Gå til innhold

Helt ærlig. Kan du førstehjelp godt nok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og med godt nok betyr å klare å sette i gang HLR, stoppe en stor blødning, ringe 113, kunne være førstemann på et skadested etc. Trenger ikke være nivå ambulanse o.l., men om det skjer barnet ditt noe. Er du til hjelp, eller bare hjelpesløs?

Anonymkode: 46c00...dd2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg tror det. Ingen ekspert, men kan det grunnleggende og har fått testet ut hvordan jeg reagerer i en krise - at jeg faktisk handler, selv om det føles som alt går i slow motion.

Anonymkode: 0b3c9...d8e

Skrevet

Tror jeg hadde vært til stor hjelp, men så har jeg hatt årlig førstehjelpskurs de siste 13 årene, pluss industrivernserfaring. Så har vel mer opplæring/kursing enn gjennomsnittsmennesket.

Anonymkode: 58cb9...b8f

Skrevet

Nei, det tror jeg ikke.

Anonymkode: 5891b...369

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Og med godt nok betyr å klare å sette i gang HLR, stoppe en stor blødning, ringe 113, kunne være førstemann på et skadested etc. Trenger ikke være nivå ambulanse o.l., men om det skjer barnet ditt noe. Er du til hjelp, eller bare hjelpesløs?

Anonymkode: 46c00...dd2

Ja, heldigvis har jeg klart å handle riktig. Jeg har måtte yte førstehjelp på både samboer og mitt eget barn, mannen derimot mister hodet totalt og hyler og skriker bare.. man vet jo aldri hvordan man reagerer, noen går i sjokk. 

Anonymkode: 62bff...98e

Skrevet

Øvar ikkje bygdefolk på dette kvart år? 

Anonymkode: 315b4...ac1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Øvar ikkje bygdefolk på dette kvart år? 

Bygdefolk???

Anonymkode: c08a8...dcc

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bygdefolk???

Det er ikkje som i storbyane der ambulansen er fort framme. Tenk berre på dei som bur i Troms og Finnmark. Aiai! 

Skrevet

Jeg har aldri fått testet hvordan jeg faktisk vil reagere, heldigvis, men jeg kan teorien.

Anonymkode: 20b44...aa6

• Liker 1
Skrevet

Ja jeg mener det, og siden jeg også i flere år har jobbet med å undervise folk i 1.hjelp  så antar jeg at jeg kvalifisere til å si at jeg kan det

Skrevet

Har vel hatt førstehjelpskurs 3 ganger. Men tror ikke ting sitter godt nok. Så selv ville sagt at jeg ikke kan det godt nok. Kanskje noe å ta tak i over nyåret.

Skrevet

Nei, dessverre, kan det altfor dårlig.

Men hadde jo prøvd om noe hadde skjedd og jeg var tilstede, eller møtt på en som lå der. 

Skrevet

Har nettopp vært på førstehjelpskurs x 2 via Røde Kors igjen, så tror neppe jeg hadde vært ubrukelig, hvert fall.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er ikkje som i storbyane der ambulansen er fort framme. Tenk berre på dei som bur i Troms og Finnmark. Aiai! 

Har da ikke noe med saken å gjøre. Er da mange steder på sør-, øst- og vestlandet samt Trøndelag som også er langt fra nærmeste lege/sykehus. Førstehjelp kan du trenge også i byene.

Skrevet

Jeg kan litt, men ikke nok. Jeg er også typen til å glemme ting under stress så hadde jeg kommet til en ulykke så hadde jeg mest sannsynlig husket mindre enn jeg kan. Er ikke så lenge siden mitt siste førstehjelpskurs, men hukommelsen sliter virkelig. 

Anonymkode: 4f908...fc9

Skrevet

Jeg er sånn middels god, tror jeg. Er på kurs med jobben annethvert år. Men tror jeg vil være til liten hjelp ved en ulykke, for jeg fryser til når jeg blir redd og klarer ikke bevege meg før den verste frykten har avtatt og det kan ta flere minutter. Idiotisk å reagere sånn, men det er instinkt. 

Anonymkode: 9680b...e3a

Skrevet

Jeg håper det. Har førstehjelpskurs hvert tredje år. Men hver situasjon jeg har vært borti så langt er så forskjellige at man uansett ikke nødvendigvis vet akkurat hva man skal gjøre. 

Anonymkode: f299a...fd6

Skrevet

Jeg har nivå 3 førstehjelp fra forsvaret og har konkurert internasjonalt i førstehjelp. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke vil kunne gi god førstehjelp, jeg er ikke den som går først frem og tar styring og jeg vil nok bli stående i bakgrunnen og se på alle feilene de som kommer til først vil gjøre.

Anonymkode: ddcbc...d24

Skrevet

Min første tanke var; ja!

Jeg har jobbet i barnehage i 13 år og vi har hatt førstehjelpskurs to ganger i året.

Men nå er det mange år siden jeg jobbet i barnehage, så har nok glemt litt/ikke blitt oppdatert.

Så, nei, dessverre. Burde tatt ett nytt kurs nå.

Skal lete etter kurs, så takk til Ts for å minne meg på det!

Gjest AprilRyan
Skrevet

Nei, jeg tror ikke det. Vi lærte om det på skolen, men mye har jeg nok glemt. Burde sikkert tatt et nytt kurs sånn i tilfelle jeg skulle komme opp i en sånn situasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...