AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #81 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Han gjorde absolutt en god deal selv. Vi delte på alle felleskostnader som mat, strøm, internett og så videre. Det er ikke akkurat slik at noen andre kunne tenke seg å leie høyresiden av senga hans. Hva er egentlig markedsleie om man må dele seng med huseier, og ikke har et eneste rom disponibelt uten at huseier har tilgang? Ikke så mye, antar jeg. Jeg vil tro det er vanskelig å leie ut i hvert fall. Anonymkode: 577ba...7f9 Bruker du samme logikken hvis dere kjøper hus? "Nei, jeg vil ikke betale for min halvdel av huset for det er ingen andre som vil betale for å dele hus med deg." Anonymkode: 81335...d1b 6
Maskinfører Skrevet 19. desember 2022 #82 Skrevet 19. desember 2022 Hadde jeg hatt kjæreste ville hun fått bodd der gratis (gammel nedslitt bolig) men noe av egen forbruk måtte hun betalt selv 🙂 1
always Skrevet 19. desember 2022 #83 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Bruker du samme logikken hvis dere kjøper hus? "Nei, jeg vil ikke betale for min halvdel av huset for det er ingen andre som vil betale for å dele hus med deg." Anonymkode: 81335...d1b Hvis hun ikke har råd til halve huset, så kjøpes det huset med forskjellig eierandel.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #84 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Eieren av boligen beholder det man selger for. Det er hva eierskap betyr. Når man bor hos noen, uten å eie, så skal man ikke ha noe av salgsum, uavhengig om selger taper eller tjener penger på salget. Man skal selvfølgelig ikke donnere vekk lønnen sin til kjæresten, om kjæresten eier et hus. Om man ikke har råd til å eie alene (så burde man ikke kjøpt i utgangspunktet) kan den andre parten kjøpe seg inn. Anonymkode: c82ce...e99 Haha, dette er så herlig kommunisme; DU har klart å spare og jobbe deg opp for å kjøpe leilighet så nå synes JEG at jeg skal få ta sel i det og bo gratis, selv om jeg aldri har spart en krone til dette! Anonymkode: 31711...d4d 7
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #85 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Ingen har krav på det andre enn den som eier egenkapitalen. Anonymkode: c82ce...e99 Ja? Her illustrerer du poenget mitt ser jeg. Anonymkode: 68897...be7 2
always Skrevet 19. desember 2022 #86 Skrevet 19. desember 2022 Typisk eksempel... Mann noen år eldre enn kvinnen. Han eier eget hus med bra standard, hun er på leiemarkedet. Så velger de å flytte sammen i hans hus. ... så starter problemene... Huset hans og alle utgiftene som følger med er så høye at hun ikke har råd til å dele halvparten av dette, og i tillegg så forventer han husleie attpå. De må ta utgangspunkt i økonomien til den med lavest inntekt og den billigste boligen, altså hvor mye hadde det kostet for han å flytte inn i hennes leide bolig hvis de delte utgiftene til leie og strøm 50/50. Da først finner man et rettferdig beløp for hva hun skal betale til han. 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #87 Skrevet 19. desember 2022 Da jeg og kjæresten flyttet sammen hadde jeg enda inkassokreditt å betale ned på så fikk ikke lån. Han betalte dermed huset og vi flyttet sammen. Alternativet var at jeg fortsatte å leie et annet sted og at vi ikke skulle bo sammen. Ser ikke helt forskjellen på hvor jeg skulle betalt leie hen når jeg kan bo med kjæresten? Inkassoen er borte til sommeren, og jeg har snakket med banken, og siden han allerede eier huset kan jeg kjøpe meg rett inn uten egenkapital. ( snakket med banken så håper virkelig dette stemmer?) Jeg har god lønn på 700 000-900 000k, avhenging av hvor mye jeg jobber, og når jeg er ferdig med siste inkasso så har jeg studielån igjen. Anonymkode: 25090...018
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #88 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da jeg og kjæresten flyttet sammen hadde jeg enda inkassokreditt å betale ned på så fikk ikke lån. Han betalte dermed huset og vi flyttet sammen. Alternativet var at jeg fortsatte å leie et annet sted og at vi ikke skulle bo sammen. Ser ikke helt forskjellen på hvor jeg skulle betalt leie hen når jeg kan bo med kjæresten? Inkassoen er borte til sommeren, og jeg har snakket med banken, og siden han allerede eier huset kan jeg kjøpe meg rett inn uten egenkapital. ( snakket med banken så håper virkelig dette stemmer?) Jeg har god lønn på 700 000-900 000k, avhenging av hvor mye jeg jobber, og når jeg er ferdig med siste inkasso så har jeg studielån igjen. Anonymkode: 25090...018 Så han spanderte denne inkasso gjelden på deg Anonymkode: 31711...d4d 5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #89 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så han spanderte denne inkasso gjelden på deg Anonymkode: 31711...d4d Hva mener du? Anonymkode: 25090...018
AlfredoB Skrevet 19. desember 2022 #90 Skrevet 19. desember 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: Hva mener du? Anonymkode: 25090...018 Han ga deg gratis opphold så du fikk råd til å betale kjappere ned. Altså en veldig gavmild person som jeg håper du setter pris på. 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #91 Skrevet 19. desember 2022 AlfredoB skrev (23 minutter siden): Han ga deg gratis opphold så du fikk råd til å betale kjappere ned. Altså en veldig gavmild person som jeg håper du setter pris på. Nei, jeg betaler halvparten av alt. Har ikke lønnstrekk, betaler kun 2500 i mnd, men betaler ned raskere for å bli ferdig. Leie betaler jeg jo uansett hvor jeg skulle bodd. Anonymkode: 25090...018
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #92 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, jeg betaler halvparten av alt. Har ikke lønnstrekk, betaler kun 2500 i mnd, men betaler ned raskere for å bli ferdig. Leie betaler jeg jo uansett hvor jeg skulle bodd. Anonymkode: 25090...018 2500kr til inkassosaken. Anonymkode: 25090...018
AlfredoB Skrevet 19. desember 2022 #93 Skrevet 19. desember 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: 2500kr til inkassosaken. Anonymkode: 25090...018 Forsto det sånn at du ikke betalte husleie.. altså fikk bo gratis i forhold til å leie ett annet sted. Beklager om jeg misforsto og du faktisk betalte for å bo 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #94 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ingen har krav på å bo gratis i en annen leilighet heller. Anonymkode: 81335...d1b Man bor ikke gratis når man deler utgifter heller. Vet du hva gratis betyr? Anonymkode: c82ce...e99 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #95 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du sier jo nettopp at personen som flytter inn ikke skal ha noen boutgifter. At de skal betale strøm- og matutgiftene er da en selvfølgelighet, men alle voksne må betale for å BO! Anonymkode: edf8b...13f Jo jeg sier begge har bo-utgifter. Deler på utgiftene. Da bor man ikke gratis. Å betale tilbake lånet og rentene til kjæresten blir jo veldedighet, noe eieren selvfølgelig ikke har krav på. Anonymkode: c82ce...e99 1 1 1
AlfredoB Skrevet 19. desember 2022 #96 Skrevet 19. desember 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Man bor ikke gratis når man deler utgifter heller. Vet du hva gratis betyr? Anonymkode: c82ce...e99 En må da bruke litt sunn fornuft. Om en person betaler 1 krone så er det ikke gratis lengre? Hadde utgifter: Bo (husleie), Mat, Strøm, etc. Etter å ha flyttet inn: Mat, strøm, etc. Vipps forsvant bo utgiftene = bor gratis. 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #97 Skrevet 19. desember 2022 AlfredoB skrev (12 minutter siden): Forsto det sånn at du ikke betalte husleie.. altså fikk bo gratis i forhold til å leie ett annet sted. Beklager om jeg misforsto og du faktisk betalte for å bo neida, jeg betaler for meg. Poenget mitt var bare at betale for å bo må jeg gjøre uansett, så da kan jeg jo like gjerne betale til mannen min enn å betale til noen fremmede. Skal jo kjøpe meg inn snart om alt går i orden. Anonymkode: 25090...018 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #98 Skrevet 19. desember 2022 Man kan jo kjøpe seg inn i boligen ved å betale halvparten av rentene på lånet, også alt over går på å betale seg inn. Men selvsagt må det godkjennes av eieren, og det må være skriftlig avtale. Anonymkode: 9a427...644
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #99 Skrevet 19. desember 2022 AlfredoB skrev (11 minutter siden): En må da bruke litt sunn fornuft. Om en person betaler 1 krone så er det ikke gratis lengre? Hadde utgifter: Bo (husleie), Mat, Strøm, etc. Etter å ha flyttet inn: Mat, strøm, etc. Vipps forsvant bo utgiftene = bor gratis. Løpende -boutgifter: Fellesutgifter, kommunale utgifter, strøm etc Ikke boutgifter: Prisen for eiendommen (eventielt lånet på den), renter (hvertfall når realrenten er positiv) Anonymkode: c82ce...e99 3
Sisselini Skrevet 19. desember 2022 #100 Skrevet 19. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Om man betaler utgifter så betaler man for å bo. Så i ditt hode så bor alle som ikke leier gratis. Det er selvfølgelig feil. Anonymkode: c82ce...e99 Hvordan kan det IKKE være slik at man da bor gratis og blir økonomisk sponset av kjæresten sin? Løpende utgifter har jo absolutt alle her i livet. Vi må alle spise mat for å ikke sulte, og strøm for å ikke fryse 😅 Endret 19. desember 2022 av Sisselini 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå