Gå til innhold

Er dette en OK måte å dele på, da (samboere)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her eier vi begge. Jeg et flott hus, kjæresten en OK leilighet. Hen flyttet inn til meg. Vi deler på faste og daglige utgifter, men jeg betaler selv renter og avdrag på lån.

Hen leier ut sin leilighet og beholder alle inntektene på dette selv. Betalte også ned sitt lån da vi flyttet sammen.

Er det rettferdig å gjøre det sånn?

(dette skrev jeg i en annen tråd, men lager eget innlegg for å få svar)

Anonymkode: 494c2...9a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her eier vi begge. Jeg et flott hus, kjæresten en OK leilighet. Hen flyttet inn til meg. Vi deler på faste og daglige utgifter, men jeg betaler selv renter og avdrag på lån.

Hen leier ut sin leilighet og beholder alle inntektene på dette selv. Betalte også ned sitt lån da vi flyttet sammen.

Er det rettferdig å gjøre det sånn?

(dette skrev jeg i en annen tråd, men lager eget innlegg for å få svar)

Ikke rettferdig overfor deg, bør i det minste betale halvparten av rentene. 

Anonymkode: 8ac0e...57f

• Liker 2
Skrevet

Så du har boutgifter (til renter og avdrag) og hen har ikke? I og med at hen leier ut leiligheten? Så hen bor «gratis»?

Anonymkode: 9f7e0...354

• Liker 3
Skrevet

Det høres vel riktig ut at dere betaler renter, avdrag og oppussing på hvert deres hus, men leieinntekter burde dere vel dele?

Anonymkode: 4c90c...a41

• Liker 2
Skrevet

Det er ingen mening i at kjæresten skal bo gratis hos deg. Vedkommende bør betale en eller annen form for leie. Det kan være flere måter å gjøre det på: f.eks at kjæresten betaler deg en bestemt sum per måned, eller at hen tar en større del av fellesutgiftene. 

• Liker 4
Skrevet

Men du har jo ikke betalt på rentene til lånet til samboeren din, så hvorfor skal hen gjøre det hos deg? Det er jo ikke hens feil at hen har betalt ned sitt lån allerede, mens du enda har igjen på ditt? Over lengre tid vil vel ditt hus ha høyere verdi enn den OK leiligheten også. Om dere har bodd sammen lenge, så ville jeg vel begynt å spørre om hen vil kjøpe seg inn, så dere kan dele på lånet, men da bør forholdet være solid. Men egentlig synes jeg personlig at personen godt kunne ha betalt "husleie" i form av å dele renten på 2. Du betaler lånet ditt, men du betaler jo "renter" i "leie" for å bo der du bor på en måte, så det synes jeg man kan dele på. Det samme med kommunale avgifter, strøm, internett osv. 

Anonymkode: 39f65...206

• Liker 1
Skrevet

Ikke ok at han bor gratis hos deg, samtidig som han leier ut egen bolig og tar alt i lommen selv. Hvorfor skal han bo gratis, og tjene penger på at han får bo hos deg? 

Anonymkode: d6b1b...761

• Liker 3
Skrevet

Han bør betale leie hos deg.

• Liker 1
Skrevet

ALLE mennesker skal betale for å bo et sted. Boutgifter er normalt å ha. Din samboer skal ikke sko seg på at du eier og bo gratis hos deg, med alle fordeler det medfører. Han/hun må betale en form for leie. Hvor mye dette bør være, strides de lærde om. Du skal ikke tjene fett på å ha en samboer, men samtidig skal du ikke ha utgifter på det og la vedkommende bo gratis heller.

Noen tusenlapper for å bo bør han/hun ut med til deg. Det er ikke snakk om å la han/hun bo gratis heller. Leie må man ut med!

• Liker 1
Skrevet

Den totale gevinsten deres av å flytte sammen er samboerens nett inntekt på utleie. Den bør dere dele. Som det er nå tar h*n hele gevinsten selv.

Anonymkode: fa60e...f88

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den totale gevinsten deres av å flytte sammen er samboerens nett inntekt på utleie. Den bør dere dele. Som det er nå tar h*n hele gevinsten selv.

Dette. Del overskuddet fra hans utleie (dvs etter renter er fratrukket. Avdragene er med i delingen.)

Anonymkode: a69a0...cac

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jepp, samboeren din bør betale deg enten halve overskuddet for leieinntekten hans (da minus skatt, kommunale utgifter etc) eller halv utleiepris på boligen din i markedet. Det beløpet av disse to som er det laveste beløpet, siden han også skal tjene på å ha fått samboer. 

Skrevet

Kommer vel også an på forskjellene i hvor luksusavhengig partene er. Hvis en bare må bo i et slott mens den andre helst ville spart litt ved å bo billig i et falleferdig uthus i gokk, så er det rimelig at de største utgiftene tilfaller den med størst "behov".

Anonymkode: d80d4...08b

Skrevet

Du bor altså med en som tjener gode penger på at dere flyttet sammen, mens du ikke tjente noe på at dere ble to. Det er feil og urimelig. 

I deres tilfelle burde du motta halve leien han tjener på dette. Siden det er leilighet og du har hus burde han kanskje til og med betale mer enn det. 

Anonymkode: 08966...6d1

• Liker 2
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Du bor altså med en som tjener gode penger på at dere flyttet sammen, mens du ikke tjente noe på at dere ble to. Det er feil og urimelig. 

I deres tilfelle burde du motta halve leien han tjener på dette. Siden det er leilighet og du har hus burde han kanskje til og med betale mer enn det. 

Anonymkode: 08966...6d1

Jeg må bare presisere at hen betaler halvparten av boutgiftene, som kommunale avgifter, strøm, internett og slike ting

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...