Gå til innhold

Hva er "en god venn" for deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge tenkt jeg hadde en del gode venner. Men gjør også en jobb med grensesetting for tiden, og jeg begynner å lure på om de vennene jeg har egentlig ikke er så gode når det kommer til stykket. 

Hvilke forventninger har du til en god og nær venn? Og hvordan er du selv hvis du regner deg som noens nære gode venn? 

Anonymkode: d0eda...366

Skrevet

At det er lite sladring som tema, at de kan lytte, at de vil tilbringe tid med meg og at det kan gå lang tid mellom vi sees uten at det affekterer vennskapet. 

Anonymkode: f3ba9...c02

Skrevet

At de viser interesse for meg og mitt liv, og lytter. Og at de holder kjeft om det de hører. 

At de er villige til å bruke tid på meg innimellom. 

Anonymkode: 59625...d6c

Skrevet

Forstår dg slik at vennene dine reagerer på grensesettingen din. Da tenker jeg at det kan skyldes to ting; enten at de ikke er gode venner, eller at måten du grensesetter på ikke er helt OK. Så før du konkluderer med at de ikke er gode venner ville keg først tenkt godt gjennom hvordan du kommuniserer rundt grensesettingen. Hvis dette i tillegg er en stor, og brå, endring så bør du gi vennene dine litt tid til å tilpasse seg endringen, og ikke forvente at de tilpasser seg på et blunk.

Anonymkode: df96c...907

• Liker 2
Skrevet

En som vil mitt beste, som er lojal og til å stole på, alltid har min rygg og aldri snakker bak ryggen min, en som kan si det rett ut hvis det er noen problemer men samtidig med respekt, en med like verdier og holdninger som meg, en som er en god lytter men også en god prater sånn at praten går toveis. 

Anonymkode: d1a1d...8e9

Skrevet

En man kan stole 100% på 

Anonymkode: d1a1d...8e9

Skrevet

Forbausende mange ser ut til å mene at for å være ‘en god venn’ må en fungere som bortimot støttekontakt, terapeut og skriftefar.

Orker ikke folk som krever så mye jobb.

Anonymkode: 6d38e...7e5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Forstår dg slik at vennene dine reagerer på grensesettingen din. Da tenker jeg at det kan skyldes to ting; enten at de ikke er gode venner, eller at måten du grensesetter på ikke er helt OK. Så før du konkluderer med at de ikke er gode venner ville keg først tenkt godt gjennom hvordan du kommuniserer rundt grensesettingen. Hvis dette i tillegg er en stor, og brå, endring så bør du gi vennene dine litt tid til å tilpasse seg endringen, og ikke forvente at de tilpasser seg på et blunk.

Anonymkode: df96c...907

Helt enig med deg. :) 

Det var dog ikke det jeg siktet til. Opplever ikke noe klinsj med tanke på dette, er vel mer at jeg fordi jeg har begynt å sette grenser og legge merke til mine behov, at jeg legger merke til at "sånn som dette er det jo egentlig ikke jeg vil ha det i et vennskap". At jeg har tålt mye unødvendig, og ikke tenkt at det var respektløst osv. Derfor tenkte jeg å høre med andre hvordan de så på hva en god venn, og et godt vennskap er. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Forbausende mange ser ut til å mene at for å være ‘en god venn’ må en fungere som bortimot støttekontakt, terapeut og skriftefar.

Orker ikke folk som krever så mye jobb.

Anonymkode: 6d38e...7e5

Vil du ikke heller si hva du tenker en god venn er da? 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg lurer litt på noen av de tingene dere skriver: 

Hva betyr å være villig til å bruke tid sammen? Om man ikke har lyst til å møtes, ringes eller bruke tid sammen så er man vel ikke venner, eller det er ingen grunn til å være venner?

Og hva betyr det at noen er 100% til å stole på? 

Ts

Skrevet

Om du er ein god ven, so er du ein som alltid er der for den andre - jamvel klokka tre om natta. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.12.2022 den 13.25):

Jeg har lenge tenkt jeg hadde en del gode venner. Men gjør også en jobb med grensesetting for tiden, og jeg begynner å lure på om de vennene jeg har egentlig ikke er så gode når det kommer til stykket. 

Hvilke forventninger har du til en god og nær venn? Og hvordan er du selv hvis du regner deg som noens nære gode venn? 

Avslappende og være sammen med. Samme humor. Til og stole på.

Anonymkode: 9bcff...2e9

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg tenkt litt på i det siste. Jeg har et par venninner jeg vet jeg kan fortelle "hva som helst" kan snakke om mine indre følelser uten at de dømmer meg. 

Jeg er selv en "aksepterende, ikke dømmende" person, som er tilhenger av kardemomme loven. 

Jeg har et par andre venninner, som har veldig sterke meninger om diverse og som jeg vet ville ha dømt meg for enkelte ting. Det betyr at jeg ikke kan snakke med disse venninnene om mine indre følelser og kan ikke være helt og fullt meg selv i deres selskap. De snakker selvsagt med meg om hva som helst, fordi jeg er aksepterende og ikke dømmende. Men jeg kan aldri være helt åpen og ærlig med disse venninnene. Jeg syns vi har det hyggelig sammen, men vennskapet er på ett vis falskt, fordi jeg ikke kan være "meg selv, helt ekte" i deres selskap. Jeg har behov for å kunne være meg selv på godt og vondt rundt mine venninner. Jeg mener også en god venninne vil tilgi deg for feil. Har selv lett for å tilgi.

Folk med sterke meninger er derfor ikke for meg gode venninner, med mindre deres sterke meninger handler om kjærlighet, aksept og toleranse. 

Anonymkode: e7852...ce4

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ei god venninne for meg er - at vi har det gøy sammen, kan snakke om alt mellom Himmel og jord, at jeg kan stole på henne 100% og at hun ikke går bak ryggen min å snakker dritt. At hun er glad i meg på ekte. Er der når jeg trenger henne. Tør å si fra om ting, og ikke snakker dritt om andre. 
Hun kan være både sær og ha sine meninger, men snakker hun dritt om meg til andre er det game over for min del. Vennskap er basert på tillit. 
Så er det viktig med space. Vi trenger ikke møtes og snakkes hver uke, ha respekt for hverandres tid. 

Anonymkode: 2daed...24c

Skrevet

At vi kan snakke om alt mulig. Ha det morsomt sammen. Gå turer sammen, gå på kino sammen, osv. Fortelle hverandre om sorger og gleder. Lytte til hverandre. Støtte hverandre i opp- og nedturer. Respektere hverandres meninger og tro (man behøver ikke være enige om alt). At vennskapet er solid selv om vi ikke treffes hver uke. Å kunne stole på hverandre, og vise seg verdig tilliten er en selvfølge. 

AnonymBruker
Skrevet

Felles interesser, kjemi, forståelse og gjensidig opparbeidet tillit, åpenhet og ærlighet.

Anonymkode: e5e86...1e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...