Skrevet 19. desember 2022 Et barn trenger å bli sett ila dagen, men du trenger ikke sitte ved siden av henne hele tiden nei. Gi henne 20-30 min med god oppmerksomhet, så kan du gjøre hva du vil med god samvittighet. Anonymkode: e2449...120 10
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #4 Skrevet 19. desember 2022 Kan dine foreldre være avlastningshjem? Du har selv valgt å bli mor, du er voksen og må stå for det valget. Det innebærer at du vier all din tid til din datter. Ta deg sammen og skap en fin hverdag for ungen din. Anonymkode: efa3a...a06 9 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #5 Skrevet 19. desember 2022 Kanskje du bør be om litt veiledning fra en fagperson -om hva som er bra nok. Du er kanskje litt usikker på morsrollen? Om du er alenemor og har lite avlastning så skjønner jeg behovet for «alenetid». Hadde det vært mulig om barnefar kunne ha barnet litt mer feks? Slik at det virker mer overkommelig for deg når du har barnet -at du vet det ikke er lenge til alenetid igjen. Eller forsøke å finne vennskap med andre alenemødre med barn på samme alder, da får du dekket behovet for voksentid og barna har selskap i hverandre. Eller så er det som en over her skriver -du trenger ikke underholde eller være selskapsdame for barna hele tiden, de tåler fint å leke alene eller bare være i nærheten av deg mens du gjør det du må. Bare sett av litt tid hver dag hvor du lever litt inn i det barna interesserer seg for. Anonymkode: 9def1...c4c 8
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #6 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Også med at barnet mitt er VELDIG storkrevende.. Anonymkode: de220...195 Når hun mangler å bli sett så blir hun ekstra krevende. Når du er mer med henne, leker mer, tar henne med på ting og viser glede for å være rundt henne vil hun ikke kreve så mye. Anonymkode: e8082...2d2 15
AprilLudgate Skrevet 19. desember 2022 #7 Skrevet 19. desember 2022 Hvordan vil du beskrive en vanlig dag sammen da - helt ærlig? Hvordan er mat/leggesituasjon- og hva pleier dere gjøre en typisk helgedag? 1
Mezzosoprena Skrevet 19. desember 2022 #8 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei jeg ble mor som 20 åring, jeg angrer ikke å ha henne men angrer at jeg fikk henne så ungt. Er alene moR og er 23 år jeg er nok en dårlig mor pga føler jeg begynner å hate bruke tiden min på henne, jeg må alltid ha noe å gjøre, i går kjeftet min far på meg da han og min mor var på besøk fordi jeg ikke sitter nok med barnet mitt og leker eller ser film med henne noe som er sant 😛 , han bare «du må jo sitte vedsiden av din datter som jeg gjør når hun ser på tv!» Jeg blir fort rastløs og klarer ikke å bare sitte og se på tv eller leke med barnet hele tiden.Jeg må sitte litt på mobilen eller gjøre noe fornuftig. At jeg ikke bruker nok tid med henne. Barnefaren har ikke mer en annen vær helg så han ser jo nesten aaldri barnet.. jeg tror jeg har kommet meg litt ut av det, jeg savner «meg» tid. Nå skal jo barnefaren reise vekke i 4 uker.. så jeg sitter igjen med barnet.. i helgene.. uffa meg av og til ønsker jeg bare å slenge av meg hele morsrollen og være meg men vet det ikke går, hehe.. Anonymkode: de220...195 Det hadde vært nyttig å vite hvor mye tid du faktisk bruker sammen med henne, for å kunne gi deg et konkret tilbakemelding. Men det er jo ikke meningen at du skal sitte ved siden av henne hele tiden. Du sier du trenger å bruke litt tid på mobilen eller til "nyttige ting" - jeg leser "nyttige ting" som husarbeid og andre ting som må gjøres i løpet av en dag. Selvfølgelig skal du gjøre det! Du skal kunne sette deg ned i ro og mak og ta en kaffekopp og sjekke instagram eller TikTok, du skal vaske opp, legge deg et kvarter på sofaen, snakke i telefonen eller lese meldinger. Du skal bare være oppmerksom på barnet ditt hvis hun plutselig trenger deg. Barnet må jo også lære seg å aktivisere seg selv - hun er 3 nå og det er ikke noe problem om hun ser en film alene, eller leker alene - tvert imot skal hun lære seg dette nå. Det er virkelig ingen foreldre som leker sammen med barnet sitt 100% av tiden - og det kan da virkelig ikke være noen som mener at man skal det? Men dere skal også ha tid sammen - det er balansen her du må forsøke å finne - nok tid til "deg-ting" samtidig som du ikke overser datteren din. 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #9 Skrevet 20. desember 2022 TS, du må søke hjelp! Ingen barn skal måtte ha det sånn. Tenker på de følelsene du har om barnet, det høres skummelt ut. Barnet trenger at du får hjelp, slik at du klarer å gjøre hyggelige ting sammen med det. Fra den alderen det er nå, kommer det til å huske. Da trenger det å føle fellesskap med deg, og at du lager gode barndomsminner. KG er full av voksne som mener en dårlig barndom har ødelagt livet deres, de mangler utdannelse, blir ung ufør osv. Ikke la barnet ditt havne i den statistikken! Skaff hjelp til deg (psykisk og praktisk). Vær så snill ❤️ Anonymkode: e25a0...e85 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #10 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Når hun mangler å bli sett så blir hun ekstra krevende. Når du er mer med henne, leker mer, tar henne med på ting og viser glede for å være rundt henne vil hun ikke kreve så mye. Anonymkode: e8082...2d2 Det stemmer nok for noen, men langt ifra for alle. Jeg har ett barn som spiser oss fullstendig opp. De to andre ungene er ikke sånn. Men ene barnet skal altså ha oppmerksomhet og selskap absolutt hele tiden. Han er 5 år, og ikke f om han kan leke alene. Uansett hvor mye tid han får med oss, er det aldri nok. Vi kan sitte og leke lego på rommet hans, bare jeg og han, han får full oppmerksomhet og mobilen er ikke med inn i rommet engang, og vi leker på hans premisser hele tiden - og det er likevel ikke nok. Hyl og skrik og klenging og raserianfall når man sier at nå må mamma gå og gjøre hvanådeter. Selv om han får flere timer med egentid med oss hver eneste bidige dag, er det aldri nok.. Aldri aldri aldri nok. Det er faktisk VERRE jo mer egentid han får. Og tro meg: vi har øvd masse på å leke alene. Han har to søsken, og vi kan jo ikke leke med ham hele tiden. Vi har to andre unger som også skal ha egentid med oss, og husarbeid og matlaging og whatnot som skal gjøres. Så han blir tvunget til å ikke få oppmerksomheten - men da henger han ofte i beina på oss, slår søsken, kaster ting, og gjør alt han kan for å tvinge oss til å gi ham oppmerksomhet. Men ts: det er ikke sånn at du skal sitte og niglo på tv eller være sammen med ungen hele tiden. Det er bare sunt at de lærer å leke alene. Det er en balansegang. For lite tid er ikke bra, men det er altså ikke sånn at du skal sitte og leke sammen med henne på gulvet fra dere kommer hjem fra bhg til leggetid. Det er også helt ok å gjøre det du må, og så er hun med, som at du bretter klær og gjør husarbeid, og hun er med. Anonymkode: c1d5c...ab8 1 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #11 Skrevet 20. desember 2022 Synes det er vanskelig å gi en konstruktiv tilbakemelding siden vi ikke vet noe om hverdagen deres sammen. Hyggelig å se på tv sammen men det er jo ikke sånn at man må sitte og se på barnetv hver gang barnet ser barne-tv. Det er lov å bruke tv som barnevakt nå og da. Plasseres barnet foran tv i timesvis mens du sitter på telefonen, ikke ok. Sitter barnet og ser en timinutters episode av noe du vet hun liker og som hun ikke blir skremt mens du får et lite pusterom, null problem. Synes det funker fint med en kombinasjon av å leke med min datter og la henne leke alene. Det er lov å bli lei av og til, det gjør deg ikke til en dårlig mor. Men hvis du opplever dette som et problem, be om avlastning. Anonymkode: b74ce...a2e
Leselusa Skrevet 21. desember 2022 #12 Skrevet 21. desember 2022 Tråden er ryddet for avsporinger, latterliggjøring, brukerangrep og svar til dette. Mvh. Leselusa, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå