AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #1 Skrevet 19. desember 2022 Har en medium tispe på litt over 6mnd. Syntes hun er fryktelig treg til å bli husrein, og usikker på hvor normalt det er? Hun tisser ofte på dagtid, er hun aleine holder hun seg så lenge hun er aleine (fort 3-4t, men sover) og holder seg hele natten uten problemer. Idag sto vi opp kl 08, da gikk vi rett ut og hun tisset en stund. Så skulle vi avgårde og levere noe, så hun tisset på vei til bilen kl 10. Hun drakk litt på besøk, og tisset i garasjen på vei inn fra bilen rundt 11.30. Hun kan også f.eks ha tisset to ganger på 1,5t tur, hvor hun slapper av etter turen. Da vil hun ut plutselig etter 2 timer. Hvis jeg ikke får det med meg at hun vil ut, tisser hun inne. Hun tisser lite når hun har holdt seg kort, og jeg opplever at hun ikke "liker" å holde seg? For blæra er jo langt ifra full, så skjønner ikke? 😂 Må jeg bare ta henne ut hele tiden, og satse på at det går ned en brikke snart? Litt slitsomt at hun aldri blir ferdig egentlig. Anonymkode: 54ee3...453
AnonymousBruker Skrevet 19. desember 2022 #2 Skrevet 19. desember 2022 Du må gi masse ros i form av rosing verbalt, eller masse godbiter når hun er ute å tisser. Dersom det skjer inne, så må du være streng og bære henne med ut så fort som mulig (da skjønner de at det de gjorde får konsekvenser (altså "kjeft" eller tydelig nei), og at man da ikke skal tisse inne. Det er valpetiden som er mest avgjørende, og jo lenger di venter, desto vanskeligere er det å innlære sånne grunnleggende ting. Siden du er usikker på sånt her, burde du gå på valpekurs hos nærmeste hundeklubb eller liknende. Hvis tissing inne er et problem, er det mye mye mer med hund man burde ha kunnet før man skaffet seg en. Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #3 Skrevet 19. desember 2022 Vår valp ble husren på en måned eller to etter vi fikk han som 12 uker gammel. Vi bærte han ut hver gang han tipset, kjeftet ikke men gjorde tur til noe positivt. Og vi lærte fort at når han surret rundt i hjørner og snuset inne at han hadde tenkt til å tisse så da bærte vi han ut før han rakk å tisse. Vi begynte også med tissematte fra dyrebutikk som vi hadde ved døren og satt han på hver gang vi tok på sele for å gå ut med han, og han snappet det opp veldig fort at han skulle løpe til døren når han måtte tisse. Han tisset på tissematten de gangene han ikke klarte å holde seg og vi ikke rakk å gå ut med han. De klarer å holde seg lengre og lengre jo eldre de blir. En hund på 6 mnd bør være husren så her må dere bli bedre på treningen Anonymkode: 1024c...85e
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #4 Skrevet 19. desember 2022 Ifølge hundetreneren min er det faktisk ganske normalt at en 6 med valp ikke er helt husren og fortsatt kan ha uhell inne, så det er ikke nødvendigvis noe man har gjort feil her. I tillegg har endel valper mer utydelige signaler, så det er ikke alltid lett å se at en valp må ut. Min f.eks. er en snusehund og dette rådet overfor om å se etter snusing etc funker overhodet ikke, for hun snuser hele tiden. 🤷♀️ Her er det andre tegn og de er gjerne veldig subtile, så her har vi gått mye etter klokka. Nå har hunden heldigvis begynt å bli litt flinkere til å si hun må ut, nå kommer hun og bomper oss med snuta når hun må. Anonymkode: 9d696...5ac 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #5 Skrevet 19. desember 2022 AnonymousBruker skrev (1 time siden): Du må gi masse ros i form av rosing verbalt, eller masse godbiter når hun er ute å tisser. Dersom det skjer inne, så må du være streng og bære henne med ut så fort som mulig (da skjønner de at det de gjorde får konsekvenser (altså "kjeft" eller tydelig nei), og at man da ikke skal tisse inne. Det er valpetiden som er mest avgjørende, og jo lenger di venter, desto vanskeligere er det å innlære sånne grunnleggende ting. Siden du er usikker på sånt her, burde du gå på valpekurs hos nærmeste hundeklubb eller liknende. Hvis tissing inne er et problem, er det mye mye mer med hund man burde ha kunnet før man skaffet seg en. Lykke til! Man skal selvfølgelig ikke kjefte om en valp tisser inne. Det eneste valpen lærer da er at eier blir skummel når den tisser, og da vil den begynne å gjemme seg unna på andre rom, bak møbler etc når den må tisse. I verste fall vil valpen begynne å vegre seg for å tisse ute fordi eieren er ute med den og det ikke er noen plass å gjemme seg bort da. En 6 mnd valp kan fortsatt ikke helt ha forstått at den kun kan tisse ute, eller rett og slett bare ha uhell. Små raser spesielt kan bruke en stund før de er helt husene. Ros masse når valpen tisser ute. Tisser den inne, så reagerer du ikke I det hele tatt. Ikke bli sint eller frustrert. Om valpen tisser inne, så er det enten fordi den fortsatt ikke forstår at den ikke skal tisse inne, eller så kan den ha urinveisinfeksjon. Vaginitt er ikke uvanlig hos unge tisper som enda ikke har hatt første løpetid, og det kan føre til at de tisser ofte men små mengder av gangen. Du kan høre med veterinær. Begynn også do-trening igjen. Om hun er frisk fysisk, så har ikke treningen vært grundig nok. Gå ut hver time. Ros og skryt når hun tisser. Anonymkode: 9d295...a2e 4 1
AnonymousBruker Skrevet 19. desember 2022 #6 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man skal selvfølgelig ikke kjefte om en valp tisser inne. Det eneste valpen lærer da er at eier blir skummel når den tisser, og da vil den begynne å gjemme seg unna på andre rom, bak møbler etc når den må tisse. I verste fall vil valpen begynne å vegre seg for å tisse ute fordi eieren er ute med den og det ikke er noen plass å gjemme seg bort da. En 6 mnd valp kan fortsatt ikke helt ha forstått at den kun kan tisse ute, eller rett og slett bare ha uhell. Små raser spesielt kan bruke en stund før de er helt husene. Ros masse når valpen tisser ute. Tisser den inne, så reagerer du ikke I det hele tatt. Ikke bli sint eller frustrert. Om valpen tisser inne, så er det enten fordi den fortsatt ikke forstår at den ikke skal tisse inne, eller så kan den ha urinveisinfeksjon. Vaginitt er ikke uvanlig hos unge tisper som enda ikke har hatt første løpetid, og det kan føre til at de tisser ofte men små mengder av gangen. Du kan høre med veterinær. Begynn også do-trening igjen. Om hun er frisk fysisk, så har ikke treningen vært grundig nok. Gå ut hver time. Ros og skryt når hun tisser. Anonymkode: 9d295...a2e Ja vel, men det var det som har fungert for de to hundene vi har hatt, og det jeg fikk høre fra hundeklubbens instruktører. Var også en grunn til at jeg la ordet kjeft i hermetegn, altså at man ikke skal gjøre det direkte men i hvert fall reagere. 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2022 #7 Skrevet 19. desember 2022 AnonymousBruker skrev (3 timer siden): Du må gi masse ros i form av rosing verbalt, eller masse godbiter når hun er ute å tisser. Dersom det skjer inne, så må du være streng og bære henne med ut så fort som mulig (da skjønner de at det de gjorde får konsekvenser (altså "kjeft" eller tydelig nei), og at man da ikke skal tisse inne. Det er valpetiden som er mest avgjørende, og jo lenger di venter, desto vanskeligere er det å innlære sånne grunnleggende ting. Siden du er usikker på sånt her, burde du gå på valpekurs hos nærmeste hundeklubb eller liknende. Hvis tissing inne er et problem, er det mye mye mer med hund man burde ha kunnet før man skaffet seg en. Lykke til! Jeg har hatt mange hunder, trener i hundeklubb og har mye erfaring, men samtlige valper jeg har hatt har vært helt husreine ved senest 5mnd. Derfor jeg lurer, ikke fordi jeg ikke kan alt det andre. Å kjefte på valpen er overhodet ikke noe jeg er interessert i, hun gjør det jo ikke for å være dust. @AnonymBruker@AnonymBruker Vaginitt hos valper har jeg ikke hørt om, skal sjekke det ut. Takk for tips. Har sluttet å rose henne ute, men får begynne med det igjen da. Anonymkode: 54ee3...453
pia mater Skrevet 19. desember 2022 #8 Skrevet 19. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har hatt mange hunder, trener i hundeklubb og har mye erfaring, men samtlige valper jeg har hatt har vært helt husreine ved senest 5mnd. Derfor jeg lurer, ikke fordi jeg ikke kan alt det andre. Å kjefte på valpen er overhodet ikke noe jeg er interessert i, hun gjør det jo ikke for å være dust. @AnonymBruker@AnonymBruker Vaginitt hos valper har jeg ikke hørt om, skal sjekke det ut. Takk for tips. Har sluttet å rose henne ute, men får begynne med det igjen da. Anonymkode: 54ee3...453 Når du roser henne hvilket "nivå" av ros er det? Er det så mye at hun nesten higer etter å få tisse for å få ros? Ellers tror jeg en tur til veterinær kan være greit for å utelukke fysisk årsak. 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #9 Skrevet 20. desember 2022 pia mater skrev (11 timer siden): Når du roser henne hvilket "nivå" av ros er det? Er det så mye at hun nesten higer etter å få tisse for å få ros? Ellers tror jeg en tur til veterinær kan være greit for å utelukke fysisk årsak. Når hun var bitteliten fikk hun godis og storjubel, men så begynte hun å tisse to ganger for å få godis x2. Så da ble det flink jente med hyggelig stemme. Ikke noe hun burde hige etter, hun får jevnlig muntlig ros. Skal ta en tur i romjulen tenker jeg ds. Anonymkode: 54ee3...453
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #10 Skrevet 21. desember 2022 Begge mine hunder var husrene rundt 6mnd alderen. Men med første gjaldt det bare hjemme hos meg, hvis jeg var på besøk hos mine foreldre eller på hyttetur så kunne hun ha et uhell. Ofte kom det av at jeg ikke hadde vært tydelig nok på hvilken dør og hvor toalettet var, så det var viktig å ta hunden ut et par ganger og følge med i starten på nytt sted. Ellers så har jeg vert nøye med å ta ut valpen ofte, etter måltid, lek og soving. Hver gang så sier jeg også vårt ord/kommando for å gjøre fra seg. Etterhvert kan jeg også spørre om hunden skal tisse før vi åpner døren, og da har mine også begynt å gå til døren eller si ifra når de må ut. Hvis jeg oppdager inne at hunden setter seg ned for å tisse så er jeg rask med å avbryte og løfte ut i hagen så fort som mulig. For oss har det vært effektivt, ingen kjefting eller dårlig stemning men valpen opplever likevel at den har gjort noe feil. Ute får den masse skryt og positiv oppmerksomhet etterpå. Anonymkode: 9b83e...71f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå