*blueberry* Skrevet 19. desember 2022 #1 Del Skrevet 19. desember 2022 Hvorfor foreslås dette? Har det noen positiv effekt i å senke den seksuelle lavalderen ett år? Vil det ikke bare bli mer utnyttelse av unge sårbare mennesker? Noen synspunkter, eller noen som vil forklare meg hvorfor dette kommer opp nå? 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 19. desember 2022 #2 Del Skrevet 19. desember 2022 Sikkert normalisering innen Skandinavia. Og det er antagelig ikke dumt å samordne noen myndighetsalderer. Vi har en bølge av nymoralisme gående: mange anser lavalder som en grense for å ha sex. Dette vil sikkert dekke en større gruppe debutanter enn i dag. Jeg ser ikke så store problemer med dette, men jeg ser heller ingen egentlig fordel. Hvis vi skal få til en tidligere seksuell debut og øke seksuell utfoldelse, er det viktigere med holdningskampanjer enn endring av lov. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 19. desember 2022 #3 Del Skrevet 19. desember 2022 Er det barne ekteskap man prøver her å legalisere ? Perverse ting ? ☹️ da men jeg ikke tråden men saken 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 19. desember 2022 #4 Del Skrevet 19. desember 2022 Det forandrer ikke annet enn at forhold som allerede eksisterer og ikke har hatt noen generell beviselig skade på person eller samfunn, skal tilnærmes av lovverket. Ergo, loven tilpasser seg faktisk norm. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Firefine Skrevet 19. desember 2022 #5 Del Skrevet 19. desember 2022 Jeg tror det er få ting vi trenger mindre enn at det blir enda mer uklare grenser rundt sex med 14-15 åringer. 9 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 19. desember 2022 #6 Del Skrevet 19. desember 2022 Det er jeg veldig negativ til! 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 19. desember 2022 Forfatter #7 Del Skrevet 19. desember 2022 Druid skrev (10 minutter siden): Sikkert normalisering innen Skandinavia. Og det er antagelig ikke dumt å samordne noen myndighetsalderer. Vi har en bølge av nymoralisme gående: mange anser lavalder som en grense for å ha sex. Dette vil sikkert dekke en større gruppe debutanter enn i dag. Jeg ser ikke så store problemer med dette, men jeg ser heller ingen egentlig fordel. Hvis vi skal få til en tidligere seksuell debut og øke seksuell utfoldelse, er det viktigere med holdningskampanjer enn endring av lov. Jeg ser poenget med å skape en likhet i Skandinavia. Allikevel så synes jeg at dette høres ut som en sakte innføring av lavere og lavere seksualalder og dermed et større rom for å utnytte sårbar ungdom uten å få straff. Firefine skrev (4 minutter siden): Jeg tror det er få ting vi trenger mindre enn at det blir enda mer uklare grenser rundt sex med 14-15 åringer. Enig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anno19 Skrevet 19. desember 2022 #8 Del Skrevet 19. desember 2022 Hvem er det som sitter i det rådet? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anon01 Skrevet 19. desember 2022 #9 Del Skrevet 19. desember 2022 https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/mehl-fikk-straffelovradets-utredning-om-seksuallovbrudd-og-samtykke/id2952244/ Her står det: Rådet anbefaler at den seksuelle lavalder settes til 15 år og at barn som nærmer seg seksuell lavalder gis større rom for å utforske egen seksualitet i samhandling med jevnaldrende. Samtidig foreslår rådet at vernet for barn under seksuell lavalder styrkes, gjennom at straffansvar for seksuell omgang med barn under 15 år også skal omfatte den som får barnet til å ha seksuell omgang med en annen. Nå er det slik at vi vokser opp fortere enn før, ekstremt mye av informasjon om sex, og og egen seksualitet finner man på internett, og tror hensikten er likhet i skadinavia som andre har påpekt. Jeg er derimot usikker på om dette vil virke mot sin hensikt, men ser også at rådet anbefaler strengere straffer mot under den seksuelle lavalder. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anon01 Skrevet 19. desember 2022 #10 Del Skrevet 19. desember 2022 2 minutter siden, anno19 said: Hvem er det som sitter i det rådet? https://nettsteder.regjeringen.no/straffelovradet/medlemmer/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 19. desember 2022 Forfatter #11 Del Skrevet 19. desember 2022 TheHairyToothfairy skrev (14 minutter siden): Det forandrer ikke annet enn at forhold som allerede eksisterer og ikke har hatt noen generell beviselig skade på person eller samfunn, skal tilnærmes av lovverket. Ergo, loven tilpasser seg faktisk norm. Men hvis det ikke har hatt noen skade på person eller samfunn, hvorfor senke den? Vi har ikke hatt noen saker ang forhold mellom 15 og 16 åringer i retten så vidt jeg har fått med meg. Men den dagen læreren inngår et «frivillig» forhold med en 15-åring bør det straffes på alle mulige måter. Jeg har selv sett et tilfelle som ikke ble straffet fordi eleven var 16 år. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
proghodet Skrevet 19. desember 2022 #12 Del Skrevet 19. desember 2022 2 minutter siden, anno19 said: Hvem er det som sitter i det rådet? Jussprofessor Linda Gröning har ledet arbeidet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 19. desember 2022 Forfatter #13 Del Skrevet 19. desember 2022 anon01 skrev (1 minutt siden): https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/mehl-fikk-straffelovradets-utredning-om-seksuallovbrudd-og-samtykke/id2952244/ Her står det: Rådet anbefaler at den seksuelle lavalder settes til 15 år og at barn som nærmer seg seksuell lavalder gis større rom for å utforske egen seksualitet i samhandling med jevnaldrende. Samtidig foreslår rådet at vernet for barn under seksuell lavalder styrkes, gjennom at straffansvar for seksuell omgang med barn under 15 år også skal omfatte den som får barnet til å ha seksuell omgang med en annen. Nå er det slik at vi vokser opp fortere enn før, ekstremt mye av informasjon om sex, og og egen seksualitet finner man på internett, og tror hensikten er likhet i skadinavia som andre har påpekt. Jeg er derimot usikker på om dette vil virke mot sin hensikt, men ser også at rådet anbefaler strengere straffer mot under den seksuelle lavalder. Selv om de vokser opp raskere, er egentlig hjernen ferdigutviklet raskere? Jevnaldrende blir sjelden straffet, men nå mister jo 15åringer alt annet vern. Er det ikke litt naivt å tro at 15 åringer er modne nok til å stå juridisk ansvarlig for egen «frivillighet»? 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 19. desember 2022 #14 Del Skrevet 19. desember 2022 Maskinfører skrev (17 minutter siden): Er det barne ekteskap man prøver her å legalisere ? Perverse ting ? ☹️ da men jeg ikke tråden men saken Barneekteskap er noe helt annet, og har ingenting med dette å gjøre. Utvalget spesifikt sier at det handler om å justere lov til generell normativ virkelighet, hvilket betyr at de ser statestikk på at flere debuterer som 15 åringer. Firefine skrev (14 minutter siden): Jeg tror det er få ting vi trenger mindre enn at det blir enda mer uklare grenser rundt sex med 14-15 åringer. Vel, hvis vi bytter ut 14 og16 til 15, og innfører videre bestemmelser om voldtekt, så blir hele greia mye mer avklart. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 19. desember 2022 #15 Del Skrevet 19. desember 2022 *blueberry* skrev (16 minutter siden): Men den dagen læreren inngår et «frivillig» forhold med en 15-åring bør det straffes på alle mulige måter. Jeg har selv sett et tilfelle som ikke ble straffet fordi eleven var 16 år. Det er i så fall et alvorlig embedsfeil fra påtalemakten: dette er en klar 295 a sak som skulle blitt påtalt selv om offeret var over 18. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 19. desember 2022 Forfatter #16 Del Skrevet 19. desember 2022 Druid skrev (1 minutt siden): Det er i så fall et alvorlig embedsfeil fra påtalemakten: dette er en klar 295 a sak som skulle blitt påtalt selv om offeret var over 18. Takk for info. Jeg vet ikke hvorfor den ikke slo inn, «bygdevern» kanskje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tunique Skrevet 19. desember 2022 #17 Del Skrevet 19. desember 2022 Nei, er møkk lei av denne seksuealiseringen av unge mennesker som foregår om dagen. Går for langt. Men er nok en gladsak for pervoene der ute. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 19. desember 2022 #18 Del Skrevet 19. desember 2022 (endret) Vi lar jo unger som har drept eller forsøkt å drepe slippe unna. 15 År er latterlig høyt for den kriminelle lavalderen i England er den på 10 år. Skal en 14 åring som dreper bare slippe unna? Hva med jenta som knivstakk en mann som 12 åring i Kristiansand i 2017? https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/8wlBbE/12-aar-gammel-jente-knivstakk-mann-paa-soerlandssenteret ps. Det kommer enda mer 14 åringen som drepte en jente på samme alder i Søgne 2015 https://www.nrk.no/sorlandet/gutt-_14_-erkjenner-drap-pa-14-ar-gammel-jente-1.12545662 Endret 19. desember 2022 av Sommer2464 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 19. desember 2022 #19 Del Skrevet 19. desember 2022 Ja, det burde vi 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 19. desember 2022 #20 Del Skrevet 19. desember 2022 (endret) c_buk skrev (12 minutter siden): Ja, det burde vi Godt å se at noen eier sunn fornuft her på dette punktet. Endret 19. desember 2022 av Sommer2464 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå