Gå til innhold

Ammefri, noen som har tatt kampen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg skal nå begynne å jobbe igjen etter barselpermisjon. Jeg ammer flere ganger i løpet av tiden jeg vil være på jobb, så planen er å ta ut ammefri, tok dette opp med leder, som var tydelig på at det er vanskelig, men på slutten av dagen burde gå fint. Min plan var i utgangspunktet en time på morgen og en på ettermiddagen. Men på morgen fikk jeg beskjed om at det var så godt som umulig.. Jeg vil ikke gjøre meg upopulær, eller være vanskelig med leder, men dette er en rettighet jeg har, og når jeg skal bruke den skal kun avgjøres av mitt behov for å amme mitt barn, ikke når det passer for arbeidsgiver. Jeg vil jo gjerne være med på å løse dette, men tenker jo egentlig at dette er noe leder må ta med seg videre opp i systemet dersom hun ikke klarer å løse det på en god måte. 
Jeg lurer egentlig på dere som har tatt ut ammefri til de tidspunkt det passer dere, hvordan løste dere det? Jeg må ha en ny samtale med leder om dette før oppstart, og ønsker litt mer kjøtt på beinet. 

Anonymkode: 00621...1aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har loven på din side: "

Det er arbeidstakaren sitt behov for ammefri som blir lagt til grunn for kor mykje og på kva tid i løpet av arbeidsdagen hen tek ut ammefri. Arbeidsgivar kan ikkje styre når arbeidstakaren tek fri og grunngi dette med omsyn til drift på arbeidsplassen. Dersom ammefri fører til problem eller ulemper for arbeidsgivar, er det arbeidsgivar sitt ansvar å løyse dette.

Arbeidsgivar kan derfor ikkje pålegge ein arbeidstakar som ammar, å ta ammefri på starten eller slutten av dagen eller nekte hen ammefri på grunn av låg bemanning.

"

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/permisjoner/foreldrepermisjon/ammefri/

Det er ikke din jobb å løse det. Du har rett på ammefri når du trenger det, og det er jobben sitt problem hvordan de i praksis skal løse det. 

Anonymkode: 9f8a3...94e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...