Gå til innhold

Bør man avvikle russefeiringen?

rudolf-75

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er tragisk at fremtidens leger, advokater, psykologer og andre personer med makt og myndighet over andre skal delta i et opplegg der man vet at fyll, dop, hor og dyssosiale holdninger florerer og øker i omfang for hvert år som går. De som ikke har slike holdninger fra arv eller oppvekstmiljø vil ganske sikkert bli omformet i russetiden og av den grunn ikke være helt skikket til de oppgaver som de skal utføre for samfunnet etter endt studietid.

Dette ser man allerede nå for tiden der såkalte "snille leger" skriver ut narkotiske piller (benzodiasepiner) i bøtter og spann til unge mennesker som sliter psykisk. Det siste vi trenger er et slikt miljø som ikke er noe annet enn en opplæringsregime der man rettferdiggjør nedlatende og dyssosial atferd ved å suggerere dette inn med f.eks russelåter og belønninger (knuter) for ulike former for galskap som de blir bedt om å utføre.

Tragisk at ikke myndighetene setter en stopper for dette. Det er ødeleggende for samfunnet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik den fremstår i dagens samfunn med utestengning, millionbeløp og festing i 3 år, så vil jeg si; JA.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan ser du for deg at det skal gjennomføres? Forbud - og i så fall hva og på hvilket grunnlag? Russefeiringen er i bunn og grunn et privat anliggende, det er ikke skolene eller noen annen offisiell instans som arrangerer og organiserer og som man derfor bare kan vedta å avvikle. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at en langsiktig forandring av tradisjonen hadde vært mer gjennomførbart. En liten endring hvert år vil kunne gjøre godt på sikt. Det aller beste hadde vært om de fremskyndet eksamen og tok feiringen etter de faktisk har bestått skolen. Forhåpentligvis vil inflasjonen dempe noe av behovet for busser, i det minste i de mindre byene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount

Nå har russefeiringen lite med avsluttende skolegang å gjøre, det er mer en initiering til sex og fyll. Det kastes bort alt for mye tid og penger på dette tullet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Absolutt. Det er ingenting som kan forsvares ved dagens russefeiring. 

Hverken millionbeløpene som kastes ut av vinduet på busser, russeklær og russeffekter, eller mobbingen, utestengningen og trakasseringen. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør i hvert fall begrense feiringen, ikke holde på i halvannen måned eller hvor lenge det er, og ville nok vært bedre å flytte den til juni etter eksamensperioden.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (3 timer siden):

Men hvordan ser du for deg at det skal gjennomføres? Forbud - og i så fall hva og på hvilket grunnlag? Russefeiringen er i bunn og grunn et privat anliggende, det er ikke skolene eller noen annen offisiell instans som arrangerer og organiserer og som man derfor bare kan vedta å avvikle. 

Dersom russefeiringen medfører støy for omgivelsene så har politiet anledning til å bøtelegge dem for ordensforstyrrelser og de kan også trå til med å sjekke om de har ulovlige rusmidler. Det virker som om loven om drikking på offentlig sted og ordensforstyrrelser ikke gjelder for russen siden politiet forholder seg passiv til dette.

I tillegg kan de sjekke om 1 og 2 års russ som er under 18 år er påvirket av alkohol. Dersom de er det så er vel det arangørene av festen som er ansvarlig og arangemanget bør av den grunn stenges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rudolf-75 skrev (2 minutter siden):

Dersom russefeiringen medfører støy for omgivelsene så har politiet anledning til å bøtelegge dem for ordensforstyrrelser og de kan også trå til med å sjekke om de har ulovlige rusmidler. Det virker som om loven om drikking på offentlig sted og ordensforstyrrelser ikke gjelder for russen siden politiet forholder seg passiv til dette.

I tillegg kan de sjekke om 1 og 2 års russ som er under 18 år er påvirket av alkohol. Dersom de er det så er vel det arangørene av festen som er ansvarlig og arangemanget bør av den grunn stenges.

Politiet har ikke ressurser. Når jeg har ringt for ordensforstyrrelser (under pandemien) var det ikke kapasitet, og slik er det hvert år. Det står i alle aviser, så det er ikke så enkelt. Politiet bryr seg nok, men de må bruke de ressursene de har på viktigere saker. 

Endret av *blueberry*
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russefeiringen har også en annen bakside og det er at den enorme rusbruken medfører konsekvenser i ettertid som psykiske lidelser og er en av årsakene til at fler og fler blir ufør i ung alder. Dette påfører samfunnet enorme kostnader, ikke bare selve trygden som utbetales men også de svinedyre medikamentene som skrives ut til dem på blå resept.

Dersom man ikke får gjort noe for å få satt en stopper for dette så vil det være en stor faktor til fremtidens økonomiske nedgangstider for landet vårt. For en del generasjoner siden var det 7 personer som arbeidet for hver som gikk på trygd, i dag er forholdet 2 til 1 og verre vil det bli.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rudolf-75 skrev (4 timer siden):

Dette ser man allerede nå for tiden der såkalte "snille leger" skriver ut narkotiske piller (benzodiasepiner) i bøtter og spann til unge mennesker som sliter psykisk.

Denne årsakssammenhengen skulle jeg gjerne sett sannsynliggjort.

Mitt svar er nei. La russen leve!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest theTitanic

Jeg syntes russefeiringen bør avskaffes. Det er trist at ungdommen skal føle seg presset til å bruke hundretusener på russebuss, fyll og fest. Penger de burde brukt på reise, boligsparing og egen fremtid skal søles bort på en måned. For ikke snakke om de som blir utestengt, voldtekter, rus, idiotiske og uetiske ritualer og russeknuter. De lager arbeid for politiet og ødelegger sine eksamener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattens rytter skrev (8 minutter siden):

Russefeiring er ein uting - svenskane klarer seg med éin dag. 

Så blir de også noen skikkelige tråkmonser!

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (1 time siden):

Så blir de også noen skikkelige tråkmonser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
rudolf-75 skrev (1 minutt siden):

Touché!☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener russefeiringen utvikler seg i helt feil retning nå. Og i den tiden vi er i, med krise- og dyrtid osv, vil det være helt upassende å fortsette å kaste millioner inn i dette. Nesten litt forkastelig. 

Og vi kan ikke ha det sånn at unge deler seg inn i sosiale klasser fra første året på vgs. Det tar jo helt av..! Det er både usosialt og ekskluderende,  skaper forskjeller og usikkerhet, altfor dyrt, tar altfor mye tid, det er for mye rus og bråk. Det skal beefes og lages gjenger osv, og man skal liksom leve som en glorifisert gangsterrapper i 3 år. Helt merkelig opplegg. 

I tillegg har det utviklet seg en hel bransje som tjener store penger på russen i form av en hel haug med russeklær man måå ha (et sett med dekknavn og et sett med bussnavn), anlegg, lys, sjåførutleie, bussmusikk med egne sanger, egne drikker, rigging, oppussing av helt håpløst gamle busser som burde blitt tatt av veiene for lengst osv. 

Her er det mange lysskye virksomheter  som tjener penger på bekostning av russen som er for unge til å kjenne rettighetene sine og som inngår helt håpløse avtaler. Denne bransjen lobber ganske aktivt for å forlenge russetiden fordi de tjener penger på det. Og det ser man resultater av fra år til år.

Jeg mener heeelt krystallklart at russetiden må avvikles og at skolene må gå i bresjen for dette i samarbeid med helsetjeneste, vegvesen, politikere og selvsagt foreldre.

Her må vi gjøre som svenskene - feire studenten et par dager med max uttelling og thats it. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 19.12.2022 den 14.27):

Enig. 

Det er vanskelig å gjøre endringer i hvordan russetiden gjennomføres, uten at denne endringen gjøres i tett samarbeid med de det faktisk gjelder for. 

Det kan gjerne være noen som politisk bestemmer seg for å avvikle russefeiringen "fra og med nå". Men jeg vil ikke tro at de som er russ i 2023, som har investert i klær og buss og alt, pliktoppfyllende sier "OK" og bare tar det økonomiske tapet og går videre, uten å bry seg om at det de har planlagt for og gledet seg til i årevis, nå er "avviklet". 
De vil nok gjøre akkurat det de har lyst til, uavhengig av hva noen andre har bestemt på deres vegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...