Gå til innhold

Stigende crp og feber med apocillin ( lungebetennelse)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, har fått lungebetennelse. Var hos fastlegen på fredag og fikk apocillin. Crp lå på 70. Dro tilbake idag, dvs litt over tre døgn siden forrige besøk. Ny crp 115, hvilepuls 110 ( fra 85 på fredag) litt økt feber i forhold til fredag også. I tillegg har jeg gått vondt i ørene, så dritten sprer seg. Ba om å bytte til ny type antibiotika (bredspektret) da apocillin åpenbart ikke virker. Ting går jo i feil retning. Legen var uenig i det og vil heller se ting an!! Han stod fast på at apocillin var tingen for lungebetennelse, men det stemmer jo ikke alltid. Han skulle ringe meg på dag 5. Noen som har vært i en lignende situasjon og blitt bedre på apocillin etter mange dager uten effekt? På nettet står det jo at effekten skal kjennes senest innen 3 døgn. Jeg er bekymret for crp-en, den viser jo at betennelsen bare øker…hadde vært mindre bekymret hvis den f. eks. hadde stabilisert seg…Vurderer sterkt legevakten ikveld, men er så klein…Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 658ce...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk samme type antibiotika mot bakteriell bronkitt. Den funket ivertfall veldig bra mot det, men det tok ei god uke. Men litt rart at crp stiger på dag 3, jeg ble ikke dårligere, heller bedre. Har du feber? 

Anonymkode: 6facb...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg fikk samme type antibiotika mot bakteriell bronkitt. Den funket ivertfall veldig bra mot det, men det tok ei god uke. Men litt rart at crp stiger på dag 3, jeg ble ikke dårligere, heller bedre. Har du feber? 

Ja, 38.5-39. På fredag lå jeg på 38-38.5 og roligere puls. 
Var det slik at du ikke kjente bedring i det hele tatt de første dagene? og fulgte du med på crp?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at CRP gir et bilde av infeksjonsnivået for et døgn siden. Det vil si at du hadde crp på 115 etter to døgn på antibiotika og at crpen din dagen før du rok prøven var 70. Mest sannsynlig er det samme crp (115) som selve dagen du var hos legen. Så lenge crpen har gått litt ned om ett par dager, så er alt som forventet.

Anonymkode: 67c57...33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende CRP var høyere i helgen og nå er på vei ned. Jeg ville ha tatt ny crp på onsdag hvis jeg ikke følte meg bedre.

Anonymkode: 848d5...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Husk at CRP gir et bilde av infeksjonsnivået for et døgn siden. Det vil si at du hadde crp på 115 etter to døgn på antibiotika og at crpen din dagen før du rok prøven var 70. Mest sannsynlig er det samme crp (115) som selve dagen du var hos legen. Så lenge crpen har gått litt ned om ett par dager, så er alt som forventet.

Ok, virker som om du har litt greie på dette. Men hva med økt feber i forhold til før jeg startet på antibiotika? Leste et sted på en engelsk side at penicillin skal påvirke feberen positivt ila 48 timer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok, virker som om du har litt greie på dette. Men hva med økt feber i forhold til før jeg startet på antibiotika? Leste et sted på en engelsk side at penicillin skal påvirke feberen positivt ila 48 timer. 

Ja den bør det. Men det høres litt ut som du kanskje har fått en ørebetennelse i tillegg? Da er det nok ikke så rart at kroppen pøser på med ekstra feber for å kverke infeksjonen. Ville prøvd å la feberen virke uten paracet ett døgn (men ta om det blir for ille selvfølgelig), og bedt om ny crp prøve i morgen. Husk å bruke nesespray for å lette trykket i ørene. Om pustingen plutselig forverrer seg eller allmenntilstanden blir verre må du selvsagt ta kontakt med lege igjen.

Masse god bedring, lungebetennelse er ikke noe godt og krysser fingrene for at du er frisk igjen til jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var det slik at du ikke kjente bedring i det hele tatt de første dagene? og fulgte du med på crp?

ts

AnonymBruker skrev (1 time siden):

ts

Kjente bedring etter 2 dager. Fulgte ikke med på crp nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...