AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #1 Skrevet 19. desember 2022 Jeg skal på koloskopi på fredag, gruer meg veldig. Har googla alt som har med koloskopi å gjøre, kjenner meg igrunn bare enda mer nervøs. Dere som har vært igjennom det, gikk det greit? Mye smerter i forbindelse med undersøkelsen? Mulig å "dopes" ned så man rett og slett ikke husker noe av undersøkelsen? Anonymkode: 8f021...b9b
Eva-Lena Skrevet 19. desember 2022 #2 Skrevet 19. desember 2022 Jeg tok det tidligere i år og fikk god smertestillende. Kjente ingenting og ikke noe vondt senere heller. Jeg fikk smertestillende intravenøst, så det virket på bare noen sekunder og det gikk fort it av kroppen også. Absolutt ikke noe å grue seg til 😊 Husk å ha sjafør for kjøre selv går ikke. 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #3 Skrevet 19. desember 2022 Hvorfor kan man ikke kjøre selv? Anonymkode: 207c7...450
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #4 Skrevet 19. desember 2022 Skrekkhistorier på dette stammer nok fra 90-tallet eller enda tidligere det da slangene var mye tykkere og utstyret var mer ubehagelig. Og nei, ingen leger i Norge bruker sånt gammelt utstyr lenger. Det verste man kan grue seg til nå, hvis man absolutt vil velge å grue seg, er tømmemiddelet man drikker i forkant som nok ikke er alles tekopp hva angår smak. Samt sprøyten med smertestillende for de som har sprøyteangst (ca like "ille" som en koronavaksine). Normalt bare lokalbedøvelse, ikke full narkose, heldigvis, kan jo være interessant å følge med på skjermen, synd om man ikke husker. Anonymkode: b77da...a7a
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #5 Skrevet 19. desember 2022 Tusen takk for svar. Kjenner meg litt roligere nå😊. Blir kjørt, siden jeg har planer om beroligende/smertestillende. Anonymkode: 8f021...b9b 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #6 Skrevet 19. desember 2022 Jeg syns det er mer flaut enn vondt, og det er jo helt unødvendig å kjenne på det da det er en medisinsk rutineundersøkelse de gjør 5 ganger for dag, og de har sett mye rart. det er litt ubehag i det den føres inn, men pust, slapp av og be om å forklares hva du ser, så har du noe annet å tenke på 🙂 du klarer det fint 🙂 Anonymkode: 278a0...0e2 1
trøndermann38 Skrevet 19. desember 2022 #7 Skrevet 19. desember 2022 Har gjort det to ganger, verste er tømmemiddelet. Kjørte selv. 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #8 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg syns det er mer flaut enn vondt, og det er jo helt unødvendig å kjenne på det da det er en medisinsk rutineundersøkelse de gjør 5 ganger for dag, og de har sett mye rart. det er litt ubehag i det den føres inn, men pust, slapp av og be om å forklares hva du ser, så har du noe annet å tenke på 🙂 du klarer det fint 🙂 Anonymkode: 278a0...0e2 Skal prøve så godt jeg kan. Satser på det går fint😊 Anonymkode: 8f021...b9b
Eva-Lena Skrevet 19. desember 2022 #9 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor kan man ikke kjøre selv? Anonymkode: 207c7...450 Pga smertestillende. Blir en smule ruset av den. 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #10 Skrevet 19. desember 2022 Dette kommer veldig an på hvem som utfører behandlingen tror jeg. Jeg tok koloskopi på grunn av magesmerter og uforklarlig vektnedgang for en stund siden. Jeg fikk ingen smertestillende. Personlig synes jeg det var ekstremt vondt. Men grunnen var nok at legen ikke tok seg god nok tid. Jeg fikk ingen pauser underveis og han fullførte hele undersøkelsen på under 10 min. Men de jeg har snakket med der legen har brukt god tid (ca 30 min) har opplevd det som mye mindre vondt. Så går nok fint så lenge du får en ok lege. Lykke til ❤️ Anonymkode: 392ad...22e
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #11 Skrevet 19. desember 2022 Jeg klarte ikke å fullføre min fordi det var så vondt. Den nye legen min ble sjokkert da han så at jeg ikke hadde fått den i lett narkose for det er vanlig, spesielt med kvinner. Tømmingen gikk helt fint da. Er man vant til å ha sinnssyk diaré til vanlig så er det bare enda en dag med akkurat det samme. Anonymkode: 0aac6...904
Linazer Skrevet 19. desember 2022 #12 Skrevet 19. desember 2022 Tømmingen er verst da jeg får kolikksmerter av en slik fullstendig tømming. Jeg har gjort undersøkelsen både med og uten beroligende og smertestillende. Absolutt "greiest" med, men du må si fra om det, helst på forhånd siden de må ha anestesisykepleier tilstede da. Egentlig lite å grue til, fort gjort. Jeg har ikke hatt vondt etterpå.
Macro Skrevet 19. desember 2022 #13 Skrevet 19. desember 2022 Tømmingen er verst for den tykke gugga du skal drikke er kvalmende. Smertelindring underveis går rett i blodet, så der bare sier du ifra så gir de smertelindring.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #14 Skrevet 19. desember 2022 Det der er så individuelt, alt etter smerteterskel, hvor mye du klarer å slappe av og hvordan tarmene dine er. Og ikke minst hvordan anestesien biter på, jeg merket dessverre svært lite til den, selv om jeg ba om mer og mer. For min del tok det lang tid, fordi jeg ikke klarte å slappe av pga smertene da de var kommet i den første svingen. Glem erfaringer fra andre, bare husk å puste godt med magen, prøv å slapp av og gjerne la tankene vandre. Eventuelle smerter kommer hvis de kommer, først da kan du bekymre deg for dem. Lykke til 😊 Anonymkode: ac842...d71
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #15 Skrevet 19. desember 2022 Dette går bra. Eneste å tenke på er hvem som gjør det, og hvorfor. Offentlig sykehus er lite kritisk om du har et problem som de kanskje ikke klarer å løse. Offentlige fant aldri svaret for min del etter flere runder. Så endte opp i det private hos en som var meget erfaren, da løste det seg. Anonymkode: 5e2bc...a4f
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #16 Skrevet 19. desember 2022 Det samme gjelder tømmeregimet; også individuelt. Jeg hadde ingenting imot det; ikke noe å glede seg til men heller ikke ille. Drikken smakte saft og det er lite du drikker av den i forhold til annen klar væske. Anonymkode: ac842...d71
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #17 Skrevet 19. desember 2022 Macro skrev (14 minutter siden): Tømmingen er verst for den tykke gugga du skal drikke er kvalmende. Smertelindring underveis går rett i blodet, så der bare sier du ifra så gir de smertelindring. Du kan be om alternative tømmemidler så får du dråper og piller istedenfor. Anonymkode: 0aac6...904
Macro Skrevet 19. desember 2022 #18 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Du kan be om alternative tømmemidler så får du dråper og piller istedenfor. Anonymkode: 0aac6...904 Hadde begge deler + movicol.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #19 Skrevet 19. desember 2022 Tok det i april i år. Har såkalt «torturerende colon» på venstre side, så svært utfordrende å komme gjennom sigmoideum. Men taklet det fint uten beroligende og smertestillende. Det er for øvrig vanligst å gi beroligende midazolam fremfor smertestillende. Anonymkode: 2a212...d74
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #20 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg skal på koloskopi på fredag, gruer meg veldig. Har googla alt som har med koloskopi å gjøre, kjenner meg igrunn bare enda mer nervøs. Dere som har vært igjennom det, gikk det greit? Mye smerter i forbindelse med undersøkelsen? Mulig å "dopes" ned så man rett og slett ikke husker noe av undersøkelsen? Anonymkode: 8f021...b9b Tømmemiddelet er verst. Spydde på siste runde. Ble så kvalm. Var trangt i svingene og litt vondt men ellers gikk det greit. Grudde meg mer enn nødvendig. No vet jeg hva jeg går til neste gang. Få beroliggende så går det helt fint. Anonymkode: 88450...5e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå