Gå til innhold

Ekteskapskontrakt med utenlandsk statsborger?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Greit å være realist, men hvorfor gifte seg når man samtidig forbreder seg på å bli skilt om noen år? 

Kontrakt i tilfelle, ja.. veldig lurt, men her høres det jo ut som om du allerede planlegger et brudd.

Den forstår jeg ikke.

Anonymkode: d48f3...036

Neinei, det dreier seg ikke om det. 

Det dreier seg om å være realist og se at ting kan skje eller endre seg og på den måten være føre var. Dette har i utgangspunktet ingenting med at hun er utenlandsk statsborger å gjøre, men når det er sagt er det utallige nordmenn som har endt opp i rottefella ved å gifte seg med utenlandske statsborgere. 

Det dreier seg ikke om meg eller mine planer for fremtiden i det hele tatt. Vi er "to om ekteskapet" og jeg kan ikke garantere at en kvinne fra et solskinnsparadis kommer til å trives med 5 måneder i regn, mørke og kulde. 

Nordmenn som gifter seg med nordmenn kan også skrive ekteskapskontrakter i tilfelle forholdet endrer seg i fremtiden. 

Endret av Bubbleboy
  • Liker 1
Skrevet

Jeg skal være så ærlig å si at ja, jeg ser absolutt at muligheten er der for at hun ikke vil trives i vår mørke avkrok og at det ikke vil fungere. 

Men det er ikke slik at "jeg" planlegger et brudd nei 😁

Skrevet

Uavhengig av nasjonalitet, ektepakt er nok en nødvendighet. Spesielt med særkullsbarn. 

• Liker 1
  • 4 måneder senere...
Skrevet

Jeg skjønner at dette ikke var intensjonen med tråden din, men kan jeg spørre deg hvilke papirer dere fikk fra Hellas for å få gifte dere her...? Folkeregisteret her vil ikke godta papiret som forteller at forloveden min fortsatt er en del av foreldrenes familie fordi han ikke er gift fra før (certificate of marital status), men vi har ikke klart å oppdrive noe annet😬

AnonymBruker
Skrevet

Det vanlige er at man har felleseie i ekteskapet. Dette gjelder så lenge man et gift. I det ekteskapet oppløses gjelder at bare det som er opptjent i ekteskapet skal deles likt. Det man hadde med seg inn eller har arvet får man med seg uavkortet ut. Det trengs ingen egne avtaler for dette.

Men, problemene dukker opp gjennom et langt ekteskap.  Selv om du hadde med deg en nedbetalt bolig inn i ekteskapet, må dere avklare om dette fortsatt er din del alene når dere bruker midler opptjent i ekteskapet til større vedlikehold, oppgradering osv.

Anonymkode: 6f616...aac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...