Gå til innhold

Beskymret for en hund. Melde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For rundt ett år siden skaffet min ex en hund.

På avbetaling...Der skurrer det for meg. Hvem selger en hund på avbetaling?

Min ex er på App på grunn av alvorlige psykiske problemer, blandt annet personlighet forstyrrelser.

Det er fantastisk at dyr hjelper folk med psykiske lidelser og jeg er for det. Men. Ikke på bekostning av dyret. Jeg har vært på besøk hos hans familie i en måned i sommer. Familien har tilsammen fire hunder med denne.

Han matet ikke hunden på to uker, bare tok det sannsynlig at vi matet hunden. 

Han hjalp ikke til å fjerne avføring fra hundene i hagen.

Han gikk ikke på tur med hunden hver dag. Jeg og søstra gjorde det. En tid var det så varmt at veterinærene ikke anbefalte å gå tur med dyr midt på dagen. Men han måtte jo sove til 12...Så han kunne ikke gå ut da.

Han går sjelden tur med hunden. Slipper den bare ut i hagen for å gjøre det nødvendige. Han plukker ikke opp bæsj hverken der eller på de få turene de tar .

Hunden som er en Border collie, får nesten ingen mentalt stimuli. Min ex sover til 12 og bruker resten av dagen på å se på TV. 

Hunden kjeder seg og sliter å spise og er på grensen til undervektig.

Anonymkode: 6a479...24d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal MYE til for at Mattilsynet griper inn. Får hunden tak over hodet, mat og vann, gjør MT svært lite annet enn å opplyse eier.  Pålegg gis sjeldent og følges enda mindre opp. Kun i graverende saker, griper MT inn. 

For å få MT til å gripe inn, må du legge ved god dokumentasjon på hundens forhold og tilstand, før du melder fra. Erfaringsmessig er det enklere å anmelde eier til politiet for brudd på lov om dyrevelferd.

Skrevet
47 minutter siden, Troyamin said:

Det skal MYE til for at Mattilsynet griper inn. Får hunden tak over hodet, mat og vann, gjør MT svært lite annet enn å opplyse eier.  Pålegg gis sjeldent og følges enda mindre opp. Kun i graverende saker, griper MT inn. 

For å få MT til å gripe inn, må du legge ved god dokumentasjon på hundens forhold og tilstand, før du melder fra. Erfaringsmessig er det enklere å anmelde eier til politiet for brudd på lov om dyrevelferd.

For øyeblikket kan jeg personlig ikke finne dokumentasjon på grunn av at min ex nekter meg tilgang til boligen hans. Så per dato vet jeg ikke hvordan hunden har det. Siste observasjon var 1 november. 

Han truer med vold og politi.

Han har som sagt en personlighet forstyrrelse. 

Jeg tør ikke.

Skrevet

Hva sier familien hans? 

Men dette bør absolutt meldes ja. Stakkars hund ❤️ 

Anonymkode: 583d7...3ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

For øyeblikket kan jeg personlig ikke finne dokumentasjon på grunn av at min ex nekter meg tilgang til boligen hans. Så per dato vet jeg ikke hvordan hunden har det. Siste observasjon var 1 november. 

Han truer med vold og politi.

Han har som sagt en personlighet forstyrrelse. 

Jeg tør ikke.

Så hvordan vil du løse det da?

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva sier familien hans? 

Men dette bør absolutt meldes ja. Stakkars hund ❤️ 

Anonymkode: 583d7...3ac

Han har kuttet all kontakt med familie.

Skrevet
8 minutter siden, Troyamin said:

Så hvordan vil du løse det da?

Jeg har ingen anelse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ingen anelse.

Nei, da får hunden fortsette å bo slik den gjør da...

Skrevet

Er det dyrepoliti der du bor?

Anonymkode: f4072...29b

Skrevet

Jeg synes helt ærlig du bare høres bitter ut, og nesten leter etter noe å ta han på, eller skade han.

Jada, hunden har det ikke optimalt. Men helt ærlig, så er jeg ikke så sikker på at han har det så fælt heller... Dette skurrete litt, og jeg får inntrykk av at du overreagerer å fremstiller dette litt verre enn hva det er. Selv om hunden nok kunne hatt det verre.

Jeg skal være hos min familie i jula, ca to uker. Og jeg antar på denne tiden at jeg kommer til å fôre han minimalt. Når min mor, som er tidlig oppe, våkner så åpner hun døra til meg, henter ut hunden og står opp med den. Det skjer ca 90% av tiden når jeg er hjemme hos min mor. Når jeg våkner til, en halvtime eller par timer senere så er somregel hunden matet, den har vært på do, og lekt masse.

Når ettermiddagen kommer så begynner min mor å lure på om det er på tide å gi hunden middag. Etterhvert sier jeg meg enig. Og 70% av tiden er det hun som gir hunden mat, igjen.  

Det betyr overhode ikke at jeg ikke gir hunden mat når vi er alene. Klart jeg gjør. Men når jeg er hos min mor så styrer hun mye med det. 

Og vedrørende tur så får ikke hunden min heller så voldsomt mye tur på sommeren. Helt ærlig så får han vannvittig lite tur i de varmeste ukene. Ofte er det en halvtimes tur på kvelden bare maks, ellers i hagen. Det går flere dager uten tur overhode. Men det betyr ikke at han ikke går tur resten av året. Fjellturer, båtturer osv. 

Og helt ærlig. Jeg hadde heller aldri fjernet avføring i hagen hvis noen andre heller gjorde det 😂

Altså.. Jeg sier bare at alt du peker på her er så vagt. Så det lyser gjennom bitterhet av hele innlegget. Pluss MT hadde aldri gjort noe med noe som er så greit og vagt. Du kommer ingen vei akkurat der. Det eneste du klarer er å provosere din eks. Som jeg tipper er ditt eneste mål også.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis dere er venner, hvorfor gir du ikke klar beskjed om at du finner hans hundehold uholdbart? 

Skrevet
2 minutter siden, Troyamin said:

Hvis dere er venner, hvorfor gir du ikke klar beskjed om at du finner hans hundehold uholdbart? 

Han har kuttet meg ut.

Han vil ikke ha kontakt med meg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Han har kuttet meg ut.

Han vil ikke ha kontakt med meg.

Nei, da får du jo ikke gjort noe da. Tydeligvis.... 

Dette virker veldig tafatt. Er du oppriktig bekymret for hundens velferd, kontakter du både MT og politi.

Skrevet

Ja, det skal absolutt ikke så mye til som siktet til her alltid, vet selv at det jeg har meldt fra om har resultert i at MT har kommet på besøk til vedkommende der det ikke var snakk om grov vanskjøtsel. I det minste blir innmeldelser registrert slik at det kan ses sammenheng om andre også rapporterer personen for dårlig dyrehold. 

Anonymkode: 164ca...44c

Skrevet

(Hvis du virkelig da mener hunden har det fælt og ikke blir ivaretatt og ikke er farget av å være hevngjerrig)

Anonymkode: 164ca...44c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...