Bubbleboy Skrevet 19. desember 2022 #1 Skrevet 19. desember 2022 Hei En gresk statsborger og jeg skal gifte oss i april. Jeg har en del spørsmål vedrørende "papirer" osv men tenkte å lage flere tråder fremfor å blande for mange saker i èn enkelt tråd. Denne tråden gjelder ekteskapskontrakt og nødvendigheten rundt dette. Det er et faktum at en av oss en gang i fremtiden ikke trives i ekteskapet og ønsker å avslutte det. Hvis hun ønsker å forlate meg ønsker jeg ikke at hun setter meg i gjeldskrisa ved å forlange halvparten av hva jeg eide før vi giftet oss. Dette gjelder hus, bil osv, alt av verdi jeg har pr. i dag. Er det slik at "det du tar med deg inn i ekteskapet tar du med deg ut av ekteskapet" eller er det nødvendig med en ekteskapskontrakt som beskriver dette og sikrer at jeg beholder mine verdier? PS! Dette er et litt tungt tema å ta opp med forloveden men vi har allerede snakket sammen om dette, hun bryr seg ikke og null problem. Hun signerer på disse papirene hvis jeg ber henne om det. Spørsmålet er bare om det er nødvendig eller ikke? 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #2 Skrevet 19. desember 2022 Du tar med deg ut det du tar med inn. Problemet kan etterhvert bli å bevise hva som har skjedd med det du tok med inn. Du må også forlange skjevdeling eksplisitt. Det tryggeste er nok en særeieavtale. Anonymkode: 7d38a...77c
Snok1 Skrevet 19. desember 2022 #3 Skrevet 19. desember 2022 Bubbleboy skrev (4 minutter siden): Det er et faktum at en av oss en gang i fremtiden ikke trives i ekteskapet og ønsker å avslutte det. Hvorfor gifte seg? 6
Bubbleboy Skrevet 19. desember 2022 Forfatter #4 Skrevet 19. desember 2022 54 minutter siden, AnonymBruker said: Du tar med deg ut det du tar med inn. Problemet kan etterhvert bli å bevise hva som har skjedd med det du tok med inn. Du må også forlange skjevdeling eksplisitt. Det tryggeste er nok en særeieavtale. Anonymkode: 7d38a...77c Takker. Vet du om det er advokater som ordner med dette eller om det gjøres via min bank hvor alle verdier befinner seg?
Fremmed fugl Skrevet 19. desember 2022 #5 Skrevet 19. desember 2022 TS, Dette er selvfølgelig hva jeg føler er riktig. Felleseie er for meg det naturlige i et ekteskap. Ved skilsmisse tar man med seg de verdier man tok med seg inn i ekteskapet pluss for eksempel personlige gaver man fikk i løpet av ekteskapet. Det gjelder i Norge. Hvis du tror at dere kanskje skal flytte til Hellas, så bør du kanskje sjekke lovgivningen der. Men så lenge dere kommer skille dere i Norge, så vil hun ikke kunne ta med seg halvparten av det du hadde med deg inn i ekteskapet. Men det er klart som også noen annen har skrevet, at hvis dere er gift i flere årtier så vil det bli vanskligere og vanskligere å spore disse verdiene tilbake i tid. Noe enkelt dere kan gjøre, er å lage en liste over verdier når dere gifter dere. Men igjen, som jeg føler kring ekteskap, så blir det litt feil å starte med å ha en halv koffert pakket, og vil nok kunne skape uheldig maktbalanse i et ekteskap hvis det er stor asymmetrisk formue inn, med fokus på det. 1
Trolltunge Skrevet 19. desember 2022 #6 Skrevet 19. desember 2022 Jeg kjenner ikke til lovene i Hellas, og de er ulike verden over. Regner med at dere skal registrere ekteskapet i begge land, så da vil lovene i begge land være viktig å sette seg inn i. I Norge tar man med seg det man tok inn i ekteskapet ut av det, men fort komplisert om man har byttet bolig flere ganger for eksempel. Ektepakt kan nok være lurt. Må underskrives av dere og vitner, og må tinglyses. Så bør du sjekke lovene i Hellas uansett. Det er ikke nødvendigvis slik at de godtar en slik pakt som er tinglyst i Norge angående det du/dere eventuelt kjøper der
Bubbleboy Skrevet 19. desember 2022 Forfatter #7 Skrevet 19. desember 2022 16 minutter siden, Fremmed fugl said: TS, Dette er selvfølgelig hva jeg føler er riktig. Felleseie er for meg det naturlige i et ekteskap. Ved skilsmisse tar man med seg de verdier man tok med seg inn i ekteskapet pluss for eksempel personlige gaver man fikk i løpet av ekteskapet. Det gjelder i Norge. Hvis du tror at dere kanskje skal flytte til Hellas, så bør du kanskje sjekke lovgivningen der. Men så lenge dere kommer skille dere i Norge, så vil hun ikke kunne ta med seg halvparten av det du hadde med deg inn i ekteskapet. Men det er klart som også noen annen har skrevet, at hvis dere er gift i flere årtier så vil det bli vanskligere og vanskligere å spore disse verdiene tilbake i tid. Noe enkelt dere kan gjøre, er å lage en liste over verdier når dere gifter dere. Men igjen, som jeg føler kring ekteskap, så blir det litt feil å starte med å ha en halv koffert pakket, og vil nok kunne skape uheldig maktbalanse i et ekteskap hvis det er stor asymmetrisk formue inn, med fokus på det. Takk for svar Jeg vet at det høres litt feil ut, å starte et ekteskap med å si "du får ikke verdiene mine om du forlater meg". Men dette er fakta, slik er verden blitt og det er tonnevis av nordmenn som burde gjort dette før de giftet seg med en utenlandsk statsborger fremfor å ende opp med å måtte kjøpe seg ut av hus og hjem den dagen ektefellen bestemte seg for å avslutte ekteskapet. Det er rart hvordan dagens kjærlighet til hverandre plutselig endrer seg til ren ondskap 5år senere i forhold som plutselig går dukken. Det har skjedd så alt for mange ganger. Poenget mitt er at jeg er en realist. Jeg vet at ting kan endre seg med tiden. Hun er fullstendig likegyldig til dette og signerer mer enn gjerne på hva som helst hva dreier seg om felleseie eller særeie. Det kan høres ut for meg i svarene som har kommet til nå at det kan være lurt å gjøre dette. 1
Bubbleboy Skrevet 19. desember 2022 Forfatter #8 Skrevet 19. desember 2022 24 minutter siden, Trolltunge said: Jeg kjenner ikke til lovene i Hellas, og de er ulike verden over. Regner med at dere skal registrere ekteskapet i begge land, så da vil lovene i begge land være viktig å sette seg inn i. I Norge tar man med seg det man tok inn i ekteskapet ut av det, men fort komplisert om man har byttet bolig flere ganger for eksempel. Ektepakt kan nok være lurt. Må underskrives av dere og vitner, og må tinglyses. Så bør du sjekke lovene i Hellas uansett. Det er ikke nødvendigvis slik at de godtar en slik pakt som er tinglyst i Norge angående det du/dere eventuelt kjøper der Ja av hennes ønske skal vi gifte oss i begge land. I Norge først for å få fart i papirmølla. I Hellas ved en senere anledning fordi hun ønsker seg et gresk ortodoks bryllup, hvilket hun skal få. Vi har ingen planer om å bytte boliger el.l. men som du sier, en eller annen endring underveis i ekteskapet kan gjøre ting komplisert slik jeg forstår det. Tror vi bare skal gå for en ekteskapskontrakt. Jeg lurer forøvrig på hva for "makt" greske myndigheter har i en slik sak hva gjelder innkreving av mine eventuelle verdier fra Norge. Jeg klarer ikke helt å se for meg at greske lover har så mye de skulle ha sagt i en slik sak?
Trolltunge Skrevet 19. desember 2022 #9 Skrevet 19. desember 2022 Bubbleboy skrev (1 minutt siden): Ja av hennes ønske skal vi gifte oss i begge land. I Norge først for å få fart i papirmølla. I Hellas ved en senere anledning fordi hun ønsker seg et gresk ortodoks bryllup, hvilket hun skal få. Vi har ingen planer om å bytte boliger el.l. men som du sier, en eller annen endring underveis i ekteskapet kan gjøre ting komplisert slik jeg forstår det. Tror vi bare skal gå for en ekteskapskontrakt. Jeg lurer forøvrig på hva for "makt" greske myndigheter har i en slik sak hva gjelder innkreving av mine eventuelle verdier fra Norge. Jeg klarer ikke helt å se for meg at greske lover har så mye de skulle ha sagt i en slik sak? Kan ikke jeg heller se for meg, men med årene kjøper du/dere kanskje bolig/feriebolig i Helles også, og angående slikt vil jeg tro at de har noe å si. Vi fikk iallefall ikke kjøpt en feriebolig i et annet land fordi mannens eks/kone ikke skrev under. Utallige år siden de hadde gått fra hverandre. De var registrert skilt kun i ene av to land, og det landet brydde seg ikke om regler i det andre landet. 2
Bubbleboy Skrevet 19. desember 2022 Forfatter #10 Skrevet 19. desember 2022 7 minutter siden, Trolltunge said: Kan ikke jeg heller se for meg, men med årene kjøper du/dere kanskje bolig/feriebolig i Helles også, og angående slikt vil jeg tro at de har noe å si. Vi fikk iallefall ikke kjøpt en feriebolig i et annet land fordi mannens eks/kone ikke skrev under. Utallige år siden de hadde gått fra hverandre. De var registrert skilt kun i ene av to land, og det landet brydde seg ikke om regler i det andre landet. Ah ja ok, den ser jeg. Da blir det relevant. Hvis vi i fremtiden skulle kjøpe noe i Hellas skal jeg ta med meg dette. Det skal nå sies at hun eier mye mer enn meg. Hun eier et 3 etasjer`s boligkompleks midt i Athen og har et feriehus på en øy der nede. For meg er ikke dette relevant med tanke på TS. For nordmenn som gifter seg med utenlandsk statsborger er det sjeldent det går "den veien" ved et eventuelt brudd 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #11 Skrevet 19. desember 2022 Bubbleboy skrev (20 minutter siden): Ja av hennes ønske skal vi gifte oss i begge land. I Norge først for å få fart i papirmølla. I Hellas ved en senere anledning fordi hun ønsker seg et gresk ortodoks bryllup, hvilket hun skal få. Man kan ikke gifte seg i 2 land. Etter at dere har giftet dere i Norge (og registrert ekteskapet her), så er datoen for inngåelse av ekteskap den norske. Så kan dere registrere ekteskapet i Hellas. Hvis dere ønsker det kan dere så klart gjerne ha en seremoni i kirka i Hellas, men dette blir da ikke den egentlige ekteskapsinngåelsen. Anonymkode: c7954...132 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #12 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man kan ikke gifte seg i 2 land. Etter at dere har giftet dere i Norge (og registrert ekteskapet her), så er datoen for inngåelse av ekteskap den norske. Så kan dere registrere ekteskapet i Hellas. Hvis dere ønsker det kan dere så klart gjerne ha en seremoni i kirka i Hellas, men dette blir da ikke den egentlige ekteskapsinngåelsen. Anonymkode: c7954...132 Ups, glemte å legge ved lenka for hvordan gifte seg i Norge: https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/ekteskap/ekteskap/i-norge/veien-til-ekteskapet/ (denne gjelder også for hvordan gifte seg med gresk statsborger) Anonymkode: c7954...132 1
Bubbleboy Skrevet 19. desember 2022 Forfatter #13 Skrevet 19. desember 2022 Just now, AnonymBruker said: Man kan ikke gifte seg i 2 land. Etter at dere har giftet dere i Norge (og registrert ekteskapet her), så er datoen for inngåelse av ekteskap den norske. Så kan dere registrere ekteskapet i Hellas. Hvis dere ønsker det kan dere så klart gjerne ha en seremoni i kirka i Hellas, men dette blir da ikke den egentlige ekteskapsinngåelsen. Anonymkode: c7954...132 Det kan hende du har rett, jeg skal ikke komme med noen påstand, men hun har allerede sjekket dette og fått "klarsignal" til at dette er mulig. Om det kun blir en fullverdig gifteseremoni med brudekjole og hele pakka og om papirer blir registrert i begge land er jeg usikker på. Dette er uansett noe hun får styre med. Jeg blir med på dette utelukkende for hennes ønske. Selv kunne jeg klart meg veldig godt uten.
Rotemor Skrevet 19. desember 2022 #14 Skrevet 19. desember 2022 https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/bld/brosjyrer-sla/separasjonogskilsmisse.pdf 1
Bubbleboy Skrevet 19. desember 2022 Forfatter #15 Skrevet 19. desember 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ups, glemte å legge ved lenka for hvordan gifte seg i Norge: https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/ekteskap/ekteskap/i-norge/veien-til-ekteskapet/ (denne gjelder også for hvordan gifte seg med gresk statsborger) Anonymkode: c7954...132 Takk for det Vi har allerede printet ut og signert "søknad om giftemål", inkludert skjema fra vitner. Denne kan sendes til skattekontoret max 4 måneder før bryllupsdatoen hvilket er rett rundt hjørnet. 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #16 Skrevet 19. desember 2022 Fremmed fugl skrev (56 minutter siden): TS, Dette er selvfølgelig hva jeg føler er riktig. Felleseie er for meg det naturlige i et ekteskap. Ved skilsmisse tar man med seg de verdier man tok med seg inn i ekteskapet pluss for eksempel personlige gaver man fikk i løpet av ekteskapet. Det gjelder i Norge. Hvis du tror at dere kanskje skal flytte til Hellas, så bør du kanskje sjekke lovgivningen der. Men så lenge dere kommer skille dere i Norge, så vil hun ikke kunne ta med seg halvparten av det du hadde med deg inn i ekteskapet. Men det er klart som også noen annen har skrevet, at hvis dere er gift i flere årtier så vil det bli vanskligere og vanskligere å spore disse verdiene tilbake i tid. Noe enkelt dere kan gjøre, er å lage en liste over verdier når dere gifter dere. Men igjen, som jeg føler kring ekteskap, så blir det litt feil å starte med å ha en halv koffert pakket, og vil nok kunne skape uheldig maktbalanse i et ekteskap hvis det er stor asymmetrisk formue inn, med fokus på det. Jeg giftet meg etter jeg fylte førti, har også et voksent barn. Og mannen min har to mindreårige barn. Mine verdier som jeg tok med inn, er ti ganger så mye som det min mann hadde. Og alt jeg tar i utbytte fra selskapet jeg eier, er det også særeie på. Har også skeivdeling på eierandel i hus vi har sammen. Jeg tjener fort vekk et par millioner mer i året enn min mann, han nyter svært godt av dette på alle måter, men visse ting har jeg spikret i tilfelle.... Selvsagt ønsker jeg å sikre meg og arven til mitt barn. Handler ikke om å ha en halv koffert pakket, handler om livets realiteter. Man kan jo lure på hvorfor jeg var "så dum" at jeg giftet meg, men det ønsket vi altså begge to. Barna, spesielt hans, ønsket seg det både i julegave og bursdagsgave de første årene, for dem betød det utrolig mye at vi ble gift. Nå er ikke dette tema i TS sin sak, men selvsagt skal man sikre verdiene sine. Og til TS, du bør gjøre det hos en advokat. Anonymkode: 8e206...3ee 3
Bubbleboy Skrevet 19. desember 2022 Forfatter #17 Skrevet 19. desember 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg giftet meg etter jeg fylte førti, har også et voksent barn. Og mannen min har to mindreårige barn. Mine verdier som jeg tok med inn, er ti ganger så mye som det min mann hadde. Og alt jeg tar i utbytte fra selskapet jeg eier, er det også særeie på. Har også skeivdeling på eierandel i hus vi har sammen. Jeg tjener fort vekk et par millioner mer i året enn min mann, han nyter svært godt av dette på alle måter, men visse ting har jeg spikret i tilfelle.... Selvsagt ønsker jeg å sikre meg og arven til mitt barn. Handler ikke om å ha en halv koffert pakket, handler om livets realiteter. Man kan jo lure på hvorfor jeg var "så dum" at jeg giftet meg, men det ønsket vi altså begge to. Barna, spesielt hans, ønsket seg det både i julegave og bursdagsgave de første årene, for dem betød det utrolig mye at vi ble gift. Nå er ikke dette tema i TS sin sak, men selvsagt skal man sikre verdiene sine. Og til TS, du bør gjøre det hos en advokat. Anonymkode: 8e206...3ee Jo dette er tema i TS sin sak. Dette er akkurat hva det dreier seg om. Slik er verden, det er ikke negativt å være en realist. 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #18 Skrevet 19. desember 2022 Bubbleboy skrev (2 timer siden): Hei En gresk statsborger og jeg skal gifte oss i april. Jeg har en del spørsmål vedrørende "papirer" osv men tenkte å lage flere tråder fremfor å blande for mange saker i èn enkelt tråd. Denne tråden gjelder ekteskapskontrakt og nødvendigheten rundt dette. Det er et faktum at en av oss en gang i fremtiden ikke trives i ekteskapet og ønsker å avslutte det. Hvis hun ønsker å forlate meg ønsker jeg ikke at hun setter meg i gjeldskrisa ved å forlange halvparten av hva jeg eide før vi giftet oss. Dette gjelder hus, bil osv, alt av verdi jeg har pr. i dag. Er det slik at "det du tar med deg inn i ekteskapet tar du med deg ut av ekteskapet" eller er det nødvendig med en ekteskapskontrakt som beskriver dette og sikrer at jeg beholder mine verdier? PS! Dette er et litt tungt tema å ta opp med forloveden men vi har allerede snakket sammen om dette, hun bryr seg ikke og null problem. Hun signerer på disse papirene hvis jeg ber henne om det. Spørsmålet er bare om det er nødvendig eller ikke? Godt spørsmål! Trur du skal høyre med ein advokat. Eg ville ikkje stolt på KG her. Ein ting er jo kva reglar som gjeld i Noreg, men korleis blir dette dersom du giftar deg med ein utanlandsk statsborgar? Anonymkode: c7954...132 1
Bubbleboy Skrevet 20. desember 2022 Forfatter #19 Skrevet 20. desember 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Godt spørsmål! Trur du skal høyre med ein advokat. Eg ville ikkje stolt på KG her. Ein ting er jo kva reglar som gjeld i Noreg, men korleis blir dette dersom du giftar deg med ein utanlandsk statsborgar? Anonymkode: c7954...132 Neida, kvinneguiden blir bare brukt som et verktøy mens jeg går og venter. Det kan være mye nyttige detaljer å fiske opp. Det er mye å sette seg inn i, hvilket sannsynligvis vil ende opp i en drøss av tråder 😅
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #20 Skrevet 20. desember 2022 Greit å være realist, men hvorfor gifte seg når man samtidig forbreder seg på å bli skilt om noen år? Kontrakt i tilfelle, ja.. veldig lurt, men her høres det jo ut som om du allerede planlegger et brudd. Den forstår jeg ikke. Anonymkode: d48f3...036
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå