AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #1 Skrevet 19. desember 2022 Var hos fastlegen i dag for en årlig sjekk og inne på furst ser jeg at han har sendt inn to blodprøver. Det pleier bare å være en med jern og Haug av andre vanlige ting. Denne gangen har han også sendt inn en prøve som heter HBa1c som er langtidsblodsukker ifbm diabetes og trombo/leukocytter og hemoglobin som en egen prøve. Er dette vanlig? Kan hende det bare er jeg som tar meg ekstra nær av det siden jeg har gått opp litt i vekt i sommer og lurer på om legen tester meg for diabetes uten å si fra 🙈 Han har aldri sendt inn de siste prøvene. Anonymkode: 2e5dd...00d
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #2 Skrevet 19. desember 2022 Sikkert nye rutiner. Anonymkode: 4da47...45b
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #3 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Er dette vanlig? Kan hende det bare er jeg som tar meg ekstra nær av det siden jeg har gått opp litt i vekt i sommer og lurer på om legen tester meg for diabetes uten å si fra 🙈 Han har aldri sendt inn de siste prøvene. Anonymkode: 2e5dd...00d Vanlig som i? Jeg har blitt testet for det mange ganger uten å ha forhøyet blodsukker, men er overvektig. Det er en test for å sjekke om en har diabetes ja. Anonymkode: 61a7c...77b
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #4 Skrevet 19. desember 2022 Helt vanlig å sjekke langtidsblodsukker, det burde de fleste sjekke jevnlig og minimum på årlig kontroll. Man kan faktisk ikke se på folk om de har høyt blodsukker, det er ikke bare overvektige som får det. Og det er jo greit å finne ut om man bør gjøre noen tiltak, ikke sant? Anonymkode: a8f53...8d8
fru Alving Skrevet 20. desember 2022 #5 Skrevet 20. desember 2022 Legen min tok uoppfordret en graviditetstest på meg på 6 ukerskontrollen, da fikk jeg sjokk😅 Du skal være glad du har en etterettelig lege, du har vel blitt et år eldre siden forrige kontroll og, diabetesrisikoen øker med alderen.
Bøtteballetten Skrevet 20. desember 2022 #6 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 19.12.2022 den 17.04): Var hos fastlegen i dag for en årlig sjekk og inne på furst ser jeg at han har sendt inn to blodprøver. Det pleier bare å være en med jern og Haug av andre vanlige ting. Denne gangen har han også sendt inn en prøve som heter HBa1c som er langtidsblodsukker ifbm diabetes og trombo/leukocytter og hemoglobin som en egen prøve. Er dette vanlig? Kan hende det bare er jeg som tar meg ekstra nær av det siden jeg har gått opp litt i vekt i sommer og lurer på om legen tester meg for diabetes uten å si fra 🙈 Han har aldri sendt inn de siste prøvene. Anonymkode: 2e5dd...00d Du legger ikke på deg hvis du har ubehandlet diabetes. Da går du ned i vekt. 😉 Nå øker det veldig med diabetes, så det er mulig at det er blitt standard å sjekke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå